Säästääkö oikeasti rahaa leipomalla itse leivät?
Onko kukaan laskenut, eli kun ottaa huomioon mm. sähkön hinnan ja vertaa vaikka punalaputettuihin leipiin? Niin säästääkö siinä itse leipomalla?
Kommentit (154)
Ei kai itse leivottua voi verrata johonkin punalaputettuun eli valmiiksi vanhaan leipään? Vaikka saisit vanhaa leipää ilmaiseksi, ei se kovin nautinnollista voi olla.
Mutta pitää tietää kotitalouden tarvitseman leivän määrä ja laatu, jotta tuota voisi oikeasti vertailla. Hävikkiin menevä ruoka on aina sitä kalleinta ruokaa, oli sitten ostettua tai itse tehtyä.
Sanotaan nyt vaikka että kaupassa yks sämpyläpussi maksaa 2-3 euroa jossa on 5-7 kpl sämpylöitä. Kyllä 2 eurolla leipoo itse 20 kpl sämpylöitä. Olen leiponut leipää 20 vuotta ainakin.
Vehnäjauhot maksaa halvimmillaan 50 senttiä kilo.
Perus vehnäleipä maksaa 5 € kilo.
Suola, hiiva ja sähkö ei maksa yhtä leipää kohti kuin senttejä.
Jos ei omalle työlle laske hintaa niin ehdottomasti itse tekemällä tulee edullisemmaksi.
Eivät yleensäkään syö niin paljon, kuin meillä syödään. Se pieni alkuruuan pasta-annoskin ravintolassa sopisi pieneen kahvikuppiin. Meillä keitetään kattilallinen kerrallaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Leipä ei ole missään iltapalan kultti maineessa kuin Suomessa ja Norjassa. Tottakai leivotaan mutta täällä leipä on jo yksi iso osa ateriaa.
Vaikeaahan se on ymmärtää että muualla ei leipä ole SE juttu, kun juuret on Savossa.
Niin, ei ole iltapalan kulttimaineessa, vaan smörrebrödit ovat tyypillinen lounas.
terkkuja Tanskasta sinne Savon maalle :)
Täällä Espanjassakin laitetaan lapsille vaaleaa leipää evääksi. Naapurin lasten leipien välissä on suklaalevy. Joka päivä haetaan tuoretta leipää. Leipoisin mielelläni itsekin joskus, muttei tule samanlaista kuin Suomessa.
Jotenkin järkyttävä ajatus, että laittaisi lapselle evääksi leipää ja väliin Fazerin sinisen :D
Ei se sämpylän väliin laitettava suklaa ole paksua suklaalevyä vaan ohutta ihan siihen tarkoitukseen käytettävää suklaata. Ei ole muuten ollenkaan pahaa, olen kokeillut.
Mulla on leipäkone joka vie 0,35 kWh per käyttökerta. Siitä vaan laskemaan oman sähkösopimuksesi ja reseptisi mukaan paljonko tulee leipä maksamaan.
Halpa hinta ei ole mikään kriteeri leivälle. Leivon siksi, että tiedän mitä siinä leivässä on, teen erilaisia leipiä ja itse tehdyt ovat ilman muuta terveellisempiä kuin ostoleipä. Puilla lämmitän leivinuunin.
Jos syömisen hintaa haluaa edullisemmaksi niin kannattaa ensisijaisesti miettiä mitä siihen leivän päälle laittaa. Jos se on muuta kuin sipaisu margariinia niin siellä se raha on piilossa. Juustot, lihat ja avokadot maksaa enemmän kuin se leipäpala.
Vierailija kirjoitti:
Mulla on leipäkone joka vie 0,35 kWh per käyttökerta. Siitä vaan laskemaan oman sähkösopimuksesi ja reseptisi mukaan paljonko tulee leipä maksamaan.
Alle 10 senttiä per leipä. Vaikka olisi kallis sähkösopimus. Sähköuunilla enemmän, mutta uuniin mahtuu kerralla monta leipää. Että sähkön hinnasta kannattavuus ei ainakaan jää kiinni.
Pyöreästi voi laskea, että kaupasta valmiina ostettu leipä maksaa kymmenen kertaa enemmän kuin itse leivottu.
No leipa ei ole kauhean kallista kaupassakaan, ja jos saa punalaputettuna niin aina parempi. Leivon itse vain silloin kun haluan herkutella tuoreella leivalla, en sen takia etta olisi halvempaa.
Vierailija kirjoitti:
En tiedä säästääkö, mutta aivan ihanaa on itse leivottu leipä
Ihan parasta, ja leivonkin melkein kaikki leivät itse, paitsi patonkia ja ciabattaa en leivo. Kerran viikossa leivon perinteistä suomalaista ruisleipää.
No ei ole aikaa leipoa, kun työpäivät on 10 tuntia ja siihen päälle 2 h +2 h työmatkoihin, eli 14 tuntia menee ma-pe palkkatyöhön.
Ei säästä. Ehkä joku suurperhe voi säästääkkin, mutta sinkkuna en näe mitään järkeä leipoa läjää sämpylöitä ja syödä sitten viikko kuivahtaneina kun kaupasta saa tuoreita kunhan hakee. Leipä on halpaa. Toisaalta jos nyt nykymaailmassa enää löytäisi naisen joka osaa kokata ja leipoa niin oishan sellainen kiva.leipois vaikka mokkapaloja silloin tällöin, mutta aika harvassa sellaiset naiset oikeasti on.
Vierailija kirjoitti:
No ei ole aikaa leipoa, kun työpäivät on 10 tuntia ja siihen päälle 2 h +2 h työmatkoihin, eli 14 tuntia menee ma-pe palkkatyöhön.
Viikonloput sitten siivoan kotia, pesen pyykit, hoidan puutarhan, käyn kaupoissa, hoidan vanhoja vanhempiani ja lapsenlapsia jne.... Ei ole aikaa leipoa, kaikki ostetaan kaupasta. Ja hyvää on.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tanska se iso valtio jossa on isoja ihmisiä🙂 muuallakin on elämää ja miljardit muut ihmiset ei syö leipää.
Missä maassa ihmiset eivät syö lainkaan leipää?
Ei sellaista ole. Leipää syödään maailman jokaisessa kulttuurissa.
Olet oikeassa, sillä kaikkialla maailmassa syödään leipää. Intialaisetkin syö hyvin monenlaista leipää ja sitä on aina tuoreena jokaisella aterialla.
"vertaa vaikka punalaputettuihin leipiin?" Kuka edes ostaa jotain punalaputettuja tuotteita? Ehkä joku joka ei ymmärrä hyvän päälle mitään. Ei kristus! Syöt vanhaa kuivaa leipää???? Melko alas olet sinäkin itsesi päästänyt vajoamaan .
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Viikonloput sitten siivoan kotia, pesen pyykit, hoidan puutarhan, käyn kaupoissa, hoidan vanhoja vanhempiani ja lapsenlapsia jne.... Ei ole aikaa leipoa, kaikki ostetaan kaupasta. Ja hyvää on.
No kyllä synttärikakut ja joululeivonnaiset tehdään siihen päälle..... Mutta että leipää? Ei ole aikaa.
Syön ehkä neljä ruisleivän palaa viikossa. Ei kannata itse leipoa.
Talvipakkasilla kun leivinuunilla lämmitetään myös taloa, kannattaa leipoa itse. Ylimääräiset ulos pakastumaan ja siitä jäisinä pakastimeen niin on vähäksi aikaa kun sitä uunia ei kovin lämpimillä keleillä kestä lämmittää kovin paljoa.
Ja itse tehden voi tehdä vehnähöttöleipää tai rukiista siemenleipää tai porkkanaleipää tai mitä vaan mikä omaan ruokavalioon sopii.