SK: Hilkka, 95, ärsyyntyi kylmästä ruuasta Kallista ruokaa, eikä koskaan hyvää
Jokapuolella maata tulee moitteita näistä vanhusten ylihinnoitelluista aterioista, jotka ovat laadultaan ja määrältäänkin kehnoja.
Tuossa ruokaa ei saa edes lämpimänä/tuoreena, vaan kyse on lämmitettävistä eineksistä.
Eikö olisi järkevämpää hakea vanhukselle kaupasta valmisateriat ihan hänen oman toivomuksensa mukaan, ja päälle leivät ja juomat ja jälkkärit?
Vaikka kerran viikossa kauppareissu. Ja vanhus mukaan jos on vähänkin kuntoa. Tulisi edes yksi ulkoilu viikossa.
Ei taatusti maksaisi enempää kuin nämä Pörriäisten/kotipalveluiden perimät 13€:n taksat roskasta.
Kommentit (71)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä olen pohtinut puolivakavissani, että perustais iäkkäiden ihmisten asuntolan, jossa ne sais kunnon itse tehtyä ruokaa ja vaikka lasin viiniä yömyssyksi. Haluaisin itsekin asua vanhana sellaisessa
Taitaa itselläsikin suu nappasta kun vanhuksille alkoholia tarjoilisit.
Kyllä mä viiniä meinaan juoda vielä 95-vuotiaanakin, lasi silloin tällöin ei haittaa ollenkaan.
Jos ottaa lasillisen viiniä joka päivä 1200 kuukauden ajan, elää 100-vuotiaaksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä olen pohtinut puolivakavissani, että perustais iäkkäiden ihmisten asuntolan, jossa ne sais kunnon itse tehtyä ruokaa ja vaikka lasin viiniä yömyssyksi. Haluaisin itsekin asua vanhana sellaisessa
Laita siihen aidattu piha vaikka kahden (rivi)talon väliin, jotta on turvallista ulkoillakin.
Jostain vanhasta vankilasta.
Eikö Hilkka 95v osaa itse tehdä ruokaa? Onko ulkomailla vanhukset näin saamattomia. Ruuanlaittohan on ajankulua ja saa juuri sellaista että maittaa.
Helsingissä ateriapalvelun ateria n. 5,50€, mutta kotiinkuljetus on sitten 7€!
Eikä siinä ole mitään syöttö- tai hoivapalvelua.
12,50€ on mielestäni kova hinta paskasta, jonka on tuottanut tämä Compass Group. Se makaronilaatikkolitkufirma siis.
Saarioisten einesmaksalaatikkokin kuulostaa jo hyvältä vaihtoehdolta tämän rinnalla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nyt vanheneminen suoraan sanoen pelottaa.
Tuntuu siltä, että parempi on järjestellä oma lähtönsä ennen kun on toisen avun varassa ja ei siihen enää itse pysty.
Minä olen jo valmistellut. Jos itse ehdin , olen päättänyt miten lähden . Kaikki jo valmiina.
Tämä menumat on kaikista älyttömin konsepti, ainakin kaupunkialueilla.
Oikeasti, pakaste-einestä, lämmitä itse. Mikroateria jälkkärillä 8,40€, päälle 2,36€ laitemaksu/vrk. Ei juomia, ei leipiä, ei salaatteja.
Tässähän on keksitty pakastin ja mikro uudelleen.
Vierailija kirjoitti:
Ja sitten jossain laitoksissa vievät vanhuksilta pullat ja kiisselitkin, koska ovat epäterveellisiä. Varmaan sitä 95v Hilkkaa enää kiinnostaa se, onko pullassa liikaa kaloreita. 🤣
Olen sairauden takia huono syömään, siis ihan onneton ruokahalu. Minulla on aina mehukeittoa, että saisin edes jostain energiaa ja jotain syötyä.
Vierailija kirjoitti:
Samoin voisi käyttää ihan yksityisiä ravintoloita, joilla on kotiinkuljetus. WOLT? FOODORA?
Miksei välillä pizzaa ja kebabiakin, jos maistuu?
Tuollaiset suurkeittiö-sairaalasapuskat ovat ihan karmeita päivästä toiseen syötynä.
95-vuotias wolttaamassa? Älä naurata.
Vierailija kirjoitti:
Eikö Hilkka 95v osaa itse tehdä ruokaa? Onko ulkomailla vanhukset näin saamattomia. Ruuanlaittohan on ajankulua ja saa juuri sellaista että maittaa.
Aiotko itse osata tehdä ruokaa enää 95-vuotiaana? Voi jumauta että olet tyhmä.
Mehiläisen kauppapalvelu 9,73€
Yksi alv-vapaa toimitus viikossa.
S-market tai K-kauppa ei taida periä paljoa enempää?
Eli kun mehiläinen tuo mikroaterian ja jotain pullaa ja maitoa kaupasta päälle, niin hintaa tulee parikymppiä/per ateria?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Samoin voisi käyttää ihan yksityisiä ravintoloita, joilla on kotiinkuljetus. WOLT? FOODORA?
Tuollaiset suurkeittiö-sairaalasapuskat ovat ihan karmeita päivästä toiseen syötynä.
Avustettuna mikä ettei. Ja niitä vanhuksia on kyllä monenkuntoisia.
www.hel.fi/fi/sosiaali-ja-terveyspalvelut/asiakkaan-tiedot-ja-oikeudet/…
Siitäpä osviittaa, kuinka kallista on vanhuus. Ei taida olla varaa minuölla tuohon.
Poistan itseni mielummin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos vanhuksella käy kodinhoito, niin olisiko mahdoton kysyä, että mikäs tänään maistuisi, ja tehdä sitten tilaus?
Joku urpo keksii nyt varmasti, miten se ei kertakaikkiaan onnistu?
Vierailija kirjoitti:
Compass Group tekemään ruoat kaikille!
Naminami-makaronilaatikkoa.
Nro 57: "Jos vanhuksella käy kodinhoito, niin olisiko mahdoton kysyä, että mikäs tänään maistuisi, ja tehdä sitten tilaus?
Joku urpo keksii nyt varmasti, miten se ei kertakaikkiaan onnistu?"
Varmasti onnistuu, jos kotihoito on hankittu yksityiseltä eikä hyvinvointialueelta ja vanhuksella on varaa maksaa. Hyvinvointialueiden kotihoidolla on niin kiire, että monesti eivät ehdi olla kuin muutaman minuutin vanhuksen luona. Mun vanhemmillani käy yksityinen ja vanhempani eivät maksa käyntien määrästä vaan käynteihin käytetystä ajasta. Tarkoittaa siis sitä, että jos kotihoidon kanssa on sovittu, että yksi käynti on 30 minuuttia, niin mikäli sovittu homma hoituukin 15 minuutissa, se kotihoitaja on vanhempieni luona kuitenkin koko 30 minuuttia. Vaikka sitten vain juttelee vanhempieni kanssa, jos ei mitään muuta tekemistä ole. Koska vanhemmillani on varsin hyvät tulot, mutta hoivan tarvetta ei ole vielä valtavasti, heille tulee edullisemmaksi hankkia tarvitsemansa palvelut yksityiseltä kuin hyvinvointialueelta. Jälkimmäinen kun veloittaa käynneistä asiakkaan tulojen mukaan eli siitä muutaman minuutin käynnistä voi joutua maksamaan enemmän kuin puolen tunnin käynnistä yksityiseltä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos vanhuksella käy kodinhoito, niin olisiko mahdoton kysyä, että mikäs tänään maistuisi, ja tehdä sitten tilaus?
Joku urpo keksii nyt varmasti, miten se ei kertakaikkiaan onnistu?
Kyllähän tuohon menisi aikaa, jos jokaisen luona tehtäisiin. Lisäksi tarvittaisiin valtuutukset, jos vanhuksen tunnuksilla tilaillaan. Itse tuskin osaavat. Ja kaikki eivät edes halua. Mieluisan ruuan löytämisessä voi kestää pitkään jne.
Näitä on vaikka kuinka paljon. Niitä kutsutaan palvelutaloiksi. Joka on eri asia kuin ympärivuorokautinen hoito. Joissain on vain yhteinen lounas, mutta on sekin parempi kuin nuo einesruuat.