SK: Hilkka, 95, ärsyyntyi kylmästä ruuasta Kallista ruokaa, eikä koskaan hyvää
Jokapuolella maata tulee moitteita näistä vanhusten ylihinnoitelluista aterioista, jotka ovat laadultaan ja määrältäänkin kehnoja.
Tuossa ruokaa ei saa edes lämpimänä/tuoreena, vaan kyse on lämmitettävistä eineksistä.
Eikö olisi järkevämpää hakea vanhukselle kaupasta valmisateriat ihan hänen oman toivomuksensa mukaan, ja päälle leivät ja juomat ja jälkkärit?
Vaikka kerran viikossa kauppareissu. Ja vanhus mukaan jos on vähänkin kuntoa. Tulisi edes yksi ulkoilu viikossa.
Ei taatusti maksaisi enempää kuin nämä Pörriäisten/kotipalveluiden perimät 13€:n taksat roskasta.
Kommentit (71)
Hilkka osaa kirjoittaa mielipidekirjoituksen, eiköhän hän voi ihan itse valita paremman vaihtoehdon niin halutessaan. Tuettu ateria on pari euroa halvempi mutta jos se ei haittaa että maksaa vähän enemmän niin senkus tilaa eikä valita. Sitten kun veronmaksajien pitää osallistua niin ruuan pitää olla tietyn hintaista.
Vierailija kirjoitti:
Mä olen pohtinut puolivakavissani, että perustais iäkkäiden ihmisten asuntolan, jossa ne sais kunnon itse tehtyä ruokaa ja vaikka lasin viiniä yömyssyksi. Haluaisin itsekin asua vanhana sellaisessa
Mä tykkään ruuanlaitosta. Se onkin ainoa kotityö, josta oikeasti tykkään. On mukavaa vaikka kuunnella podcasteja samalla, kun kuorii perunoita, pilkkoo sipuleita, vatkaa kermavaahtoa, puristaa appelsiineja tuoremehuksi jne. 2 vuotta ja 4 kuukautta, niin tulee alin eläkeikä täyteen. Asun isossa rivitaloyhtiössä ja olen miettinyt, että jos tässä silloin asuu iäkkäitä naapureita, joilta ei itseltään ruuanlaitto enää syystä tai toisesta onnistu, niin voisinhan mä samalla, kun teen itsellenikin, tehdä parille naapurillekin. Pitää katsoa, mikä on tilanne ja naapureiden mahdollinen kiinnostus silloin.
Vierailija kirjoitti:
Mikähän mahtanee olla Pörriäislounaan hinta?
Ja minkälaisia tukia siihen vielä maksetaan yhteiskunnan puolesta??
Porissa näyttäisi olevan useita lounasravintoloita, jotka tuovat tuoreen ja kuuman lounaan kotiin 11€:lla. Sis. jälkiruoat.
Ja ihan ilman tukia.
Kaupan valmisruoat kuulostaisivat jo hyvältä noiden kaameiden sotkujen jälkeen.
Mehiläisellä ei ole mitään kotiinkuljetettavaa ruokapalvelua.
Missä sillä ois keittiö, jossa noita valmistetaan?
Kerropa meille?
Ruokapalvelun vanhuksille kotiin, hoitaa kunta, tai siis nyt
hyvinvointialue. Tietenkin maksullisena.
Hoitokodit ovat erikseen.
Vierailija kirjoitti:
Porissa näyttäisi olevan useita lounasravintoloita, jotka tuovat tuoreen ja kuuman lounaan kotiin 11€:lla. Sis. jälkiruoat.
Ja ihan ilman tukia.
11 € on kallis joka päivä syödä. Kaupasta saa 2-4 e aterian, siihen vähän vihanneksia lisäksi.
Vierailija kirjoitti:
Mä olen pohtinut puolivakavissani, että perustais iäkkäiden ihmisten asuntolan, jossa ne sais kunnon itse tehtyä ruokaa ja vaikka lasin viiniä yömyssyksi. Haluaisin itsekin asua vanhana sellaisessa
Itse tein kotipalveluun ruokaa ja oli laadukasta. Moni vanhus voi paljon paremmin, teimme myös isot annokset että voi jakaa kahteen päivään ,että tuli halvemmaksi.
Saivat tehdä ruokatoivomukset itse.Eräskin lääkäri tilasi joka tiistai piirakan ,jossa fetaa ja pinaattia ,kotitekoisen.Sitä hän söi viisi päivää viikossa.
Pääsiäisenä laitoin ilmaisen jälkiruoan , Usein suklaapitoista vanuketta tai muuta.
Voi kun muistan lämmöllä tämän ajan .
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja ihan ilman tukia.
11 € on kallis joka päivä syödä. Kaupasta saa 2-4 e aterian, siihen vähän vihanneksia lisäksi.
Huomaa, että hinnassa ruuan kuljetusrasia.
Ja lisäksi kuljetuskustannukset.
Ne kaikki kulut lisätään hintaan.
Googlettelin asiaa, ja silmille pomppasi tuollainen menumat.fi.
Eli ratkaisu olisi siis tuollainen pakastin-uuniautomaatti, joka työnnetään täyteen valmismössöjä.
Siis Uudellamaalla, jossa on varmasti tarjolla ruokapalveluita tuomaan tuorettakin ruokaa, ja kaupatkin vieressä!
Premium-asiakkuus 300€/kk 30 "ateriaa".
Mitä järkeä? Eikö ole ihan sama ostaa pakastinaterioita kaupasta?
Ja pelkkä pakasteannos ei ole ateria!
Vierailija kirjoitti:
Jonossa🙋
Vierailija kirjoitti:
Se mieli saattaa muuttua heti kun ns. laskut kolahtavat postiluukusta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Samoin voisi käyttää ihan yksityisiä ravintoloita, joilla on kotiinkuljetus. WOLT? FOODORA?
Miksei välillä pizzaa ja kebabiakin, jos maistuu?
Tuollaiset suurkeittiö-sairaalasapuskat ovat ihan karmeita päivästä toiseen syötynä.
Eivät sairaat iäkkäät vanhukset osaa eikä jaksa, eivätkä pystykäyttämään mitään Woltteja eikä Foodoroita.
Sitäpaitsi kunnissa ei ole edes tuollaisia ole.
Huomaa, että iäkkäitä asuu muuallakin, kuin Helsingissä ja
suurissa kaupungeissa.
No löytyihän taas joku puolustelemaan kelvotonta palvelua ja ruokaa.
Jos kotipalvelu tuo vain lämmitettävää paskaa, niin eikö parempaa saa jo kaupastakin?
Mikä tässä kotipalvelussa on se lisäarvo, jos ruoka ei ole tuoretta eikä lämmintä, eikä sitä ole riittävästi?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Samoin voisi käyttää ihan yksityisiä ravintoloita, joilla on kotiinkuljetus. WOLT? FOODORA?
Tuollaiset suurkeittiö-sairaalasapuskat ovat ihan karmeita päivästä toiseen syötynä.
Eivät sairaat iäkkäät vanhukset osaa eikä jaksa, eivätkä pystykäyttämään mitään Woltteja eikä Foodoroita.
suurissa kaupungeissa.
Niin, se vanhus saattaisi tarvita tuohon vähän apua.
Mutta kun se vie liikaa aikaa ja siitä on vaivaa?
Mikä on selitys, ettei vanhukselle voisi käydä hakemassa kaupasta sapuskaa? Hyviä Finduksia ja kelvollisia einesaterioita on tarjolla pilvinpimein, ja murto-osalla kotipalvelun hintaa.
Vierailija kirjoitti:
Pari päivää sitten tuli ohjelma, jossta pohdittiin vanhusten huonoa syömistä. Asiantuntijoiden mukaan vanhusten ruoan tulee näyttää herkulliselta ja olla tutun makuinen, kermaa ei tarvitse välttää. Vanhoilla saa olla mieluummin hieman ylipainoa kuin alipainoa.
Ja suolaa pitää myös käyttää. Monella vanhuksella on makuaisti heikentynyt, ja kun syöminen on muutenkin hankalaa, pitää ruoan olla erityisen ravitsevaa - ja myös sen makuista. Sillä ei ole mitään väliä, onko Siirillä 85v kasvanut riski saada sepelvaltimotauti 20 vuoden kuluessa, mutta sillä on kuoleeko hän parissa kuukaudessa nälkään. Rasvaista lihapullaa ja välipalahillopullaa.
Muistakaa se, että aivan oikeasti merkittävä osa vanhuksistamme aivan oikeasti kuolee käytännössä nälkään.
Vierailija kirjoitti:
Taitaa itselläsikin suu nappasta kun vanhuksille alkoholia tarjoilisit.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja ihan ilman tukia.
Jonkun kotipalvelu-Pörriäisaterian hinnan löytäminen näyttää olevan enemmän kuin vaikeeta.
Pitää täytellä lomakkeita ja hakemuksia?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
suurissa kaupungeissa.
Haista sinä kukkanen. Kyse on vain tahdosta.
Ja rahasta. Vanhusten ateriat halutaan pitkien sopimusten piiriin, ja laatu voi olla sitten ihan mitä vaan kun kukaan ei puutu asiaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Taitaa itselläsikin suu nappasta kun vanhuksille alkoholia tarjoilisit.
Kyllä mä viiniä meinaan juoda vielä 95-vuotiaanakin, lasi silloin tällöin ei haittaa ollenkaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Se mieli saattaa muuttua heti kun ns. laskut kolahtavat postiluukusta.
Näinhän se on. Olen ollut töissä useissa yksityisen omistamissa hoitokodeissa, joiden idea oli juuri tuollainen, kuin kirjoittaja suunnitteli. Valitettavasti jokainen on joutunut lopettamaan tai myymään hoitokodin isommalle firmalle, koska firman tulos on hyvällä tuurilla ollut plusmiinus nolla, usein tappiollinen.
Vierailija kirjoitti:
Eli perhehoitoyksikköä olisit perustamassa. Sitten kun siirryt puolivakavasta vakavaan, niin Perhehoitoliitto neuvoo.
Kaarinassa on ikäihmisten perhehoitokylä, joka toimii vähän tuolla periaatteella.
Eivät sairaat iäkkäät vanhukset osaa eikä jaksa, eivätkä pysty
käyttämään mitään Woltteja eikä Foodoroita.
suurissa kaupungeissa.