Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Olenko autisti tai jotain, kun otan sovitut ajat just niinkuin on sovittu?

Vierailija
18.03.2024 |

Vai onko täsmällisyys oikeasti tosi harvinaista? Jos sovitaan, että nähdään tunnin päästä, niin se tarkoittaa mun päässä 1h = 60min. 65min on jo myöhässä. 10 minuuttia myöhästyminen on jo epkohtelista ja sitä pitäisi pahoitella. 

Tuntuu että olen tuttavapiirini ainoa täsmällinen ihmunen ja aina se joka odottelee muita ja koko tapaamisen fiilis latistuu kun toiset on myöhässä

Kommentit (74)

Vierailija
61/74 |
19.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Se ei myöskään ole täsmällisyyttä että joku tulee sovittuun paikkaan vaikka puoli tuntia vaille päivystämään jotta on varmasti ajoissa. Silloinhan ajanhallinta on yhtä huono kuin myöhästyjällä että pitää ottaa puolituntia ennakkoa saapumiseen ja sitten olla valmiiksi pitkästynyt sen jälkeen kun toinen tulee vaikka paria minuuttia vaille sovitun ajan.

Tuo nimenomaan on sitä ajanhallintaa. Puoli tuntia odottelua on pienempi haitta, kuin kymmenen minuutin myöhästyminen. Se kuinka paljon ennakkoa otetaan riippuu siitä, miten tärkeä tapaaminen tms. on kyseessä. Kavereiden väliseen tapaamiseen otan 10 minuuttia, Lentoasemalle varaan enemmän aikaa matkaan. 

Ajattele kuinka monta tuntia viikossa hukkaat aikaa tuollaiseen, jos tapaamisia on useita. Et vaan osaa olla ajallaan paikalla :) Itse en oikeastaan varaa mihinkään siirtymiin kuin korkeintaan 5 minuuttia ylimääräistä aikaa enkä siltikään ole koskaan myöhässä vaan ajallaan.

Vierailija
62/74 |
19.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

En voi sietää myöhästelijöitä. Minun on ollut lapsesta saakka oltava ajoissa itse omatoimisesti vaikka missä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/74 |
19.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tunnin päästä on niin epämääräinen käsite, että se ei velvoita olemaan paikalla 60 min kuluttua. Mikä ongelma on sopia tarkka kellonaika? Inhoan kaikkea tuollaista epätarkkuutta (ja myös sitä että ollaan paikalla liian aikaisin tai myöhässä).

T. Autisti

Vierailija
64/74 |
19.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Etkö ap sovi tiettyä kellonaikaa? Tunnin päästä on kyllä aika epämääräinen käsite. Minulle se ei ainakaan ole tarkka aika. Sinä ehkä laitat sekuntikellon päälle siitä hetkestä kun on sovittu tuo tunnin päästä.... ja menet kun on tasan 60 minuuttia siitä kulunut. Mutta jos jatkossa sovit vaikka, että nähdään esim. klo 15.00, niin voi olla, että muut tulisivat täsmällisemmin. Minä ainakin tulisi klo 15.00 mennessä.

Kyllä tunnin päästä on ihan tarkka aika. Jos kello on 8.50, niin siitä tunti on 9.50. Nähdään kohta ei ole tarkka aika, se on noin puolentunnin -tunnin sisällä, nähdään pian, ei tarkoita mitään aikaa jne.

Vierailija
65/74 |
19.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Etkö ap sovi tiettyä kellonaikaa? Tunnin päästä on kyllä aika epämääräinen käsite. Minulle se ei ainakaan ole tarkka aika. Sinä ehkä laitat sekuntikellon päälle siitä hetkestä kun on sovittu tuo tunnin päästä.... ja menet kun on tasan 60 minuuttia siitä kulunut. Mutta jos jatkossa sovit vaikka, että nähdään esim. klo 15.00, niin voi olla, että muut tulisivat täsmällisemmin. Minä ainakin tulisi klo 15.00 mennessä.

Kyllä tunnin päästä on ihan tarkka aika. Jos kello on 8.50, niin siitä tunti on 9.50. Nähdään kohta ei ole tarkka aika, se on noin puolentunnin -tunnin sisällä, nähdään pian, ei tarkoita mitään aikaa jne.

Minun kaverien kesken se ei ainakaan tarkoita tarkkaa aikaa. "Oon siellä about tunnin päästä" tarkoittaa kaikkea tunnista 1,5 tuntiin. Etuajassa saapuminen jonkun luokse on törkeää. 

Vierailija
66/74 |
19.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sanamuoto tekee siitä epätarkan. Ihmisille ei pidä antaa tuollaista liikkumavaraa, jos haluaa heidän olevan tismalleen tiettyyn aikaan jossain.

Vierailija
67/74 |
19.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minun kaverien kesken se ei ainakaan tarkoita tarkkaa aikaa. "Oon siellä about tunnin päästä" tarkoittaa kaikkea tunnista 1,5 tuntiin. Etuajassa saapuminen

Nämä on kaksi eri asiaa "about tunti ei ole niin tarkka, mutta se ei voi kaks tuntia. Jos taas sovitaan tunti, niin se on 60 min. Pitää olla tarkkana , mitä sopii.

Vierailija
68/74 |
19.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minun kaverien kesken se ei ainakaan tarkoita tarkkaa aikaa. "Oon siellä about tunnin päästä" tarkoitta

Itse viestin olevani jossain TASAN tunnin päästä, jos todella aion olla just minuutilleen tunnin päästä siellä.

Vierailija
69/74 |
19.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tilannekohtaista.

Varatut ajat, joissa ei kunnollista odotustilaa, esim. hieronta - mahdollisimman täsmällisesti tai max. 5 min etuajassa, ei myöhässä. 

Varatut ajat, joissa odotustila - 5-10 min etuajassa 

Palaverit, työhaastattelut ym. - asiasta ja paikasta riippuen hieman etuajassa, 5-15 min

Treffit kaverin kanssa kahvilassa tai baarissa - tasalta tai 15 min etuajassa 

Kylään kutsuttuna -  +/-5min sovitusta 

Kun mennään esim. hakemaan toinen kyytiin ja lähdetään jonnekin - 5 min etuajassa tai täsmälleen sovitusti, ei myöhässä (koskee myös haettavaa, on oltava valmiina)

Juhliin kutsuttuna, jos annettu tarkka alkuaika - tasan tai 5-10 min jälkeen, EI etuajassa, koska valmistelut on aina kesken 

Juhliin kutsuttuna, jos aika on esim. klo 15 alkaen/jälkeen - voi mennä vaikka klo 16, ei missään nimessä etuajassa, ellei ole erikseen kerrottu, että voi tulla etuajassa 

Häät, hautajaiset ja sen tyyppiset juhlat, joissa tietty aikataulu - aina hyvissä ajoin, puolikin tuntia tai vähintään 15 min etuajassa 

Vierailija
70/74 |
19.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei se ole tarkka aika, koska toinen pyöristää sen 13.42 aikaan 13.40 ja toisella taas kello näytti jo alun perin 13.46 ja hän pyöristää sen 13.50. Kolmannen kello taas näytti 13.43 (oikea aika) ja hän käsittää tunnin tasan 60 min pyöristelemättä aikaisemmaksi tai myöhemmäksi. 

Ja jos joku joutuu odottamaan myöhästelijää niin vasta se tapaamisajan jälkeisestä kahdesta minuutista voi kohtuudella laskea odottamisen alkaneeksi. Eli jos tulet 24 minuuttia etuajassa, se on oma valintasi. Koska ihmiset ja kellot eivät ole ihan minuutin tarkkoja, pitää olla kahden minuutin marginaali eli 26 minuuttia odottamisesta menee omaan piikkiin ja vasta sen jälkeiset ovat myöhästelijän aiheuttamaa odotusaikaa. 

Vierailija
71/74 |
19.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sehän riippuu paljolti tilanteesta. Siis jos vaikka sovitaan tapaaminen jossain kuppilassa, niin sitten pahoitellaan jos myöhästyy tai ilmoitetaan etukäteen.

Jos taas kyse on vaikka kylään menemisestä, niin jos sanon tulevani tuossa tunnin päästä, ja kaveri ei erikseen mainitse kiireestä tms, niin se ei ole niin minuutin päälle, kun kotonaanhan se kuitenkin on. 

Vierailija
72/74 |
19.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tilannekohtaista.

Kun mennään esim. hakemaan toinen kyytiin ja lähdetään jonnekin - 5 min etuajassa tai täsmälleen sovitusti, ei myöhässä (koskee myös haettavaa, on oltava valmiina)

Silloin kun menet hakemaan jonkun etuajassa, niin ilmoitatko hänelle, että olen nyt täällä odottamassa?

Vierailija
73/74 |
19.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minun kaverien kesken se ei ainakaan tarkoita tarkkaa a

Itse viestin olevani jossain TASAN tunnin päästä, jos todella aion olla just minuutilleen tunnin päästä siellä.

Niinpä. Ja itse lisään yleensä myös kellonajan. 

Sinänsä asiayhteyskin ratkaisee. Jos sanon tulevani jonkun kotiin tunnin päästä, eikä siellä tarjoilla ruokaa, olen paikalla 55 min - 80 min kuluttua. 

Jos taas sovitaan yhteinen tapaaminen molempien kodin ulkopuolelle, vastaan yleensä vielä tarkalla kellonajalla, jottei tule epäselvyyttä ajasta. 

Vierailija
74/74 |
19.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Adhd:na en käsitä aiempien vastaajien  oireyhtymään vetoamista, koska olen aina etuajassa ja jämptilleen paikalla. Ja jos asiaa pitää spekuloida adhd:n näkökulmasta, niin se saa minut vain järjestämään näyttävän ja dramaattisen kohtauksen myöhästelijälle. Jos joku myöhästyy  liian usein voi olla varma, että sitten ei enää sovita yhtään mitään tapaamisia missään. Ei tartte vaivautua enää.

Juuri se, että eksyn helposti ja unohtelen asioita saa minut laittamaan kaikki muistiin, hälytyksen luuriin ja tarkistamaan reitin ennen kuin lähden mihinkään. Ellesi.reitti ole tuttu.

Ihan kakarana neuvottiin nuo yksinkertaiset keinot selvitä ajoissa paikalle. Oletan,  että suurelle osalle myöhästelijöistä tulee joka kerta suurena yllätyksenä, kuinka ymmärtää kelloa ja aikaa. 

Joten eiköhän kyse ole viime kädessä hyvistä ja huomaavaisista tavoista toista kohtaan, vaikka ei kukaan sellaiseksi kai halua.&nbs

Word! Olen samanlainen ADHD ja ei ole oikein vedota diagnoosiin jos myöhästelee. Mullakin hälytyksiä puhelimessa, että tulen ajoissa ja tosiaan olen aina ajoissa. Mulla siis esim aamulla soi välillä kello sen merkiksi, että pitää olla siirtymässä vaatteiden pukemiseen, aamupalalle, ja milloin pitää olla viimeistään ovesta ulkona jne, jos bussiin meinaan ehtiä. Eksyn kans helposti ja navigaattorit on päällä ja reittiin tutustuttu jo edellisenä päivänä street viewistä :) jos myöhästelee toistuvasti, se on vaan välinpitämättömyyttä.