Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Olenko autisti tai jotain, kun otan sovitut ajat just niinkuin on sovittu?

Vierailija
18.03.2024 |

Vai onko täsmällisyys oikeasti tosi harvinaista? Jos sovitaan, että nähdään tunnin päästä, niin se tarkoittaa mun päässä 1h = 60min. 65min on jo myöhässä. 10 minuuttia myöhästyminen on jo epkohtelista ja sitä pitäisi pahoitella. 

Tuntuu että olen tuttavapiirini ainoa täsmällinen ihmunen ja aina se joka odottelee muita ja koko tapaamisen fiilis latistuu kun toiset on myöhässä

Kommentit (74)

Vierailija
41/74 |
18.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Se ei myöskään ole täsmällisyyttä että joku tulee sovittuun paikkaan vaikka puoli tuntia vaille päivystämään jotta on varmasti ajoissa. Silloinhan ajanhallinta on yhtä huono kuin myöhästyjällä että pitää ottaa puolituntia ennakkoa saapumiseen ja sitten olla valmiiksi pitkästynyt sen jälkeen kun toinen tulee vaikka paria minuuttia vaille sovitun ajan.

Tuo nimenomaan on sitä ajanhallintaa. Puoli tuntia odottelua on pienempi haitta, kuin kymmenen minuutin myöhästyminen. Se kuinka paljon ennakkoa otetaan riippuu siitä, miten tärkeä tapaaminen tms. on kyseessä. Kavereiden väliseen tapaamiseen otan 10 minuuttia, Lentoasemalle varaan enemmän aikaa matkaan. 

Vierailija
42/74 |
18.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Se ei myöskään ole täsmällisyyttä että joku tulee sovittuun paikkaan vaikka puoli tuntia vaille päivystämään jotta on varmasti ajoissa. Silloinhan ajanhallinta on yhtä huono kuin myöhästyjällä että pitää ottaa puolituntia ennakkoa saapumiseen ja sitten olla valmiiksi pitkästynyt sen jälkeen kun toinen tulee vaikka paria minuuttia vaille sovitun ajan.

Tuo nimenomaan on sitä ajanhallintaa. Puoli tuntia odottelua on pienempi haitta, kuin kymmenen minuutin myöhästyminen. Se kuinka paljon ennakkoa otetaan riippuu siitä, miten tärkeä tapaaminen tms. on kyseessä. Kavereiden väliseen tapaamiseen otan 10 minuuttia, Lentoasemalle varaan enemmän aikaa matkaan. 

Eli olet valmis tuhlaamaan elämästäsi puoli tuntia odotteluun, mutta esimerkiksi viisi lisäminuuttia siihen tuhoaa kaiken? 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/74 |
18.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olet ihan tavallinen. Olen samanlainen itse. Aina etuajassa ja istun autossa/kävelen korttelin ympäri, kunnes kello lyö tasan. Joskus, jos esim. junaliikennehäiriön vuoksi myöhästynyt, olen streessantunut ja nolona. Ärsyttää ihmiset, jotka joka kerta myöhästyvät. Yksittäiset kerrat ymmärrän.

Ei tuollainen stressaaminen ole normaalia. Sinut on vaan ehdollistettu tottelevaiseksi "kiltiksi tytöksi", jonka pitää tehdä tasan kuin käsketään, ja jos ei onnistu niin itseään pitää rankaista epäonnistumisesta stressillä. 

Mä luulen sen liittyvän siihen, että en tykkää olla esillä. Jos menen myöhässä, kaikki ovat jo paikalla ja noteeraavat myöhässä tuloni. Esim. työtapaamista voivat muut joutua järjestelemään niin, että puheenvuoroani siirretään ja muut joutuvat joustamaan omien aikojensa kanssa. 

Vierailija
44/74 |
18.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eli olet valmis tuhlaamaan elämästäsi puoli tuntia odotteluun, mutta esimerkiksi viisi lisäminuuttia siihen tuhoaa kaiken? 

Ja ne viisi lisäminuuttia aiheuttavat melkoista katkeruutta vielä lisäksi. Kuulostaa, että siinä maksatetaan toisella omista ahdistuksista ihan siinä missä myöhästelijä laittaa muut maksamaan siitä, ettei suostu kellon hallittavaksi.

Vierailija
45/74 |
18.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tyypillinen minä minä asenne. Mitä niin arvokasta sinä teet sen puolituntia ennen lähtöä, että koet tuhlaavasi aikaa. Meille kaikille on ihan saman verran aikaa annettu joka päivä. Minulla on aikaa odotella. En halua muiden aikaa tuhlata myöhästymällä.

Vierailija
46/74 |
18.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Siia mitä v-ua? Mistä lähtien normaali elämänhallinta johon myös ajoissa olo kuuluu, on jotenkin autistista tai osan mielestä täällä jopa ahdistavaa?? Kyllä jengi on sekasin.

No, nyt ollaankin vauvapalstalla, noin puolet kävijöistä aivan kukkuu 

Vierailija
47/74 |
18.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sinä olet luotettava ja tunnollinen. Hienoa.

Siis nimenomaan tästä on kyse. Luotettavuudesta ja tunnollisuudesta. Jatkuva myöhästely on itsekästä. Selvästi jotain ongelmaa hallita ajankäyttöä eivätkä koskaan opi. 

Vierailija
48/74 |
18.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos puhutaan, että tunnin kuluttua, mielestäni se voi liukua noin kymmenen minuuttia molempiin suuntiin. Yli viiden minuutin myöhästymisestä olisi kohteliasta ilmoittaa. On parempi sopia täsmällinen kellonaika, ellei tapaaminen ole viiden minuutin tai kymmenen minuutin kuluttua, jolloin se on melkoisen yksinkertaista hahmottaa täsmällisesti. 

Vierailija
49/74 |
18.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Et saa muotidiagnoosia tuon perusteella. Zori siitä. 

Vierailija
50/74 |
18.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eli olet valmis tuhlaamaan elämästäsi puoli tuntia odotteluun, mutta esimerkiksi viisi lisämi

Tyypillinen minä minä asenne. Mitä niin arvokasta sinä teet sen puolituntia ennen lähtöä, että koet tuhlaavasi aikaa. Meille kaikille on ihan saman verran aikaa annettu joka päivä. Minulla on aikaa odotella. En halua muiden aikaa tuhlata myöhästymällä.

No, itselläni ei ole aikaa hukata puolituntisia johonkin joutavien juttujen odotteluun. Joku työhaastattelu, lentokenttä, läheisen hautajaiset, omat häät tms. olkoot poikkeukset. 

Miksei sitä tapaamista sitten sovita puoli tuntia aiemmaksi, jos molemmat haluavat osallistua siihen silloin?

Vierailija
51/74 |
18.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Et saa muotidiagnoosia tuon perusteella. Zori siitä. 

Minä olen lievä asperger enkä tajua ap:ta lainkaan. 

Ystävälläni on yleinen ahdistushäiriö ja hän lähtee aina kaikkialle puoli tuntia etuajassa. Jos on tärkeä juttu niin tunnin etuajassa tai jopa puolitoista tuntia. No, se on sairaseläkeläiselle helppoa. Ei kaikilla ihmisillä ole tuolla lailla aikaa käytettävissään. 

Vierailija
52/74 |
18.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos joku tulee paikalle 15min aikasessa, on ajankäyttö silloin hänen omissa käsissään. 

Jos taas venailet 15min myöhästyjää, on ajankäyttösi sen toisen käsissä.

Vierailija
53/74 |
18.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olet ihan normaali, täsmällinen ihminen. Ei tarvitse olla autisti, että noudattaa sovittuja aikatauluja. Minustakin myöhästymisestä pitää pahoitella, 5-10min voi olla ihan inhimillistä ja jos se ei ole henkilöllä tapana, niin itselleni tuo on ihan ok, mutta yli 10min alkaa olla jo epäkohteliasta ja yli 30min törkeää. Pahinta, jos myöhästyjä ei edes ilmoita myöhästyvänsä. Itse tykkään olla paikalla aika täsmälleen silloin, kun ollaan sovittu. Turha etuajassa oleminenkaan ei ole mukavaa.

Vierailija
54/74 |
18.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eniten ärsyttää ne ihmiset, jotka ovat aina ja jokapaikasta myöhässä. Ihme syitä ja selityksiä keksivät joka ikinen kerta. Joskus voi tulla mutkia matkaan ja aikataulu pettää. Se on normaalia, mutta ei systemaattisesti joka kerta. Tytär kulkee kimppakyydeillä harrastukseen ja kun tämä yksi perhe kuljettaa ja he lupaavat hakea klo 16.30, he tulevatkin 16.40. Siitä vielä menevät hakemaan yhden toisen tytön ja ovat aivan viime minuutilla harrastuksessa tai vaihtoehtoisesti myöhästyvät. Miksi? Miksi joka kerta?

Toinen ärsyttävä joukko on ne, jotka tulevat kylään sovittua aikaa aiemmin. Ei minua haittaa, jos tulevat vaikka ravintolaan tai muuhun kodin ulkopuoliseen paikkaan ihan kuinka paljon etukäteen vain, mutta toisen kotiin tuleminen on epäkohteliasta. Pojan synttärit oli helmikuussa ja laitoin yhden tietyn pariskunnan vuoksi kutsuun aikatauluksi KLO 14 JÄLKEEN. Kaikki muut tulivat porrastaen klo 14.10-14.30 välillä, paitsi tämä pariskunta tuli jälleen klo 13.35. Heiltä on meille n. 20min ajomatka ja suoraan kotoaan tulivat. Olivat siis lähteneet n. klo 13.15 ajamaan meille päin. Huomautin, että olette taas vähän ajoissa, johon rouva totesi naurahtaen, että se nyt ei varmaan haittaa. Muille vieraille tämä rouva sitten päivittelee, että vasta nytkö te tulitte, kun me ollaan oltu täällä jo niin ja niin kauan. Totesin miehelleni, että seuraavaksi kutsutaan heidät puoli tuntia myöhemmin kuin muut. Mies totesi siihen, että jätetään seuraavaksi kokonaan kutsumatta.

Vierailija
55/74 |
18.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Etuajassa olevat ovat yhtä lailla ärsyttäviä, jos vielä alleviivaavat sitä. "Olen odotellut täällä jo 10 min", "luultiin, ettet tulekaan", vaikka itse saavut täsmällisesti. 🤦🏻

Tämä! Tällaisia ihmisiä en halua tavata ollenkaan. Pitäisi itse olla paikalla varttia-20 min ennen, jos haluaisi olla kuulematta tuota. Ja siinäkin tapauksessa he olisivat aivan hädissään siitä, että heitä on pitänyt odottaa. Todella rasittavaa seuraa.

Vierailija
56/74 |
18.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Adhd:na en käsitä aiempien vastaajien  oireyhtymään vetoamista, koska olen aina etuajassa ja jämptilleen paikalla. Ja jos asiaa pitää spekuloida adhd:n näkökulmasta, niin se saa minut vain järjestämään näyttävän ja dramaattisen kohtauksen myöhästelijälle. Jos joku myöhästyy  liian usein voi olla varma, että sitten ei enää sovita yhtään mitään tapaamisia missään. Ei tartte vaivautua enää.

Juuri se, että eksyn helposti ja unohtelen asioita saa minut laittamaan kaikki muistiin, hälytyksen luuriin ja tarkistamaan reitin ennen kuin lähden mihinkään. Ellesi.reitti ole tuttu.

Ihan kakarana neuvottiin nuo yksinkertaiset keinot selvitä ajoissa paikalle. Oletan,  että suurelle osalle myöhästelijöistä tulee joka kerta suurena yllätyksenä, kuinka ymmärtää kelloa ja aikaa. 

Joten eiköhän kyse ole viime kädessä hyvistä ja huomaavaisista tavoista toista kohtaan, vaikka ei kukaan sellaiseksi kai halua.&nbs

olen juuri samanlainen. Jos joku tapaamisaika ja paikka on sovittu ja katson kartasta, että sinne menee 30min niin varaan extra 15-30 min matkaan.  Riippuu vähän että miten tuttu reitti on minulle. Koska tiedän ihan kokemuksesta, että lähes aina tulee jotain outoa matkan varrelle. olen esimerkiksi jonkun numeron aikataulusta lukenut väärin ja bussi tuleekin eri aikaan mitä luulin. Tai on ruuhkaa tai joku tavara unohtuu mikä on pakko kääntyä hakemaan. Tai menen vaihdossa väärälle pysäkille. Joskus olen etuajassa, mutta mielummin niin kuin 30 minuuttia myöhässä. 

Vierailija
57/74 |
18.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Et olet normaali tervejärkinen ihminen. Niillä on päässä vikaa jotka ei yksikertaisesti kykene noudattamaan sovittuja aikatauluja

Vierailija
58/74 |
18.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä se on ihan normaalia jos sovitaan niin se on aika just, itse olen erittäin täsmällinen ja en tykkää myöhästelyistä jos toinen myöhästyy, no 10 min korkeintaan ellei ole joku tosi este mutta täytyy ilmoittaa. 

Vierailija
59/74 |
18.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomalainen hyvä tapa on olla ajoissa. Asuin yhdessä Välimeren maassa, jossa minut kutsuttiin kerran häihin. Häiden alkamisaika oli ilmoitettu kello kymmeneksi, että ihmiset olisivat paikalla edes kello yksitoista. Kello 10.30 saapuivat häätilan koristelijat paikalle.

Vierailija
60/74 |
18.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pahin yhdistelmä on reilusti etuajassa olija + myöhästelijä. Jos myöhästelijä on myöhässä vaikka 5 min, se on etuajassa olijan näkökulmasta katastrofi, onhan hän odottanut jo 25 - 35 minuuttia. Törkeän kauan yhtä myöhästelijää. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi kuusi kolme