Olenko autisti tai jotain, kun otan sovitut ajat just niinkuin on sovittu?
Vai onko täsmällisyys oikeasti tosi harvinaista? Jos sovitaan, että nähdään tunnin päästä, niin se tarkoittaa mun päässä 1h = 60min. 65min on jo myöhässä. 10 minuuttia myöhästyminen on jo epkohtelista ja sitä pitäisi pahoitella.
Tuntuu että olen tuttavapiirini ainoa täsmällinen ihmunen ja aina se joka odottelee muita ja koko tapaamisen fiilis latistuu kun toiset on myöhässä
Kommentit (74)
Tulkitsen kaikki kodin ulkopuoliset ulkopalvelukseksi. Ulkopalvelukseen järjestytään 10 minuuttia ennen aloitusta. M57
Vierailija kirjoitti:
Tulkitsen kaikki kodin ulkopuoliset ulkopalvelukseksi. Ulkopalvelukseen järjestytään 10 minuuttia ennen aloitusta. M57
Armeija on eri asia. Naurettavaa mennä etuajassa esim. pankkineuvotteluun, joka ei koskaan ala ennen määräaikaa. Siellä sitten venaat talvipalttoossa hikistymässä.
Hyvin harva ihminen pystyy saapumaan johonkin tasan sekunnilleen. Epärealistista odottaa sellaista. Toki on hyvä ilmoittaa, jos myöhästyy vähän enemmän.
Vierailija kirjoitti:
Olet ihan tavallinen. Olen samanlainen itse. Aina etuajassa ja istun autossa/kävelen korttelin ympäri, kunnes kello lyö tasan. Joskus, jos esim. junaliikennehäiriön vuoksi myöhästynyt, olen streessantunut ja nolona. Ärsyttää ihmiset, jotka joka kerta myöhästyvät. Yksittäiset kerrat ymmärrän.
Ei tuollainen stressaaminen ole normaalia. Sinut on vaan ehdollistettu tottelevaiseksi "kiltiksi tytöksi", jonka pitää tehdä tasan kuin käsketään, ja jos ei onnistu niin itseään pitää rankaista epäonnistumisesta stressillä.
No ei tuo nyt autismista kerro suuntaan tai toiseen. Minä olen autisti, ja lähteminen on mulle aina niin ahdistavaa vaikeaa, että olen yleensä myöhässä. Ja siedän tietysti muidenkin myöhästely, koska muu olisi tekopyhää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Armeija on eri asia. Naurettavaa mennä etuajassa esim. pankkineuvotteluun, joka ei koskaan ala ennen määräaikaa. Siellä sitten venaat talvipalttoossa hikistymässä.
Menin pankkiin noin juuri toissa viikolla, siellä on odotussali ja penkit. Odotin 10 minuuttia ja minut tultiin hakemaan neukkariin piikissä. Oli talvikamppeet päällä, mutta siellä on myös naulakko mihin ulkovaatteet jätetään. M57
Itse olen ajatellut niinpäin että niissä on jotain vikaa jotka ovat aina myöhässä.
Etkö ap sovi tiettyä kellonaikaa? Tunnin päästä on kyllä aika epämääräinen käsite. Minulle se ei ainakaan ole tarkka aika. Sinä ehkä laitat sekuntikellon päälle siitä hetkestä kun on sovittu tuo tunnin päästä.... ja menet kun on tasan 60 minuuttia siitä kulunut. Mutta jos jatkossa sovit vaikka, että nähdään esim. klo 15.00, niin voi olla, että muut tulisivat täsmällisemmin. Minä ainakin tulisi klo 15.00 mennessä.
On kohteliasta ja muut ihmiset huomioonottavaa olla sovittuun aikaan paikalla. Se edellyttää käytännössä sitä, että olet hieman etuajassa paikalla.
Olit autisti tai et, täsmällisyys on aina hyve ja kohteliasta käytöstä.
Jo peruskoulussa piti olla paikalla kun tunti alkoi, samoin työpaikalla pitää olla kun työt alkavat, lääkärin aika on myös se että ollaan paikalla silloin kun aika on ei myöhässä, samoin esimerkiksi kampaamo. Eli meidät on opetettu noudattamaan sovittuja aikoja, eikä minusta ole mitenkään autistista kun noudattaa ohjeita mitkä on iskostettu päähän vuosikymmenten ajan. Itse menen vähän etuajassa että ehdin rauhassa istua. Mutta en tykkää myöhästelijöistä vaikka joskus jokainen myöhästyy.
Tuohon ajoissa paikalla olemiseen ottamatta kantaa, minua ärsyttää tuotakin enemmän ihan suunnattomasti ihmisten tapa sanoa aikaa kysyttäessä sanoa jotain sinnepäin. Siis jos kysyt kelloa niin joku vastaa että se on näköjään 15. Ja kas, ei kello ollutkaan 15 vaan 14:45, ja sitten kun pääset itse vartin päästä katsomaan sitä kellonaikaa raavit päätäsi että ööh, mitäs ihmettä. Mieheni harrastaa myös sitä että kysyy milloin olisin valmis lähtemään kauppaan. No, 20min menee, minulla on tässä jutut kesken. Sitten 10min päästä tämä alkaa mankumaan että mennään jo. Aaargh!!!
Jos on jonkun vartin myöhässä eikä mitään kuulu tyypistä niin lähden pois.
Jos on sovittu et tulevat meille kylään klo 13, niin vedin kyllä esitelmän, kun ihan pokkana tulivat 40 min aiemmin. Mulla oli valmistautumiset täysin kesken. Eikö voi viettää vaik autossa istuen/kävelylenkinvtehden sitä etuaikaa, ettei vaivaa isäntäväkeä?! Miksei voi ottaa huomioon, vaan tohotetaan vaan et minä minä minä, tullaan tullaan.
Vierailija kirjoitti:
Adhd:na en käsitä aiempien vastaajien oireyhtymään vetoamista, koska olen aina etuajassa ja jämptilleen paikalla. Ja jos asiaa pitää spekuloida adhd:n näkökulmasta, niin se saa minut vain järjestämään näyttävän ja dramaattisen kohtauksen myöhästelijälle. Jos joku myöhästyy liian usein voi olla varma, että sitten ei enää sovita yhtään mitään tapaamisia missään. Ei tartte vaivautua enää.
Juuri se, että eksyn helposti ja unohtelen asioita saa minut laittamaan kaikki muistiin, hälytyksen luuriin ja tarkistamaan reitin ennen kuin lähden mihinkään. Ellesi.reitti ole tuttu.
Ihan kakarana neuvottiin nuo yksinkertaiset keinot selvitä ajoissa paikalle. Oletan, että suurelle osalle myöhästelijöistä tulee joka kerta suurena yllätyksenä, kuinka ymmärtää kelloa ja aikaa.
Joten eiköhän kyse ole viime kädessä hyvistä ja huomaavaisista tavoista toista kohtaan, vaikka ei kukaan sellaiseksi kai halua.&nbs
Oli kuin mun elämästä. V**uttaa jos mennään sen taakse että on adhd kun se vaan ei todellakaan ole mikään selitys. Nykyteknologian avulla on vielä helppoa varmistaa ettei jatkuvasti myöhästele. On niitä rajoitteita ja vaikeuksia ns. tavallisillakin ihmisillä mutta niiden kanssa sitten keksitään ratkaisuja eikä perseillä diagnoosien varjolla jatkuvasti.
Siia mitä v-ua? Mistä lähtien normaali elämänhallinta johon myös ajoissa olo kuuluu, on jotenkin autistista tai osan mielestä täällä jopa ahdistavaa?? Kyllä jengi on sekasin.
Vierailija kirjoitti:
Jos olet niin ADHD/ADDtä ei sitten taida olla, kun keskittymisesi on tuota luokkaa.
Jaa-a, minulla on ADHD ja olen aina ajoissa. Lähden mieluummin liian aikaisin kuin myöhästyn.
Toki stressaan lähtöä jo huomattavasti etukäteen että varmasti lähden ajoissa enkä pysty keskittymään mihinkään kun odottelen sitä kellonlyömää jolloin pitää ruveta pukemaan ulkovaatteita.
Tosin asia ei aina ollut näin. Teininä saavuin koululle aina kellojen soiton jälkeen ja joskus ehdin luokkaan ennen opettajaa, joskus jälkeen. Mutta kysymys oli myös kiinnostuksen tasosta ja motivaatiosta sekä sosiaalisista paineista tai niiden puutteesta.
Aikuisena totesin etten vain kehtaa olla myöhässä kaikkialta joten aloin olla mieluummin liian ajoissa lähes kaikkialla. Edelleen saatan olla myöhässä jos ei ole erityistä painetta olla ajoissa.
Se ei myöskään ole täsmällisyyttä että joku tulee sovittuun paikkaan vaikka puoli tuntia vaille päivystämään jotta on varmasti ajoissa. Silloinhan ajanhallinta on yhtä huono kuin myöhästyjällä että pitää ottaa puolituntia ennakkoa saapumiseen ja sitten olla valmiiksi pitkästynyt sen jälkeen kun toinen tulee vaikka paria minuuttia vaille sovitun ajan.
Adhd:na en käsitä aiempien vastaajien oireyhtymään vetoamista, koska olen aina etuajassa ja jämptilleen paikalla. Ja jos asiaa pitää spekuloida adhd:n näkökulmasta, niin se saa minut vain järjestämään näyttävän ja dramaattisen kohtauksen myöhästelijälle. Jos joku myöhästyy liian usein voi olla varma, että sitten ei enää sovita yhtään mitään tapaamisia missään. Ei tartte vaivautua enää.
Juuri se, että eksyn helposti ja unohtelen asioita saa minut laittamaan kaikki muistiin, hälytyksen luuriin ja tarkistamaan reitin ennen kuin lähden mihinkään. Ellesi.reitti ole tuttu.
Ihan kakarana neuvottiin nuo yksinkertaiset keinot selvitä ajoissa paikalle. Oletan, että suurelle osalle myöhästelijöistä tulee joka kerta suurena yllätyksenä, kuinka ymmärtää kelloa ja aikaa.
Joten eiköhän kyse ole viime kädessä hyvistä ja huomaavaisista tavoista toista kohtaan, vaikka ei kukaan sellaiseksi kai halua.