Koodaajia on jo irtisanottu tekoälyn takia
Kommentit (53)
Tekoäly korvaa varmaankin sellaset ikävät tylsät vaiheet. Aivan kuten robotiikka liukuhihnatyön. Kenekään ei pitäisi joutua istumaan tai seisomaan koko päivää liukuhihnan ääressä, eikä myöskään tietokoneen. Nyt on hyvä, kun saadaan myös tietotyöläisille inhimillisemmät olosuhteet.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Helpompi tekoälyllä on korvata lääkärit ja lakimiehet kuin koodarit.
Joo tekoäly varmaan toimii hyvänä kirurgina. Ilmoitan sinut ensimmäiseksi koekaniiniksi aivoleikkaukseen.
Ainakin maailman paras kardiologi on tekoäly.
Vierailija kirjoitti:
Menisivät töihin tai sitten voivat opiskella lähihoitajiksi
Kukas näille lähihoitajille sitten palkan maksaa, kun ei nykyiselläkään elinkeinorakenteella pystytä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Huhutaan että Tommi Kinnunen on lopettanut kirjoittamisen kokeiltuaan tekoälyä.
Voisiko dekkarisarjan kirjoittaa tekoälyllä?
Miksei? Anna ChatGPT:lle tehtäväksi kirjoittaa dekkarisarja annetusta aiheesta ja 2 sekunnin päästä homma on valmis.
Tuli vaan mieleen yhdestä kirjailijasta jolta uutta kirjaa pukkaa koko ajan.
Koodaaminen justiinsa on tekoälylle helppoa. Kyllä siinä firma säästää kun ei tarvitse kuunnella nörtin kiukuttelua.
Vierailija kirjoitti:
Koodarit ovat älykkäitä ja heillä on matemaattista ja loogista lahjakkuutta. Luulen että niitä taitoja tarvitaan yhä enemmän kun tekoäly pääsee vauhtiin.
Kyllä jonkun pitää tekoälyäkin ja analytiikkaa ymmärtää. Jo nyt on niin että itse analyysit on helppo tehdä mutta tulkkaaminen ja selittäminen vaikeaa.
Toki työ tulee muuttumaan mutta niin koodareilla on aina ollut.
Tähän mennessä olen itse koodarina elänyt pari vuotta ns karkkikaupassa kun kaikki on yhtäkkiä helpompaa, tuottavuus noussut huimasti, ennen tylsät ja ikävät jutut omassa työssä kadonneet...
Itse en ole huomannut helpottumista koodaamisessa. Päinvastoin, vuosi vuodelta vain monimutkaistuu järjestelmät ja aina joutuu integraatioita ja kokonaisuutta miettimään joka tapauksessa. Se mikä vuosi sitten oli hyvä tapa tehdä, ei välttämättä ole sitä enää. Jatkuvasti joutuu kyseenalaistamaan ja päivittämään omaa tekemistään ja nyt sitten vielä kyseenalaistamaan tekoälyn kyseenalaistuksia :) Ehkä joku päivä tekoäly ottaa kaiken vastuulleen. Silloin olen onnellinen.
Koodaajat voivat alkaa huoltamaan tekoälyä niin mikä hätä? Ai niin... se ei vaadi huoltoa sillä oppii jatkuvasti ilman ihmistä.
Paskat koodajat katoaaa. Tekoäly lähinnä kopioi muiden git repoja ja dokumentaatiosta kattoo simppeleitä vastauksia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Huhutaan että Tommi Kinnunen on lopettanut kirjoittamisen kokeiltuaan tekoälyä.
Voisiko dekkarisarjan kirjoittaa tekoälyllä?
Miksei? Anna ChatGPT:lle tehtäväksi kirjoittaa dekkarisarja annetusta aiheesta ja 2 sekunnin päästä homma on valmis.
Et ole ilmeisesti koskaan ChatGPT:tä käyttänyt! Ymmärrätkö tokeneiden maksimimäärien päälle mitään? Et sä saa sieltä yhtä kirjan lukua edes tuotettua kerralla ulos. Saati sitten koko kirjaa. Nyt puhut jo kirjasarjasta 2 sekunnissa!
Vierailija kirjoitti:
Ei nykyisellään tekoäly vielä ole takuulla korvannut yhtäkään ihmistä.
Mutta varmasti sen tulee tekemään.
Väärin. Esim graafisten suunnittelijoiden työt ovat oikeasti vähentyneet kun erilaiset pikkufirmat tekevät materiaalin tekoälyllä.
Koodarithan ihan yleisesti kopioi muiden koodinpätkiä omiin projekteihinsa. Mutta ero tekoälyyn on se, että ihminen pystyy lukemaan kommentteja koodin oikeellisuudesta ja vielä liittämään sen osaksi isompaa koodia. Siinä vaiheessa kun tekoäly pystyy koodaamaan kokonaisen, toimivan ohjelman pienten koodinpätkien sijaan niin koodajien työt voi vähentyä.
Vierailija kirjoitti:
Helpompi tekoälyllä on korvata lääkärit ja lakimiehet kuin koodarit.
Joo tähänkin on vielä aika paljon matkaa. Omassa työpaikassani (lakifirma) otettiin copilot käyttöön ja olin kyllä pettynyt sen työnjälkeen, kun paljon olen käyttänyt jo muita tekoälytyökaluja. Toki se kehittyy nopeasti, mutta pitäisi käyttää aikaa sen kanssa tappelemiseen ja aika on rahaa.