Koodaajia on jo irtisanottu tekoälyn takia
Kommentit (53)
Sorry nyt, mutta kodareita palkataan edelleen. Irtisanomiset, sikäli kun niitä edes on, johtuvat markkinatilanteesta. Aika moni ammatti loppuu ennen kuin kodarit jää työttömäksi.
Helpompi tekoälyllä on korvata lääkärit ja lakimiehet kuin koodarit.
Eniten pelottaa se, että jokin terroristiryhmä tekee sellaisen tekoälyn, mikä alkaa pitää ihmisiä vihollisinaan, ja päästää sen sitten nettiin valloilleen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meidän firmassa koko ajan haku päällä. Mutta koska Suomesta ei löydy osaajia, niin joudutaan rekryämään Intiasta.
Teidän firma on ajastaan jäljessä. Ei tiedä hyvää tulevaisuutta ajatellen.
Okei - avaatko hieman miten oltaisiin kehityksen kärjessä?
Vielä ei ole julkaistu yhtään ohjelmistoprojektia joka olisi edes missään määrin merkittäviltä osin tekoälyn tekemä.
Joten toistaiseksi työpaikat on turvassa.
Vierailija kirjoitti:
Helpompi tekoälyllä on korvata lääkärit ja lakimiehet kuin koodarit.
Joo tekoäly varmaan toimii hyvänä kirurgina. Ilmoitan sinut ensimmäiseksi koekaniiniksi aivoleikkaukseen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meidän firmassa koko ajan haku päällä. Mutta koska Suomesta ei löydy osaajia, niin joudutaan rekryämään Intiasta.
Löytyy mutten hae paikkaa teiltä.
Hyvä. Tämä lienee sellainen win-win -tilanne.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen itse koodari ja käytän tekoälyä koodaustyöni tukena ja tehostajana päivittäin. Voin sanoa, ettei tekoälyllä kyetä vielä nykyisin ja tuskinpa ihan lähitulevaisuudessakaan korvaamaan ihmiskoodaria.
Tekoäly on kiva tuottamaan koodisnippettejä joihinkin tarkasti määriteltyihin tehtäviin, osaa melko hyvin löytää koodista virheitä ja kykenee selittämään koodin rakennetta. Sen sijaan mitään isojen kokonaisuuksien rakentamista se ei oikein hallitse, vaan sen pitää ihan ihmisen tehdä. Lisäksi tekoäly tuottaa melko usein myös toimimatonta koodia, joskus ihan täyttä roskaakin. Eli ihmiskoodareille on tarvetta vielä hyvän aikaa.
Sinä et käytä kehittyneimpiä tekoälyjä selvästikään.
Kerro, ihmeessä mikä tekoäly tekee vaikka asiakkaalle ERP-järjestelmän, FullStack-sovelluksen autentikoinneilla, CI/CD-ratkaisuineen? Pienissä palasissa se pitää tehdä kaikilla kielimalleilla. Ja kyllä sen prompteja kirjoittavan henkilön täytyy joku muu olla kuin firman toimitusjohtajan.
Maailman suosituin ohjelmistoaiheinen Q&A -sivusto Stack Overflow ei hyväksy tekoälyllä tehtyjä vastauksia käyttäjien kysymyksiin, koska tekoälyvastausten oikeellisuus on liian matala.
https://meta.stackoverflow.com/questions/421831/temporary-policy-genera…
"All use of generative AI (e.g., ChatGPT and other LLMs) is banned when posting content on Stack Overflow."
"Overall, because the average rate of getting correct answers from ChatGPT and other generative AI technologies is too low, the posting of answers created by ChatGPT and other generative AI technologies is substantially harmful to the site and to users who are asking questions and looking for correct answers."
Ilman koodaajia olisi joku firma voinut vaan googlettaa kysymyksiä ja copy pasteta koodia Stackoverlfowsta ja muualta netistä ja toimisi yhtä hyvin kuin tekoälyn tuotokset. Jos et ole koodaaja et hyödy vastauksista juuri mitään.
Töitä on enemmän kuin pystyy tekemään. Maksavat asiakkaat uhkaavat Suomesta loppua.
Älkää huoliko, kyllä sillä tekoälyllä yritetään korvata meidät kaikki. Kohta kukaan ei saa enää mitään töitä, mutta elämiseen tarvitaan yhä rahaa.
Koodarit ovat älykkäitä ja heillä on matemaattista ja loogista lahjakkuutta. Luulen että niitä taitoja tarvitaan yhä enemmän kun tekoäly pääsee vauhtiin.
Kyllä jonkun pitää tekoälyäkin ja analytiikkaa ymmärtää. Jo nyt on niin että itse analyysit on helppo tehdä mutta tulkkaaminen ja selittäminen vaikeaa.
Toki työ tulee muuttumaan mutta niin koodareilla on aina ollut.
Tähän mennessä olen itse koodarina elänyt pari vuotta ns karkkikaupassa kun kaikki on yhtäkkiä helpompaa, tuottavuus noussut huimasti, ennen tylsät ja ikävät jutut omassa työssä kadonneet...
Vierailija kirjoitti:
Huhutaan että Tommi Kinnunen on lopettanut kirjoittamisen kokeiltuaan tekoälyä.
Tämä on hyvä uutinen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi intiasta. Miksei Saksasta. Ranskasta. Ruotsista. Norjasta, Tanskasta. Sveitsistä jne..
Ainiin. Nyt ymmärsin...
Minä en ymmärtänyt.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi intiasta. Miksei Saksasta. Ranskasta. Ruotsista. Norjasta, Tanskasta. Sveitsistä jne..
Ainiin. Nyt ymmärsin...
Minä en ymmärtänyt.
Koska intiassa on parhaat koodarit, ja ne puhuu hassusti englantia.
Tekoäly tulee korvaamaan jotain työvaiheita. Luulisin että erikoistunut tekoälyä hyödyntävä työkalu voisi tehdä automaattisesti kustomointia käyttäjän antaman syötteen perusteella geneerisiin sovelluksiin. Mutta sellainen ei koskaan riitä maksavalle yritysasiakkaalle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ainiin. Nyt ymmärsin...
Minä en ymmärtänyt.
Alhainen palkkataso, kireä verotus, paska ilmasto ja syrjäinen sijainti eivät houkuttele osaajia eurooppalaisista kehittyneistä maista. Intiassa on puolestaan niin pirusti populaatiota, joten siitä massasta saa kohtalaisen helposti seulottua osaavimmat leveämmän leivän ääreen.
Menisivät töihin tai sitten voivat opiskella lähihoitajiksi
Löytyy mutten hae paikkaa teiltä.