Voiko kerrostalossa asua ilman sähkösopimusta lyhyen aikaa?
Olen menossa kesällä töihin toiselle paikkakunnalle ja tarvitsen asunnon lähinnä yöpymistä varten. Syömiset ja akkujen lataamiset ym voin hoitaa työpaikalla. Eikö ilmanvaihto ja veden lämmitys toimikin ilman asuntokohtaista sähkösopimusta, eikö ne kustanneta vuokran kautta? Varsinainen sähkönkulutus olisi varmaan alle euron/kk, joten ei huvittaisi maksaa siirroista ja kaikista perus ym maksuista monta kymppiä/kk.
Kommentit (333)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mikä järki on kikkailla jonkun vitosen takia? Vai meinaatko valmistaa ruuat retkikeittimellä tms?
Sähkönsiirron perusmaksut vaihtelevat. Itsellä elenia ja 22e/kk eikä edes taida olla Suomen kallein.
Niin vaihtelevat, mutta ei ole mikään pakko ottaa sitä kalleinta mitä löytyy. Minulla ei ikinä ole siirtomaksu ollut edes 10€/kk.
Valkkaat siis auinpaikkakunnan sen mukaan missä on halpa sähkönsiirron perusmaksu?
Tota siirtoa kun et voi kilpailuttaa.
Ei kun valkkasin mieluisen asuinpaikan ja täällä sähköä tarjoavista yhtiöistä edullisimman. Missä persereissä oikein asut, jos siellä on vain yksi sähköyhtiö?
Idiootti. Se on eri kuin sähkönsiirto.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä lyödään vetoa että retkikeittimen käyttö kerrostalossa sisällä on kielletty?
Ei mitään. Katsos kun pitkän sähkökatkon aikanakin on ruuat jollain valmistettava. Googlaapa huviksesi, millä ne ohjeistetaan valmistamaan. Ettei vaan olisi retkikeitin.....
Ne ovat poikkeusoloja. Hyvin monessa vuokrasopimuksessa kielletään kaasukeittimet. Jopa parvekkeella.
Sekin on poikkeusolo, jos asustee tilapäiskämpässä pari kuukautta. Ja itse en ainakaan ikinä ole nähnyt vuokrasopimuksessa minkäänlaista mainintaa retkikeittimistä, vaikka olen asunut yli 10 eri vuokra-asunnossa.
No jos oikeasti ei käy siellä kuin nukkumassa ja suihkussakin käy töissä niin miksei pärjäisi? Taskulamppu vaan ja esim eteiseen/kulkuväylälle sellainen liiketunnistimella oleva patterilamppu niin ei tarvitse kusella käydessäkään pimeässä kompuroida eikä toisaalta muistaa ottaa fikkariakaan mukaan sängyn vierestä. Kesällä toki on yötä päivää riittävän valoisaa jos ei laita edes verhoja ikkunoihin.
Toisaalta sitten tuleeko se halvemmaksi vetää nouto/wolttisafkoja joka päivä tai vaihtoehtoisesti vetää kylmää maksalaatikkoa suoraan foliosta..
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mikä järki on kikkailla jonkun vitosen takia? Vai meinaatko valmistaa ruuat retkikeittimellä tms?
Sähkönsiirron perusmaksut vaihtelevat. Itsellä elenia ja 22e/kk eikä edes taida olla Suomen kallein.
Niin vaihtelevat, mutta ei ole mikään pakko ottaa sitä kalleinta mitä löytyy. Minulla ei ikinä ole siirtomaksu ollut edes 10€/kk.
Valkkaat siis auinpaikkakunnan sen mukaan missä on halpa sähkönsiirron perusmaksu?
Ei kun valkkasin mieluisen asuinpaikan ja täällä sähköä tarjoavista yhtiöistä edullisimman. Missä persereissä oikein asut, jos siellä on
Idiootti. Sähköyhtiöitä ne siirtofirmatkin on :D
Eihän siellä mitään retkikeitintä tarvita, kun voi työpaikalta ottaa kuumaa vettä termokseen ja ruokatermokseen ja niillä saa ruoat ja vielä kahviakin monta kupillista sit kotona. On ikään kuin retkellä kotonaan. Ihan kivaa.
Mitättömältä kuulostava asia mutta monet vaatteet menevät nopeasti huonoksi kun niistä käsipyykätessä vääntää vettä pois. Jos sitä ei tee, ne eivät kosteana kesäpäivänä kuivu ikinä.
Vierailija kirjoitti:
Mitättömältä kuulostava asia mutta monet vaatteet menevät nopeasti huonoksi kun niistä käsipyykätessä vääntää vettä pois. Jos sitä ei tee, ne eivät kosteana kesäpäivänä kuivu ikinä.
Taloyhtiössä voi olla pesula.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä lyödään vetoa että retkikeittimen käyttö kerrostalossa sisällä on kielletty?
Ei mitään. Katsos kun pitkän sähkökatkon aikanakin on ruuat jollain valmistettava. Googlaapa huviksesi, millä ne ohjeistetaan valmistamaan. Ettei vaan olisi retkikeitin.....
Ne ovat poikkeusoloja. Hyvin monessa vuokrasopimuksessa kielletään kaasukeittimet. Jopa parvekkeella.
Sekin on poikkeusolo, jos asustee tilapäiskämpässä pari kuukautta. Ja itse en ainakaan ikinä ole nähnyt vuokrasopimuksessa minkäänlaista mainintaa retkikeittimistä, vaikka olen asunut yli 10 eri vuokra-asunnossa.
Kaasupullojen säilytyksestä on säädökset ihan laissa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Höpöhöpö. Olen asunut asunnossa, jossa oli kaasuhella. Ihan Suomessa ja vuokralla. Ei vuokranantajalle kuulu pätkääkään, millä tavoin asukas valmistaa ruokansa. Kunhan nyt ei nuotiota rupea väsäämään. Retkikeitin on ihan turvallinen, koska sitä saa metsässäkin käyttää jopa metsäpalovaroituksen aikana.
Vierailija kirjoitti:
Eihän siellä mitään retkikeitintä tarvita, kun voi työpaikalta ottaa kuumaa vettä termokseen ja ruokatermokseen ja niillä saa ruoat ja vielä kahviakin monta kupillista sit kotona. On ikään kuin retkellä kotonaan. Ihan kivaa.
Jos tykkää haaleasta pikakahvista. Kun illalla otat töissä kuumaa vettä termoksesta, se on aamulla haaleaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei kun valkkasin mieluisen asuinpaikan ja täällä sähköä tarjoavista yhtiöistä edullisim
Sähköverkkoyhtiöt ovat yhtiöitä. Muttaa ei niiden kannata rinnakkaisia verkkoja asuntoihin vetää. Sillä se maksaa todella paljon.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No kai se periaatteessa on mahdollista ... Itse ottaisin kesäksi kämpän esim Forenomilta...
Niissä on vähintään tuplasti kalliimmat vuokrat kuin tavan vuokrakämpässä. En vie sinne kuin sängyn, verhot ja pari tuolia. Eli en kalusteitakaan kummoisesti tarvitse.
Mihin tarvitset verhot kun sinulla ei ole valoja?
Meinaatko, että aurinko sammuu kesällä yön ajaksi? Haluatko herätä vapaa-aamunakin ennen kukonpieremää kun aurinko killittää silmiin?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Toki voi olla. Ja se voi olla maksullinen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kaasupullojen säilytyksestä on säädökset ihan laissa.
Eipä muuta kuin laitat tänne näkyviin lakipykälän, joka kieltää kaasupatruunoiden säilyttämisen. Aikas monella retkeilijällä niitä on kotonaan, joten siitä vain haastamaan oikeuteen :D
Sähkön siirtoa EI VOI KILPAILUTTAA
https://www.fortum.fi/kotiasiakkaille/sahkoa-kotiin/opas/sahkonsiirto-j…
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Höpöhöpö. Olen asunut asunnossa, jossa oli kaasuhella. Ihan Suomessa ja vuokralla. Ei vuokranantajalle kuulu pätkääkään, millä tavoin asukas valmistaa ruokansa. Kunhan nyt ei nuotiota rupea väsäämään. Retkikeitin on ihan turvallinen, koska sitä saa metsässäkin käyttää jopa metsäpalovaroituksen aikana.
Kaasuhella on eri asia. Se ympäristöineen on varmistettu liekin käytölle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos siinä asunnossa ei ole sähkösopimusta, niin sähköt katkaistaan ja niiden takaisin kytkeminen maksaa. Miksi vuokranantaja haluaisi siitä maksaa?
Ei vuokranantaja mitään maksa. Asukas tekee ihan itse sähkösopimuksen ja maksaa sähköjen kytkemisestä.
Niin, mitä ajattelet tapahtuvan, kun tämä vuokralainen ei tee sähkösopimusta ja sähköt katkeaa. Seuraava vuokralainenko maksaa sen takaisinkykennän? Vuokranantaja sitten perii saataviaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Toki voi olla. Ja se voi olla maksullinen.
No parin kuukauden takia ei kämppään kannata kyllä pesukonettakaan raahata. Ap voi mennä vaikka vanhemmilleen tms viikonlopuiksi.
Vierailija kirjoitti:
Jos siellä on huoneistokohtaiseen sähköön kytketty lattialämppäri kylppärissä, ei käy jo siksikään, että se on oltava päällä, jottei tule kosteusvaurioita.
Eihän sähkönsiirron osalta makseta kuin kulutuksen mukaan. Eli perusmaksu on se sun ainoa ylimääräinen turha kulu, eikä se ole iso.
Asutko kesän (siis olet kirjoilla) toisella paikkakunnalla? Sitten voit hakea verotuksessa työasuntovähennys.
Juu-ei. Ei lattialämmitystä ole mikään pakko pitää päällä. Mua niin otti kaaliin kun nykyisin lämmityskustannukset sälytetään kaukolämmön sijaan asukkaan sähkölaskuun. Tuli meinaan putkirempan jälkeen niin hirveä nousu sähkölaskuun kylppärin lattialämmityksen takia, että se napsahti pois päältä heti.
Ei ole kosteusvaurioita tullut ja mun pikkuvarpaani kestää sen suihkun ajan viileämpääkin lattiaa.
Olin kerran kuukauden verran yksiössä ilman sähköjä kun ne katkaistiin, ennen kuin oli varaa maksaa rästejä.
Oli joku maalis-huhtikuu, eli parvekkeella suurinpiirtein jääkaappilämpötiloja, ruoan säilymisestä ei siis isompaa huolta. Latasin läppäriä ja kännykkää yliopistolla ja kirjastossa, pari kertaa taloyhtiön pesutuvassakin yöllä... Suihkussa polkupyörän valon avulla; luin kirjoja kynttilänvalossa ja kuuntelin radiota kännykästä.
En tekisi vapaaehtoisesti uudestaan. Hukkaat sähkömaksun säästöt jo siinä jos sorrut kahvilaan aamiaiselle pari kertaa.