Voiko kerrostalossa asua ilman sähkösopimusta lyhyen aikaa?
Olen menossa kesällä töihin toiselle paikkakunnalle ja tarvitsen asunnon lähinnä yöpymistä varten. Syömiset ja akkujen lataamiset ym voin hoitaa työpaikalla. Eikö ilmanvaihto ja veden lämmitys toimikin ilman asuntokohtaista sähkösopimusta, eikö ne kustanneta vuokran kautta? Varsinainen sähkönkulutus olisi varmaan alle euron/kk, joten ei huvittaisi maksaa siirroista ja kaikista perus ym maksuista monta kymppiä/kk.
Kommentit (333)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kai pärjäät ilman sähköä. Jos et kokkaa, keitä kahvia, föönaa hiuksia, imuroi, kylppärissä on ikkuna et siis tarvi valoja...
Kaikkea tuota tehdään matkailu-autossa eikä siellä ole sähköä.
Miten föönaat hiuksia ilman sähköä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kai pärjäät ilman sähköä. Jos et kokkaa, keitä kahvia, föönaa hiuksia, imuroi, kylppärissä on ikkuna et siis tarvi valoja...
Et ole autojen akuista kuullut? Ja matkailuautot ovat kytkettävissä verkkoon.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mikä järki on kikkailla jonkun vitosen takia? Vai meinaatko valmistaa ruuat retkikeittimellä tms?
Sähkönsiirron perusmaksut vaihtelevat. Itsellä elenia ja 22e/kk eikä edes taida olla Suomen kallein.
Niin vaihtelevat, mutta ei ole mikään pakko ottaa sitä kalleinta mitä löytyy. Minulla ei ikinä ole siirtomaksu ollut edes 10€/kk.
On pakko. Siirtoyhtiötä ei voi itse valita.
Ei ole. Suurimmalla osalla paikkakunnista on ennemmän kuin yksi vaihtoehto.
Kerro yksikin paikkakunta Suomessa, jossa yhteen ja samaan asuntoon voit valita kenen verkossa sähkö siirretään. 
Kerroin jo. Opettele lukemaan
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten föönaat hiuksia ilman sähköä?
Kai ap on kalju raksamies joka käyttää samaa pyyhettäkin pari viikkoa.
Oletko unohtanut sen että kesällä on hellepäiviä ja tulee hikoilutua aika paljon joten sitä pyykkiäkin pitäisi pestä melko usein?
Ja kun asunnossa on sisällä 35 astetta, tulee aika äkkiä ikävä esim tuuletinta.
Et voi itse valita sähköverkkoyhtiötä(toisin kuin sähkönmyyjän), sillä sähköverkkoyhtiö määräytyy alueesi mukaan. Sähköverkkoyhtiö veloittaa sähkön siirrosta erillisen maksun, joka tulee maksettavaksi sähkönmyynnin päälle. Hinta perustuu hinnaston mukaiseen yhtiön hinnoitteluun, jota asiakas ei itse voi kilpailuttaa
Mitä lyödään vetoa että retkikeittimen käyttö kerrostalossa sisällä on kielletty?
Ei mitään. Katsos kun pitkän sähkökatkon aikanakin on ruuat jollain valmistettava. Googlaapa huviksesi, millä ne ohjeistetaan valmistamaan. Ettei vaan olisi retkikeitin.....
Kysy isännöitsijältä, voihan olla että esim. palohälytin tarvitsee sähköä toimiakseen. Joo, joo tiedän, että niissä on varaparisto käyttökatkoja varten.
Vierailija kirjoitti:
Et voi itse valita sähköverkkoyhtiötä(toisin kuin sähkönmyyjän), sillä sähköverkkoyhtiö määräytyy alueesi mukaan. Sähköverkkoyhtiö veloittaa sähkön siirrosta erillisen maksun, joka tulee maksettavaksi sähkönmyynnin päälle. Hinta perustuu hinnaston mukaiseen yhtiön hinnoitteluun, jota asiakas ei itse voi kilpailuttaa
Ja missä kohtaa ap sanoi, että hän menee asumaan nimenomaan jollekin riistofirman alueelle eikä esim. 10€/kk alueelle?
Vierailija kirjoitti:
Oletko unohtanut sen että kesällä on hellepäiviä ja tulee hikoilutua aika paljon joten sitä pyykkiäkin pitäisi pestä melko usein?
Ja kun asunnossa on sisällä 35 astetta, tulee aika äkkiä ikävä esim tuuletinta.
Tämä. Kaikki muu ehkä menettelisi mutta helteellä on oltava edes tuuletin.
Vierailija kirjoitti:
Kysy isännöitsijältä, voihan olla että esim. palohälytin tarvitsee sähköä toimiakseen. Joo, joo tiedän, että niissä on varaparisto käyttökatkoja varten.
Palohälyttimet ovat nykyään taloyhtiön vastuulla. Asukkaan sähköstä eivät voi olla riippuvaisia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mikä järki on kikkailla jonkun vitosen takia? Vai meinaatko valmistaa ruuat retkikeittimellä tms?
Sähkönsiirron perusmaksut vaihtelevat. Itsellä elenia ja 22e/kk eikä edes taida olla Suomen kallein.
Niin vaihtelevat, mutta ei ole mikään pakko ottaa sitä kalleinta mitä löytyy. Minulla ei ikinä ole siirtomaksu ollut edes 10€/kk.
Huoh. Siirtoyhtiötä ei voi valita. Se on tietyllä alueella aina sama.
Huoh. Kyllä voi. Tälläkin alueella on ainakin 3 eri vaihtoehtoa. Ottakee selevee asioista elkääkä öyhöttäkö menemään päättömästi.
No ei varmasti voi! Mutta sähköntoimittajan voi valita vaikka toiselta puolelta Suomea.
Jos siinä asunnossa ei ole sähkösopimusta, niin sähköt katkaistaan ja niiden takaisin kytkeminen maksaa. Miksi vuokranantaja haluaisi siitä maksaa?
Vierailija kirjoitti:
Mitä lyödään vetoa että retkikeittimen käyttö kerrostalossa sisällä on kielletty?
Ei mitään. Katsos kun pitkän sähkökatkon aikanakin on ruuat jollain valmistettava. Googlaapa huviksesi, millä ne ohjeistetaan valmistamaan. Ettei vaan olisi retkikeitin.....
Ne ovat poikkeusoloja. Hyvin monessa vuokrasopimuksessa kielletään kaasukeittimet. Jopa parvekkeella.
Vierailija kirjoitti:
Jos siinä asunnossa ei ole sähkösopimusta, niin sähköt katkaistaan ja niiden takaisin kytkeminen maksaa. Miksi vuokranantaja haluaisi siitä maksaa?
Ei vuokranantaja mitään maksa. Asukas tekee ihan itse sähkösopimuksen ja maksaa sähköjen kytkemisestä.
Vierailija kirjoitti:
Uusi asukas avaa liittymän. Ei se vuokranantajan tehtävä ole.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
On pakko. Siirtoyhtiötä ei voi itse valita.
Ei ole. Suurimmalla osalla paikkakunnista on ennemmän kuin yksi vaihtoehto.
Kerro yksikin paikkakunta Suomessa, jossa yhteen ja samaan asuntoon v
No kun asun Jyväskylässä, niin kerro ihmeessä mitä ne muut siirtoa kantakaupungin alueella tarjoavat yhtiöt ovat Alvan lisäksi?
Joku inisi kylppärin lattialämmityksestä mutta ei sitä muutenkaan tarvitse pitää päällä kesällä.
Tietysti tuo onnistuu kunhan asunnossa ei ole asuntokohtaista koneellista ilmanvaihtoa. Silloin siellä olisi nopeasti tukalan tunkkaista.
Ainoa mitä mietin on se ettet saa helteillä tuuletinta toimimaan. Paitsi jos ostat senkin jonkin pienen ladattavan tai USB liittimellä toimivan, jonka liität virtapankkiin. Tai jos asuntoon saa läpivedon avaamalla ikkunat, silloin et tarvitse edes tuuletinta. Mutta jos asunto on hyvin pieni yksiö, kannattaa miettiä etukäteen mikä auttaa jos tulee 30 asteen helteet.
Jos kylpyhuoneessa ei ole ikkunaa, voisit ostaa jonkun ladattavan retkivalaisimen sinne.
Vierailija kirjoitti:
Tyhjilläänkään oleviin asuntoihin ei hullukaan vuokraisäntä ota sähköaopimusta.
Kerro yksikin paikkakunta Suomessa, jossa yhteen ja samaan asuntoon voit valita kenen verkossa sähkö siirretään.
Muualta kuin Suomesta noita vou löytyä. Epäilen kyllä sitäkin