Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Pitääkö lapsilisä maksaa 15v:lle säästöön?

Vierailija
17.03.2024 |

Nuori alkanut tivata tätä, haluaa ne jatkossa itselleen säästötilille. Isänsä kuulemma kannustaa tähän.

Lapset asuu minulla, ja asun tietyssä paikassa lasten koulujen vuoksi. Isä asuu kauempana halvemmassa. Selitän asiaa nuorelle, mutta kuulemma lapsilisä kuuluu hänelle ja minun pitää palkalla maksaa muu. Sanon että maksan hänen kulunsa, vaatteet, lääkkeet, bussin... ei mene perille. Syyttää että olen itsekäs. Minkä teen?

Kommentit (29)

Vierailija
1/29 |
17.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei sitä ole säästöön tarkoitettu. Lapsi voi säästää itse kuukausirahastaan ja mennä kesätöihin. 

Vierailija
2/29 |
17.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä ostin elatusmaksuilla ja lapsilisällä lapselle ruokaa ja vaatteita sekä maksoin asumiskuluja , koska lapsen vuoksi tarvitsimme isomman asunnon että hän saa oman huoneen . Aina ollut tyytyväinen ja kiitollinen . 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/29 |
17.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutta pitäisikö alkaa maksaa hänelle kuten vaatii? Jos en suostu laittamaan säästötilille niin mitä vaatia ostamaan itse sillä? Vai onko ok että huudoista ja haukuista huolimatta edelleen pidän minun tilillä käyttöä varten? Vai olenko itsekäs kuten lapsi ja isänsäkin näyttävät ajattelevan? Maksan kalliin asumisen, ruuat, lääkkeet, harrasteet....

Vierailija
4/29 |
17.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Laita lukemaan mihin lapsilisä on tarkoitettu. Se on tarkoitettu lapsen kuluihin. Kompromissina voit laittaa puolet säästöön tms. Jos taloutesi ei kestä laittaaa kaikkea säästöön niin silloin se ei kestä. 

Wikipedia:

Lapsilisä tarkoittaa valtion lapsiperheille maksamaa etuutta ja tulonsiirron muotoa, jolla kompensoidaan lapsen huollosta aiheutuvia kustannuksia. Lapsilisällä voi nähdä olevan lapsiperheen toimeentuloa tukevan vaikutuksen ohella syntyvyyttälisäävä kannustinvaikutus. Se on jokaisesta lapsesta maksettava lakisääteinen perhelisä, joka on voimassa kaikissa Euroopan unionin jäsenvaltioissa.

Vierailija
5/29 |
17.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

0/5

Vierailija
6/29 |
17.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minkä ikäisiä ovat muut sisarukset? Riippuu kyllä koko perheen tarpeista mihin on varaa.

Vierailija
7/29 |
17.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei. Se on tarkoitettu esim. vaatteiden ym. ostoon.

Vierailija
8/29 |
17.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei sitä ole säästöön tarkoitettu. - Joskus käynyt mielessä, että jos joku saa lapsilisää vastaavan summan aina säästöön, niin Suomen talouden ollessa tiukoilla, niin pitäsikö hänelle maksaa vastaisuudessa pienempi lapsilisä; ihan yhtä lailla monia muitakin tulonsiirtoja kavennetaan tulojen kasvaessa.

Mutta joo. Voithan Ap kokeilla määräajan niin, että lapsi saa vastaisuudessa isompaa viikko tai kuukausi tms. rahaa tai ellei ole saanut aiemmin säännöllisesti mitään rahasummaa sinulta vaan olet aina tarpeen mukaan maksanut hänen menojaan ilman, että lapsesi olsi saanut säännöllisesi sinulta lainkaan rahaa, niin voithan sopia lapsesi kanssa, että vastaisuudessa sinä annat hänelle n.n euroa rahaa, josta lapsen tulee itse maksaa joko kokonaan tai osittain haluamansa/ tarvitsemansa.

Esimerkki et vastaisuudessa osta lapselle vaatteita, vaan kun lapsi tarvitsee vaatteen, niin hän hankkii sen itse. Tai jollei hänen säästönsä mahdollsita hänen haluamansa vaatteen hankkimista lapsi ei saa lainkaan ao vaatetta tai sen maksaminen tapahtuu niin, että lapsi maksaa osan ja sinä osan.

Kirjoitin edellä määräajasta siksi, että pikkuhiljaa lapsen on opittava ja omaksuttava itse käyttämään rahaa. Mutta ellei hän ole koskaan tai on vain vähän käyttänyt omaa rahaa, niin on hyvä katsoa hänen peränsä. Ja olla myös tarvittaessa tiukka; Jos sovitte, että vastaisuudessa hän maksaa osan omista menoistaan, niin se myös tarkoittaa sitä, eikä niin, että lapselle muodostuu mielikuva, että hän voisi saada vastaisuudessa kaiken sen mitä tähänkin asti sinulta on tavannut saada mutta tämän lisäksi hän saisi sinulta vielä xx € rahaa.

Uskoavien mies

Vierailija
9/29 |
17.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

....

Uskoavien mies

Mitähän tulin "taas" äsken juoneeksi kahvin seassa.....

Uskovainen mies

Vierailija
10/29 |
17.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten toimin kun teini tästä tivaa, uhmaa ja huutaa minulle? Että olen itsekäs ja vien hänen rahansa. Että käyttäisin omaa palkkaani. Kulkee perässä ja jankkaa. Isä puhunut myös että paras olisi nuorelle säästöön tulevaisuutta varten. Lisää nuoren uhmaa minua kohtaan.

AP

Vierailija
11/29 |
17.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Isä voi itse antaa lapselle rahaa elareiden lisäksi, jos asia on hänelle tärkeä.

Teinille voi kertoa että lapsilisä lakkaa 17v ja jos hän NYT haluaa lapsilisän omaan käytöön, niin 17-vuotispäivänä saa hankkia saman rahan töitä tekemällä. Tai jatkatte kuten nyt siihen asti että muuttaa omilleen.

Vierailija
12/29 |
17.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei sitä ole säästöön tarkoitettu. Lapsi voi säästää itse kuukausirahastaan ja mennä kesätöihin. 

Mikä on tämä kuukausiraha?

Vierailija
13/29 |
17.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Laita lapsi kysymään Kelasta tai lukemaan Kelan sivuja. Siellä sanotaan mm. että 15-vuotias voi poikkeuksellisessa tilanteessa (esim. että asuu ja opiskelee muualla) hakea lapsilisän maksua itselleen. 

Vierailija
14/29 |
17.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tosi raskasta taistella tällaisesta kun toinen ei tunnu yhtään käsittävän ja isänsä vielä tukee ajatuksiaan. Minut käännetään pahaksi. Ap

Vierailija
15/29 |
17.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tilastokeskuksella on niitä kohtuullisen kulutuksen esimerkkilaskelmia. Teini voisi tutustua niihin ja miettiä mitä hänen elämänsä oikeasti maksaa ja mistä ne rahat on peräisin.

Vierailija
16/29 |
17.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vain hengittäminen, ravinto ja lepo ovat pakollisia,  mikään muu ei. Niin ja kaikki kuolemme joskus.

Vierailija
17/29 |
17.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voit maksaa sen hänelle mutta sanoa että maksaa omat kulunsa siitä, bussit yms. Ruokaan se ei varmaan riitä.

Vierailija
18/29 |
17.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapsilisä on tarkoitettu lapsen elättämiseen. Isänsä laittakoon lapselle rahaa sivuun, jos haluaa. Sun ei todellakaan tarvitse säästää lapsilisiä!

Vierailija
19/29 |
17.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapsilisä ei kuulu lapselle.

Vierailija
20/29 |
17.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miten toimin kun teini tästä tivaa, uhmaa ja huutaa minulle? Että olen itsekäs ja vien hänen rahansa. Että käyttäisin omaa palkkaani. Kulkee perässä ja jankkaa. Isä puhunut myös että paras olisi nuorelle säästöön tulevaisuutta varten. Lisää nuoren uhmaa minua kohtaan.

AP

Sano sille, että niin kauan kun sen jalat ovat sinun ruokapöytäsi alla, sinä päätät asioista. Selitä sille, että rahat on tiukoilla ja kysy haluaako se, ettei sille enää osteta vaatteita eikä makseta harrastuksia. Sillä mm. noihin lapsilisä on tarkoitettu. Exälle voi laittaa terveiset, ettei sekaannu sinun kotisi asioihin.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä kuusi kahdeksan