Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Pitääkö lapsilisä maksaa 15v:lle säästöön?

Vierailija
17.03.2024 |

Nuori alkanut tivata tätä, haluaa ne jatkossa itselleen säästötilille. Isänsä kuulemma kannustaa tähän.

Lapset asuu minulla, ja asun tietyssä paikassa lasten koulujen vuoksi. Isä asuu kauempana halvemmassa. Selitän asiaa nuorelle, mutta kuulemma lapsilisä kuuluu hänelle ja minun pitää palkalla maksaa muu. Sanon että maksan hänen kulunsa, vaatteet, lääkkeet, bussin... ei mene perille. Syyttää että olen itsekäs. Minkä teen?

Kommentit (29)

Vierailija
21/29 |
17.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Voit maksaa sen hänelle mutta sanoa että maksaa omat kulunsa siitä, bussit yms. Ruokaan se ei varmaan riitä.

Näin mäkin tekisin, opettaisi teinille muutenkin rahan käyttöä. Lapsilisä kouraan saatesanoilla, että jatkossa maksaa vaatteet, hygieniatarvikkeet, herkut, meikit, menot, kavereiden synttärilahjat, kulkemiset ja harrastukset yms itse sillä rahalla. Voi hymy hyytyä aika pian. 

Vierailija
22/29 |
17.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Teini selittää että isäkin vielä maksaa sulle elaria niin kyllä niitten pitää riittää ja lapsilisä kuuluu hänelle. Tätä tivaa ja jankkaa. Ap

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/29 |
17.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käske sen saata@an isän laittaa sille lapselle rahaa säästöön!!!

Vierailija
24/29 |
17.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä ostin elatusmaksuilla ja lapsilisällä lapselle ruokaa ja vaatteita sekä maksoin asumiskuluja , koska lapsen vuoksi tarvitsimme isomman asunnon että hän saa oman huoneen . Aina ollut tyytyväinen ja kiitollinen . 

Sama

Vierailija
25/29 |
17.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapsesi ja hänen isänsä ovat väärässä. Lapsilisä maksetaan huoltajalle ja on huoltajan rahaa. Ei lapsen. Ja sinä päätät, paljonko rahaa annat lapsellesi, ei lapsesi.

Teineille on tyypillistä ja kehitykseen kuuluvaa koetella rajoja ja kokea olevansa väärinymmärretty ja -kohdeltu. Lapsen isä taas taitaa olla kateellinen siitä, että sinulle maksetaan lapsilisää eikä hänelle.

Olet varmaan jo kertonut teinille, ettei lapsilisä ole lapsen omaa rahaa ja että rahaa menee mm. ruokaan, vaatteisiin, asumiseen jne. Kun teini edelleen jatkaa jankkaamista, niin käske häntä lopettamaan jankkaaminen, sano että asia on loppuunkäsitelty, että hän ei saa puhua sinulle tuolla tavalla, aseta rangaistuksia/seuraamuksia jos jatkaa käytöstään ja ylipäätään toimi kuten muutenkin toimisit, kun teini vaatii sinulta jotain, mihin et suostu.

Vierailija
26/29 |
17.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Teini selittää että isäkin vielä maksaa sulle elaria niin kyllä niitten pitää riittää ja lapsilisä kuuluu hänelle. Tätä tivaa ja jankkaa. Ap

Onko nuorella mitään käsitystä paljon nykyään mikäkin maksaa? Tai nuoren isällä?

Kannattaa tehdä selkeä budjetti ellei ole jo

Tee teidän nuoren kanssa yhdessä kuukausibudjetti (tulot-menot). Anna ensin nuoren miettiä, mikä kaikki hänen mielestään maksaa ja kuinka paljon. Tarvittaessa täydennä hänen tietämystään ja todisteina voi mm. näyttää laskuja ja kuitteja

Nuori ei välttämättä käsitä esim. että sähkö maksaa, vesi maksaa (hanavesi+jätevesi), vuokrat/vastike/kiinteistövero, kännykäliittymät, netti, pankkipalvelut, auto/linja-autokortti, hygieniatuotteet, vakuutukset, lämmitys ja ruoka

Jos hän vielä tuon budjetti selvityksen jälkeen vaatii rahat itselleen niin neuvotelkaa semmoinen summa mikä on teidän taloudellenne ok

Vierailija
27/29 |
17.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hän ei voi saada sitä rahaa kelalta itse omalle tililleen (kuin erityistapauksessa), joten se raha ei kuulu hänelle. Ehdota että muuttaa isälleen, niin isä saa lapsilisät, elarit ja antaa ne sitten lapselle...

Vierailija
28/29 |
17.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miten toimin kun teini tästä tivaa, uhmaa ja huutaa minulle? Että olen itsekäs ja vien hänen rahansa. Että käyttäisin omaa palkkaani. Kulkee perässä ja jankkaa. Isä puhunut myös että paras olisi nuorelle säästöön tulevaisuutta varten. Lisää nuoren uhmaa minua kohtaan.

AP

No huutamalla ei raha-asioita selvitetä. Täällä ollut hyviä neuvoja. Se on positiivista, että nuoresi haluaa opetella rahankäyttöä. Voit ehkä avata hänelle enemmän taloutenne realiteetteja ja vaikkapa kaupassa laskea paljonko rahaa menee mihinkin.

Vierailija
29/29 |
17.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei lapsilisä ole tarkoitettu lapselle itselleen vaan lapsen huoltajalle. Tämän sinä tiesitkin. Se käytetään siis lapsen elatukseen.

Vain 15-vuotiaan omalla työllään hankkimat rahat ovat hänen omaa rahaansa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän yhdeksän kaksi