Onko sinulle väliä jatkaako lapsesi amikseen vai lukioon?
Vai toivotko jompaakumpaa? Meillä ei ole vielä hetkeen ajankohtaista, mutta tuntuisi todella oudolta, jos lapsi menisi amikseen. Se on jotenkin vierasta maailmaa minulle.
Kommentit (172)
Ei ole väliä, pääasia että lapsi löytää sellaisen suunnan elämälleen että on onnellinen.
On. Ollaan puhuttu lapsen kanssa, että jos haluaa elää samaa elintasoa kuin nyt, sinne yliopistoon on mentävä ja lukuhommien on maistuttava.
Ei ole. Ammatillinen koulutus on tärkeintä.
Vierailija kirjoitti:
On. Ollaan puhuttu lapsen kanssa, että jos haluaa elää samaa elintasoa kuin nyt, sinne yliopistoon on mentävä ja lukuhommien on maistuttava.
Mitäs jos lapsesi ei pääse korkeaan elintasoon? Aika moni amiksen käynyt saa hyvän elintason ja moni akateeminen ei. Omassa suvussani varakkain jätti lukion kesken. Köyhiä akateemisia löytyy sen sijaan monta.
Ei ole väliä. Esikoinen kävi ammattikoulun. Toinen meni lukioon, vaikka ei mitään lukuintoa oikeasti ollut, ja itsellä mietitytti selviäminen. Kyllähän se vaikeaa oli, mutta lopulta kirjoitti ylioppilaaksi ja sai päättötodistuksen. Kolmas kävi lukion reippaammin kuin kuin isoveljensä. Itse olen käynyt lukion myös.
Vierailija kirjoitti:
Kirjastonhoitajalla on iso palkkapussi.
Se on se lukio tai yhdistelmätutkinto.
Meni ulkomaille yliopistoon lukion jälkeen ja sinne jäi 🤗
Ei ollut väliä, olin onnellinen että meni edes johonkin. No nyt on pää häneelläkin selkiintynut ja opiskelee amk:ssa. Samapa tuo mitä reittiä opiskelee tai opiskeleeko enää lainkaan amiksen jälkeen.
Molemmat on valinneet ihan itse lukion.
Ei ole vanhemman asia päättää, mitä lapsi tekee. Voi toki ohjata ja auttaa valinnoissa, mutta ei niin, että painostaisi tai hehkuttaisi vain yhtä vaihtoehtoa.
Usein ammattikoulu tai amnattikorkea on ihan hyvä tie työelämään ja tienaavatkin enemmän kuin yliopiston käyneet. Työttömiä akateemisia on pilvin pimein.
Meidän perheessä oppivervollisuus loppui ylioppilaslakkiin. Emme missään vaiheessa antaneet ymmärtää, että muu olisi ollut mahdollista. Toki, jos olisimme nähneet, että heistä ei ole lukio-opintoihin, olisimme tukeneet sopivampiin. Mitään rajoitteita ei kuitenkaan tuntunut olevan.
Vierailija kirjoitti:
Ei ole väliä. Olen kertonut heille kuitenkin amishommien ja akateemistenhommien merkittävimmän eron.
Mikä se on?
Jos on mahdollista mennä lukion jälkeen korkeakouluun, niin sitten lukioon. Jos ei ole lukupäätä, sitten amikseen. Lukio itsessään on turha pelkästään.
Vierailija kirjoitti:
Höpöhöpö!
Amiskundi, sähkömies tai putkimies tienaa enemmän kuin ammattikorkeakoulusta vasta valmistunut käsienpyörittelijä!
Itse olen käynyt lukion, sitten AMK ja YAMK. Teen tällä hetkellä vaativaa asiantuntijatyötä.
Lapsille olen sanonut, että pitää miettiä mikä on tavoite. Lukioon ei kannata mennä, jos tavoite ei ole sellainen mikä vaatii lukion. Itse pidin lukiota aika lailla turhana, mutta vanhemmat pakotti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Höpöhöpö!
Amiskundi, sähkömies tai putkimies tienaa enemmän kuin ammattikorkeakoulusta vasta valmistunut käsienpyörittelijä!
Sähköinssi tienaa kyllä paremmin kuin sähköasentaja.
ohis
Ei ole väliä kunhan lapsi itse on tyytyväinen valintaansa ja pääsee sinne minne haluaa. Itsekkin jatkoin amiksen jälkeen suoraan ammattikorkeaan, helpommin pääsi amistaustalla sisään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Höpöhöpö!
Sähköinssi tienaa kyllä paremmin kuin sähköasentaja.
ohis
näin
Ei ole väliä. Olen kertonut heille kuitenkin amishommien ja akateemistenhommien merkittävimmän eron.