Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Mitä mieltä nimestä Martti?

Vierailija
17.03.2024 |

Ajateltiin antaa lapselle nimeksi, kun on meidän mielestä kaunis ja hienosti sointuva nimi.

Kommentit (33)

Vierailija
21/33 |
17.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olin hämmästynyt kun kuulin itseni ikäisen ihmisen antaneen lapsellensa nimen Martti, samalla kun olin antanut hetki sitten omalle lapselleni "erikoisemman" nimen. Lapset ovat syntyneet n. 2010 paikkeilla molemmat. Martti on hauska ja ryhdikäs nimi tomeralle poikalapselle.

Vierailija
22/33 |
17.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Martti on komea nimi. Ehdoton kannustukseni.

Martti on särmikkäänpi kuin Matti.

Näiden nimien taustathan ovat erilaiset. Matti tulee mutkien kautta ilmeisesti Raamatun Matteuksesta, ja Martti muualta, kuten yllä on jo esitetty.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/33 |
17.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Martti Ahtisaari on maailman kuuluisin Martti.

Vierailija
24/33 |
17.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olin hämmästynyt kun kuulin itseni ikäisen ihmisen antaneen lapsellensa nimen Martti, samalla kun olin antanut hetki sitten omalle lapselleni "erikoisemman" nimen. Lapset ovat syntyneet n. 2010 paikkeilla molemmat. Martti on hauska ja ryhdikäs nimi tomeralle poikalapselle.

Nyt näkee paljon pikkulapsia, joilla on minun mielestäni vanhuksen nimi. Tiedän esimerkiksi sellaisia pikkulapsia kuin Emma ja Kalevi ja Väinö ja Martti, ja minun lapsuudessani nämä olivat ehdottomasti vanhainkotiporukan nimiä. 

Vierailija
25/33 |
17.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mutta Jope Ruonansuu oli enemmän Martti kuin Martti itse.

Vierailija
26/33 |
17.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Martti on komea nimi. Ehdoton kannustukseni.

Martti on särmikkäänpi kuin Matti.

Näiden nimien taustathan ovat erilaiset. Matti tulee mutkien kautta ilmeisesti Raamatun Matteuksesta, ja Martti muualta, kuten yllä on jo esitetty.

Kyllä, mutten tarkoittanut alkuperän eroa vaan yhden kirjaimen luomaa kontrastia. 

Vierailija
27/33 |
17.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eikö Martti ole Namibiassakin yleinen nimi juuri Ahtisaaren takia?

Vierailija
28/33 |
17.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Nyt näkee paljon pikkulapsia, joilla on minun mielestäni vanhuksen nimi. Tiedän esimerkiksi sellaisia pikkulapsia kuin Emma ja Kalevi ja Väinö ja Martti, ja minun lapsuudessani nämä olivat ehdottomasti vanhainkotiporukan nimiä. 

Emma nimeä on kyllä annettu todella paljon jo 80-luvulta asti. Helposti tapas ja on tavannut pieniä Emmoja, osa heistä jo äitejä itsekin. Väinö on myös 2000-luvulla ollut kovassa nousussa. 

Vierailija
29/33 |
17.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

On kyllä. Siellä on vahva kaimakulttuuri. Martti nimen teki siellä tunnetuksi jo Martti Rautanen, eli on myös vanhoja Martteja, edesmenneitäkin. 

Vierailija
30/33 |
17.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä ne vanhukset on joskus olleet lapsia. Nimet kiertää kuten muotikin. Olen 80-luvun Elias ja äidilleni on pari paukapäätä ihmetellyt kuinka lapselle antoi vanhan miehen nimen. Muutama vuosi sitten Elias taisi olla Suomen yleisin nimi poikavauvalle. 

Vierailija
31/33 |
17.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Voisin kyllä hämmästyä, jos eteeni kävelisi musta mies, joka esittäytyisi Martiksi.

Vierailija
32/33 |
17.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei nimihullujankuttajalla ole kakaroita.

Vierailija
33/33 |
17.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

On kyllä. Siellä on vahva kaimakulttuuri. Martti nimen teki siellä tunnetuksi jo Martti Rautanen, eli on myös vanhoja Martteja, edesmenneitäkin. 

Namibiassa on jopa enemmän Martteja kuin Suomessa

https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/namibiassa-on-jopa-enemman-martteja…