Elatusmaksuista
Tietääkö joku miten nämä menee?
Isä on maksanut kahdesta lapsestaan elareita alle minimin, koska on vedonnut aina siihen kuinka tiukkaa hänellä on (on jo uusissa naimisissa, autot uusia ja kulkee merkkivaatteissa)..olen aina pärjännyt jotenkuten, niin olen antanut olla. Nyt olen kyllästynyt kun maksut tulevat aina myöhässä, ei varmaan ikinä ole maksanut 1.päivä niinkuin kuuluu, lisäksi ei noudata tapaamissopimusta enää ollenkaan.
Aika lastenvalvojalle on varattu, mutta haluaisin etukäteen tietää "oikeuteni". Voiko jälkikäteen vaatia erotusta siitä mitä sopimuksen mukaan olisi kuulunut maksaa vs. mitä oikeasti on maksanut. Ja kyseessä on siis minimimaksut. Alan itse olla niin tiukilla, kun lapset teini-ikäisiä ja kaikki on niin kallista. Olen yrittänyt isälle sanoa, että jos edes hiukan korotetaan, vaikka laskurin mukaan korotusta voisi tulla paljonkin. Isä ei vastaa viesteihin ollenkaan. En tajua tätä ollenkaan.. olen isälle sanonut että olisi lasten elämässä mukana, katuu sitä muuten varmasti myöhemmin. Kerroin aiemmin että tytär haluaisi nähdä isäänsä joka toinen viikonloppu, mikä itseasiassa on sopimuskin. Tähän isä vastasi ja väitti että minä olen johdatellut lasta sanomaan näin ja ettei suostu moiseen! Ihan uskomatonta. Ja erosta on jo vuosia, minua ei koko ukko kiinnosta, mutta lasten puolesta harmittaa.
Kommentit (20)
Et voi jälkikäteen vaatia. Kuulostat katkeralta
Jälkikäteen et voi vaatia jos on sovitut maksanut. Mutta tarkistus kannattaa tehdä.
Vierailija kirjoitti:
Et voi jälkikäteen vaatia. Kuulostat katkeralta
Mitä vaatia? Vanhemmuutta?
Miksi ette hoida lapsia 50/50? Silloin ei elareita tarvitse maksaa. Lähi huoltaja saa tuet.
Mitäs erosit kun olit luvannut että kunnes kuolema erottaa. Nauti ny.
Onko teillä siis jo olemassa lastenvalvojan vahvistama elatussopimus, ja mies on maksanut vähemmän kuin sopimuksessa on määrätty? Siinä ja vain siinä tapauksessa voit vaatia saatavia jälkikäteen. Muussa tapauksessa voit toki yrittää tehdä uuden sopimuksen, mutta ainoastaan lastenvalvojan vahvistama sopimus on pätevä.
Tapaamisasiaan ei mikään sopimus auta, jos isä ei suostu noudattamaan sitä niin silloin hän ei sitä noudata. mikä on toki kurjaa lapselle, koska tapaamisoikeus on nimeomaan lapsen oikeus eikä niinkään etävanhemman. Mutta elämä on.
Vierailija kirjoitti:
Miksi ette hoida lapsia 50/50? Silloin ei elareita tarvitse maksaa. Lähi huoltaja saa tuet.
Ei pidä paikkaansa. Jos vanhempien tulotasossa on iso ero, elareita voi tulla maksettavaksi myös 50/50-sopimuksessa. Ajatus on tasata lapsen kulut elatuskyvyn mukaisessa suhteessa.
Vierailija kirjoitti:
Mitäs erosit kun olit luvannut että kunnes kuolema erottaa. Nauti ny.
Mieshän tuossa oli hankkinut uuden hoidon ja vielä kieltäytynyt noudattamasta sopimuksia.
Indeksikorotukset voit vaatia jälkikäteen. Ja jos ei maksa uuden sopimuksen mukaan niin ulosotosta tai Kelalta voit ne hakea.
Vierailija kirjoitti:
Indeksikorotukset voit vaatia jälkikäteen. Ja jos ei maksa uuden sopimuksen mukaan niin ulosotosta tai Kelalta voit ne hakea.
Ei voi vaatia yhtään mitään, jos ei ole vahvistettua sopimusta. Tyhjää kun ei voi korottaa indeksikorotuksilla.
Meillä on vahvistettu sopimus, minimi+indeksikorotus. Isä ei ole siis maksanut edes niitä, vaan monta vuotta maksanut vähemmän kuin mitä sopimus on. Olen ollut kiltti ja antanut asian olla. Nyt vaan tullut mitta täyteen tuota huonoa isyyttä.
Sinun olisi pitänyt hakea kelasta elatustuki. Sen voi hakea heti, kun on yhtään elatusapu myöhässä ja on vahvistettu elatussopimus. Takautuvasti onnistuu muistaakseni kolmen kuukauden maksut. Kelan sivuilta löytyy.
Nyt haet tuen kelasta. Menet yksille ei mitään voi. Sinunkin velvollisuus olisi ollut ajoissa hoitaa asia.
Voihan se olla, että ex-miehesi nykyinen vaimo on tosi varakas ja ostanut hänelle ne merkkivaatteet ja hienon uuden auton.
Miten se muuten menee, että jos etävanhempi, joka maksaa elareita, siirtyy isompipalkkaisempaan työhön, niin eikö sitä tulojen muutosta huomioida muuten kuin siinä tapauksessa, että etävanhempi itse ilmoittaa lastenvalvojalle että omat tulot ovat nousseet, jolloin elatustuen määrää tarkastetaan? Jos vanhemmat eroavat lapsen ollessa vaikka 2-vuotias,niin ne tulot voivat hyvinkin muuttua mobern kertaan kunnes lapsi on 18-vuotias.
Vierailija kirjoitti:
Sinun olisi pitänyt hakea kelasta elatustuki. Sen voi hakea heti, kun on yhtään elatusapu myöhässä ja on vahvistettu elatussopimus. Takautuvasti onnistuu muistaakseni kolmen kuukauden maksut.
Okei, mä luulin, että maksamattomia elatusmaksuja voi hakea takautuvasti tyyliin viiden edeltävän vuoden ajalta...
Christiiina kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sinun olisi pitänyt hakea kelasta elatustuki. Sen voi hakea heti, kun on yhtään elatusapu myöhässä ja on vahvistettu elatussopimus. Takautuvasti onnistuu muistaakseni kolmen kuukauden maksut.
Okei, mä luulin, että maksamattomia elatusmaksuja voi hakea takautuvasti tyyliin viiden edeltävän vuoden ajalta..
Tuo kolme kuukautta on Kelan elatustuen takautuvan hakemisen määräaika.
Olet ihan oikeassa maksamattomien elatusmaksujen takautuvan hakemisen määräajan kanssa, jos teillä on vahvistettu sopimus siitä paljonko niitä olisi pitänyt maksaa etkä ole saanut sen sopimuksen mukaisesti.
Vierailija kirjoitti:
Christiiina kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Okei, mä luulin, että maksamattomia elatusmaksuja voi hakea takautuvasti tyyliin viiden edeltävän vuoden ajalta..
Tuo kolme kuukautta on Kelan elatustuen takautuvan hakemisen määräaika.
Olet ihan oikeassa maksamattomien elatusmaksujen takautuvan hakemisen määräajan kanssa, jos teillä on vahvistettu sopimus siitä paljonko niitä olisi pitänyt maksaa etkä ole saanut sen sopimuksen mukaisesti.
Siis tarkoitatko, että jos etävanhempi jättää maksamatta elatusmaksut, niin lähivanhempi voi vaatia takautuvasti viiden vuoden elarit?
Mun edesmennyt miesserkku sai nuorena lapsen silloisen tyttöystävän kanssa ja he erosivat lapsen ollessa taapero ja serkkuni jätti maksamatta kaikki elatusmaksut, kunnes lapsen ollessa 12-vuotias lapsen äiti alkoi vaatia elareita takautuvasti.
Kelan sivuilla lukee, että kolmelta kuulta voi hakea takautuvasti.
Elarit, palttiarallaa, ketä, skumppa, broisku, maha-asukki...