Perheen raha-asioista.
Ollaan oltu yhdessä nuorista saakka ja rahat , myöhemmin myös velat, on olleet yhteiset yhteenmuutosta saakka. Nyt ollaan nelikymppisiä. Nyt alan miettimään, että mites nämä asiat meneekään. Mulla on parempi palkka perustyöstäni ja lisäksi teen toiminimellä toista työtä. Mun sivutyö tuottaa lähes saman, kuin puolison työ. Ja mä tuon siis talouteen kaksi tiliä, hän yhden. Kaikki on mennyt perheen tarpeisiin, remontteihin, lainoihin ja lapsiin, joskus on reissattu. Puskurirahaa on, molempien tilillä samat summat.
Nyt puoliso sai perintöä. Hänellä on tilillään muhkea summa ja lisäksi muuta omaisuutta nimissään. Ehkäpä odotin, että hän järjestäisi asiat siten, että nämä resurssit olisivat yhtä yhteisiä, kuin mun suuremmat tulot ovat olleet jo pitkään. Esimerkiksi lainan loppuun maksaminen, lasten tileille säästäminen, yhteinen sijoitus tms. Mutta nyt huomaan, että mun omat taitaa olla yhteisiä ja hänen omat on hänen.
Miten järjestäisitte asiat tästä eteenpäin? Miten teidän mielestä tasa-arvo toteutuisi tällaisessa tilanteessa?
Kommentit (86)
Ymmärrän että haluat kokemuksia mutta ainoa vaihtoehto on keskustella puolisosi kanssa. Meillä on yhteiset rahat, yhteinen tili, joista molemmat säästävät omille tileilleen tulojen suhteessa. Näin rahaliikenne on oikeasti avointa, kun kaikki kulkee yhteisen tilin kautta. Kun toinen saa perintöä, menee se yhteiseen hyvään, riippuen perinnön määrästä. Ei avioehtoa, joten kaikki menee puoliksi joka tapauksessa. Oletteko naimisissa?
Avioliitossa mikään ei mene automaattisesti puoliksi, erossa sitten jos ei ole avioehtoa.
Vierailija kirjoitti:
Avioliitossa mikään ei mene automaattisesti puoliksi, erossa sitten jos ei ole avioehtoa.
No eihän sillä ole mitään väliä miten rahat liiton aikana käyttää, kun kaikki menee ilman avioehtoa puoliksi. Jos on avioehto, pitää jo liiton aikana miettiä miten asiat jaetaan.
Vierailija kirjoitti:
Meillekin tuli viime vuonna juuri sama ongelma! Ollaan oltu yhdessä ihan nuoresta, melkein 30 vuotta jo ja aina on ollut yhteiset rahat. Tienaamme miehen kanssa suurinpiirtein saman verran. Hän maksoi enemmän kun olin lasten kanssa kotona muutaman vuoden. Minä maksoin enemmän kun hän oli työttömänä. Jne. On siis aina ollut yhteiset rahat ja asuntolaina. No nyt mies sai merkittävän perinnön. Yhtäkkiä onkin tilanne, että on meidän yhteiset rahat, sitten on miehen ihan omat rahat ja minulla ei ole ihan omia rahoja. Olen yrittänyt puhua miehelle miten tämä uusi tilanne todella rassaa minua, mutta hän ei ymmärrä ollenkaan, tai sitten teeskentelee, ettei ymmärrä. Ennen pidettiin yhtä köyttä yhtenä perheenä. Nyt ollaankin tilanteessa, jossa minulla on taloudellisesti edelleen ajoittain tiukkaa ja pitää miettiä hankintoja, mutta mies on yksinään varakas ja on ostellut itselleen kalliita juttuja. Tämä on ihan oikeasti suurin ongelma parisuhteessani nyt, e
Raha on paha. Raha on paska isäntä,pidetään se renkinä. Raha saa ihmisen ahneeksi.