Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Vinkkejä, mitä voisin ruveta tekemään?

Vierailija
15.03.2024 |

Saan kenkää nykyisestä työstäni ja pitäisi miettiä mitä tekisin. Olen jo 56-vuotias ja niin isoissa veloissa etten ihan pikkupalkalla selviä. Realisoitavissa omaisuutta ei ole. Toisaalta nykyinen työ on käynyt yli voimien jo pitkään. Voisin tehdä tätä edelleen pätkätöinä/ sijaisuuksima, mutta sellaisena se on entistä raskaampaa. Onko olemassa mitään suhteellisen hyvin palkattua työtä - siis yli 2000€ käteen- , johon pääsisi heti ilman lisäkoulutusta? Fyysinen kunto on huono, joten fyysiseen työhön en pysty.

Kommentit (68)

Vierailija
61/68 |
15.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Alat tekemään sitä työtä mitä teit ennenkin, mutta freelancer-pohjalta. 

Ovatkos yläpeukuttajat tietoisia siitä, mitä kaikkea yrittäjyteen kuuluu sekä tuotteen kaupaksisaamisen että yrittäjän yhteiskunnallisen roolin kannalta?

t. Entinen yksinyrittäjä

Riippuu hyvin pitkälti siitä minkä alan yrittäjä on. Itse olen yrittäjä ja en tarvitse oman yritykseni pyörittämiseen lähestulkoon mitään muuta kuin läppärin ja nettiyhteyden. 

Sama täällä. Teen töitä digitaalisen suunnittelun parissa, joten tarvitsen lähinnä ohjelmiston tuon

"Jospa sitä kilpailua alkaa tulla, kun työttömäksi jäävät ryhtyvät yrittäjiksi samalle alalle? Jospa he kaikki ovat parempia kuin sinä? Mitä teet, kun sinulla ei enää olekaan riittävästi asiakkaita? (Keksit tietenkin jotain muuta, mutta entä sitten, kun mikään keksiminen ei enää riitä?)

Tuollainen saattaa olla tässä maailmantilanteessa sinulle vieras ajatus, mutta sinulla onkin (vielä) taitoja, joilla olet hankkinut itsellesi elannon. Työttömäksi jäävillä ei niitä välttämättä ole, eikä niitä noin vain hankitakaan. Silti tuossa ylempänäkin omahyväisesti kehotettiin ap:tä ryhtymään yrittäjäksi ja arvatenkin tuhahdellaan halveksivasti, jos tai kun hän ei ole siihen valmis.

Yrittäjyys vaatii taitoja ja ominaisuuksia ja monesti resursseja, joita useimmilla ihmisillä ei ole. Yrittäjä, joka joutuu luopumaan kannattamattomasta liiketoiminnasta, on hirveässä tilanteessa työttömäksi jäävään palkansaajaan verrattuna. Yrittäjyys on aina riski, vaikkei sitä näissä keskusteluissa tunnuta oikein ymmärtävän."

Sehän vasta toisen halventamista on, jos automaattisesti ajatellaan, että toinen on niin tyhmä, ettei hänellä ole mitään taitoja tai ettei hän pysty hankkimaan myöskään uusia taitoja. Ei kukaan ole sanonut, että yrittäjä saa suoraan kuun taivaalta. Tottakai täytyy tehdä hommia sen eteen. Mutta tässä keskusteluketjussa useampi on maininnut, että yrittäjyys ei aina vaadi suurta rahallista sijoittamista ja että on yritysmalleja, joissa riskit ovat suhteellisen pienet. Kukaan ei tässä yhteydessä pakota aloittajaa yrittäjäksi, vaan annetaan erilaisia vaihtoehtoja hänen kysymykseensä.

Vierailija
62/68 |
15.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Kukaan ei tässä yhteydessä pakota aloittajaa yrittäjäksi, vaan annetaan erilaisia vaihtoehtoja hänen kysymykseensä."

Mitä erilaisia vaihtoehtoja te olette hänelle antaneet? Näkyy vain tuo iänikuinen "lähde yrittäjäksi" ja kehuja siitä, kuinka kivasti itsellänne menee.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/68 |
15.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"Kukaan ei tässä yhteydessä pakota aloittajaa yrittäjäksi, vaan annetaan erilaisia vaihtoehtoja hänen kysymykseensä."

Mitä erilaisia vaihtoehtoja te olette hänelle antaneet? Näkyy vain tuo iänikuinen "lähde yrittäjäksi" ja kehuja siitä, kuinka kivasti itsellänne menee.

Kysyttiin kysymys ja minä vastasin siihen sen perusteella mikä on toiminut itselle ja myös muutamalle muulle ihmiselle lähipiirissäni. Miksi tämä sinua niin hermostuttaa? Voithan sinä puolestasi kehottaa AP:ta ryhtymään vaikka lähihoitajaksi tai sirkustaiteilijaksi.

Vierailija
64/68 |
15.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen sua vanhempi 60+, myös yliopistokoulutettu ja jouduin työttömäksi terveydellisistä syistä monta vuotta sitten. Omaan työhöni en enää kyennyt, mutta en ole tarpeeksi huonokuntoinen päästäkseni eläkkeelle. 

Oli pakko kävellä työkkäriin ensimmäistä kertaa elämässäni. Sen kautta ja oman aktiivisuuteni ansiosta olen saanut mitä moninaisempia töitä kun mieluummin teen jotain kuin istun kotona peukaloitani pyörittelemässä. 

Olen ollut esim. vanhusten hoidossa, paistanut pizzaa ja hampurilaisia, ollut baari- ja kahvila-apulaisena, tehnyt siivous- ja kasvihuonetöitä, ollut marjatilalla lajittelijana, hoitanut lapsia ja lemmikkieläimiä, tehnyt omaan alaani liittyviä lyhyitä sijaisuuksia ym. Työnkirjo on moninainen.

Olen harkinnut parin vahvan kielen lisäopintoja jotta voisin tehdä esim. käännöstöitä tai olla oppaana, kirjan kirjoittamista ja kouluttautumista uuteen ammattiin johon pystyisin ja jonka koulut

Upeeta työelämää! Minun unelma, saisi kokemusta monelta eri alalta ja tapaisi valtavan määrän erilaisia ihmisiä. Mikä tietotaito elämästä. Tätä suosittelen apllekin. Nyt olet vapaa tekemään ja kokeilemaan mitä haluat. Ota siitä kaikki irti ennen kuin menetät työkykysi kokonaan. 

Vierailija
65/68 |
15.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kysyttiin kysymys ja minä vastasin siihen sen perusteella mikä on toiminut itselle ja myös muutamalle muulle ihmiselle lähipiirissäni. Miksi tämä sinua niin hermostuttaa? Voithan sinä puolestasi kehottaa AP:ta ryhtymään vaikka lähihoitajaksi tai sirkustaiteilijaksi.

Ei minua mikään hermostuta. Minua vain kiinnostaa tietää, mikä ajattelu teidän tyhjien kommenttienne taustalla on. Se selvisikin jo: toimiminen (tai ainakin siitä haaveileminen) alalla, jolla ainakin tähän saakka on pärjännyt melko pienellä vaivalla, ja tiukka ja rajoittunut omaan napaan tuijottaminen. Ja tietenkin se käsitteellisen ajattelun puute, joka tällä foorumilla on kovin yleistä.

Vierailija
66/68 |
15.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei minua mikään hermostuta. Minua vain kiinnostaa tietää, mikä ajattelu teidän tyhjien kommenttienne taustalla on. Se selvisikin jo: toimiminen (tai ainakin siitä haaveileminen) alalla, jolla ainakin tähän saakka on pärjännyt melko pienellä vaivalla, ja tiukka ja rajoittunut omaan napaan tuijottaminen. Ja tietenkin se käsitteellisen ajattelun puute, joka tällä foorumilla on kovin yleistä.

Kuulostat aika katkeralta ihmiseltä. Mikä saa sinut tuolla lailla hyökkämään ihmistä kohti, joka ihan asiallisesti kirjoitti ketjuun? Onko oma yritys kenties epäonnistunut vai ketuttaako kun itse et uskalla yrittäjäksi ryhtyä? Vai onko kumppanisi karannut yrittäjän matkaan kun noin paljon patoutunutta vihaa yrittäjiä kohtaan?

T. Sivusta seurannut

Vierailija
67/68 |
15.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei minua mikään hermostuta. Minua vain kiinnostaa tietää, mikä ajattelu teidän tyhjien kommenttienne taustalla on. Se selvisikin jo: toimiminen (tai ainakin siitä haaveileminen) alalla

Ja näin saapui paikalle närkästynyt keittiöpsykologi. :D

Vierailija
68/68 |
15.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

AP:lle: Itse tunnen useamman ihmisen joka tekee kohtalaisen hyvin palkattua työtä ilman mitään koulutusta. Esimerkiksi elektroniikkalaitteiden kokoonpanoa, tehtaassa tuotantolinjan käyttöä ja valvontaa, tuotteiden pakkaamista ja vastaavia tehtäviä. Kaikilla on koulutuksena joko vain lukio tai sitten jonkin verran opintoja ihan toiselle alalle. Kukaan heistä ei ole tainnut valmistua mistään koulusta lukion jälkeen. 

Palkkataso on kaikilla  3000-4000€ välillä lisineen. Omalla mittapuulla oikein kiva palkka, mutta palsta-asteikolla varmaan surkea ;) Käteen tuosta jää kuitenkin se toivomasi 2000€+

Mutta tässä sitten se ongelma: Kaikki ovat saaneet työnsä suhteiden kautta, eli ovat tunteneet ennestään jonkun joka on ollut töissä samassa paikassa. Nuo työt ovat helposti vähän monotomisia nykykriteereillä ja ovat vuorotyötä mistä kaikki eivät pidä, joten ei uskalleta palkata ihmisiä ilman kunnon suosituksia. Jos tuollainen työ voisi sopia sinulle ja tuttavapiirissäsi on ihmisiä jotka tekevät tämänkaltaisia töitä, niin kysele millainen tilanne heidän työpaikallaan on ja kerro olevasi kiinnostunut jos paikka aukeaa. Paikkoja tuskin tulee mihinkään julkiseen hakuun, ainakin noihin tietämiini paikkoihin palkataan aina joku nykyisen työntekijän tuttu.