Vinkkejä, mitä voisin ruveta tekemään?
Saan kenkää nykyisestä työstäni ja pitäisi miettiä mitä tekisin. Olen jo 56-vuotias ja niin isoissa veloissa etten ihan pikkupalkalla selviä. Realisoitavissa omaisuutta ei ole. Toisaalta nykyinen työ on käynyt yli voimien jo pitkään. Voisin tehdä tätä edelleen pätkätöinä/ sijaisuuksima, mutta sellaisena se on entistä raskaampaa. Onko olemassa mitään suhteellisen hyvin palkattua työtä - siis yli 2000€ käteen- , johon pääsisi heti ilman lisäkoulutusta? Fyysinen kunto on huono, joten fyysiseen työhön en pysty.
Kommentit (68)
Vierailija kirjoitti:
"Olet joutunut työttömäksi terveydellisistä syistä, mutta silti pystyt tekemään kaikenlaisia fyysisesti kuormittavia töitä?"
Kyllä.
Pystyn tekemään varsin paljon fyysisiäkin töitä kunhan ne eivät ole todella raskaita. En esim. voi nostaa vanhusta sängystä, mutta voin auttaa hänet istumaan ja työntää pyörätuolissa esim. ulkoilemaan. Voin kerätä astioita pöydistä ja viedä ruoka-annoksia asiakkaille. Marjojen lajittelu ei ole raskasta työtä ja kasvihuonetöitäkin on hyvin paljon kropalleni sopivia. Tässä muutama esimerkki. Kun haen töitä, kerron heti aluksi mitä en voi tehdä ja mihin tarvitsen apua. Vielä tälläinen mummukin on töihin kelvannut ja cv senkun komistuu.
Hatunnosto!
T. Mene töihin -huutelija
Alat tekemään sitä työtä mitä teit ennenkin, mutta freelancer-pohjalta.
Soppa on vahvasti itse keittämäsi, joten itse se on lusikoitava, ilman puolison tukea.
Vierailija kirjoitti:
Ovatkos yläpeukuttajat tietoisia siitä, mitä kaikkea yrittäjyteen kuuluu sekä tuotteen kaupaksisaamisen että yrittäjän yhteiskunnallisen roolin kannalta?
t. Entinen yksinyrittäjä
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ovatkos yläpeukuttajat tietoisia siitä, mitä kaikkea yrittäjyteen kuuluu sekä tuotteen kaupaksisaamisen että yrittäjän yhteiskunnallisen roolin kannalta?
t. Entinen yksinyrittäjä
Riippuu hyvin pitkälti siitä minkä alan yrittäjä on. Itse olen yrittäjä ja en tarvitse oman yritykseni pyörittämiseen lähestulkoon mitään muuta kuin läppärin ja nettiyhteyden.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
t. Entinen yksinyrittäjä
Riippuu hyvin pitkälti siitä minkä alan yrittäjä on. Itse olen yrittäjä ja en tarvitse oman yritykseni pyörittämiseen lähestulkoon mitään muuta kuin läppärin ja nettiyhteyden.
Tarvitset sinä asiakkaitakin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
t. Entinen yksinyrittäjä
Riippuu hyvin pitkälti siitä minkä alan yrittäjä on. Itse olen yrittäjä ja en tarvitse oman yritykseni pyörittämiseen lähestulkoon mitään muuta kuin läppärin ja nettiyhteyden.Tarvitset sinä asiakkaitakin.
Ja niiden asiakkaiden hankkimiseen tarvitsen ainoastaan nettiyhteyden. On keinoja miten voi markkinoida täysin ilmaiseen. Omat nettisivut minulla myös on, sen unohdin tuossa aikaisemmin mainita, mutta niiden pyörittämiseen ei paljon rahaa mene.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
t. Entinen yksinyrittäjä
Riippuu hyvin pitkälti siitä minkä alan yrittäjä on. Itse olen yrittäjä ja en tarvitse oman yritykseni pyörittämiseen lähestulkoon mitään muuta kuin läppärin ja nettiyhteyden.Tarvitset sinä asiakkaitakin.
Ja niiden asiakkaiden hankkimiseen tarvitsen ainoastaan nettiyhteyden. On keinoja miten voi markkinoida täysin ilmaiseen. Omat nettisivut minulla myös o
Mitäs, jos ketään ei kiinnosta ostaa sinun tuotettasi? Siinä ei markkinoiminen auta, oli se ilmaista tai ei.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
t. Entinen yksinyrittäjä
Sama täällä. Teen töitä digitaalisen suunnittelun parissa, joten tarvitsen lähinnä ohjelmiston tuon tekemiseen. Vaimoni on copywriter, joten hänkin pystyy helposti toimimaan freelancerina ilman sen kummempia kuluja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
t. Entinen yksinyrittäjä
Ja niiden asiakkaiden hankkimiseen tarvitsen ainoastaan nettiyhteyden. On keinoja miten voi markkinoid
Mitäs, jos ketään ei kiinnosta ostaa sinun tuotettasi? Siinä ei markkinoiminen auta, oli se ilmaista tai ei.
No, jos ottaa tuollaisen asenteen, silloin ehkä yrittäjäksi lähteminen ei ole järkevää. Jos kukaan ei ole kiinnostunut tuotteestani, silloin on aika pohtia, miksi se ei myy. Onko vika itse tuotteessa, markkinoinnissa vai jossain muussa tekijässä? Itse en tosin myy fyysistä tuotetta, vaan tarjoan omaa osaamistani verkossa tarjoamalla erilaisia kursseja ja koulutuksia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
t. Entinen yksinyrittäjä
Sama täällä. Teen töitä digitaalisen suunnittelun parissa, joten tarvitsen lähinnä ohjelmiston tuon tekemiseen. Vaimoni on copywriter, joten hänkin pystyy helposti toimimaan freelancerina ilman sen kummempia kuluja.
Millä aloilla asiakasvirta on niin itsestään selvä ja taivaassa taattu, että mitään riskiä tai kilpailua ei ole?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
t. Entinen yksinyrittäjä
Sama täällä. Teen töitä digitaalisen suunnittelun parissa, joten tarvitsen lähinnä ohjelmiston tuon tekemiseen. Vaimoni on copywriter, joten hänkin pystyy helposti toimimaan freelancerina ilman sen kumm
Millä aloilla asiakasvirta on niin itsestään selvä ja taivaassa taattu, että mitään riskiä tai kilpailua ei ole?
No, enhän minä sanonut, etteikö kilpailua olisi, mutta kyllä ainakin tähän mennessä töitä on riittänyt hyvin ja tienaan freelancerina paremmin kuin toiselle työskennellessä, koska siinä ei ole ketään vetämässä välistä tuloja. Mitään suurta riskiä tässä nyt ei ole, koska tosiaan ne kustannukset ovat niin pienet ja toisaalta voin hankkia asiakkaita ympäri maailmaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
t. Entinen yksinyrittäjä
Sama täällä. Teen töitä digitaalisen suunnittelun parissa, joten tarvitsen lähinnä ohjelmiston tuon tekemiseen. Vaimoni on copywriter, joten hänkin pystyy helposti toimimaan freelancerina ilman sen kumm
Asiakkaita riittä kun teen työni paremmin kuin kilpailijat / tarjoan sellaista mitä kilpailijat eivät tarjoa.
T. Eri.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
t. Entinen yksinyrittäjä
Sama täällä. Teen töitä digitaalisen suunnittelun parissa, joten tarvitsen lähinnä ohjelmiston tuon tekemiseen. Vaimoni on copywriter, joten hänkin py
Jospa sitä kilpailua alkaa tulla, kun työttömäksi jäävät ryhtyvät yrittäjiksi samalle alalle? Jospa he kaikki ovat parempia kuin sinä? Mitä teet, kun sinulla ei enää olekaan riittävästi asiakkaita? (Keksit tietenkin jotain muuta, mutta entä sitten, kun mikään keksiminen ei enää riitä?)
Tuollainen saattaa olla tässä maailmantilanteessa sinulle vieras ajatus, mutta sinulla onkin (vielä) taitoja, joilla olet hankkinut itsellesi elannon. Työttömäksi jäävillä ei niitä välttämättä ole, eikä niitä noin vain hankitakaan. Silti tuossa ylempänäkin omahyväisesti kehotettiin ap:tä ryhtymään yrittäjäksi ja arvatenkin tuhahdellaan halveksivasti, jos tai kun hän ei ole siihen valmis.
Yrittäjyys vaatii taitoja ja ominaisuuksia ja monesti resursseja, joita useimmilla ihmisillä ei ole. Yrittäjä, joka joutuu luopumaan kannattamattomasta liiketoiminnasta, on hirveässä tilanteessa työttömäksi jäävään palkansaajaan verrattuna. Yrittäjyys on aina riski, vaikkei sitä näissä keskusteluissa tunnuta oikein ymmärtävän.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
t. Entinen yksinyrittäjä
Sama täällä. Teen töitä digitaalisen suunnittelun parissa, joten tarvitsen lähinnä ohjelmiston tuon tekemiseen. Vaimoni on copywriter, joten hänkin py
"Asiakkaita riittä kun teen työni paremmin kuin kilpailijat / tarjoan sellaista mitä kilpailijat eivät tarjoa.
T. Eri."
Kaikki eivät voi olla parempia kuin muut.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
t. Entinen yksinyrittäjä
Sama täällä. Teen töitä digitaalisen suunnittelun parissa, joten tarvitsen lähinnä ohjelmiston tuon
Kaikki eivät voi olla parempia kuin muut.
Pitäämällä osaamisensa ajantasalla ja suhtautumalla työhönsä intohimolla ja huolella pääsee jo varsin pitkälle. Ja sitten vielä se uniikki aspekti, jos et pysty tekemään työtäsi paremmin kuin muut, tarjoa jotain sellaista, mitä muut eivät tarjoa. Jos kaikki muut myyvät suklaakeksejä, niin ala sinä myymään suklaamansikkamarsipaankeksejä (kärjistetty esimerkki).
"Kaikki eivät voi olla parempia kuin muut."
"Pitäämällä osaamisensa ajantasalla ja suhtautumalla työhönsä intohimolla ja huolella pääsee jo varsin pitkälle. Ja sitten vielä se uniikki aspekti, jos et pysty tekemään työtäsi paremmin kuin muut, tarjoa jotain sellaista, mitä muut eivät tarjoa. Jos kaikki muut myyvät suklaakeksejä, niin ala sinä myymään suklaamansikkamarsipaankeksejä (kärjistetty esimerkki)."
Silti kaikki eivät voi olla parempia kuin muut. Se, että sinulla menee kivasti yrittäjänä, ei merkitse sitä, että muillakin menisi.
Nythän, katsos, ei ole kyse sinusta, vaan siitä, mitä työttömäksi jäävä ihminen voisi työkseen keksiä.
Jos elät 94 vuotiaaksi, on vielä 40 vuotiaan elämä edessä tälläkin kierroksella, joten ehtiihän siinä opiskellakin, ja/tai eihän sitä tiedä mitä tulee vastaan. Toivottavasti pääset veloistasi eroon, tai opit elämään hyvää elämää niistä huolimatta.
Minun kuten ap:nkään ei ole mahdollista tehdä fyysisesti kuormittavia töitä. Aloituksessaan hän kyseleekin vinkkejä siitä, mitä voisi ryhtyä tekemään työkseen.
Sinun neuvosi, "voi ruveta tekemään töitä", kertoo, että töitä selvästi on ainakin niille, jotka eivät ymmärrä lukemaansa tai jaksa lukea puolta tusinaa tekstiriviä. Mutta mitäpä meille muille keksittäisiin?