Vanhemmat ovat nykyään ihan outoja
Isojen lasten ei anneta tehdä mitään yksin, 4-vuotias ei saa kiivetä liukumäen portaita ylös ettei vaan satu mitään. Vanhemmat estävät lapsia harjoittelematta sosiaalisia taitoja keskenään, koko ajan äiti tai isä vierellä pitämässä puolia ja kertomassa mitä pitää tehdä.
Turhauttaa, yritän itse opettaa 3-vuotiasta lastani itsenäisemmäksi ja ymmärtämään ITSE miksi jotain saa tai ei saa tehdä, mutta vanhemmat estävät päällepäsmäröinnillä lasten luontaisen keskinäisen vuorovaikutuksen.
Kommentit (62)
Sitä kutsutaan kasvattamiseksi. Sä kasvatat lapsesi kuin pellossa ja muut kuten parvekepuutarhassa hoivaten.
Vierailija kirjoitti:
Sitä kutsutaan kasvattamiseksi. Sä kasvatat lapsesi kuin pellossa ja muut kuten parvekepuutarhassa hoivaten.
Helikopterivanhemmuutta tuollainen on. Vanhemmat pörrää lapsen ympärillä ja koittavat tasoittaa jokaisen pienen töyssyn ja estää mitään pahaa tapahtumasta. Sellainen tukahduttaa lapsen ja oikeasti estää oppimasta elämässä tarvittavia taitoja.
Hanki itse samanmielisiä lapsellisia kavereita ja kasvattakaa ihan niin kuin haluatte. Puistossa on turha mennä pätemään neuvoillaan vieraita ihmisiä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Helikopterivanhemmuutta tuollainen on. Vanhemmat pörrää lapsen ympärillä ja koittavat tasoittaa jokaisen pienen töyssyn ja estää mitään pahaa tapahtumasta. Sellainen tukahduttaa lapsen ja oikeasti estää oppimasta elämässä tarvittavia taitoja.
Älähän taas yleistä. Nyt kannattaa muistaa että vamhempia sekä lapsiakin on erilaisia, keskittykää omaan elämäänne ja ottakaa jokainen omana yksilönä jo huomioon. Ei ole myöskään hyväksi olla laiska vamhempi ja pakottaa lasta itsenäisyyteen. Monet rakastavat tehdä yhdessä, kaikki ei ole aina sitä mitä sinä näet. Hyväksy muut ja saat itsekin enemmän iloa elämääsi sekä sitä hyväksyntääkin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos lapset leikkivät pihalla vaikkapa liukumäessä niin nämä "itse itseään opettavat" tönii muita kun niitä ei komenneta.
Muistan itse lapsuudesta sen, että kiipesin "ilman lupaa" puuhun ja jäin jalastani roikkumaan pää alaspäin, enkä päässyt pois. Silloin ei siloiteltu elämänpolkua kuten nykyään.
Jokaisella on oma tapansa. Älykkäät elämäniloiset aktiiviset ihmiset pitävät opettaa lapsille tekemisen ohella asioita. Sinun silmiisi se saattaa näyttää curlingilta mutta ei se sitä tarkoita. Tämä sama alkaa taas, sain arvostelua jo 2008 kun ensimmäinen lapseni oli syntynyt. Olen vastuullinen mutta annan vapautta. Opetan ja suojelen mutta en pakota, määräile tai ohjaa liikaa. Lapsen persoonallisuuskin vaikuttaa asioihin, toiset tarvitsevat enemmän läsnäoloa aivan lähellä sekä kehuja, tukea ja turvaa. Lähellä on hyvä olla myös pitämättä kiinni koko ajan. Sitä kutsutaan rakkaudeksikin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos lapset leikkivät pihalla vaikkapa liukumäessä niin nämä "itse itseään opettavat" tönii muita kun niitä ei komenneta.
Muistan itse lapsuudesta sen, että kiipesin "ilman lupaa" puuhun ja jäin jalastani roikkumaan pää alaspäin, enkä päässyt pois. Silloin ei siloiteltu elämänpolkua kuten nykyään.
Eivät kaikki silottele mutta yksinkään ei tarvitse jättää. Ei kaikilla ole yhtä tapaa toimia.
Vierailija kirjoitti:
Parvekepuutarhan antimet riittävät yhdelle, ehkä kahdelle, pellosta riittää isolle joukolle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Älähän taas yleistä. Nyt kannattaa muistaa että vamhempia sekä lapsiakin on erilaisia, keskittykää omaan elämäänne ja ottakaa jokainen omana yksilönä jo huomioon. Ei ole myöskään hyväksi olla laiska vamhempi ja pakottaa lasta itsenäisyyteen. Monet rakastavat tehdä yhdessä, kaikki ei ole aina sitä mitä sinä näet. Hyväksy muut ja saat itsekin enemmän iloa elämääsi sekä sitä hyväksyntääkin.
Ei ole laiskaa vanhemmuutta antaa lapsen ensin kokeilla pärjääkö itse ja sitten tukea, jos tarvetta tulee. Lapsen pitää oppia myös omat rajansa eikä niitä opi, jos vanhempi on hössöttämässä koko ajan. Voi olla vierellä, mutta antaa turvallisessa ympäristössä lapsen yrittää itse. Esim. juuri nuo Ap:n mainitsemat portaat. Miten lapsi oppii motorisia taitoja ja oman kehonsa rajoja, jos ei saa edes yrittää? Jos sattuu vahinko, niin siitäkin oppii. Ja elämä jatkuu. Todella monet vanhemmat eivät nykyisin kestä yhtään lapsena itkua ja pyrkivät kaikin keinoin estämään sitä, vaikka kolhut ja pettymykset kuuluvat elämään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Parvekepuutarhan antimet riittävät yhdelle, ehkä kahdelle, pellosta riittää isolle joukolle.
Tai ne pellossa kasvatetut tomaatit kuolevat, kun taas kasvihuoneessa saa makeita hedelmiä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Älähän taas yleistä. Nyt kannattaa muistaa että vamhempia sekä lapsiakin on erilaisia, keskittykää omaan elämäänne ja ottakaa jokainen omana yksilönä jo huomioon. Ei ole myöskään hyväksi olla laiska vamhempi ja pakottaa lasta itsenäisyyteen. Monet rakastavat tehdä yhdessä, kaikki ei ole aina sitä mitä sinä näet. Hyväksy muut ja saat itsekin enemmän iloa elämääsi sekä sitä hyväksynt
En ole niin väittänytkään, teenhän niin itsekin. Eikö saa olla lasta lähellä koko ajan jos harjoitellaan? Lisäksi moni äiti varsinkin saattaa olla jännittynyt ja hieman ylihuolehtiva mutta elämässä oppii ja lapsikin alkaa näyttämään elein sekä sanoin jos äiti on nyt liikaa kimpussa. Sillä tavalla jokainen järkevä äiti tekee parhaansa. Mielummin curling tai helikopterivanhempi kuin laiska luuseri joka ei tee edes ruokaa ja nauraa kun oma lapsi tönii sekä kiusaa muita ulkona. Minä teen kuten itse haluan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
15v sanoi äidilleen, että menee yksin sopimaan tettiharjoittelun. Äiti oli vastaan, mutta nuori ilmoitti, että työpaikasta sovitaan itse. Melkoisen hölmö pitää äidin olla, kun ei anna lapsen kasvaa. Ja kasvaminen pitää saada aloittaa jo ihan pienenä, pienistä asioista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
15v sanoi äidilleen, että menee yksin sopimaan tettiharjoittelun. Äiti oli vastaan, mutta nuori ilmoitti, että työpaikasta sovitaan itse. Melkoisen hölmö pitää äidin olla, kun ei anna lapsen kasvaa. Ja kasvaminen pitää saada aloittaa jo ihan pienenä, pienistä asioista.
Monet nuoret ovat olleet aika vauvoja joten on luonnollista tarjota tukea. Tuohan on järjestynyt hienosti, nuori saa ja osaa jo sanoa että kiitos hän ei tarvitse apua. Hienoa toimintaa äidiltä, te teette pahaa kaikesta koska olette kateellisia ettekä itse ole koskaan tukena kenellekään tai ehkä itsekään saaneet tukea. Minuakin on kadehdittu paljon kun miehenkin hoidin aikuiseksi. Kateus on suomalainen perisynti aina ja edelleenkin. Pyh ja pah.
Jos ei vanhemmat yhtään opasta, lapset oppivat viidakon lait. Eipä siinä osata toisia ottaa huomioon, vaan tönitään ja ollaan rajattomia. Aikuisinakin. Miettikääpä, millaisia ovat sitten koulussa. Nämä laiset toovovat että heitäkin olisi ohjattu ja neuvottu, välitetty.
Vierailija kirjoitti:
Jos ei vanhemmat yhtään opasta, lapset oppivat viidakon lait. Eipä siinä osata toisia ottaa huomioon, vaan tönitään ja ollaan rajattomia. Aikuisinakin. Miettikääpä, millaisia ovat sitten koulussa. Nämä laiset toovovat että heitäkin olisi ohjattu ja neuvottu, välitetty.
Opettaminen ja ohjaaminen ovat eri asioita kuin puolesta tekeminen ja ajatteleminen.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä, tämä juurikin!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Opettaminen ja ohjaaminen ovat eri asioita kuin puolesta tekeminen ja ajatteleminen.
No tässä alkuperäisessä kommentissa ei ollutkaan kyse siitä vaan esimerkki viidakon ykistä jotka pakotetaan selviytymään ja luoja kun kasvavat, ovat helposti vihaisia sekä ilkeitä ihmisiä tämänkin takia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ehkä äiti halusi varmistua, että paikka ja ehdot oli sellaiset, ettei nuori koe siellä jotain mitä ei kuuluisi, tai kohtaa jopa seksuaalista hyväksikäyttöä. 15 vuotias on vielä tietämätön,eikä osaa lukea kaikkia merkkejä.
Up