Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Jos voisitte muuttaa koulusysteemiämme,....

Vierailija
13.03.2024 |

...mitä tekisit te toisin?

Itse haluaisin, että koulut alkaisi kahdessa syklissä niin, että kesäloman jälkeen alkaisi "syksy" ryhmä ja joululoman jälkeen "kevät" ryhmä. Itseäni häiritsee pahasti se, että koulu aloitetaan vuosiluvun mukaisesti jolloin luokan nuorimmalla ja vanhimmalla periaatteessa vuoden ikäero. Varsinkin, jos syntymäpäivät ovat 1.1 ja 31.12. Toki tässä vaiheessa joku voi puolustella nuorempana oppii aiemmin/kypsempi oppii paremmin, mutta silti. Itseäni häiritsee tämä pahasti ja sen takia haluaisin, että jatkossa nuorimman ja vanhimman ikäero olisi korkeintaan vain puoli vuotta. Koska haluan kahden syklin koulun aloituksen, myös lomien ajankohtaan tulisi muutoksia. Nykyisellään kesäloma on 10 viikkoa ja joululoma 2, joten haluan muuttaa kesäloman 2 viikon juhannuslomaksi. Koska 2 viikon juhamnusloman vuoksi jäljelle jää vielä 8 viikkoa, jaetaan se vielä kahteen osaan joista toinen on lisätään syyslomaan ja toinen hiihtolomaan jonka muuttaisin nimellisesti kevätlomaksi. Joten yksinkertaistettuna; syksy ryhmä aloittaa uuden kouluvuoden syysloman jälkeen ja kevät ryhmä kevät loman jälkeen. 

Kommentit (113)

Vierailija
21/113 |
13.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikki koulutus maksulliseksi. Persaukisen rahvaan koulutus on turhaa. Lapioikoot sontaa. Suurin osa niistä on kommuniakin.

Vierailija
22/113 |
13.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tytöt tykkää tarinoista, pojat tykkää ideoista. Poimisin kirjasta keskeiset toimintaperusteet ytimekkäästi, joista käytäisiiin keskustelua. Järjestäiisin välikokeilta vaikka 3 toimintaperustetta:mitkä tekijät osana prosessia, mikä minkäkin tehtävä osana kokonaisuutta, syy-seuraus ja perustelut.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/113 |
13.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Häiriköt pois muiden keskuudesta. Sillä päästään jo pitkälle. Hyväksytään osa ikäluokasta hävikiksi, eikä yritetä miljoonia törsäämällä saada tasapäistettyä kaikkia yhtä surkeiksi. Satsataan lahjakkaisiin, tavallisiin ja oppimishaluisiin heikkoihin. Loput lajitellaan erityiskouluun.

Oletko koskaan tullut ajatelleeksi, että osa koulunkäynnin ongelmista on seurausta huonoista kotioloista kuten väkivallasta? Pitäiskö tällöin mieleltään motivoitunut, mutta jatkuvan pelon vuoksi väsynyt 6 ja 7 arvosanojen oppilas tuomita "hävikkitavaraksi" vaikka turvallisessa ympäristössä voisi olla 9 ja 10 oppilas?

Mieleltään motivoitunut 6-7oppilas on oppimishaluinen heikko. Nämä jatkakoot peruskoulussa. Mutta laiskat+heikot kuuluvat muualle, poishidastamasta muiden etenemistä. Oppimista häiriköivät suoraan pois, oli mitkä kotiolot tahansa. Muiden oppilaiden ei tule vuosikausia kärsiä yhden oppilaan häiriköinnistä, oli tällä kotiolot mitkä tahansa. Miksei muiden kouluolosuhteilla oli mitään väliä? Aina mennään häirikköyksilön oikeudet edellä. 

Vierailija
24/113 |
13.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tytöt tykkää tarinoista, pojat tykkää ideoista. Poimisin kirjasta keskeiset toimintaperusteet ytimekkäästi, joista käytäisiiin keskustelua. Järjestäiisin välikokeilta vaikka 3 toimintaperustetta:mitkä tekijät osana prosessia, mikä minkäkin tehtävä osana kokonaisuutta, syy-seuraus ja perustelut.

Varhaiskasvatuksesa käyttäisin esiim täydennys tehtäviä: lintu lentää ilmassa, kala.... vedessä.

Vierailija
25/113 |
13.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Parempi kun jätät suunnittelun suosiolla muille. Viestissäsi ei ole päätä eikä häntää.

Vierailija
26/113 |
13.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ilolla oppimiseen.Numerot unohdetaan kokonaan.Turhat opetukset unohdetaan ,joita ei kukaan tarvitse elämässään kuten äidinkielen sanasijat.Ruotsin kielen opiskelu vapaaehtoiseksi.

Vierailija
27/113 |
13.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Asperger-lapsille omat luokat. Samoin ADHD omat luokat jne. 

Kesäloma 3 kk (kesä, heinä, elo). 

Vierailija
28/113 |
13.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pitäisi olla lailla kiellettyä osallistua keskusteluun aiheesta, josta ei ymmärrä yhtään mitään. 

Koulujärjestelmä ja myös yksittäinen koulu on monimutkainen kokonaisuus, jossa kaikki vaikuttaa kaikkeen. Esimerkiksi ap:n "ajatus" tarkoittaisi kahta yhteishakua ja sitä, että toisen asteen koulujen joko pitäisi alkaa kahdesti vuodessa tai sitten puolet ikäluokasta joutuisi odottamaan tyhjän panttina puoli vuotta. Tämä tulisi kalliiksi ja aiheuttaisi syrjäytymistä.

Joku urpo tuolla toivoi, että lomat voisi pitää, milloin huvittaa. No, sehän tekisi opetuksen suunnittelusta täysin mahdotonta. 

Koulu on yhteiskunnan teille tarjoama ilmainen etu, johon harvalla teistä olisi varaa, jos se pitäisi itse maksaa. Suomalainen opettaja on korkeasti koulutettu ammattilainen, ei mikään lapsenvahti. Koulu ei ole palvelulaitos, jonka ensisijainen tehtävä on miettiä, mikä olisi juuri teidän perheelle kivointa.

Missä on sananvapaus, jos pitäisi kieltää puheet tietyiltä ryhmiltä/aiheesta?

Vierailija
29/113 |
13.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oppikouluaina oli hyvää kunnon kuri luokissa. 

Vierailija
30/113 |
13.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse aikaistaisin esikoulun alkamaan 5-vuotiaana ja pidentäisin sen samantien 3 vuoden pituiseksi. Joten. Lapset aloittaisivat itse varsinaisen koulun nykyistä vuoden myöhemmin, mutta toisaalta miksi ei. Kyllähän lapsilisätkin loppuu, kun täyttää 17 joten miksei samantien peruskoulukin voisi loppua silloin. Lisäksi itse jakaisin 9 vuotisen koulun 3 osaan; ala-, keski- ja yläaste. Ala-asteen ensimmäinen luokka on kuin ylimääräinen esikoulu joten minun 3 vuoden pituisessa esikoulussani keskityttäisiin sen kolmen vuoden aikana lukemaan opetteluun. 

Ja mitä ihmettä tehtäisiin kolmen vuoden esikoulussa?

Vierailija
31/113 |
13.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sakko vanhemmille lapsen koulunkäynnin laiminlyömisestä. Eli tietty määrä lintsaamista, läksylaiminlyöntejä jne. Saisi olla ihan tuntuva sakko ja ulosottokelpoinen. Alkaisi ehkä se rajojen vetäminen ja pelaamisen, valvomisen ja velttoilun rajoittaminen kiinnostaa.

Vanhemmilla on paljon vähemmän valtaa lapsiinsa kuin menneinä vuosikymmeninä. Jos nykyään lähtee tosissaan pakottamaan tai painostamaan lastaan, niin lastensuojelu herkästi puuttuu siihen.

Tästä syystä vanhempien rankaiseminen ei ole toimiva idea. Sen sijaan koulun tulisi rangaista lasta itseään.

Vierailija
32/113 |
13.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Koulu on yhteiskunnan teille tarjoama ilmainen etu, johon harvalla teistä olisi varaa, jos se pitäisi itse maksaa. Suomalainen opettaja on korkeasti koulutettu ammattilainen, ei mikään lapsenvahti. Koulu ei ole palvelulaitos, jonka ensisijainen tehtävä on miettiä, mikä olisi juuri teidän perheelle kivointa.

Onko opettajien autonomia ja yksinvalta luokissaan järkevää? Ei muilla aloilla ole tuollaista, vaikka korkeakoulun käyneitä työntekijöitä on monilla aloilla.

Vierailija
33/113 |
13.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Alotetaan sillä että opetetaan totuutta ihmisille siitä miten tämä yhteiskunta pyörii

Opetetaan ihmisille omavaraisuutta

Opetetaan luontoyhteyttä

Opetetaan tunteita

Opetetaan traumatyötä

Opetaan kädentaitoja

Opetetaan viisausperinteitä

Opetetaan hyvinvointia/ravintoa

Noi ny alkuu. Huomaatteko että kaikki noi puuttuu meidän kouluista. Jokainen varmaan tietää miksi :D Koska ihmiset ketkä pyörittää tätä rahalla pyörivää bisnestä ja maailmaa, ei halua näitä asioita kouluun, he menettäisivät itse rahaa jos ihminen kasvaa oikeasti ihmiseksi. 

On parempi että ihminen on vaan tunteeton kone. 

Miksi ei voisi suoraan lapset vaan antaa koulukotiin niin vanhempien ei tarvitse tehdä mitään.

Vierailija
34/113 |
13.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itse aikaistaisin esikoulun alkamaan 5-vuotiaana ja pidentäisin sen samantien 3 vuoden pituiseksi. Joten. Lapset aloittaisivat itse varsinaisen koulun nykyistä vuoden myöhemmin, mutta toisaalta miksi ei. Kyllähän lapsilisätkin loppuu, kun täyttää 17 joten miksei samantien peruskoulukin voisi loppua silloin. Lisäksi itse jakaisin 9 vuotisen koulun 3 osaan; ala-, keski- ja yläaste. Ala-asteen ensimmäinen luokka on kuin ylimääräinen esikoulu joten minun 3 vuoden pituisessa esikoulussani keskityttäisiin sen kolmen vuoden aikana lukemaan opetteluun. 

Ja mitä ihmettä tehtäisiin kolmen vuoden esikoulussa?

Juurihan minä sen tuossa edellisessä postauksessa kerroin; HARJOITELLAAN LUKU- JA KIRJOITUS TAITOA! 

Ei tekisi pahaa myöskään sinulle. 

+Ne kaikki samat vanhat mitä aiemminkin, mutta luku ja kirjoitustaito mukaan

Vierailija
35/113 |
13.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Alotetaan sillä että opetetaan totuutta ihmisille siitä miten tämä yhteiskunta pyörii

Opetetaan ihmisille omavaraisuutta

Opetetaan luontoyhteyttä

Opetetaan tunteita

Opetetaan traumatyötä

Opetaan kädentaitoja

Opetetaan viisausperinteitä

Opetetaan hyvinvointia/ravintoa

Noi ny alkuu. Huomaatteko että kaikki noi puuttuu meidän kouluista. Jokainen varmaan tietää miksi :D Koska ihmiset ketkä pyörittää tätä rahalla pyörivää bisnestä ja maailmaa, ei halua näitä asioita kouluun, he menettäisivät itse rahaa jos ihminen kasvaa oikeasti ihmiseksi. 

On parempi että ihminen on vaan tunteeton kone. 

Nämä ovat asioita, joita ei ole koskaan opetettu koulussa. Vanhempien tehtävänä on opettaa niin omavaraisuutta kuin hyvinvointia tai sitten 6 kk iästä alkaen lapset annetaan yhteiskunnalle.

Tunnetaitojen opettamisen alettua meillä on mielenterveysongelmista kärsivien nuorten määrä kasvanut hurjasti.

Vierailija
36/113 |
13.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikä siinä niin tarkalleen häiritsee että lapset aloittaa koulun vähän eri ikäisinä? Kun on kuitenkin mahdollista mennä joustavan koulunaloituksen mukaan, eli siis tarvittaessa koulunaloitusta voi esimerkiksi siirtää. Aina joku on ryhmästä vanhin ja joku nuorin.

Vierailija
37/113 |
13.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lasten vanhemmat vaihtoon. Vanhemmat eivät välitä jälkikasvunsa kasvattamisesta tuon taivaallista. Opettajalle he toki lähettävät vihapostia, kun omaa kullannuppua on toruttu pahanteosta ja lukemattomista läksyistä, jne. 

Vierailija
38/113 |
13.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mikä siinä niin tarkalleen häiritsee että lapset aloittaa koulun vähän eri ikäisinä? Kun on kuitenkin mahdollista mennä joustavan koulunaloituksen mukaan, eli siis tarvittaessa koulunaloitusta voi esimerkiksi siirtää. Aina joku on ryhmästä vanhin ja joku nuorin.

Ihanko totta, että aina on joku ryhmänsä nuorin ja vanhin? Minä kun luulin, että kaikki ovat syntyneet samana päivänä samana vuonna samalla kellon ajalla? Olipa hyvä, että kerroit minullekin, että aina on joku vanhin ja nuorin

Vierailija
39/113 |
13.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koulukiusaajien vanhemmille tuntuvat sakot tai pakkotyötä, jos eivät viitsi lapsiaan kasvattaa. Kiusaaville pikkuriiviöille oma saari Suomenlahdelta (vrt. Seili) ja sinne tapoja oppimaan. Kiusaamiseen puuttumattomat tai peräti itsekin kiusaavat opettajat...no googlatkaapa Vlad Tepes -niminen mies ja mitä hän teki vastustajilleen. 

Vierailija
40/113 |
13.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ihanko totta, että aina on joku ryhmänsä nuorin ja vanhin? Minä kun luulin, että kaikki ovat syntyneet samana päivänä samana vuonna samalla kellon ajalla? Olipa hyvä, että kerroit minullekin, että aina on joku vanhin ja nuorin

Mikä siinä sitten on ongelma?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme kuusi seitsemän