Minkä ikäisenä opit lukemaan?
Kommentit (27)
Taisin olla viiden. Kuitenkin reilusti ennen ekaluokalle menoa, kiitos Aku Ankkojen ja meillä joka puolella tarjolla olleiden satukirjojen :)
Kukaan ei tiedä tarkasti, koska olin lukenut leikisti aika pienestä pitäen. Viiden vanhana olin yllättänyt lukemalla ääneen pätkän sanomalehdestä. Vuoden 1970 jälkeen onkin tullut luetuksi aika paljon.
4-vuotiaana, isoveljen kanssa samaan aikaan kun hän meni ekalle luokalle ja äiti opetti aapisesta kotona. En suosittele kyllä, turhautti suunnattomasti sitten koulussa, kun kaksi ekaa vuotta opeteltiin asiaa, jonka jo osasi.
Tällaiseen kysymykseen vastaavat vain ne, jotka ovat oppineet lukemaan aikaisin. Kuulun joukkoon: opin nelivuotiaana. :)
P.S. En koskaan vastaa kysymyksiin, milloin opit uimaan tai toisen asteen yhtälöt.
En muista, mutta laskemaan opin 6-vuotiaana. Opettelin ajan kuluksi itsenäisesti perusaritmetiikan.
Albert Einstein oppi puhumaan vasta 3-vuotiaana, mikä selittyy sillä, että Einstein oli lievästi autistinen ihminen.
En ole autisti. Opin 8-vuotiaana. Oon nykyään tutkijatohtorina teknisellä puolella yliopistolla.
Opin lukemaan 3-vuotiaana. Hyperlexialla höystetty autismihan mulla toki on.
Minulla on lukihäiriö eli en ole koskaan oppinut lukemaan kuten valtavirta haluaisi. Ymmärsin kuitenkin lukemaani tekstiä 3-vuotiaasta asti, mutta sitähän tässä ei kysytty.
Vierailija kirjoitti:
En ole autisti. Opin 8-vuotiaana. Oon nykyään tutkijatohtorina teknisellä puolella yliopistolla.
Niin ja olen Mensan jäsen.
Sama
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niin ja olen Mensan jäsen.
Sama
Minulla on useita patentteja. Sama
Mulla on itselläni se muistikuva, että 5-vuotiaana, mutta äiti jossain vaiheessa alkoi miettiä, olinko vielä edes täyttänyt 5. Mutta siis ennen 6 vuoden ikää varmuudella.
8-vuotiaana toisen luokan kevätlukukaudella. Mutta minä olenkin lievästi kehitysvammainen ja siksi minulla on asioiden oppinen kestänyt pitempään kuin ihmisillä yleensä ja olin silloin 8-vuotiaana varmasti noin 5-6v "normaaliälyisen" lapsen tasolla.
En ole vieläkään oppinut. Kirjoittaa osaan joten kuten.
N47