Asumiseen on tulossa iso muutos, jolla voi olla odottamattomat vaikutukset: Osuu satoihintuhansiin suomalaisiin
Huhtikuu iskee.
Asumistuen muutokset astuvat voimaan huhtikuun alussa, mutta vaikutukset vuokramarkkinoihin tulevat näkyviin vähitellen.
Noin 400000 suomalaista kotitaloutta on kattanut osan vuokrastaan yleisellä asumistuella, jonka kokonaispotti on 1,7 miljardia. Kun tukea keväällä leikataan, vaikutukset kasvukeskusten vuokramarkkinaan voivat olla dramaattiset.
Helsingin Rastilassa on tarjolla 36 neliön yksiö, jonka vuokra on 790 euroa. Onko se kallis vai halpa? Se on makuasia, mutta yhä useammalle vuokra on liian kallis huhtikuusta lähtien.
Kommentit (361)
Vierailija kirjoitti:
Ai et ole kuullutkaan Kelan ylärajoista noille tukemisille.
Ai et edes lukenut mistä tuossa keskusteltiin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nämä älyttömät luulottelut ei millään tavalla vastaa tilastotietoa.
Kerro lisää tilastotiedosta johon viittaat, mieluiten lähdeviitteen kera?
https://www.kela.fi/mediatiedotteet/6006169/yleisen-asumistuen-saajia-o…
Miten tuo tilasto liittyy kirjoittamaasi?
Täältä ei varmaan löydy yhtäkään kommentoijaa, joka ei olisi esim. omistusasuntoonsa tarvinnut ulkopuolista rahoitusta. Jos joku täällä väittää "omilla rahoillaan" ostaneensa asunnon tai talon, ilman pankkilainaa, niin en todellakaan usko!!!
Täällä Helsingissä käy niin, että sote-alan ihmiset muuttaa muualle uudellamaalla ja täyttää siellä avoimet työpaikat. Helsingissä on entistä vähemmän työntekijöitä sairaaloissa, vanhustenhoidossa ja päiväkodeissa.
Korkein hyväksytty raja vuokralle jatkossa on 715 euroa / kk (Espoo, Helsinki).
Vuokraovesta koko Suomesta tolla hinnalla löytyy yhteensä 5 371 asuntoa.
Kelan mukaan nykyisellään noin 56 800 perhettä asuu niin, että vuokra-asunnon asumismenot ylittävät asumisnormin.
Että silleen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Orpo ja Purra ystävineen voisivat pistää alulle vuokrasääntelyn, niin kaikille riittäisi edullisia vuokra-asuntoja. Niin on toimittu aiemminkin, joten niin voi toimia nytkin.
Minulla ei ole varaa vuokrata asuntoa tappiolla. Siinä on yhtiövastike jo 800. Sisältää julkisivuremontin lainan. Pieni kaksio Turun keskustassa.
Onpa kallis yhtiövastike pienestä kaksiosta? Miksi olet edes hankkinut?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meidän talosta vapautuu huhtikuun ekana 12 kämppää. Kelan asiakkaita kaikki ilmeisesti.
Ei ole sitten ainakaan vaaraa siitä, että joutuisi töihin, kun muuttaa jonnekin halpaa asuntoon jonnekin hevon kuuseen, jossa ei varmasti ole töitä tarjolla.
Tätäkö tässä nyt tavoitellaan?
Siis sinun mielestä Suomessa on vain kaupunkeja ja kaikki muu on jotain perähikiää?Oletko käynyt Etelä-Suomen ulkopuolella koskaan?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Asumistuet pitäisikin poistaa kokonaan. Niistä hyötyvät ainoastaan varakkaat.
Köyhät kadulle asumaan vai?
Lupaan sinulle, ettei kukaan joudu kadulle asumaan.
Montako tulevaa asunnotonta sinä otat kotiisi asumaan?
En yhtään, vaan otan vuokralaiseksi edulliseen asuntoon, kunhan luottotiedot ja vuokranmaksukyky on kunnossa.
No mikäs on se edullinen vuokra asunnostasi sekä neliöiden määrä?
Vierailija kirjoitti:
Osakehuoneistojen omistajien kannattaa olla valppaana siitä, kuinka paljon vastikkeita jää yhtiössä nyt maksamatta. Itselläni on kolme asuntoa (ovat vain omassa käytössä) ja toistaiseksi vastikerästit ovat olleet pieniä ja sijoittajat maksukykyisiä.
Meillä on yksiö airbnb-käytössä, asukkaat ovat 1 - 5 vko verran siellä ja tuotto on parempi kuin perinteisenä vuokra-asuntona. Kahdessa muussa asunnossa asukas ei saa Kelan tukia, joten ongelmia ei tule asumistuen pienentyessä. Olisi parempi, että asumistuki poistetaan kokonaan, jolloin asukas vuokraisi sellaisen asunnon, johon on varaa. Pääkaupunki ei ole ainoa paikka, jossa elämä on elämisen arvoista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Osakehuoneistojen omistajien kannattaa olla valppaana siitä, kuinka paljon vastikkeita jää yhtiössä nyt maksamatta. Itselläni on kolme asuntoa (ovat vain omassa käytössä) ja toistaiseksi vastikerästit ovat olleet pieniä ja sijoittajat maksukykyisiä.
Meillä on yksiö airbnb-käytössä, asukkaat ovat 1 - 5 vko verran siellä ja tuotto on parempi kuin perinteisenä vuokra-asuntona. Kahdessa muussa asunnossa asukas ei saa Kelan tukia, joten ongelmia ei tule asumistuen pienentyessä. Olisi parempi, että asumistuki poistetaan kokonaan, jolloin asukas vuokraisi sellaisen asunnon, johon on varaa. Pääkaupunki ei ole ainoa paikka, jossa elämä on elämisen arvoista.
Kuinka moni vuokranantaja vuokraa iloisesti asunnon 200 euron kk hintaan? Toki erittäin mielelläni ottaisin sellaisen kämpän, ihan vaikka varaa olisi muuhun!
Mulla yksiön vastike 150 euroa. Yksiöiden vuokrat 500-700 euroa.
Vierailija kirjoitti:
Täältä ei varmaan löydy yhtäkään kommentoijaa, joka ei olisi esim. omistusasuntoonsa tarvinnut ulkopuolista rahoitusta. Jos joku täällä väittää "omilla rahoillaan" ostaneensa asunnon tai talon, ilman pankkilainaa, niin en todellakaan usko!!!
No mitä se tähän kuuluu?Ne lainat maksetaan pankille korkojen kanssa kun tuet saadaan tekemättä mitään
Onko pankkilaina tuki?
Viisi henkilöä mahtuu hyvin kaksioon. Vanhemmat voivat nukkua olohuoneessa ja lapset makuuhuoneessa. Kerrossänky ja yksi tavallinen mahtuu makuuhuoneeseen. Läksyt voi tehdä keittiössä ruokapöydän ääressä. Leikkiä voi kavereiden kanssa ulkona.
Vierailija kirjoitti:
Kelan mukaan nykyisellään noin 56 800 perhettä asuu niin, että vuokra-asunnon asumismenot ylittävät asumisnormin.
Että silleen.
Jos ei löydy halvempaa niin maksetaan enemmän itse.
Vierailija kirjoitti:
Olen mä sitä itsekin ihmetellyt, kun asun uudessa vuokratalossa, jossa on korkeat vuokrat. Käyn itse töissä, enkä ole koskaan saanut asumistukea. Mutta tässä talossa on asunut paljon nuoria ihmisiä, opiskelijoita, työttömiä jne. ja olen ihmetellyt, että miksi pienituloiset asuvat hyvällä ja kalliilla alueella. Nyt talo on tyhjentynyt eli tänne jää asumaan ne joilla oikeasti siihen on varaa. Siinä mielessä muutos on kyllä mielestäni tervetullut. Ei kai silloin ole varaa valita missä asuu, jos ei maksa vuokraansa itse. Kamalaa rahan tuhlaamista jakaa tukia miten sattuu.
Voin kyllä kertoa, että ei voi valita kovin helposti, jos ei ole varaa.
Esim. Itse olen ollut monesti kaupungin vuokra-asuntojen varassa ja niissäkin on ihan tuurista kiinni, saatko mieluisan asunnon sieltä.
Niihin kalliimpiin ei sitten ole ollut varaa, mutta ei niistä monesti kyllä mitään lisäarvoa ollut, joten eipä haittaakaan.
Siis puhut kalliista alueesta? No Helsingissä niilläkin on kohtuullisia vuokria esim. kaupungilla, mutta taidat tarkoitta niitä vapaiden markkinoiden kiskurihintoja?
Ei kai kukaan niistäkään halua maksaa maltaita, vaikka itse maksaisi?
Käsittääkseni Kelallq on ollut ylimenevien vuokrien harkinnassa kriteereinä kuinka "hulppea" asunto on ja tietenkin kuinka paljon kalliimpi asunto on vuokranormien yli.
Totta kai esim. Jos tuen saajalla on keskustakämppä, jonka vuokra menee parillasadalla tai enemmänkin yli normien, on kohtuullista ehdottaa halvemman hakemista. Tai jos asunto on selvästi suurempi kun mitä henkilömäärälle olisi kohtuullista ja vuokra korkea.
Kuitenkin hieman hassua rokottaa siitä ylimenevästä heti, koska halvempaa asuntoa voi olla vaikea saada.
Se miten voidaan valvoa onko henkilöllä ollut mahdollista saada halvempaa vai ei onkin toinen juttu. Joku 3kk määräaika on jo vitsi. Ei siinä ajassa ehdi löytää edes kalliimpaa kämppää välttämättä.Enpä tiedä ollenkaan miten on toimittu ennen.
Perheelläni meni 3 vuotta ennenkuin sain kalliimman ja isomman kämpän.
Vierailija kirjoitti:
Miksi esimerkiksi opiskelijan tai työttömän pitää asua kallilla alueella? Minun nuoruudessa opiskelijat asuivat kotonaan tai soluasunnoissa siihen saakka kun valmistuivat. Nykyään se ei kelpaa vaan pitää saada uusi, hieno asunto ja kallis.
No maailma muuttuu ja asioiden yleensä odotetaan muuttuvan paremmaksi. Tuskin olisit itsekää tyytyväinen jos eläisit nyt kaikin puolin samalla tavalla kuin 40 vuotta sitten?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Että silleen.
Jos ei löydy halvempaa niin maksetaan enemmän itse.
Ei kaikilla ole varaaa maksaa enemäpää itse, siksi sitä tukea saa.
"Minun nuoruudessa opiskelijat asuivat kotonaan tai soluasunnoissa"
No meidän kaikkien nuoruudessa monet asiat olivat eri lailla kuin nyt. Mutta miksi opiskelijoilla ainoana ryhmänä mikään ei olisi saanut muuttua tai kehittyä siitä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Asumistuet pitäisikin poistaa kokonaan. Niistä hyötyvät ainoastaan varakkaat.
Ajatuksena hyvä mutta mitkä olisivat seuraukset kun ihmisillä (ei välttämättä edes työssä käyvillä) ei ole varaa maksaa näitä jättisuuria vuokria? Ehdotuksia ja ratkaisukeinoja?
Asumistuet pois myös kansanedustajilta.
Miksi esimerkiksi opiskelijan tai työttömän pitää asua kallilla alueella? Minun nuoruudessa opiskelijat asuivat kotonaan tai soluasunnoissa siihen saakka kun valmistuivat. Nykyään se ei kelpaa vaan pitää saada uusi, hieno asunto ja kallis.