Asumiseen on tulossa iso muutos, jolla voi olla odottamattomat vaikutukset: Osuu satoihintuhansiin suomalaisiin
Huhtikuu iskee.
Asumistuen muutokset astuvat voimaan huhtikuun alussa, mutta vaikutukset vuokramarkkinoihin tulevat näkyviin vähitellen.
Noin 400000 suomalaista kotitaloutta on kattanut osan vuokrastaan yleisellä asumistuella, jonka kokonaispotti on 1,7 miljardia. Kun tukea keväällä leikataan, vaikutukset kasvukeskusten vuokramarkkinaan voivat olla dramaattiset.
Helsingin Rastilassa on tarjolla 36 neliön yksiö, jonka vuokra on 790 euroa. Onko se kallis vai halpa? Se on makuasia, mutta yhä useammalle vuokra on liian kallis huhtikuusta lähtien.
Kommentit (361)
Minkähän takia asumistuki on alunperinkään kehittynyt?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Taloushuolet rasittavat terveyttä eniten, paljastavat verikokeet. Järkyttävät elämäntapahtumat ja kalvava huoli vaarantavat ihmisten terveyttä. Niiden aiheuttama stressi muuttaa immuunijärjestelmän, hermoston ja hormonien yhteistoimintaa, kertoo University College London -yliopiston tutkimus.
Tutkijaryhmä havaitsi haitallisimmaksi stressin lähteeksi taloushuolet. Krooninen stressi järkyttää biologista vuorovaikutusta ja johtaa sairastumiseen. Suurin todennäköisyys kuulua korkean riskin ryhmään oli niillä, jotka kärsivät pitkäaikaisista taloushuolista eli pelkäsivät, etteivät rahat riitä tuleviin tarpeisiin.
Siksi talousasioiden pitäisi olla jokaisen yksilön prioriteeteissa korkealla.
Ei ole yhteiskunnan tehtävä pelastaa ihmisiä taloushuolilta.
Suomi on menossa kohti luokkayhteisk6ntaa. Hyvinvointivaltio on ajettu alas ja köyhät kadulle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Esimerkiksi Merijärvellä 74 neliön kolmio 490 kuukausi. Oulussa taas 24 neliön yksiö 450 kuukaudessa, keskustaan noin 3 kilometriä. Oulussa pateniemen rannassa 2023 valmistunut yksiö 26 neliötä 515 kuukaudessa, on siis uusi asuinalue. Joten on mistä valita, työttömän ei ole pakko siellä Helsingissä asua töiden lähellä kun ei ole menossa töihin.
Tai jos aikoo vaan kotoilla niin esim: Suonenjoella 26 neliön yksiö 126e/kk.
Ja oletkos ajatellut että kuinka paljon noihin on hakijoita?? Kaikilleko riittää?? Äly hoi älä jätä!
Vierailija kirjoitti:
Nämä älyttömät luulottelut ei millään tavalla vastaa tilastotietoa.
Kerro lisää tilastotiedosta johon viittaat, mieluiten lähdeviitteen kera?
Ei tule pärjäämään nykyrahoilla. Jostain tarttee saada lisää.
-osa-aikainen-
Siis mikä muuttuu? En ole nähnyt taulukoita muuttuvasta asumistuesta.
Poistetaan koko asumistuki. Joko vuokrat laskee 500-700 euroa tai 400 000 ihmistä joutuu kadulle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minun pitäisi lähikuukausina löytää vuokra-asunto, kaiken lisäksi isohkosta kaupungista. En ole sataan herran vuoteen asunut vuokralla, mutta silloin kun asuin, sain aina asumistukea. Tilanteeni on nyt muuttunut eräiltä osin. Kuukausituloni tosin ovat kaikkien köyhyysrajojen alapuolella, mutta entäs jos on kiinteää omaisuutta (johon kuuluu myös asunto peräkylällä, missä en enää voi asua), pitääkö sitä yrittää myydä ja vielä saadakin kaupaksi? Entä jos ei saa? Entä puskurirahasto, pitääkö se ilmiantaa, se kun on vanhuuden viimeiseksi turvaksi tarkoitettu? Eli mitenkä asumistuen myöntämisessä/epäämisessä vaikuttaa se että omistaa jotakin ja on jotakin säästössä? Minulla on myös auto - pakko olla täällä korvessa asuessa - otetaanko sen pakolliset kulut huomioon? Onko silloin rikas jos on varaa maksaa auton kulut, liian rikas saadakseen tukea?
Näitä miettiessä menee aiv
Ketut olet. Ilmianna itsesi ja kerro, paljonko pankki lainasi rahaa taloosi.
Olen mä sitä itsekin ihmetellyt, kun asun uudessa vuokratalossa, jossa on korkeat vuokrat. Käyn itse töissä, enkä ole koskaan saanut asumistukea. Mutta tässä talossa on asunut paljon nuoria ihmisiä, opiskelijoita, työttömiä jne. ja olen ihmetellyt, että miksi pienituloiset asuvat hyvällä ja kalliilla alueella. Nyt talo on tyhjentynyt eli tänne jää asumaan ne joilla oikeasti siihen on varaa. Siinä mielessä muutos on kyllä mielestäni tervetullut. Ei kai silloin ole varaa valita missä asuu, jos ei maksa vuokraansa itse. Kamalaa rahan tuhlaamista jakaa tukia miten sattuu.
Vierailija kirjoitti:
Jo oli aikakin tervehdyttää tuilla sotketut asuntomarkkinat.
Edes hallitus ei enää väitä tässä olevan muuta syytä kuin säästöt. Tiedossa on, ettei vuokrat laske. Perskokkareet näköjään vielä öyhöttää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Esimerkiksi Merijärvellä 74 neliön kolmio 490 kuukausi. Oulussa taas 24 neliön yksiö 450 kuukaudessa, keskustaan noin 3 kilometriä. Oulussa pateniemen rannassa 2023 valmistunut yksiö 26 neliötä 515 kuukaudessa, on siis uusi asuinalue. Joten on mistä valita, työttömän ei ole pakko siellä Helsingissä asua töiden lähellä kun ei ole menossa töihin.
Tai jos aikoo vaan kotoilla niin esim: Suonenjoella 26 neliön yksiö 126e/kk.
Ja oletkos ajatellut että kuinka paljon noihin on hakijoita?? Kaikilleko riittää?? Äly hoi älä jätä!
Äly hoi älä jätä! Jos sinä tarvitset asuntoa, niin turhaan sinä mietit riittääkö kaikille vai ei. Sen kun haet sitä asuntoa lukuisten vapaana olevien joukosta. Palataan asiaan sitten, kun yhtäkään ei ole enää vapaana. Sitten minäkin uskon, että asuntoa on hyvin vaikea ellei jopa mahdoton löytää. Siihen saakka, kun asuntoja on sadoittain saatavilla, nuo paskapuheet eivät mene läpi.
Tuo Ap:n esimerkkinä antama yksiö Rastilassa on aivan helvetin paljon liian kallis. Vaikka olisi miten yleinen vuokrataso, ei tuota ole järkeä maksaa eikä sitä pysty millään ilveellä selittämään. En ikinä maksaisi. Miksi joku tekisi näin, eikä mielummin muuttaisi pois täältä? Hyvä kun tuo asumistukiasia saatiin päivitettyä niin varmasti nämä ylilyönnit loppuvat ja hinnat samalla laskevat entisestään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tietysti Töölön 950€/kk vuokrayksiössä perustoimeentulotuella asuvaa harmittaa, kun hän ei jatkossa saakaan asua muiden kustantamana mukavassa vapaavalintaisessa asunnossaan, vaan pitäisi valita jokin niistä Helsingin sadoista saatavilla olevista rahoittajien kukkarolle sopivammista yksiöistä. Siitähän tämä valitus ja mitä mielikuvituksellisempien selittelyjen kavalkadi kumpuaa.
Samaan aikaan asumisensa itse maksava sairaanhoitaja pendelöi 30km työmatkoja, koska on pitänyt 950€/kk töölöläisyksiötä aivan liian kalliina palkkatuloihinsa nähden.
Näillä valheilla hallitus pelaa ja nostaa kansan toisiaan vastaan
Olihan se eräänlainen argumentti tuokin. Ainakin sellainen demariargumentti.
Ai et ole kuullutkaan Kelan ylärajoista noille tukemisille.
Vierailija kirjoitti:
Tukimaailmassamme on paljon tukia. Suomessa rakastetaan tukiaisia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tukimaailmassamme on paljon tukia. Suomessa rakastetaan tukiaisia.
Olipas asiantunteva ja syväluotaava analyysi. Vau.
Vierailija kirjoitti:
Olen mä sitä itsekin ihmetellyt, kun asun uudessa vuokratalossa, jossa on korkeat vuokrat. Käyn itse töissä, enkä ole koskaan saanut asumistukea. Mutta tässä talossa on asunut paljon nuoria ihmisiä, opiskelijoita, työttömiä jne. ja olen ihmetellyt, että miksi pienituloiset asuvat hyvällä ja kalliilla alueella. Nyt talo on tyhjentynyt eli tänne jää asumaan ne joilla oikeasti siihen on varaa. Siinä mielessä muutos on kyllä mielestäni tervetullut. Ei kai silloin ole varaa valita missä asuu, jos ei maksa vuokraansa itse. Kamalaa rahan tuhlaamista jakaa tukia miten sattuu.
Samaa olen itsekin seurannut ja pitänyt suorastaan sairaana. Upouusiin asuintaloihin muuttaa ensimmäiseksi porukkaa, joka ei ole koskaan maksanut yhtään mistään itse. Toivottavasti tämä viimeinkin järkevöityy edes jonkin verran.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nämä älyttömät luulottelut ei millään tavalla vastaa tilastotietoa.
Kerro lisää tilastotiedosta johon viittaat, mieluiten lähdeviitteen kera?
https://www.kela.fi/mediatiedotteet/6006169/yleisen-asumistuen-saajia-o…
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minun pitäisi lähikuukausina löytää vuokra-asunto, kaiken lisäksi isohkosta kaupungista. En ole sataan herran vuoteen asunut vuokralla, mutta silloin kun asuin, sain aina asumistukea. Tilanteeni on nyt muuttunut eräiltä osin. Kuukausituloni tosin ovat kaikkien köyhyysrajojen alapuolella, mutta entäs jos on kiinteää omaisuutta (johon kuuluu myös asunto peräkylällä, missä en enää voi asua), pitääkö sitä yrittää myydä ja vielä saadakin kaupaksi? Entä jos ei saa? Entä puskurirahasto, pitääkö se ilmiantaa, se kun on vanhuuden viimeiseksi turvaksi tarkoitettu? Eli mitenkä asumistuen myöntämisessä/epäämisessä vaikuttaa se että omistaa jotakin ja on jotakin säästössä? Minulla on myös auto - pakko olla täällä korvessa asuessa - otetaanko sen pakolliset kulut huomioon? Onko silloin rikas jos on varaa maksaa auton kulut, liian rikas saada
Tämä vastaväite oli siis sille, joka väitti: >> No miksi sinun asumista pitöisi minun tukea, joka olen aina asunut tulijeni mukaan? >>
Alahan kertoa, kuka lainasi ja kuinka paljon, että nykyasuntosi sait?
1.4 uudet asumistuet on pienempiä, jos nyt saa tukea niin laskee vasta seuraavan tarkistuksen jälkeen.
No miksi sinun asumista pitöisi minun tukea, joka olen aina asunut tulijeni mukaan?