Dna my heritage testin tehneet!
Kannattiko? Onko tullut harmia, siis ikäviä yhyeydenottoja, puheluita, painostusta tms.?
Kommentit (28)
Vierailija kirjoitti:
Olen tehnyt, koska olen melkoinen sekoitus kaiken maailman kansaa. Ei mitään ongelmia. Tein jo 10 vuotta sitten.
Kiitos,
Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nyt muistan. Venäjällä siis joku pelkää että ihmisten dna myydään tai käytetään johonkin. Joku bioase tms. Mutta usein ihmiset haluavat kyllä tietää geeniensä alkuperän, turvallisesti. Se on niin kiinnostava aihe.
Kyllä mulle tulee säännöllisesti venäläisiä osumia, lähinnä Pietarin alueelta. Äitini oli Kannaksen evakko.
Ok. Hyvä tietää. Onkohan firmoissa silti eroja, vai sanovatko kaikki suoraan alueet? Mikä on tarkka firma testeineen.
Itselleni löytyi puolisisar sitä kautta ja olemme pitäneet nyt yhtä muutaman vuoden jo ja tulleet ihan läheisiksi.
Olen tehnyt ja oli kiinnostavaa tutustua tuloksiin. Testin mukaan olen 10 % baltti (Latvia/Liettua), mutta mitään sukujuuria ei kyllä tuolla alueella ole tietääkseni. Mutta tulokset ovat täysin luotettavia, portaalissa näkyy esim. pikkuserkkuja sun muita joille tiedän toki muutenkin olevani sukua.
Mulla on "suomalainen" kohdalla tarkemmin mainittu alueet ja siellä mm. venäjä ja Viro. Eli menee testin mukaan Suomen alle nuo alueet. Isä Karjalan evakko, niin tiedänkin, että on esim. Pietarista joku esivanhempi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Äidin tulos kuulosti todella mielenkiintoiselta. Tekisi kauheasti mieli tehdä testi, mutten halua tökkiä suuhun (vieraan maan) puikolla. Voiko sen saada sylkemällä tai tavis pumpulipuikko tms. Mutta ihmettelin miksi siinä ei mainittu mitä pitää sisällään tulos "suomalainen" ja miksi tuloksessa ei sanota suoraan, jos voisi olla vaikka venäläisiä geenejä. Kun äiti väitti ettei niitä ole lainkaan, en voi uskoa siihen suorilta. Muista maista oli tuloksia ja ne olivat kiinnostavia. Kohteliaisuussyistä ei kaikkea sanota suoraan niissä testituloksissa?
Nettisivuilla on kyllä avattu tuota case venäjää. Geenitestit ovat siellä laittomia, joten vertailudna:ta ei ole, eikä testin tehneillä siis myöskään tuloksena venäläistä tjsp. Mun miehellä oli "keski-aasiaa" (Uzbekistan, Kazakstan, muut -stanit) muutama prosentti. Ja eivät käy mitkään muut kuin labran omat puikot.
Mulla on paljon venäläisiä osumia FTDNAssa.
Minulla meni just koko päivä yhden 'yhteydenoton' kanssa. Hän on ottanut yhteyttä jo vuosia sitten ja laittanut minut ja serkkuni sukulaisekseen - siis melkein lähisukulaisiksi kun muita ei ole ollut. On yritetty löytää jotain linkkiä ja nyt sen löysin. Laittoi mulle pitkän listan nimiä ja löysin noi kaikki nimet jostain 1800-luvulta, mutta en sanoisi noita sukulaisikseni. Sieltä hänellä valtava suku. Mutta tuntui karmivalta kirjoittaa hänelle tiedot jotka olen saanut selville. Järkyttyy... hyppää varmaan järveen... Siellä semmonen porukka että naisilla aviottomia lapsia, sokea nainen, jota varmaan hyväksikäytetty arvaatte mihin, merkintöjä että porukat köyhiä ja sotaan kelpaamattomia että tämmöstä. Saa nähdä mitä kirjoittaa... en aio hänelle enää mitään kirjoitella. Mahdollisesti olin jo aikaisemmin saanut jopa MyHeritalta jonkun ilmoituksen jollakin tavalla että ei ole oikein sukua - taisi liittyä siihen kun sieltä tuli niin paljon kirjeenvaihtoa - hehän näkevät kaiken. Enkäpä sinne Amerikoihin on juuri lähtenyt osittain myös sitä porukkaa jota täällä hyljeksitty ja ovat siellä sitten saaneet aloittaa uuden elämän parhaan kykynsä mukaan.
Harmittaa kun miespuoliset serkut eivät tee - olisin halunnut isälinjan. Kohta voi olla liian myöhäistä.
Toisin kuin moni muu Venäjän johtaja, Putin on kyllä ihan avoimesti tunnustanut suomensukuisten kansojen roolin Venäjän asuttajina ja mikä merkitys näillä on ollut maan historiassa.
Putinin omat juurethan menee Tverin alueelle, jonne muutti 1600-luvun alussa kymmeniä tuhansia karjalaisia pakkoluterilaistamista pakoon. Esim.Käkisalmen lääni tyhjeni lähes täysin.