Kaikki rahat menee arjen tavallisiin kuluihin nykyään
Kaksi työssäkäyvää ihmistä, kaksi koululaista.
Asunto vaatimaton, asuntolainakin maksettu.
Yksi auto, velaton. Ajoa viikottain alle 100km.
Ei kalliita harrastuksia, tavallista ruokaa ja vaatehankinnat ym. vaatimattomia. Pari kanavapakettia ja sattunaisesti käydään joko leffassa, uimahallissa tai kylässä kaverilla. Ei kulu rahaa Alkoon.
Ja silti ei jää mitään säästöön. Ei elellä yli varojen ja kampaamoreissuun tai kaverin synttärilahjaan pitää erikseen laskea rahat.
Peruspalkkaisia ollaan, n. 3200e jää kuussa käteen yhteensä, josta tosiaan menee nykyään valtaosa ruokakauppaan ja kaikenlaisiin laskuihin.
Ymmärrän että monilla on paljon tiukempaakin, mutta jos tässä vielä asuntolainakin olisi niin ruokakaupassa tarvisi todella karsia menoja aivan valtavasti.
Joskus pystyi vuokraamaan mökin viikonlopuksi tai tekemään lasten kanssa laivareissun, nyt ei mitään extraa ikinä.
Kommentit (372)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos on asuntolaina maksettu viimeisen kuluneen 15 vuoden aikana ja eletty kädestä suuhun, niin kuvittelin että sen jälkeen on rahaa tehdä jotain mukavaakin joskus. Ja ennen pystyi kuitenkin tekemään jonkun pienen reissunkin.
Miten kaikki on niin kallista.
Ja puhelinlaskut, toisen lapsen rippijuhlat, puhelin hajonnut, auton renkaat, työkaverin läksijäislahja...tälle kuulle. Normaalia elämää. Vastikkeet, sähkö, vesi.
Ja kuten sanottu, töissä ollaan molemmat vanhemmat.
Moni asia on noussut 30-50%
Puhelinliittymät,nettiliittymät, perusmaksut vesi sähkö ym...niistä tulee äkkiä satasien lisälasku kuukaudessa.
Eikö sähkölaskut tuu N. 3 kk välein? On se sähkönsiirto kyllä kallis. Puhelin maksua tuskin kukaan enää maksaa, nykyään wats app voi soitella,p
Sähkölaskut kannattaa pyytää selottamaan joka kuukausi, niin ei tule yksittäistä kovin isoa laskua kerralla.
Ap:n perheen ns. normaalit menot eivät voi olla sellaisia normaaleja menoja kuin mulla, jos he saa hassattua yli kolme tonnia joka kuukausi ilman asuntolainaa, ilman runsaita bensakuluja jne.
Meillä on nelihenkinen perhe ja ns. normaalit pakolliset menot per kuukausi on tasaisesti laskettuna (esimerkiksi vakuutusmaksut ja kiinteistöverot jaettu tasaisesti) ovat 2100 euroa kuussa. Ja siis tämä on sellainen itsevalittu hyvä elintaso, jonka me itse koemme jo hyväksi, eikä mikään tähän pääsemme kun on absoluuttisesti ihan pakko -elintaso.
Vierailija kirjoitti:
"En tiedä miten ja missä päin Suomea yksinelävä ja vieläpä erikoisruokavaliota noudattava pärjää noin 130€ ruuilla kuussa, vaikka kuinka tekisi itse kaiken leivistä jugurtteihin. Kuulostaa omaan korvaan kituuttamiselta. Lohi, marjat, kylmäpuristettu öljy, tietyt pähkinät ja ihan vaikkapa soijajugurtti tai vastaavat ovat oikeasti todella kalliita tuotteita, ainakin mun lähikaupassa. Nämä kaikki kuuluu mun ruokavalioon urheilevana aikuisena, ja teen suuren osan ruuasta itse. Noudatan ravitsemusterapeutin tekemää ruokavaliota tällä hetkellä, ja se on oikeasti yllättävän kallista. Herkkujakin tulee voida syödä kohtuudella, jos niitä tekee mieli. Tätä juuri tarkoitan terveellisellä syömisellä, en kituuttamista ja tietynlaisen ruokavalion noudattamista (ellei ole pakko)."
Ei ole sinun uskosta kiinni. Mutta älä puhu kituuttamisesta, koska ruokavalioni ei sitä ole. Ravitsemusterapeutilla minäkin olen joutunut käymään suunnittelemassa ruok
Itselläni erikoisruokavalio (omasta tahdosta jo 10 vuoden ajan) ja totta, omat tuotteet jugurtit ja soijajuoma on kalliimpia kuin muut. Aikoinaan kun pienessä kaupungissa valikoimaa ei ollut kauppalaskut olivat pieniä. Nyt kaupan valikoima on suuri ja kaikkea löytyy, ja näin ollen ruokaan menevä summa on suurempi mutta ei niin iso kuin kahdella tai perheillä.
Se miksi itselläni riittää rahat syödä mitä haluan, on se että jätän kaikki herkut ja roskaruoan ostamatta sokerilakon vuoksi.
Vaikeassa, pitkässä sokerikoukussa en hahmottanut millaisia summia minulla meni leivonnaiset, suklaa, karkit, sipsit jne. Yli kuukauden jälkeen ihmettelin tiliotteella, miten ihmeessä kauppaan on mennyt viikkojen aikana vähemmän rahaa kuin yleensä, no ne ylimääräiset tuotteet jätin ostamatta koska aikaisemmin joka viikko ostin jotain "pientä" herkkuja.
Rajattomat liittymät nousseet 20e -> 27e-30e melkoinen prosentuaalinen nousu
Vierailija kirjoitti:
Saman huomannut viime aikoina. Nyt on sellainen tilanne, ettei rahat riitä tässä kuussa kaikkiin laskuihin. Tuntuu siltä kuin olisi joutunut jonkun suuren kusetuksen uhriksi, kun paiskii töitä ja elintaso sen kun laskee, ilman että siihen voi itse vaikuttaa.
USA:ssa on nyt meneillään inflaatio ja Britanniassa on taantuma. Näin kerrottiin tänä aamuna (Suomen aikaa) heidän uutisissaan. Varmaan monet kokevat henkilökohtaisen talouden heikenemistä myös siellä. Toiset maat ehkä peittelevät ongelmiaan eivätkä tiedota niistä maailman foorumeilla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä itse ihmettelen, missä nämä kaikki ihmiset ovat, joilla on tiukkaa.
Viime viikonloppunakin Jumbo oli niin täyteen ahdettu, ettei autoa saanut parkkiin. Siellä kaikki tunkivat kaupasta toiseen, kärryt täynnä tarjouksia.
No missä luulet, Einstein? Kotona, kun ei ole varaa mihinkään.
Juuri niin. Kansa on tänäpäivänä voimakkaasti jakautunut hyväosaisiin ja huono-osaisiin. Sen huomaa kaikkein parhaiten ruokakaupan kassajonossa. jossa asiakkaiden eriarvoisuus paljastuu kaikkien nähtäväksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meillä nettotulot 4300€ kuukaudessa. Ei jää säästöön. 2 aikuista ja kaksi lähes täysi-ikäistä teiniä.
autolaina 200
asuntolaina 700
ruoka 800
polttoaine 300
vakuutukset 300
sähkö talvella 500, kesällä 130
tiemaksu 10
jäte 15
kiinteistövero 40
vaatteet 100
bussikortit 140
netti 20
puhelinlaskut 60
muut autokulut 50
kissa 30
nuohous 10
polttopuut 20
Taitaa mennä ylikin. Mihinkään ylimääräiseen ei tunnu olevan varaa. Ja koska tätä joku kuitenkin kommentoi niin ei, ei ostella vaatteita joka kuukausi mutta esim. huhtikuussa neljät kengät 4x100€, syyskuussa talvitakki 2x100€ ja niin edelleen niin keskimäärin neljän hengen vaatteet maksaa 100€ kuukaudessa.
Kuinka monta lasta teillä oikein on noilla tuloilla, jos rippijuhlia pitää jatkuvasti järjestää? Silmälaseja saa myös kohtuullisen edullisesti. Nyt ostettiin kahdet plus kolmannet saatiin kaupan päälle. Maksoi vähän alle 300 euroa eikä niitä jatkuvasti tarvitse ostaa. Jos renkaita joutuu jatkuvasti ostamaan niin kannattaa katsoa jo suuntaukset ja muutenkin tarkistaa, ettei ne renkaat kulu turhaan. Jos taas on noilla tuloilla niin tiukkaa, että kerran kesässä pääsee jätskille niin ostakaa kaupasta. Just ostin 6 kpl Rainbown tuutteja. 0.99 paketti.
Laitoit, että valtio maksaa elarit niin kuin kuuluukin. Elareiden maksaminen ja lasten elättäminen on kyllä ihan vanhempien vastuulla.
Vierailija kirjoitti:
Toi budjetti on käsittämätön. Tuolla shoppailulla on talo täynnä vaatteita ja romuja, jota kukaan ei ehdi käyttää.
Vaihtoehtoisesti sitä käydään ehkä jossain kahvilassa eikä itse edes huomata miten paljon rahaa siihen kuluu. Käyn usein kauppakeskuksessa,jossa on vaatteiden halpakauppoja ja Lidl. Ihmettelen sitä ihmisten määrää, joka istuu kahviloissa ja ruokapaikoissa, sillä niissä on korkea hintataso. Tai kokonainen lapsiperhe istuu syömässä ylikalliita jäätelöitä. Jos ostaisin kahvilassa kahvin ja minkä tahansa "pullan", niin sen hinta vastaisi sitä, minkä itse voin käyttää yhden päivän ruokaostoksiin mukaanlukien pesuaineet. Onko Ap:n lapsilla liian korkea kulutustaso verrattuna vanhempien mahdollisuuksiin? Se kun on kuulemma tavallista nykyaikana. Neuvoisin kaikkia teinien vanhempia kertomaan jälkikasvulle kuinka paljon rahaa perhe saa käteen kuussa ja kuinka paljon menee asumiseen, laskuihin ja vaatteisiin. Samalla on hyvä valistaa teiniä eri ammattien palkkatasosta. Se voi joillakin nuorilla jopa lisätä koulumotivaatiota. Omassa lapsuudenkodissani ei opetettu näitä asioita. Valitettavasti.
Ei rippijuhlat ole mitenkään pakolliset, eikä se lähisukulaisten ja kummien peruskahvitus maksa juuri mitään ja lahjoja saa takuulla enemmän arvosta kuin se ja lahjaksihan voi pyytää rahaa sille teinille tai muuta käyttökelpoista.
Vaatteet saa ilmaiseksi kun näkee vaivaa, meillä on kaikki teinityttöjen juhlamekot vanhojen tanssien pukuja myöten löydetty ilmaiseksi. Samaten kengät.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä itse ihmettelen, missä nämä kaikki ihmiset ovat, joilla on tiukkaa.
Viime viikonloppunakin Jumbo oli niin täyteen ahdettu, ettei autoa saanut parkkiin. Siellä kaikki tunkivat kaupasta toiseen, kärryt täynnä tarjouksia.
No missä luulet, Einstein? Kotona, kun ei ole varaa mihinkään.
Juuri niin. Kansa on tänäpäivänä voimakkaasti jakautunut hyväosaisiin ja huono-osaisiin. Sen huomaa kaikkein parhaiten ruokakaupan kassajonossa. jossa asiakkaiden eriarvoisuus paljastuu kaikkien nähtäväksi.
Ihmiset joiden ostokset liukuhihnalla on pelkkää punalaputettuja tuotteita ja ehkä muutama normaalihintainen tuote, mutta sekin halvin mitä löytynyt.
Ihmiset joiden ostoskärry on täynnä ruokaa ja se on täynnä mitä monipuolisimpia tuotteita kaikesta mahdolliseen, unohtamatta ruoka-aineet illan tai seuraavien päivien ruokiin.
Lapsilla myös näkyy eriarvoisuus. Kassajonossa edessäni kaksi lasta olivat koulun jälkeen ostamassa, toisella oli karkkia ja sipsi pussi ja toisella tytöllä leipä pussi. Tyttö sanoi kaverilleen joka tätä ihmetteli, että äiti käski jättää herkut pois ja ostaa jotain tarpeellista, jota hän voi myös illalla syödä kotona. Kyllä se pisti miettimään.
Purra: Olemme tottuneet elintasoon, jota emme ansaitse
Riikka Purra sanoi perussuomalaisten puoluevaltuuston kokouksessa, että talouspoliittisesti vaikeita ja kiperiä päätöksiä on tehtävä, vaikka ne eivät äänestäjiä miellyttäisikään"
Paraskin sanoja, nosti palkkiotaan ja alensi veroprosenttiaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Omat tulot noin 3500e josta maksan 1000e asuntolainaa, sähkö, sähkönsiirto ja vakuutukset n. 500e, lapsille 100-300e, ruoka 300e, bensa 250e. Omiin kivoihin asioihin budjetoin noin 250e kuukaudessa. Säästöön siis vajaa 1000e kuukaudessa. Eli ehkä kannattaa hieman miettiä mihin se raha menee. Todennäköisesti ostelette jo kivoja asioita joihin olette tottuneet, ne eivät enää tunnu ylimääräiseltä.
Elätät yhden hengen tuolla palkalla? Aloittaja neljä henkeä.
Kirjoittaja mainitsee selvästi, että lapsille menee 100-300 €. Hän ei siis ole yksin.
Jaa, meillä menee paremmin kuin koskaan. Rahaa on ja ihan itse tienattua.
Vierailija kirjoitti:
Mä oon panostanut meidän ruokalistaan ja 2 aikuisen taloudessa ruokaan menee rahaa n 500 euroa. Tässä on mukana lähes kaikki lounaatkin, mies ottaa usein eväät mukaan.
Kesää odotellaan, kasvimaa on entistä isompi. Meillä on taloyhtiön komposti, multaa tilataan kuormallinen. Onhan sitä sanottu halvemmaksi tulee vihannekset ostettuna, kuin itse viljeltynä, mutta kivaa se pihalla kyykkiminen on.
Taloyhtiön komposti ja kasvimaa? Kylläpä kuulostaa kolhoosilta. Meillä on iso kasvimaa ja kaksi kasvihuonetta omalla tontilla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kansalaispalkka olisi hyvä idea. Jaettaisiin kaikki lapsilisä, asumistuki,toimeentulo ym kaikki tuet joita nyt saa vain osa kansaa, tasan kaikkien kesken. Jokainen saisi tililleen kuukausittain vaikka 100-200€ valtiolta. 🙂 Tasa-arvo toteutuisi eikä kenelläkään olisi valittamista.
Eli taas rikkaille lisää ja köyhiltä pois. Sosiaalietuudet kuuluu laskea tulojen mukaan eikä jakaa kristillisesti kaikkien kesken.
Keskimäärin terveellä ihmisellä on Suomessa mahdollista hoitaa asiat niin, että ei ole köyhä. Jos porukka toimisi siten, jäisi sairaille ja oikeasti työkyvyttömille huomattavasti enemmän rahaa jaettavaksi per nenä.
Nyt turhan iso osa väestöstä heittäytyy sairaaksi ja köyhäksi. Osa nostaa kaikki mahdolliset avustukset ja tekevät pimeää työtä sinne sun tänne, kun tarttee muutaman kympin johonkin juttuun.
Vierailija kirjoitti:
Rajattomat liittymät nousseet 20e -> 27e-30e melkoinen prosentuaalinen nousu
Ei niillä prosenteilla asioita makseta. Jos halutaan kuuluvuus joka notkoon, niin rakentamiseen ja ylläpitoon menee rahaa. Ja varmaan niilläkin on palkat nousseet. Ei pitäisi olla yllätys, että palkankorotukset siirtyy suoraan hintoihin. Miettikää sitä, kun tuette lakkoja. Oletko itse valmis maksamaan vaikka terveyskeskuksen palveluista kympin enemmän per kerta, jotta saadaan ihmisille enempi palkkaa?
En ymmärrä tätä sekoilua, meidän perheellä on mennyt aikalailla saman verran rahaa normimenoihin viimeiset 5v.
Bensan hinta nyt nousi siihen ei voinut vaikuttaa, taino olisi sitä voinut pyöräillä, mutta ei jaksa.
Saman verran saatu kaupasta ruokaa lähes samalla rahalla. Sähkö nousi vasta viime marraskuussa sekin vain noin 80e/v.
Saman verran matkusteltu joka vuosi,2-3 ulkomaanmatkaa per vuosi.
Asutaan vuokralla, meillä 1 tarhaikäinen lapsi.
Brutto meillä noin 5000e/kk
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kansalaispalkka olisi hyvä idea. Jaettaisiin kaikki lapsilisä, asumistuki,toimeentulo ym kaikki tuet joita nyt saa vain osa kansaa, tasan kaikkien kesken. Jokainen saisi tililleen kuukausittain vaikka 100-200€ valtiolta. 🙂 Tasa-arvo toteutuisi eikä kenelläkään olisi valittamista.
Eli taas rikkaille lisää ja köyhiltä pois. Sosiaalietuudet kuuluu laskea tulojen mukaan eikä jakaa kristillisesti kaikkien kesken.
Miten rikkaiden ihmisten maksamat verorahat olisivat millään matematiikalla köyhiltä pois? Asiahan on juuri päinvastoin. Jokainen köyhän saama tukiraha on veronmaksajien rahoista pois. Mikä tuossa on niin vaikeaa ymmärtää? Luuletko että se raha tyhjästä tulee?? Hölmö nainen.
Ei hän hölmö ole. Naisen logiikkaan kuuluu,
Ei se ole edes mies, joka tienaisi 5000€/kk ja kehtaisi tonnin palkalla olevalta puolisolta olla vailla yhtään mitään perheen elatukseen
yh-äidissä on muuten se hyvä puoli, että omaa tulevaa pesuetta ajatellen näkee heti, millainen äiti hän on. Vartalokin on jos sitä mallia, mihin lapsenteon jäljiltä jää. Lapsettomien kanssa voi tulla yllätyksiä.
Joo, ruoanhinnat on noussut mutta pienellä vaivalla, suunnittelulla, ollaan saatu ruoka kustannukset pysymään samana.
Käytännössä se menee noin. Nythän puhutaan paljon siitä, että nykyään monet keskiluokkaisetkin ovat taloudellisesti tiukalla verrattuna heidän aikaisempaan elintasoonsa. Rahankäyttöä täytyy koko ajan vahtia ja entisten lempituotteiden asemesta ostetaan halvempia merkkejä. Tottahan se harmittaa työssäkäyvää, kun samaan aikaan jotkut muut elävät tukien varassa. Sensaatio-otsikot sitten julistavat kaikelle kansalle, että tukia saavat ovat "systeemin hyväksikäyttäjiä" ja laiskoja. Joku harva voi olla, mutta useimmat varmasti useimmat köyhät haluaisivat ansaita rahansa itse..