Raskaus/synnytyskomplikaatiot joista ei kerrota?
Näistä ei kerrota etukäteen, vaikka pitäisi. Mitä oireita tai vaurioita jäi teille tai tutuillenne?
Kommentit (45)
Vierailija kirjoitti:
Onko täälä taas joku ikisinkku vela voimaantumassa? Vai joku itänaapurin trolli?
Venäjän trolli
ketju poistoon vaan
Tilanne on muuttunut ja maailman väestö tulee romahtamaan koska vauvoja syntyy lian vähän
Moraalinen velvollisuus hankkia lapsia jos voi
Maailmanlaajuinen ongelma
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Klitoriksesta voi lähteä tunto. Kohtu voidaan joutua poistamaan. Muutama siihen synnytykseen kuoleekin.
Kohdunpoistoja tehdään Suomessa hyvin harvoin synnytyksen yhteydessä komplikaation takia. NOSS-tutkimuksen mukaan niitä on noin 5 tapausta 10 000
Gisslerin mukaan äidin kuolema synnytyksessä on niin harvinainen, että sellaista ei voida Suomessa edes kunnolla harjoitella.
- Niistä ei oikein voida ottaa oppia, jos sellainen tapahtuu sairaalassa kerran kymmenessä - tai kahdessakymmenessä vuodessa.
Vauvoja kuolee Suomessa synnytyksiin useammin kuin äitejä, mutta heitäkin erittäin vähän. Suomessa on Gisslerin mukaan maailman toiseksi alhaisin vastasyntyneiden kuolleisuus Islannin jälkeen.
Kohdunpoistot ja äidin kuolemat on varmaan aika usein tapauksia, mitkä etukäteen tiedetään riskitapauksiksi. Näitä on etenkin niiden joukossa, jotka eivät uskonsa takia halua ehkäistä ja joita lääkärit varoittelevat, ettei kohtu enää kestä raskauksia. Tiedän tällaisen tapauksen, missä äiti kuoli synnytyksessä, lapsen henki saatiin pelastettua.
miksi tänne tuli joku meuhkamaan, voisiko pitää keskustelun asiallisena?
Kuinka yleisiä erilaiset laskeumat on synnytyksen seurauksena? Ja korjataanko ne julkisella? Entä paha vatsalihasten erkauma joka aiheuttaa selkäkipuja, korjataanko julkisella?
Mitään ei hoideta julkisella. Ei endometrioosia, ei erkaumia jne. Ei tarvitse kyllä lisääntyäkkään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kaikkea voi sattua
Suomi tarvitsee vauvoja
Ne tehköön vauvoja jotka haluaa. Itse mieluummin säilytän mm. pidätyskyvyn.
en ole synnyttänyt, mutta pidätyskyky on mennyt. Näin sitä käy, kun ikää tulee.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kaikkea voi sattua
Suomi tarvitsee vauvoja
Ne tehköön vauvoja jotka haluaa. Itse mieluummin säilytän mm. pidätyskyvyn.
Siksi aloitit myös ketjun, pidätyskyky ei kyllä mene
Äkkiseltään tulee itselläni mieleen kolme, jotka on kertonut pidätyskyky sä heikentyneen reippaasti synnytyksen jälkeen ja tahattomia lirauksia sattuu. Kaikki noin kolmenkympin kieppeillä.
Eli kyllä se yleistä on.
T. Eri
olet sama
ja se ei ole yleistä
Sulla taitaa käydä useinkin "pikkuvahinkoja", kun noin henkilökohtaisesti asia otat 😂.
Mulla on sekä kysto-että rektoseele. Lisäksi murtui häntäluu, ja tuli vatsalihasten erkauma. Lapsi körsi hapenpuutteesta, syntyi käynnistettynä 2 viikkoa yli ajan vihreä paksu lapsivesi. Ei meinannut mahtua ulos, ja sai lievän kehitysvamman.
En tehnyt enempää lapsia, ja sain kauhean lääkäri/ hoitotoimenpidepelon.
Peräpukama tai joku sellainen. Ihan kauheaa. Pissaaminen oli synnytyksen jälkeisinä viikkoina vaikeaa. No tiedän että monille voi tulla jopa repeämiä, mutta niistä sentään varoitellaan.
Alapää ei näyttänyt synnytyksen jälkeen samalta. Meni 4-5kk, että näytti entiseltään. Kolme päivää synnytyksestä kun kurkkasin niin oli kuin perunapelto! Olisin toivonut, että asiasta olisi kerrottu. Menin paniikkiin, itkin hysteerisesti ja menin seuraavana aamuna naistentautien päivystykseen. Jossa lääkäri kertoi, että näyttää ihan normaalilta ja kuulemma jopa hyvältä siihen nähden, että olin kolme päivää sitten synnyttänyt. Eipä kukaan kertonut etukäteen. Koko yön itkin, että elämäni on pilalla :/ enkä halua kuulostaa miltään draama queeniltä, mutta siltä se silloin tuntui.
Sektio voi aiheuttaa pysyviä hermovaurioita, joilla voi olla radikaaleja vaikutuksia vaikkapa seksielämään. Voi puolisoa hieman ärsyttää, että millään tavalla ei saa koskea navan alapuoliseen alueeseen, koska se tuntuu samalta kuin mätkisi kuumalla silitysraudalla. Pelkkä tunnottomuus ei olisi niin paha...
Vierailija kirjoitti:
Sektio voi aiheuttaa pysyviä hermovaurioita, joilla voi olla radikaaleja vaikutuksia vaikkapa seksielämään. Voi puolisoa hieman ärsyttää, että millään tavalla ei saa koskea navan alapuoliseen alueeseen, koska se tuntuu samalta kuin mätkisi kuumalla silitysraudalla. Pelkkä tunnottomuus ei olisi niin paha...
Alatiesynnytys aiheuttaa seksiä haittaavia vaurioita todennäköisemmin kuin sektio.
Ulosteenpidätyskyky voi kärsiä. Tiedän kaksi jotka kärsivät ulosteinkontinenssista synnytyksen jälkeen. Toinen toipui vasta useiden vuosien ja korjausleikkauksen jälkeen - eikä silloinkaan ennalleen.
Ei varsinaisesti vaurio. Ei minulle niitä jäänyt, vaikka oli 2.asteen repeämät. Mutta siitä ei puhuta, miten fyysisesti paskana on synnytyksen jälkeen. Neuvolahenkilökuntakin on ihan kujalla että mitä se oikeasti tarkoittaa ekan viikon aikana toipua synnytyksestä ja tikkauksesta. Minua pyydettiin tulemaan neuvolaan muutama päivä sairaalasta kotiin tulon jälkeen. Siis kävelin max 300m/päivä ekan viikon aikana ja senkin vaivalloisesti. Se oli mun maksimisuoritus ja olin aivan rikki siitäkin. Ja minä kuitenkin lenkkeilin koko raskauden ajan. Sairaalasta matka autolle oli yhtä tuskaa ja nolon pieniä töpötysaskeleita saatoin vain ottaa.
Kaikki tuntuu odottavan että synnyttäjä kävelee heti normaalisti, että voi mennä helposti pari päivää synnytyksen jälkeen ajamaan autoa tai bussilla + kävellen neuvolaan. Ei voi. VMP, neuvolatädit lukekaa vähän jos ette ole synnyttäneet tai siitä on liian pitkä aika. Synnytyksen jälkeen sitä on aivan paskana, ihan kuin opettelisi kävelemään uudestaan, ja tästä ei todellakaan puhuta.
Niin kävi siinä raskaudessa muuten jotain oikein positiivistakin minun, äidin, terveydelle. Nimittäin 7v ollut HPV parani raskauden myötä. Ennen raskautta oli aina välillä syöpäpelkoja ja esiasteita ja muutoksia. Raskauden myötä HPV-testit ovat olleet kaikki negatiivisia. Kumma juttu! Ilmeisesti istukan kantasolut jotenkin vaikuttavat, en tiedä.
Äärimmäinen tapaus jonka tiedän on synnyttäjä jonka peräsuoli repesi niin pahasti että hänelle jouduttiin tekemään avanne pitkän parantumisen ajaksi.
Vierailija kirjoitti:
Mulla on sekä kysto-että rektoseele. Lisäksi murtui häntäluu, ja tuli vatsalihasten erkauma. Lapsi körsi hapenpuutteesta, syntyi käynnistettynä 2 viikkoa yli ajan vihreä paksu lapsivesi. Ei meinannut mahtua ulos, ja sai lievän kehitysvamman.
En tehnyt enempää lapsia, ja sain kauhean lääkäri/ hoitotoimenpidepelon.
Olen tosi pahoillani, kuulostaa kauhealta. En ymmärrä miksi sektiota pantataan näissä tilanteissa ja vaarannetaan jopa lapsen terveys. Saanko kysyä miten lapsen hapenpuutteesta seurannut kehitysvamma todettiin?
Vierailija kirjoitti:
Syntyvyydentutkija ja professori Dr. Shanna Swan
on huolissaan syntyvyyden romahtamisesta maailmanlaajuisesti
Tämä tulee aiheuttamaan globaalin vaaran ihmiskunnalle
Lasten hankkiminen on moraalinen velvollisuus
Kohdallani edellinen sukupolvi ei hoitanut moraalista velvollisuuttaan kasvattaa jälkikasvu sellaisella rakkaudella ja huolenpidolla että hänestä kasvaa psyykkisesti terve vanhemmuuteen kykenevä aikuinen. Joten se siitä.
1 raskaus = suunniteltu sektio, ei pysyviä haittoja pikku arpea lukuunottamatta. Kivut toimenpiteen jälkeen oli kuitenkin kovat
2 raskaus = alatie. Episiotomia jonka kohdalle jäi katkennut sisempi häpyhuuli. Eppari aukesi 2 viikkoa synnytyksen jälkeen verisuoneen asti ja kiireellä Naikkarille ja verisuonia poltettiin kiinni ja haavaa kursittiin kokoon puutteellisella puudutuksella. Virtsankarkailua jäi ja lantion luut leveni eli farkut meni kaikki uusiksi. S elämään ei vaikuttanut.
3 raskaus= virtsankarkailu pahentui vähän lisää. Jäi ns kestohaavauma tuohon suuaukolle jonka paraneminen on vielä kesken, tosin synnytyksestä vasta 6 viikkoa aikaa. S vielä kivuliasta mutta uskon et helpottaa ajan kanssa.
Hienoja kokemuksia silti, lapset ovat ihania ja ei ole jäänyt traumoja.
Luumurtumat joista yleisimpiä häntäluun murtuminen synnytyksessä ja kylkiluiden murtumat vauvan potkujen seurauksena.
Pukamat raskauden aikana ja ainaiset sen jälkee.
Kaverilla puolestaan kohdunlaskeuma.