Koskeeko hallituksen aikomat sunnuntaityöstä maksettavien lisien poisto myös hoitoalaa?
Kommentit (53)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Päättääkö hallitus työehtosopimuksista? 🙄🙄🙄
Hallitushan on nykyään työmarkkinaosapuoli, ainakin omasta mielestään.
🙄🙄🙄🙄
Meillä ruokakaupassa ei saada saikkuja paikattua kohta millään, sunnuntait nykyään helposti mutta jatkossa ei niitäkään. Älkää ihmetelkö jonoja, paskaisia lattioita, loppuneita paistotuotteita ja puuttuvia tuotteita...
Vierailija kirjoitti:
Meillä ruokakaupassa ei saada saikkuja paikattua kohta millään, sunnuntait nykyään helposti mutta jatkossa ei niitäkään. Älkää ihmetelkö jonoja, paskaisia lattioita, loppuneita paistotuotteita ja puuttuvia tuotteita...
Kauppias saa maksaa TESsiä kovempaa palkkaa jos ei minimipalkalla saa tarpeeksi väkeä töihin.
Vierailija kirjoitti:
Ei sunnuntailisät ole poistumassa. Lisäksi koskaan ei ole keskusteltu että ne poistuisi kokonaan vaan niin että ne jaettaisi lauantain kesken. Eli saisit enemmän liksaa kun olet töissä viikonloppuna. Lauantai ja sunnuntai olisi siis saman arvoisia.
Ja tätä yritetään siksi, että hölmöt ei tajua, että kaikki pyhäpäivät ovat sunnuntailisien alla, eli tässä ei puhuta pelkistä lauanta-sunnuntai vuoroista vaan myös pyhäpäivistä.
Tähän se paikallinen sopiminen johtaa.
Silloin kun olin teknologia teollisuudessa töissä niin tesissä oli selkeästi taulukoitu palkan muodostuminen niin lauantaille kuin sunnuntaille kertoimineen.
Se että hitsaako levyä konepajalla vai kääntääkö vanhusta on työtä. Eli sunnuntai lisät pois niin työstä saatavat lisät pois.
Tuliko ostettua liian kallis sähköauto uutena rahoituksella ja äänestit persuja paremman palkan toivossa? Nyt se tulee kalliiksi.
Vierailija kirjoitti:
Ei sunnuntailisät ole poistumassa. Lisäksi koskaan ei ole keskusteltu että ne poistuisi kokonaan vaan niin että ne jaettaisi lauantain kesken. Eli saisit enemmän liksaa kun olet töissä viikonloppuna. Lauantai ja sunnuntai olisi siis saman arvoisia.
Ai ei ole keskusteltu. Suomen sekopääpääyrittäjät ry ja heidän saastainen haiseva toimitusjohtajarottansa pentikäinen ovat viimeksi vain muutama kuukausi sitten taas ehdottaneet sen poistamista. Ei nuo sitä millään halua korvata vaan suoraan ottaa pois työntekijän kukkarosta koko lisän.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kauppias saa maksaa TESsiä kovempaa palkkaa jos ei minimipalkalla saa tarpeeksi väkeä töihin.
Juu, aivan kuten sote-alallakin...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Te jotka sanotte kieltäytyvänne jatkossa sunnuntaitöistä: niin varmaan. SoTe alan työntekijät on se harvinainen ammattiryhmä, jolla ei ole selkärankaa hoitaa lakkoilua kunnolla. Itse olette kuoppanne kaivanut. Lopettakaa joustaminen.
Vaikea lakkoilla koska pakkolaki.
Pakkolaki voi pakottaa menemään työpaikalle. Sillä ei voi kuitenkaan pakottaa tekemään tehokkaasti ja nopeasti eikä laadukkaasti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sen kun näkis. Ollaan oltu vailla edes pientä "hälytysrahaa" näistä äkillisistä vuoronpaikkauksista, mitään ei tule. Ei se kauppiaan persettä kutita kun työntekijät hikoilee kiukkuisten asiakkaiden kanssa jatkuvalla vajaamiehityksellä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tottakai. Miksi hoitoala olisi erityisasemassa.
Koska siellä on yleissitova tes. 🤦🏻
Ei paljon auta, hallitus kun on saanut tahtomansa työelämäromutukset läpi, niin sen jälkeen sinunkin työnantajasi voi paikallisesti päättää sopia, että sunnuntailisiä ei tarvitse enää maksaa. Sen voi sopia jatkossa vaikkapa jonkun työnantajalle mukavasti myötämielisen yes-miehen kanssa, kun sopijan ei jatkossa tarvitse olla mikään työantajan kannalta ikävä luottamusmies. Voi se toki se sopijaosapuoli olla yes-nainenkin.
Älä jauha paskaa, kun et mistään mitään tajua. Ne paikalliset sopimukset tehtäisiin edelleenkin tessin sallimissa rajoissa.
Ei taida olla sunnuntaivuorolaisia hoitoalalla, jos tämä kurjistus menee läpi. Itse saikutan kaikki viikonloput. Ihan sama, jos 1. päivä on palkaton, saikutan sitten pitkiä saikkuja senkin edestä. Kiitos hallitus.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siis että MITÄ!? Ollaanko sunnuntailisät poistamassa?? Koska tällaisesta on päätetty? Minä en ainakaan tee yhden yhtä sunnuntaita sitten jatkossa!
En minäkään, enkä öitä. Jos ei korvausta saa siitä et pääkoppa on sekasin 3 vuorotyöstä, niin ei se kannata. Arkiaamut kutsuu. Muutoin olen kipeä. Saa joku muu valvoa yövuorot ja juosta töissä. Niin, olen laitoshuoltaja. Siinäpähän yrittävät poistaa. Meillä ainakin vähennettiin nyt ylityökorvauksia. Hoitajilla oli puutevuoroja yössä ja eipä meillä vakkari laikkareillakaan kiinnosta puutevuorot. Ottakoot keikkalaisia.
Oon myös siivooja, onneksi vain arkityössä. illat ja viikonloput ja pyhät vapaat
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siis että MITÄ!? Ollaanko sunnuntailisät poistamassa?? Koska tällaisesta on päätetty? Minä en ainakaan tee yhden yhtä sunnuntaita sitten jatkossa!
Ihan minun puolesta kuole työttömänä paskana katuojassa.
No katsos kun ensin olet vaikka vuosikymmenen tehnyt töitä tiettyä korvausta vastaan, sanotaan vaikka 3000e bruttona. Sit yllättäen otetaankin lisät pois ja teet samaa työtä 2000e korvausta vastaan.
Vierailija kirjoitti:
Mulla ei todellakaan haittais vaikka kaupat menis lauantaina klo 17 kiinni ja aukee vasta maanantaina. Tai tiistaina, jos maanantai on pyhä.
Imoitin jo pamolle että sunnuntai työni lippuu jos lisät poistuu, uhkasi potkuilla, pyörsi puheensa myöhemmin kun muuntkin työntekijät jätti saman ilmoituksen lisistä.
Hommaavat ulkoa tyyppejä kilpailemaan.
Tekevät milloin vaan töitä 5 € /h.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Te jotka sanotte kieltäytyvänne jatkossa sunnuntaitöistä: niin varmaan. SoTe alan työntekijät on se harvinainen ammattiryhmä, jolla ei ole selkärankaa hoitaa lakkoilua kunnolla. Itse olette kuoppanne kaivanut. Lopettakaa joustaminen.
Pakkolaki voi pakottaa menemään työpaikalle. Sillä ei voi kuitenkaan pakottaa tekemään tehokkaasti ja nopeasti eikä laadukkaasti.
Pakkolailla voi olla kotona vastaamatta puhelimeen. Siinä vaiheessa jos joku tulee repimään töihin, olet fiksuna ottanut jo kasan ulostuslääkettä ja sanot ettet edes ole työkuntoinen kun ripuli.
Vierailija kirjoitti:
Voi kuule, allekirjoitin jo edellisen työtaistelun aikaan kun kysyttiin halukkuudesta joukkoirtisanoutumiseen, ja voin aivan hyvin tehdä sen uudestaan!