Tori/fb-kirppis: Ensin tingitään ja sitten tarvitaan maksuaikaa!
Tori.fi, fb-kirppisryhmät...
Mistä tämmösiä ihmisiä riittää? Ensin tingitään hinnasta ja sitten sanotaan että joo viitsitkö varata tätä viikon päähän kun ei oo nyt rahaa.
Eikä tarvi olla edes kallis tavara. Jos ei oo heti varaa siihen 10e tavaraan niin täytyiskö miettiä että onko se tavara välttämätön siinä kohtaa ollenkaan, jos on noin heikko taloudellinen tilanne?
Tai sit ei lueta ilmoitusta, tai vastaaminen kestää joka kerta kaksi päivää.
Nytkin myyn vaatetta, ilmoituksessa lukee mitat ja jos haluaa postituksen, ostaja maksaa lisäksi postikulun 6,90e. No eikös joku ekana kysy että "postitatko?" Kyllä. "Okei. Mikä tässä on vyötärön mitta?"
Tuntuu jo siltä, että jotkut tekee tämmösiä hupikyselyitä tahallaan.
Kommentit (85)
On varmasti niitäkin jotka kyselee tyhmiä kiusallaan ilman aikomustakaan ostaa mitään ja saa siitä jotain iloa.
Mä estän Torissa jokaikisen hupikyselijän. Sellaiset jotka ensin on ostoaikeissa, mutta sit katoaa eikä vastaa enää mihinkään. Estoon vaan suoraan. Siinä ei häviä mitään jos tollasen estää, ostajia kyllä riittää muutenkin ja jää ainakin kyseisen tyypin turhat viestit pois jatkossa.
Tän takia vien nykyään kaiken, jota joku tuttu ei halua/ mille ei löydy astiaa jätekatoksesta, Sorttiasemalle. Ei mitään järkeä myydä eteenpäin, koska aikaa menee kohtuuttomasti hyötyyn nähden.
Jos jotain ostan tai myyn, niin AINA käteiskauppa ja tuotteen lopullinen tsekkaus ennen noutoa tai hakua. Vain ja ainoastaan käteinen.
Laitan ilmoituksen, missä on tuotekuvaus sekä hinta toimituskuluineen ostajan haluamaan noutopaikkaan. Vastaan läheyksen kunnosta tuohon noutopisteeseen saakka. Noutaa voi myös minulta, jolloin toimituskulut jää pois. Toimitusehto on etukäteismaksu osoittamalleni tilille ja lähetyksen toimitan postille viimeistään seuraavana arkipäivänä, koska täällä postin asiamies on auki vain maanantaista perjantaihin. Toinen mahdollisuus on tuo nouto ja käteismaksu. Minulta ei tingitä eikä pyydetä maksuaikaa tai mahdollisuutta osamaksuun. M57
Tää on sellainen ilmiö joka toistuu vaan halpojen tavaroiden kohdalla.
Myykää jotain arvokkaampaa keräilytavaraa, niin yhteydenotot on aina asiallisia, ihmiset saapuu sovitusti noutamaan tavarat, maksavat sovitun hinnan.
Esim.
1. Myydään sohva ja nojatuolit yhteensä 20e
2. Myydään antiikki sohvat ja nojatuolit, yhteensä 400e
Mitä luulette kumpi ilmoitus saa asiallisempia yhteydenottoja?
Simppeli sääntö: älä osta mitään jossei ole rahaa.
Ostais kaupasta jos tarvii maksuaikaa tai osamaksua. Eikun hetkinen, näillä harvemmin on luottotietoja eli velaksi ostaminen kaupasta ei onnistu.
Iso osa torin käyttäjistä ei osaa lukea. Odotan innolla, milloin saamme kauppapaikan, jonne videoidaan tuote ja tiedot voi kertoa.
Facebookissa eräs nainen kyseli mun 20e tuotteen perään monta viikkoa, mutta rahaa ei meinannut löytyä ollenkaan.
Kohta se kommentoi jo erääseen mun 60e tuotteeseenkin että olis kiinnostunut siitäkin, joten laitoin estoon. Miten olis siihenkään ollut varaa kun 20e tavarastakin väännettiin monta viikkoa eikä koskaan ostanut sitäkään?
Vierailija kirjoitti:
Tää on sellainen ilmiö joka toistuu vaan halpojen tavaroiden kohdalla.
Myykää jotain arvokkaampaa keräilytavaraa, niin yhteydenotot on aina asiallisia, ihmiset saapuu sovitusti noutamaan tavarat, maksavat sovitun hinnan.
Esim.
1. Myydään sohva ja nojatuolit yhteensä 20e
2. Myydään antiikki sohvat ja nojatuolit, yhteensä 400e
Mitä luulette kumpi ilmoitus saa asiallisempia yhteydenottoja?
Olen itse pienituloinen, jolla kuitenkin muutama yksittäinen satasten tai tonnien arvoinen keräilyesine/antiikki/huonekalu joka saatu puhtaasti kurinalaisella säästämisellä/kaurapuuron syömisellä kuukausitolkulla.
Joskus laitan keräilytavaraa myyntiin jotta saan uuden tilalle.
Mitä kalliimpi esine, sitä varmemmin se menee kaupaksi liki saman päivän aikana ja asialliselle ostajalle ilman mitään sekoiluja tai ohareita.
Mitä halvempi tai arkisempi esine, sitä enemmän tulee häiriintyneitä ihmisiä viestittelemään tai tekemään ohareita, tai pyytämään että enkö nyt tämän kerran voisi ilmaiseksi antaa.
Täytyy pitää mielessä aina oman tuotteen potentiaalinen asiakasryhmä. Valtaosa ihmisistä ostaa kaiken kaupoista.
Jos myyt 30e tuotetta 8 eurolla niin valitettavasti asiakkaiksi tulee juuri niitä jotka eivät ikinä mitään kaupoista osta ja joilla on esim. kroonisia alkoholiongelmia.
Minä en kenenkään tuomarina toimi, kun olen itsekin nähnyt kurjuutta ja ankeutta lapsuuden ja nuoruuden aikana.
Mutta sen sanon että kovaa nahkaa se vaatii jos aikoo yksittäisiä halpoja esineitä tuolla myydä. Minä heittäisin suoraan kaatopaikalle tai laittaisin rappukäytävän porrastasanteen viereen kenen tahansa kotiin poimittavaksi, sen sijaan että alan tuollaista säätämään monen päivän takia jonkun viiden euron tähden.
Tällaista tää nyt on kun kaksi persaukista käy kauppaa.
Myyjä yrittää saada viimeisetkin hilut tiristettyä jätteistään ilman kuljetus- ja kaatopaikkamaksua.
Ostaja haluaa puoli-ilmaiseksi tavarat suoraan kotiovelle maksuajalla ilman vaivaa.
Syitä on sekä sylissä että sepissä.
Koittakaa vaan nyt kestää.
Jos joku kysyy että "onko vielä myynnissä" ja vastaat sille että "kyllä on, tehdäänkö kaupat?" niin 90% niistä ei vastaa enää mitään koskaan takaisin. Olen tehnyt paljon kauppaa Torissa ja tämä on oma havainto.
Tosiostajat kirjoittaa "ostan, jos vielä saatavilla" tai suoraan vaan että "ostan, milloin ja mistä saa hakea?"
Moni vaikeasti sairas, minimieläkkeellä elävä vanhus, laitospotilas jne. selailee niitä ilmoituksia ihan omaksi ilokseen.
Joskus tulee vastaan joku kivannäköinen juttu jonka he haluaisivat, mutta tilillä on 0,13€.
Laittavat sitten viestiä että olisivat kiinnostuneita ihan vaan siksi että saisivat elämään sisältöä.
Ei se väärin ole tai rikos, mutta turhauttaa myyjiä. Itse en jaksa tuosta repiä pelihousujani vaan sanon että valitettavasti tuote lähtee postiin ainoastaan maksua vasten, ja jatkan myyntiä. Kyllä kaikelle lopulta aina on ostaja löytynyt kun hinta on kohdallaan, joskus 5 päivän, joskus 5 viikon päästä.
Kertaakaan ei ole listaamani tuote jäänyt täysin myymättä. Toki joskus olen vaan niin väsynyt turhiin kyselyihin ja tyyppeihin joilla ei aikomustakaan ostaa/ei ole rahaa tilillä sitä 10 euroa, jolloin vaan jätän vastaamatta.
Vierailija kirjoitti:
Simppeli sääntö: älä osta mitään jossei ole rahaa.
Ja toinen, älä myy ellet aio myös toimittaa. Nimittäin äsken joutunut tekemään rikosilmoitusta tällaisesta tyypistä Espoossa.
Katsos kun kaupankäynti on sitä että tuote on ostajan omaisuutta kun rahat näkyvät minun tililläni.
Siihen hetkeen saakka se on myynnissä.
Nämä tuotteita varaamaan suostuvat pellẹt ovat pilanneet Torin kun opettivat ostajat siihen että voivat "varata" kymmenen samanlaista tuotetta viikoksi ja ruveta sitten tinkimään jo sovittua hintaa alaspäin kun joku myyjistä kuitenkin suostuu viikon aikana.
Alunperinkin oli tarkoitus vain ghostata vähintään yhdeksän tuotteen varannutta myyjää ja kymmenen ellei kukaan tingi hintaa puoleen.
Myyn ainoastaan noutona. Ostaja noutaa ja maksaa käteisellä. Postittamaan en ala. Hyvin on toiminut tähän asti. Ja myyn ekalle joka ilmestyy paikalle, en varaile tuotteita kenellekkään.
Torissa pitäisi olla palautejärjestelmä, samanlainen kuin Huuto.netissä.
Ja pankkitunnistautuminen, jos tarpeeksi monta negapalautetta niin tunnus poistetaan eikä uutta pysty enää avaamaan.
Tämmösen etanavastaajan kanssa sai vääntää just pari viikkoa sitten. Vastaaminen kesti aina vuorokauden eikä mikään edennyt mihinkään, kunnes sanoin että myyn sit seuraavalle ja siihen se sit vastas minuutissa, alkoi hirveä huuto viesteillä miten meillä on kaupat sovittuna ja lupasin sen hänelle, mutta hänellä ei vaan just nyt ole rahaa (Oltiin sovittu tavaran hinnaksi 15 euroa postitettuna)