Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Ei ole varaa mennä hammaslääkäriin. Reijät kasvavat ja ongelma pahenee. Miksei hammaslääkärikäynnit kuulu julkiseen terveydenhuoltoon?

Vierailija
11.03.2024 |

Vuosikausien limujen lipittämisen takia hampaista on kadonnut kiille, niissä on vakava eroosio ja reikiä. Ei ole mitään akuuttia, ei särje. En saa julkiselle mitään aikaa tietenkään, koska hampaat pysyvät suussa ja kipuja ei ole. Omasta pussista pitää maksaa. Ei ole varaa maksaa tuhansien eurojen hammasremonttia.

Oma vikahan tämä on, että olen päästänyt hampaat näin huonoon kuntoon, mutta harmittaa, ettei tässä vaiheessa ole enää mitään tehtävissä. Odotan kai, että hampaat mätänevät suuhun.

Suomessa on laitonta kerätä rahaa yksityishenkilöiden tämäntapaisiin kuluihin, mutta esim. Yhdysvalloissa olisin voinut tehdä rahankeräyssivuston jo tuhanteen kertaan. Joutuisin vankilaan, jos ottaisin vastaan yksityishenkilöiden lahjoituksia tätä varten.

Mitä vaihtoehtoja minulla on?

Kommentit (122)

Vierailija
101/122 |
11.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Moni ihminen menettää hampaansa varmaan. Se on tulos muiden nasseilusta.

Vierailija
102/122 |
11.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulla on 25 euroa budjetoitu lääkärikuluihin kk.

Lisäksi TA maksaa 2 lääkärikäyntiä vuodessa.

Olen nyt 2 syksynä pyytänyt palvelusetelin. 1,5 v sitten lääkäri kysyi olenko muuttanut alueelle ja vastasin kyllä. Tarkasti hampaat, otti röntgenin, teki hammaskiven puhdistuksen ja paikkasi 3 reikää. Aikaa meni n 2 h. Palvelusetelillä sai 2 reiän paikkausta, mutta sanoi teki sen 3.n lahjaksi, uutena asiakkaana.

Toivotti tervetulleeksi vuoden päästä ja kävin syksyllä uudestaan. Sama, 2 reikää. Lasku oli n 200 euroa ja TA maksoi nämä. Kuulemma tuskin syksyllä on yhtään reikää. Palvelusetelin saa, kun vaan hakee

Sossulusmut ehkä sa mutta eipä ole normi työssäkäyvänä tai eläkeläisenä kukaan tarjonnut palveluseteliä????

Eiköhän tuokin ole taas harvojen ja valittujen etu...

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
103/122 |
11.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mulla on 25 euroa budjetoitu lääkärikuluihin kk.

Lisäksi TA maksaa 2 lääkärikäyntiä vuodessa.

Olen nyt 2 syksynä pyytänyt palvelusetelin. 1,5 v sitten lääkäri kysyi olenko muuttanut alueelle ja vastasin kyllä. Tarkasti hampaat, otti röntgenin, teki hammaskiven puhdistuksen ja paikkasi 3 reikää. Aikaa meni n 2 h. Palvelusetelillä sai 2 reiän paikkausta, mutta sanoi teki sen 3.n lahjaksi, uutena asiakkaana.

Toivotti tervetulleeksi vuoden päästä ja kävin syksyllä uudestaan. Sama, 2 reikää. Lasku oli n 200 euroa ja TA maksoi nämä. Kuulemma tuskin syksyllä on yhtään reikää. Palvelusetelin saa, kun vaan hakee

Sossulusmut ehkä sa mutta eipä ole normi työssäkäyvänä tai eläkeläisenä kukaan tarjonnut palveluseteliä????

Eiköhän tuokin ole taas harvojen ja valittujen etu...

Helsinki tarjoaa tällä hetkellä, mutta tosiaan edellytyksenä on, että edellisestä käynnistä on kulunut hammaslääkärin määräämä tarkastusväli. Itselläni tuo oli kolme vuotta. Ja nyt oli uutta se, että pystyi saamaan kokonaishoidon palvelusetelin, jolla omavastuu on sama kuin kaupungin hammashoitolassa. 

Täältä voi katsoa palveluntarjoajat, jotka ottavat vastaan palveluseteleitä: https://palse.fi/?page=services

Vierailija
104/122 |
12.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Update: pääsin jonoon, ei-kiireelliseen sellaiseen. Voi mennä kuukausia ennen kuin sieltä tarjotaan aikaa.

Voin päivittää tänne, miten hampaidenhoitoni sujuu, kun joskus tulevaisuudessa pääsen hammaslääkärille.

ap

Vierailija
105/122 |
12.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kannattaa tehdä vakava rikos niin että pääsee/joutuu linnaan hoidattamaan itsensä ja vielä täysylläpidolla 😊

Vierailija
106/122 |
12.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Update: pääsin jonoon, ei-kiireelliseen sellaiseen. Voi mennä kuukausia ennen kuin sieltä tarjotaan aikaa.

Voin päivittää tänne, miten hampaidenhoitoni sujuu, kun joskus tulevaisuudessa pääsen hammaslääkärille.

ap

Neljän kuukauden päähän pitäisi saada se aika. Minulle annettu aika meni juuri tasan neljän kuukauden päähän. Samaistun ap. kirjoittamaasi kovasti.

Vierailija
107/122 |
12.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

mä oon juuri lähössä vuosittaiseen suuhygienistin rapsuteltavaksi, veikkaan jotain 130-40e maksavan, mikäli oikein muistan viimevuotisen. Aika on 11.45

Vierailija
108/122 |
12.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onneksi jäin tukielätiksi 14 vuotta sitten. En joudu maksamaan hammaslääkärikäyntejäni.

Vierailija
109/122 |
12.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

mä oon juuri lähössä vuosittaiseen suuhygienistin rapsuteltavaksi, veikkaan jotain 130-40e maksavan, mikäli oikein muistan viimevuotisen. Aika on 11.45

Maksoi 150e, vuoden päästä taas uudelleen.

Vierailija
110/122 |
12.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sanna lopetti korvaukset yksityisellä niin että ne on vain1/10 kuluista 

Vierailija
111/122 |
12.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En osaa auttaa, mutta itsekin köyhänä työttömänä kärsin hammasongelmista, eikä rahaa yksityiseen hammaslääkäriin ole. Tarvitsisin todella hammaslääkärikäyntiä. En nyt odota muiden tätä itselleni maksavan, mutta toivon järjestelmää, jossa köyhälläkin olisi varaa tällaiseen luksukseen kun julkiselle ei pääse. Kärsin lisäksi vielä hammaslääkäripelosta. Kävin edellisen kerran hammaslääkärillä yli 20 vuotta sitten ja käynti oli traumaattinen.

Läheiselläni oli sama ongelma. Hän haki lähetteen yliopistolliseen sairaalaan ja ne laittoi nukutuksessa hampaat kuntoon kerralla kaikki. 

Vierailija
112/122 |
12.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eikös ne ole kela-korvattavia. Ei toki koko summa mutta osa.

jotain 5% saa kela-korvausta. 95% pitää maksaa itse

Kyllä mä sain 30 prosenttia. Voihan se liittyä siihen, mitä hoitoa saa.

Vierailija
113/122 |
12.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulla maksoi viimeksi 110 euroa (kesti pitkälle toista tuntia, kun mulle tulee paljon hammaskiveä), puoliso pääsi 60 eurolla. Noihin käsittääkseni saa nykyisin jonkun kelakorvauksen.

Oli uusi hygienisti, niin osasi jäähdyttää tarpeeksi sitä ultraäänipuhdistusta, niin ei vihlonut  lainkaan. Vettä tuli kyllä suuhun reilusti, ei janottant vähään aikaan.

Vierailija
114/122 |
12.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

ap

Hyvä. Olethan kuitenkin kai jo kauan jättänyt väliin hammashoidon. Siitä se tilanne valkenee.

Vierailija
115/122 |
12.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itseäni ahdistaa valtavasti nuo "miksi et ole hoitanut hampaitasi kommentit", kun ei vaan minun kohdallani ole auttanut asiaa.

Olen juossut aikoinani niin kunnallisella kuin yksityisellä valittamassa ylä etuhampaitani. Kuvattu ja hiottu, ei mitään vikaa. Toinen sitten vihdoinkin lopetti oireilun, hah, sitten tulikin mädät ikenestä ja oho hammas olikin kuollut. Juurihoidettiin ja hyvää aikaa olikin 1,5 vuotta, alkoi oireilemaan ja yllätys siellä on edelleen pieni tulehduspesäke, mutta seurataan. Viime kesänä alkoi oireilemaan pahemmin se toinen, kävin yksityisellä ja kuvattiin, hyvältä näytti, mutta uusittiin vanhat paikat. No, vajaa 5 kk oli hyvä ja jouluna alkoi kivut ja välipäivinä yksityiselle ja kuvattiin. Kuvassa ei edelleen mitään näkynyt, mutta lähdettiin avaamaan ilman puudutusta ja tämäkin hammas kuollut. Juurihoidon jälkeen oli hyvä 10 päivää ja nyt on kivut. Tiedän, että menetän molemmat etuhampaani. En minä voi olla ilman etuhampaita, implantteihin ei ole varaa ja minulle on ilmoitettu, että niitä ei minulle voitais edes laittaa ...... Olen aivan kypsä. Nuo kaksi epäonnistunutta juurihoitoa maksoi minulle lähes 1300 euroa + kaikki ne edelliset käynnit.

Vierailija
116/122 |
12.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itseäni ahdistaa valtavasti nuo "miksi et ole hoitanut hampaitasi kommentit", kun ei vaan minun kohdallani ole auttanut asiaa.

Olen juossut aikoinani niin kunnallisella kuin yksityisellä valittamassa ylä etuhampaitani. Kuvattu ja hiottu, ei mitään vikaa. Toinen sitten vihdoinkin lopetti oireilun, hah, sitten tulikin mädät ikenestä ja oho hammas olikin kuollut. Juurihoidettiin ja hyvää aikaa olikin 1,5 vuotta, alkoi oireilemaan ja yllätys siellä on edelleen pieni tulehduspesäke, mutta seurataan. Viime kesänä alkoi oireilemaan pahemmin se toinen, kävin yksityisellä ja kuvattiin, hyvältä näytti, mutta uusittiin vanhat paikat. No, vajaa 5 kk oli hyvä ja jouluna alkoi kivut ja välipäivinä yksityiselle ja kuvattiin. Kuvassa ei edelleen mitään näkynyt, mutta lähdettiin avaamaan ilman puudutusta ja tämäkin hammas kuollut. Juurihoidon jälkeen oli hyvä 10 päivää ja nyt on kivut. Tiedän, että menetän molemmat etuhampaani. En minä voi olla ilman etuhampaita, implantteihin ei ole varaa ja minulle on ilmoitettu, että niitä ei minulle voitais edes laittaa ...... Olen aivan kypsä. Nuo kaksi epäonnistunutta juurihoitoa maksoi minulle lähes 1300 euroa + kaikki ne edelliset käynnit.

Voisikohan silta olla ratkaisu, jollei implantteja voi laittaa? Minulle on laitettu kolmen hampaan päälle, tai yksi siis puuttuu ja silta kiinnitetään puuttuvan hampaan viereisiin hampaisiin. Viereiset hampaat hiotaan, jotta niihin saa kiinni sen sillan.

Hinta on tietysti toinen juttu, en osaa sanoa mitä maksaa kun itsellä vakuutusyhtiö maksoi tapaturman johdosta.

Vierailija
117/122 |
25.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten meni ap? 

Vierailija
118/122 |
25.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei se kovin halpaa ole terveyskeskuksessaan kaikille , jos paikataan menee melkein satanen .

Siis satasella hammas kuntoon? Ihanan halpaa.

Vierailija
119/122 |
25.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Katsos, hampaiden kunto kuten myös kehon paino on täysin itse aiheutettu tila.

Vierailija
120/122 |
25.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Puolet tuntia kesti,  hammaskivenpoisto  tänään, 150€,  halpaa ku hammastahna