Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Ei ole varaa mennä hammaslääkäriin. Reijät kasvavat ja ongelma pahenee. Miksei hammaslääkärikäynnit kuulu julkiseen terveydenhuoltoon?

Vierailija
11.03.2024 |

Vuosikausien limujen lipittämisen takia hampaista on kadonnut kiille, niissä on vakava eroosio ja reikiä. Ei ole mitään akuuttia, ei särje. En saa julkiselle mitään aikaa tietenkään, koska hampaat pysyvät suussa ja kipuja ei ole. Omasta pussista pitää maksaa. Ei ole varaa maksaa tuhansien eurojen hammasremonttia.

Oma vikahan tämä on, että olen päästänyt hampaat näin huonoon kuntoon, mutta harmittaa, ettei tässä vaiheessa ole enää mitään tehtävissä. Odotan kai, että hampaat mätänevät suuhun.

Suomessa on laitonta kerätä rahaa yksityishenkilöiden tämäntapaisiin kuluihin, mutta esim. Yhdysvalloissa olisin voinut tehdä rahankeräyssivuston jo tuhanteen kertaan. Joutuisin vankilaan, jos ottaisin vastaan yksityishenkilöiden lahjoituksia tätä varten.

Mitä vaihtoehtoja minulla on?

Kommentit (122)

Vierailija
61/122 |
11.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

palveluseteli hammashoitoon, jos ei ole itsellä varaa

Sain palvelusetelin juurihoitoon. Olisko ollut pari sataa se itselleni jäänyt osuus maksusta. Oli varmaankin kallein niistä lääkäreistä joita oli valittavana. Kyllä minulla oli varaa mutta ymmärrän hyvin ettei kaikilla ole.

Jos on toimentulotuen asiakas, nuo maksut saa sitä kautta. Eli käytännössä ei maksa itse mitään. Tämä on siis ihan itsestä ja viitseliäisyydestä kyse. 

Vierailija
62/122 |
11.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä ajan saa Helsingissäkin, pitää olla vaan valmis odottamaan kuukausia. 

Ei tarvitse odottaa. Voi ottaa palvelusetelin ja mennä yksityiselle. 

Mistä se palveluseteli otetaan?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/122 |
11.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Julkinen puoli ei kuulemma korvaa implantteja, siltoja tai kruunuja. Nämä joutuu aina itse maksamaan yksityisellä.

Vierailija
64/122 |
11.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En osaa auttaa, mutta itsekin köyhänä työttömänä kärsin hammasongelmista, eikä rahaa yksityiseen hammaslääkäriin ole. Tarvitsisin todella hammaslääkärikäyntiä. En nyt odota muiden tätä itselleni maksavan, mutta toivon järjestelmää, jossa köyhälläkin olisi varaa tällaiseen luksukseen kun julkiselle ei pääse. Kärsin lisäksi vielä hammaslääkäripelosta. Kävin edellisen kerran hammaslääkärillä yli 20 vuotta sitten ja käynti oli traumaattinen.

Julkiselle pääsee työttömänä, pistät kela hakemukseen sen laskun vain sitten kun sen saat.

Vierailija
65/122 |
11.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Julkinen puoli ei kuulemma korvaa implantteja, siltoja tai kruunuja. Nämä joutuu aina itse maksamaan yksityisellä.

Ei korvaa ei. Tuskin näitä julkisen puolenkaan hammashoidossa korvataan tai tehdään. 

Vierailija
66/122 |
11.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No kun soittaa sinne hammashoitoon niin lähettävät sieltä. 

Vierailija
67/122 |
11.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Suora lainaus Googlelta. Jokaisella aikuisella on oikeus saada hyvinvointialueeltaan suun ja hampaiden terveysneuvontaa ja tarkastukset. Samoin jokaisella on oikeus suun ennaltaehkäisevään terveydenhoitoon sekä suun ja hampaiden sairauksien tutkimiseen ja hoitoon

Asun Helsingissä. Hammaslääkäriaikoja saa, jos on joku akuutti trauma tai hammasta särkee niin, ettei saa nukuttua. En tiedä soitanko nyt sitten aivan vääriin numeroihin, kun en saa aikaa. Ja yksityisellä pelkkä yhden hampaan paikkaus maksaa jo kolminumeroisen summan.

ap

Sä sanot että särkee aivan järjettömästi. Ja varaat sen ajan, niin kaikki muutkin tekee. 

Tästedes muistat, että aina sattuu! 

Epäreh

noiden epärehellisten ihmisten takia julkisen hammashoidon akuuttipotilaita yleensä aletaan sitten hoitamaan vasta sitten, kun hammaslääkäri on katsonut suuhun ja itse todennut, että pitääkö hoitaa nyt (siitäkin huolimatta, että se potilas on jo siellä vastaanotolla). Jos huomataan, että potilas on huijannut itselleen aikaa eikä suun ongelma mitenkään ole voinut aiheuttaa kipua tai haittaa mistä potilas puhelimessa oli sanonut, niin kylmänviileästi hänet laitetaan vastanaotolta pois.  Näin siis meidän kunnassa, jossa ajat todellakin ovat kortilla. ja minusta ihan oikein huijareille.

Vierailija
68/122 |
11.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Soita asiakaspalveluun. Siellä kartoittavat tilanteesi. Jos edellisestä tarkastuksesta on kulunut sinulle yksilöllisesti määritelty aika, esim. kaksi vuotta, niin tarjoavat todennäköisesti palveluseteliä.

Vierailija
69/122 |
11.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulle hammaslääkärituttu antanut vinkin, että kun soitat varaamaan aikaa, niin liioittelet oireita. Kamalat kivut, hammas heiluu, pureminen sattuu, tuvonnut poski tms. Kyllä Suomessa julkisella puolella on velvollisuus hoitaa ihmisen hampaat.

Ja jatkossa syöt terveellisemmin.

Vierailija
70/122 |
11.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

^Täällä on paljon myös ohjeita, miten julkisen puolen kautta pääsee hoitoon huijaamatta. Ei ole pakko lähteä ketkujen kelkkaan.

Vierailija
71/122 |
11.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulle piti ymmärtääkseni tänä vuonna tulla automaattisesti uusi aika tarkastukseen kun viimeksi muutama vuosi sitten kävin julkisella hammaslääkärissä. Eipä ole näkynyt vaikka jonot on varmaan vieläkin luokkaa puoli vuotta ja yli, että hyvin toimii systeemit. Taisivat "unohtaa" kun muutenkin piisaa niitä ronkittavia.

Vierailija
72/122 |
11.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä sinä saat ajan tarkastukseen, jono voi tosin olla pitkä. Mutta sen sijaan että valitat täällä niin soita sinne hammashoitolaan ja pyydä että laittavat sinut jonoon.

Ja jatkossa alat nyt hoitamaan hampaita paremmin, limpparit vaihdat veteen. Jos hampaat on siinä kunnossa että ne vaatii tonnien remontin, niin syyllinen löytyy peilistä.

Vierailija
73/122 |
11.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aivan mätä hammashoitosysteemi Suomessa. Helvetinkone koko sote.

Vierailija
74/122 |
11.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuuluuhan se.

Paperilla vain. 

Vierailija
75/122 |
11.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En osaa auttaa, mutta itsekin köyhänä työttömänä kärsin hammasongelmista, eikä rahaa yksityiseen hammaslääkäriin ole. Tarvitsisin todella hammaslääkärikäyntiä. En nyt odota muiden tätä itselleni maksavan, mutta toivon järjestelmää, jossa köyhälläkin olisi varaa tällaiseen luksukseen kun julkiselle ei pääse. Kärsin lisäksi vielä hammaslääkäripelosta. Kävin edellisen kerran hammaslääkärillä yli 20 vuotta sitten ja käynti oli traumaattinen.<< Kyllä köyhä työtn pääset julkisiensektorin hamaslääkäri.Toki maksat jokainen käynti jonkun pienen summan.Mutta saat varmaan senkin rahan työtömänä toimentuloasiakan hyvityksenä sossusta. Soitat terveyskeskus hammashoitolaan ,saat ajan sieltä.

Vierailija
76/122 |
11.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei korvaa ei. Tuskin näitä julkisen puolenkaan hammashoidossa korvataan tai tehdään. 

Niitä tehdään julkisella puolellakin. Yksityiseen tarvitset julkisen puolen lähetteen ja silloin korvataan

Vierailija
77/122 |
11.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hammaspäivystyksessä saa tuurilla väliaikaisen paikan. Tai kehoitetaan soittaessa hakemaan apteekista paikka-ainetta ja itse hoidat ongelman.

Pahimmassa tapauksessa pitkittävät hoitoa, ja saat juuritulehduksen, ja sulla on kaksi vaihtoehtoa. Joko menet yksityiselle tai annat repiä kipeän hampaan irti.

Vierailija
78/122 |
11.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hammas lohkesi ja sain ns. puoliakuutin ajan, kun se ei suuremmin ainakaan vielä haittaa. Aika kuukauden sisällä soitosta. Suoraan sanoin, että en edes tiedä, mikä on lohkeamisen aiheuttanut eikä siihen hampaaseen koske. On vain terävä reuna.

Ilmeisesti terveyspalvelujen saatavuus on pitkälti kiinni siitä, missä asuu. Varasin taannoin ajan terveyskeskukseen ja istuin lääkärin vastaanotolla kahden tunnin päästä. Erikoislääkärille sain lähetteen ja olin tämän vastaanotolla noin neljän viikon kuluttua.

Vierailija
79/122 |
11.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Soitin viime vuonna Helsingissä hammashoidon ajanvaraukseen. Koska edellisestä käynnistä oli yli 2 vuotta (mulle määritelty tarkastusväli), etsi ajanvaraaja mulle vapaita aikoja. Niitä ei löytyny, ja sain palvelusetelin, jolla varasin ajan muutaman viikon päähän. En huijannut mulla olevan mitään kipuja tms. vaan halusin ihan vaan tarkastusajan

Vierailija
80/122 |
11.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eikös ne ole kela-korvattavia. Ei toki koko summa mutta osa.

Marinin hallitus poisti kaikki KELA-korvaukset.

Mieluummin jätetään kansalaiset hoidotta kuin rikastutetaan porvareita.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi kaksi kaksi