Ei ole varaa mennä hammaslääkäriin. Reijät kasvavat ja ongelma pahenee. Miksei hammaslääkärikäynnit kuulu julkiseen terveydenhuoltoon?
Vuosikausien limujen lipittämisen takia hampaista on kadonnut kiille, niissä on vakava eroosio ja reikiä. Ei ole mitään akuuttia, ei särje. En saa julkiselle mitään aikaa tietenkään, koska hampaat pysyvät suussa ja kipuja ei ole. Omasta pussista pitää maksaa. Ei ole varaa maksaa tuhansien eurojen hammasremonttia.
Oma vikahan tämä on, että olen päästänyt hampaat näin huonoon kuntoon, mutta harmittaa, ettei tässä vaiheessa ole enää mitään tehtävissä. Odotan kai, että hampaat mätänevät suuhun.
Suomessa on laitonta kerätä rahaa yksityishenkilöiden tämäntapaisiin kuluihin, mutta esim. Yhdysvalloissa olisin voinut tehdä rahankeräyssivuston jo tuhanteen kertaan. Joutuisin vankilaan, jos ottaisin vastaan yksityishenkilöiden lahjoituksia tätä varten.
Mitä vaihtoehtoja minulla on?
Kommentit (122)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei se kovin halpaa ole terveyskeskuksessaan kaikille , jos paikataan menee melkein satanen .
Riippuu kuules ihan siitä, miten surkeaan kuntoon on leipäläpensä päästänyt. Kantsii pitää huolta ilmaiseksi saaduista hampaistaan.
Ei ole pelkästään itsestä kiinni, toisille tulee helposti reikiä. Minulla ei näin 46-vuotiaana ole yhtään, mutta en koe, että hoitaisin hampaitani keskivertoihmistä paremmin.
Vierailija kirjoitti:
Jos on tosi köyhä, varmaan tt tuki kattaa hammashoidon maksut.
Julkisella puolella siis. Tietenkin.
Vierailija kirjoitti:
Mikset pääsisi julkiselle? Kyllä sinne saa aikoja. Vaikea kuvitella, että jos on noin pahaan kuntoon päässyt hampaat, että mitään kipuja tai vihlontaa ei olisi.
Juu saa aikoja reilun vuoden päähän eli jonoon vain.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Suora lainaus Googlelta. Jokaisella aikuisella on oikeus saada hyvinvointialueeltaan suun ja hampaiden terveysneuvontaa ja tarkastukset. Samoin jokaisella on oikeus suun ennaltaehkäisevään terveydenhoitoon sekä suun ja hampaiden sairauksien tutkimiseen ja hoitoon
Asun Helsingissä. Hammaslääkäriaikoja saa, jos on joku akuutti trauma tai hammasta särkee niin, ettei saa nukuttua. En tiedä soitanko nyt sitten aivan vääriin numeroihin, kun en saa aikaa. Ja yksityisellä pelkkä yhden hampaan paikkaus maksaa jo kolminumeroisen summan.
ap
Sä sanot että särkee aivan järjettömästi. Ja varaat sen ajan, niin kaikki muutkin tekee.
Tästedes muistat, että aina sattuu!
Hammas vedetään suusta niin ei satu enää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meillä Suomessa kuuluu. En tiedä miten lie teillä siellä Viipurissa.
Mutta siis Suomessakaan ei saa mitään Kela korvauksia, julkisen puolen hammaslääkärin hoidoista.
Hampaiden paikkaaminen julkisella puolella ei ole ilmaista. Eikä myöskään hampaan poisto, eikä mikään muukaan hmmaslääkärin antama hoito.
Totta. Julkisella esim. jokainen hampaan puudutus maksaa 9,50 €, ja paikkaus työn vaativuuden mukaan.Juurihoito on kallista.
En muista, koska olisin viimeksi ottanut puudutuksen. En pidä siitä, että puolet kasvoista on puutuneena tunteja, mieluummin siedän kipua sen pienen hetken ja aina voi pyytää puudutusta kesken poraamisen, jos sattuu liikaa.
https://www.hel.fi/fi/sosiaali-ja-terveyspalvelut/terveydenhoito/hammas…
"Varaa aika kiireettömään hoitoon."
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eikös ne ole kela-korvattavia. Ei toki koko summa mutta osa.
Edellinen hallitus leikkasi kela-korvauksia joten käytännössä niitä ei ole lainkaan
Joo, mutta hallitus korotti rutkasti Kela korvauksia, yksityislääkärin palkkiohin.
Ja se kyllä oli tuntuva korotus. Mutta samaan aikaan Mehiläinen oli sitten nostanut sen toimistomakdun 30 €:oon.
Ja toimistomaksusta ei saa Kela korvausta.
Joten potilaan kukkarossa tuo suuri Kela korvauksen korotus lääkärin palkkiosta, ei juuri tunnu.
"Hammaslääkäri perii enintään 20 minuutin mittaisesta suun perustutkimuksesta 70 euroa. Kelan korvaustaksa on 30 euroa. Maksat itse 40 euroa ja mahdolliset toimistokulut.
Hammaslääkärin tekemästä suun ja hampaiden tutkimuksesta voit saada korvausta joka toinen kalenterivuosi. Korvaus voidaan kuitenkin maksaa kerran kalenterivuodessa, jos terveydentilasi edellyttää sitä. Tällaisessa tilanteessa hammaslääkäri ottaa kantaa tiheämpään tutkimuksen tarpeeseen ja antaa siitä tiedon Kelaan."
Että kyllä se nihkeetä on. Pelkkä perustutkimus 70 e ja itse maksat 30. Mutta jos kerran reikiä on summa tulee olemaan moninkertainen.
En kyllä tajua miksi suun terveyttä joka on todella oleellinen ihmisen terveydentilalle ei priorisoida kunnolla ja mahdollisteta että kaikilla on siihen mahdollisuus!
Vierailija kirjoitti:
Vali, vali. Ruikutetaan vaikka ei osata edes kirjoittaa. Reijät, pitää olla reiät.
Vedä ittes vessasta, runkkari. Ohis
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi et pääse terveyskeskuksen hammashoitoon?
Terveyskeskukset hoitaa enää päivystystapaukset jos on särkyä.
Esim tarkistukseen pääsee meidän kunnassa 4v välein eikä silloinkaan paikata kuin pahimmat lohkeamat. Ohjataan menemään yksityiselle jos haluaa suun hoidettua.
Miten menet jos ei ole varaa??
Missä muka näin on?
Olisi viisainta hoitaa hampaitaan itse, eikä inistä ettei yhteiskunta maksa remonttia. Kunnalliseen kyllä pääsee, jonoa kyllä voi olla.
tokkopa se hammaslääkäri saa sinulle kiillettä taiottua hampaisiisi. Lopeta nyt ensin limujen litkiminen ja sitten opettelet varaamaan sen ajan.Mitä ilmeisemmin teet jotain väärin, kun et aikaa saa. Vaikea sanoa mitä, kun et kerro kirjaimellisesti miten esität asiasi (joku kaverini vaatimalla vaati kerran hammashoitolassa pääsyä erikoishammaslääkärille. Kun hälle santtiin, että ei, ei sinne noin vain pääse, hän käänsi asian meille muille mutooon, että "kun yritin saada hammaslääkäriaikaa, mutta eivät antaneet!" Asia selvisi sitten, kun joku alkoi tivaamaan häneltä, että kerro kirjaimelllisesti miten asiasi esitit. Näin se vain usien menee... kuulin kerran närkästyneestä naisesta, joka yritti varata terveyseksuksesta aikaa gynekologille. Kun hänelle sitten hoitaja sanoi ihan asiallisesti, että ei meillä gynekologeja ole, eikä aikaa voi saada, niin hänpä siitä vallan suuttui, kun naapurin nainenkin käy siellä gynekologilla, niin varmasti on. hän ei ollut tajunnut, että gynekologi on eri asia kuin gynekologinen tutkimus.... ja näin väärinkäistys oli valmis, että potilas oli varma, että häneltä pimitetään jotain ja tahallisesti estetään pääsy terveyskeskuksen gynekologille.
Kun laissa lukee, että asiakkaan pitää saada hammastarkastus, niin sitten hänen pitää se saada. Jos tiedoissasi lukee, että seuraava tarkastus sen ja sen ajan kuluttua, niin sinunkin pitää siihen tyytyä.
Aina olen julkisella käynyt hammashoidossa ja saanut ajan. Pitkään piti odottaa sitä ensimmäistä aikaa, mutta kun sitten siellä kävin, niin sen jälkeen on sujuvasti mennyt: hammaslääkäri määrää käynnin päätteksi milloin seuraavan kerran hammaslääkärin tarkastus ja milloin suuhygienisti. Minulla hammaslääkärin tarkastusväli on nyt 3 vuotta, suuhygienistillä pitää käydä vuosittain. Suuhygienisti sitten laittaa hammaslääkärille aikaisemmin, jos tarvetta ilmenee. Toimii hyvin. Ja asun vielä kaupungissa, jossa on uutisoitu olevan katastrfaalinen hammashoitotilanne. ovat sitten antaneet joillekin potilaille hoitoseteleitä muualle. minä en ole saanut sitä ylellisyyttä - olisi kiva joskus käydä yksityisellä hammaslääkärillä katsomassa millaista siellä on, muta tosi tyyväinen olen ollut julkisenkin puolen hammaslääkäripalveluihin.
Lähetin nyt viestin Maisassa suuterveydenhuollon henkilökunnalle. Laitoin rehellisesti, että reikiä löytyy ja hammaseroosio on syönyt kiilteen. Saa nyt sitten nähdä minä vuonna pääsen tarkastukseen.
ap
Itsellä on sytostaattilääkitys, joka vuosi pääsen julkiselle hammashoitajalle ja hammaslääkärille.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mikä on vaikeeta? Mä kun käyn hygienistillä niin varataan samalla uusi aika puolen vuoden päähän. Lääkäriinkin voi laittaa itsensä jonoon, kyllä sinne pääsee. Olin ihan yllättynyt kuinka hienosti tää toimii, ennen käynyt aina yksityisellä, ainakin meidän alueella pääsee tosi nopeasti jos on jotain häikkää, ei tarvitse olla mikään infernaalinen särky edes päällä.
En tiedä missä kunnassa asut mutta omassa kunnassa 2v välein hammaskiven poisto suuhygienistillä. Suositus minulla 6kk. Ei vaan onnistu
Oon sitten näköjään osannut valita oikein asuinpaikkani! Tosiaan itse oon käynyt nyt viimeisen 2v aikana varmaan 15 kertaa erilaisissa hoidoissa kun meni purenta "solmuun". On kuvattu, fiilattu ja höylätty hampaita, käyty hieronnassa jne.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Suora lainaus Googlelta. Jokaisella aikuisella on oikeus saada hyvinvointialueeltaan suun ja hampaiden terveysneuvontaa ja tarkastukset. Samoin jokaisella on oikeus suun ennaltaehkäisevään terveydenhoitoon sekä suun ja hampaiden sairauksien tutkimiseen ja hoitoon
Asun Helsingissä. Hammaslääkäriaikoja saa, jos on joku akuutti trauma tai hammasta särkee niin, ettei saa nukuttua. En tiedä soitanko nyt sitten aivan vääriin numeroihin, kun en saa aikaa. Ja yksityisellä pelkkä yhden hampaan paikkaus maksaa jo kolminumeroisen summan.
ap
Sä sanot että särkee aivan järjettömästi. Ja varaat sen ajan, niin kaikki muutkin tekee.
Tästedes muistat, että aina sattuu!
Epärehelliset tekee, rehelliset ei. Siis liioittelee vaivojaan. Samoja ihmisiä varmaan, joilla vahingotkin ilmoitetaan vakuutusyhtiölle x 3.
Missä päin Suomea ei muka pääse julkiselle puolelle hammashoitoon? Itse käyn kerran vuodessa terveyskeskuksessa tarkastuksessa. Kuuluu ihan normiterveydenhuoltoon.
Vierailija kirjoitti:
tokkopa se hammaslääkäri saa sinulle kiillettä taiottua hampaisiisi. Lopeta nyt ensin limujen litkiminen ja sitten opettelet varaamaan sen ajan.Mitä ilmeisemmin teet jotain väärin, kun et aikaa saa. Vaikea sanoa mitä, kun et kerro kirjaimellisesti miten esität asiasi (joku kaverini vaatimalla vaati kerran hammashoitolassa pääsyä erikoishammaslääkärille. Kun hälle santtiin, että ei, ei sinne noin vain pääse, hän käänsi asian meille muille mutooon, että "kun yritin saada hammaslääkäriaikaa, mutta eivät antaneet!" Asia selvisi sitten, kun joku alkoi tivaamaan häneltä, että kerro kirjaimelllisesti miten asiasi esitit. Näin se vain usien menee... kuulin kerran närkästyneestä naisesta, joka yritti varata terveyseksuksesta aikaa gynekologille. Kun hänelle sitten hoitaja sanoi ihan asiallisesti, että ei meillä gynekologeja ole, eikä aikaa voi saada, niin hänpä siitä vallan suuttui, kun naapurin nainenkin käy siellä gynekologilla, niin varmasti on.
Ei Helsingissä voi varata kiireetäntä aikaa, mutta voi ilmoittautua jonotussysteemiin ja aika tulee sitten puolen vuoden sisällä tms.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi et pääse terveyskeskuksen hammashoitoon?
Terveyskeskukset hoitaa enää päivystystapaukset jos on särkyä.
Esim tarkistukseen pääsee meidän kunnassa 4v välein eikä silloinkaan paikata kuin pahimmat lohkeamat. Ohjataan menemään yksityiselle jos haluaa suun hoidettua.
Miten menet jos ei ole varaa??
No voi hyvänen aika. Siihen yksityiselle menemiseen saa silloin palvelusetelin ja maksaa saman verran kuin olisi julkisella maksanut.
Mulla: 1 paikka laitettiin, röntgen ja puudutus ennen toimenpidettä sekä lopuksi hampaiden puhdistus = n.60 euroa.