Mikä on selityksesi sille, että et osaa ruotsia kunnolla? Tämä on kaksikielinen maa!
Kommentit (172)
Vierailija kirjoitti:
Kohta ei ole työpaikkoja Suomessa kun juntit suomipersut ovat ryssineet maan. Hinnat ja verot hiplaa pilviä, ei mitään järkeä jäädä Suomeen!
Siksi on hyvä osata muita kieliä. Suomi on maana uppoamassa.
Ap
Hei, trolli hyvä. Kansa on vaaleissa puhunut, ehkäpä teet vaalityötä sen oman puolueesi eteen, joka on varmasti rkp joka lähtee mukaan kyllä joka hallitukseen hovinarriksi.
Vierailija kirjoitti:
Kohta ei ole työpaikkoja Suomessa kun juntit suomipersut ovat ryssineet maan. Hinnat ja verot hiplaa pilviä, ei mitään järkeä jäädä Suomeen!
Siksi on hyvä osata muita kieliä. Suomi on maana uppoamassa.
Ap
Voi voi, pitäisikö sinun nyt pakata kimpusi ja lähteä ruotsiin?
En ole vielä 52 vuoden aikana tarvinnut sitä mihinkään
Vierailija kirjoitti:
Lisäksi ruotsi on tämän maan alkuperäinen kieli. Täällä ollaan puhuttu ruotsia paljon aikasemmin kuin suomea.
Ap
Kannattaiskohan sinun vilkaista historiaa vähän tarkemmin. Suomi on yksi maailman vanhimmista kielistä. Ruotsia vääntävät uudisasukkaat saapuivat vasta keskiajalla rannikkoseuduille missä edelleen ovat poteroissaan.
Suomessa ruotsia puhuu äidinkielenään vain 6% ja 94% puhuu muita kieliä. Minusta aika suhteetonta, että noiden muutamien vuoksi kaikkien pitää opetella ruotsia vaikka ei sitä ikinä elämässään tarvitse. Sillä samalla vaivalla ja paremmalla motivaatiolla voisi opiskella jotain muuta itselle hyödyllistä kieltä. Ja ehkä joskus voisi vaikka työllistyä sen vuoksi paremmin. Mutta kun ei, het potaattis vaan.
Vierailija kirjoitti:
Sinut kuuluisi pakottaa ruotsin kielen kurssille.
Itse asiassa työttömät voisi velvoittaa samoille kursseille.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap
Sinulle voisi yhteiskunta antaa vain menolipun sinne ruotsiin niin saat pysyä siellä, voisi olla sinun velvoite.
"Oon nelikymppinen enkä ole rehellisesti ikinä tarvinu ruotsia,"
Eipä kieliä kannata opiskella vain siksi että olisi joku polttava jokapäiväinen tarve niitä käyttää. Sen "tarpeen" voi ihan itse luoda seuraamalla sen kielisiä elokuvia, ohjelmia, kirjoja, YouTube-videoita jne. Samalla maailmakin avartuu sen englanninkielisen maailman ulkopuolelle.
"Minusta aika suhteetonta, että noiden muutamien vuoksi kaikkien pitää opetella ruotsia vaikka ei sitä ikinä elämässään tarvitse. "
Kukaan meistä ei tarvitse aktiivisesti suurinta osaa siitä tiedosta jota koulussa opetetaan. Silti se on hyvää tietoa yleissivistyksen ja maailman ymmärtämisen kannalta.
Vierailija kirjoitti:
Suomessa ruotsia puhuu äidinkielenään vain 6% ja 94% puhuu muita kieliä. Minusta aika suhteetonta, että noiden muutamien vuoksi kaikkien pitää opetella ruotsia vaikka ei sitä ikinä elämässään tarvitse. Sillä samalla vaivalla ja paremmalla motivaatiolla voisi opiskella jotain muuta itselle hyödyllistä kieltä. Ja ehkä joskus voisi vaikka työllistyä sen vuoksi paremmin. Mutta kun ei, het potaattis vaan.
Ennen moni opiskeli Venäjää koska oli paljon turismia sieltä puolelta, hyödytti paljon enemmän mitä joku höpö ruotsi. Lappeenrannassa päin puhutaan ruskia ja suomea, sen suunnan kaksikielisyyttä siellä päin.
Tarpeeton kieli. Ruotsalaisten kanssa pärjää enkulla.
Inhottava ja ylimielinen ruotsinopettaja koulussa. Vei koko luokalta halun oppia.
Vierailija kirjoitti:
"Oon nelikymppinen enkä ole rehellisesti ikinä tarvinu ruotsia,"
Eipä kieliä kannata opiskella vain siksi että olisi joku polttava jokapäiväinen tarve niitä käyttää. Sen "tarpeen" voi ihan itse luoda seuraamalla sen kielisiä elokuvia, ohjelmia, kirjoja, YouTube-videoita jne. Samalla maailmakin avartuu sen englanninkielisen maailman ulkopuolelle.
No minä nyt en kerrassaan yhtään koe tarpeelliseksi avartaa maailmaani ruotsin kielellä. Maailmassa on 6000-9000 eri kieltä ja ruotsi on vain yksi marginaalinen kikkare siellä. Miksi hitossa sen osaaminen olisi tärkeää? Osaan englantia erinomaisesti ja se riittää minulle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hassua että kun puhumme muualta tuleen kielitaidosta niin täällä ihmetellään että miten ei osaa suomea kun on asunut täällä jo melkein vuoden. Mutta kenestäkään ei ole kummallista että opiskelee vuosikausia koulussa ruotsia oppimatta sitä käytännössä juuri ollenkaan.
Itse ihmettelen kovasti miten niin moni onnistuukin menemään läpi peruskoulun ja moni lukionkin ilman että se ruotsi tarttuu päähän juuri ollenkaan.
Sillain opiskelemalla että "hauki on kala" noin sata kertaa ja muistat sen niin kauan kuin seuraavaan kokeeseen on aikaa ja sitten unohdat. Muistat mutta et ymmärrä miksi hauki on kala.
Mutta miksi opiskella noin kun normaali ihminen oppii kyllä kieltä ihan normaalistikin? Oppihan suurin osa englantiakin muutenkin kuin opettelemalla jokaisen lauseen erikseen ulkoa. Miksi se kyky opi
Koska esitetty tapa vie paljon vähemmän resursseja kuin aito ymmärtäminen. Ihminen menee virran mukana helpommin sillä se vaatii vähemmän panostusta.
Meidän vuosikurssilla yliopistossa oli 5 suomenruotsalaista, joista kukaan ei osannut suomea aloittaessaan opinnot. Vain 2 opetteli suomen kielen tullakseen toimeen kaikkien kanssa, 3 kuplautuivat vaan oman kielisten kesken. Että kenen pitäisi opiskella virallista kieltä? Meitä muita oli lähes 100.
"Miksi hitossa sen osaaminen olisi tärkeää? Osaan englantia erinomaisesti ja se riittää minulle. "
Osaamalla ruotsia erinomaisesti laajentaisit maailmaasi vielä paljon lisää. Kuten olet englanninkin kohdalla huomannut, kielten osaamisesta on paljon hyötyä ja iloa.
"Koska esitetty tapa vie paljon vähemmän resursseja kuin aito ymmärtäminen."
Päinvastoin. Tuo kuvaamasi tapa on todella vaivaloinen ja paljon aikaa vievä kun joka asia pitää erikseen opetella ulkoa ja sitten vielä muistaa. Jokainen asia opetellaa ikäänkuin ihan uutena asiana eikä mitään voi rakentaa edellisen tiedon päälle. Ymmärtämisen kautta oppiminen on siis paljon nopeampaa, tehokkaampaa ja helpompaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap
Tunge ruotsi perseeseesi
Oon nelikymppinen enkä ole rehellisesti ikinä tarvinu ruotsia, osaan sitä kyllä ihan ok, hallitsen 4 kieltä.
Ruotsalaiset osaavat itsekkin kaikki jo englantia ja puhuvat sitä mieluusti bisnesmaailmassa.
Ruotsinkielen opettele on samanlaista wanhanaikaista valloittajien pyllyjen nuolemista kun hiekkaihmisten uskonnot, ei kuulu suomalaiseen kulttuuriin oikeasti, alistaja sontaa.