Mikä on selityksesi sille, että et osaa ruotsia kunnolla? Tämä on kaksikielinen maa!
Kommentit (172)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuten sanoit, kaksikielinen, ja minä olen valinnut Suomen.
Sinun kuuluu osata molemmat.
Ap
Kuuluu? kuule saat tunkea sen Ruotsin ahteriisi, niin syvälle että tuntuu. Saamme valita kielen mitä puhutaan, muut voi vongertaa sitä Ruotsia niin paljon kuin haluaa. Englannilla mennään jos pitää Ruotsalaisen kanssa kommunikoida.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En ole koskaan tarvinnut ruotsinkieltä. Somaliankielestäkin olisi enemmän hyötyä suomessa. Ruotsalaiset pysyttelevät omassa sosioekonomisessa porukassaan joten turha opiskella edes kieltä. Sekö teitä siinä harmittaa kun ette saa ruotsinkielistä palvelua joka paikassa? Ettekö itse osaa Suomea, mitä puhuu 95% väestöstä?
Osaamme, mutta kun suomi on niin ruma kieli. Ruotsia puhuu sivistyneistö.
Ap
Bättre folk. Tässä on syy miksi Ruotsista eroon.
Hassua että kun puhumme muualta tuleen kielitaidosta niin täällä ihmetellään että miten ei osaa suomea kun on asunut täällä jo melkein vuoden. Mutta kenestäkään ei ole kummallista että opiskelee vuosikausia koulussa ruotsia oppimatta sitä käytännössä juuri ollenkaan.
Itse ihmettelen kovasti miten niin moni onnistuukin menemään läpi peruskoulun ja moni lukionkin ilman että se ruotsi tarttuu päähän juuri ollenkaan.
Koulun pakkoruotsista jäi mieleen: Mamma, pappa ja zötbullar, edes näitä en ole tarvinnut missään maailmankolkassa.
Jos osaisit ruotsia kunnolla, voisit muuttaa sinne töitten perään. 30% halvemmat hinnat ja asumiskustannukset, vähemmän veroja ja paremmat palkat. Suomi on taas on pian katastrofaalisesssa tilanteessa.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Hassua että kun puhumme muualta tuleen kielitaidosta niin täällä ihmetellään että miten ei osaa suomea kun on asunut täällä jo melkein vuoden. Mutta kenestäkään ei ole kummallista että opiskelee vuosikausia koulussa ruotsia oppimatta sitä käytännössä juuri ollenkaan.
Itse ihmettelen kovasti miten niin moni onnistuukin menemään läpi peruskoulun ja moni lukionkin ilman että se ruotsi tarttuu päähän juuri ollenkaan.
Vaikka tarttuiskin niin sitä ei tarvitse osata missään kun asutaan suomessa ja puhutaan suomea ja 20v päästä ei siitä svedujen kieltä enää mitään muista.
Ruotsi on niin karmean kuuloinen kieli. Lähes yhtä ruma sointi kuin saksassa tai somalissa.
Kannattaisi opiskella ruotsin sijaan vaikka espanjaa, saksaa, ranskaa tai italiaa, kiinaa. Nytkin talvet Espanjassa, joten eipä tarvitse ruotsia. Lisäksi ihmettelen, miksi ruotsin kieltä puhuvat eivät osaa suomea, jota puhuu 95% suomalaisista.
Ja vielä: monet ruotsinkielisiksi itsensä määrittelevät perheet ovat kaksikielisiä, pelkästään ruotsia puhuu noin 2%.
Selitykseni on pakkoruotsi.
Olen kielellisesti lahjakas ja opin kaiken mitä ruotsin tunneilla opetettiin, mutta opetus alkoi lähes alusta joka vuosi, koska mukana piti roikottaa epämotivoituneita oppilaita.
Ammattikorkeassa mentiin sitten vielä takaisin sinne ala-astetasolle kun osa siellä ei ollut käynyt lukiota. Jäin rehellisesti pois noilta tunneilta ja suoritin kielen tenttimällä, vaikka ei olisi saanut. En hyväksy että pieni vähemmistö, jonka kielen osaan jo sen tasoisesti kuin on opetettu, pakottaa minua käyttämään aikaani täyteen turhuuteen.
Osaisin ruotsin kieltä valtavan paljon paremmin, jos sitä opetettaisiin normaalina valinnaisena kielenä. Silloin tunneilla olisi vain motivoituneita oppilaita, ja opetus voitaisiin järjestää sen mukaisesti, kuten kaikissa muissakin kielissä tehdään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap
Saattan pärkkele mine en osa suomi
Vierailija kirjoitti:
Jos osaisit ruotsia kunnolla, voisit muuttaa sinne töitten perään. 30% halvemmat hinnat ja asumiskustannukset, vähemmän veroja ja paremmat palkat. Suomi on taas on pian katastrofaalisesssa tilanteessa.
Ap
Eikö sitä kannata mennä ennemmin Norjaan? Täältä Pohjoisesta käy Norjassa porukkaa, rajalta käy Ruotsissa, mutta kuulemma nekin puhuvat Englantia ja raja on täysin kaksikielistä.
"Vaikka tarttuiskin niin sitä ei tarvitse osata missään kun asutaan suomessa"
Ei lopulta englantiakaan suurimman osa ole mikään pakko osata arjessa. Mutta me haluamme kuluttaa kaikenlaista viihdettä ja kulttuuria engalnniksi. Se on ihan valinta. Samalla tavalla voisimme ylläpitää ja parantaa ruotsin taitoamme suuntaamalla kiinnostuksemme ruotsinkieliseen kulttuuriin. Se myös avartaisi ymmärrystämme aika lailla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap
Kuuluu? kuule saat tunkea sen Ruotsin ahteriisi, niin syvälle että tuntuu. Saamme valita kielen mitä puhutaan, muut voi vongertaa sitä Ruotsia niin paljon kuin haluaa. Englannilla mennään jos pitää Ruotsalaisen kanssa kommunikoida.
Miten vajaa pitää ihmisen olla, että kirjoittaa ruotsalaisen isolla alkukirjaimella?
Ruotsissa myös pelataan parempaa lätkää, ja naiset ovat kauniimpia.
Eivätkä miehet ole persujuntteja, vaan emansikoituneita feministimiehä.
Ap
Vierailija kirjoitti:
"Vaikka tarttuiskin niin sitä ei tarvitse osata missään kun asutaan suomessa"
Ei lopulta englantiakaan suurimman osa ole mikään pakko osata arjessa. Mutta me haluamme kuluttaa kaikenlaista viihdettä ja kulttuuria engalnniksi. Se on ihan valinta. Samalla tavalla voisimme ylläpitää ja parantaa ruotsin taitoamme suuntaamalla kiinnostuksemme ruotsinkieliseen kulttuuriin. Se myös avartaisi ymmärrystämme aika lailla.
Siellä puhutaan svedujen kulttuurista yms paskaa, ehkäpä sinun kannattaa pakata laukut ja alkaa sinne painumaan ja pysyt siellä.
Tätä ikuista vääntöä kielistä. Antakaa nyt jo olla. Suomen valtakieli on suomi ja sillä mennään. Ni finlandsvenskar ska lära er finska! Min man är finlandsvensk, men han talar hellre finska med människor.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap
Miten vajaa pitää ihmisen olla, että kirjoittaa ruotsalaisen isolla alkukirjaimella?
Itsestäsi siis puhut? Ehkäpä terapia auttaa sinua ymmärtämään asioita.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuossapa se ongelma tuleekin, pakottamalla ei ole koskaan saatu mitään hyvää aikaiseksi (paitsi nykyisen hallituksen ajamat toimet)
Pakkoruotsi-nimitys on pelkkä puhetaidollinen kikka. Jos mietit, niin suurin osa aineista oli pakollisia tai ainakin valinnaisia. Meillä oli pakkosuomi, pakkoenkku, pakkobiologia, pakkohistoria, pakkomatematiikka ja 2. pakkovieraskieli, pakkomaantiede, pakkoussa (jos kuului kirkkoon), pakkoliikuntakin oli.
Ruotsin vallanaikaisuus, jos minä päättäisin niin tämmöinen entisen alistavan isäntämaan kieli hävitettäisiin kokonaan pois. Nyt ollaan itsemne Herroja, emme ole enää Ruotsin emmekä Venäjän sortovaltojen alaisuudessa.