Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mikä on selityksesi sille, että et osaa ruotsia kunnolla? Tämä on kaksikielinen maa!

Vierailija
11.03.2024 |

Du ska lära dig svenska! 

Kommentit (172)

Vierailija
1/172 |
11.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole.

Vierailija
2/172 |
11.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuten sanoit, kaksikielinen, ja minä olen valinnut Suomen.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/172 |
11.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

On erittäin hyvä, että Stubb haluaa ruotsin pakolliseksi jo koulun ensimmäiselle luokalle

🙏

Vierailija
4/172 |
11.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sinun kuuluu osata molemmat. 

Ap

Vierailija
5/172 |
11.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käytännössä Suomi ei ole kaksikielinen ja riippuen omasta asuinpaikasta et toista kieltä ikinä tarvitse. Juttelin taannoin ahvenanmaalaisen asiakkaan kanssa, joka valitteli suomenkielen osaamattomuuttaan. Sama tilanne hänellä kuni minulla eli opiskellulle kielelle ei oel mitään käyttöä.

Vierailija
6/172 |
11.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Osaan ruotsia mutta olen suomalainen. Ei kiinnosta ruottinkieli.

Vierailija
7/172 |
11.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikää  ei ole niin itseään täynnä kuin suomenruotsalainen.

Vierailija
8/172 |
11.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole koskaan tarvinnut ruotsinkieltä. Somaliankielestäkin olisi enemmän hyötyä suomessa. Ruotsalaiset pysyttelevät omassa sosioekonomisessa porukassaan joten turha opiskella edes kieltä. Sekö teitä siinä harmittaa kun ette saa ruotsinkielistä palvelua joka paikassa? Ettekö itse osaa Suomea, mitä puhuu 95% väestöstä?

Vierailija
9/172 |
11.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä olen joskus osannut ruotsia. Suomi ei kuitenkaan käytännössä ole kaksikielinen maa muualla kuin rannikkoseudulla, joten sisämaassa olevan kielitaito ruostuu hyvin nopeasti. Tunnen täällä yhden ruotsia äidinkielenään puhuvan ihmisen ja hänkin on Ruotsissa syntynyt ja aikuisena Suomeen muuttanut ruotsinsuomalainen. 

Vierailija
10/172 |
11.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

On erittäin hyvä, että Stubb haluaa ruotsin pakolliseksi jo koulun ensimmäiselle luokalle

🙏

Parempi tuokin kuin Sanni GL:n ehdottama enkku ekaluokkalaisille, luku- ja kirjoitustaidottomille. Sitä paitsi enkku on helpopaa omaksua silloin, kun ruotsia on opittu alkeet kuin päinvaatoin. 

Vierailija
11/172 |
11.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sinun kuuluu osata molemmat. 

Ap

Tuossapa se ongelma tuleekin, pakottamalla ei ole koskaan saatu mitään hyvää aikaiseksi (paitsi nykyisen hallituksen ajamat toimet)

Vierailija
12/172 |
11.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En ole koskaan tarvinnut ruotsinkieltä. Somaliankielestäkin olisi enemmän hyötyä suomessa. Ruotsalaiset pysyttelevät omassa sosioekonomisessa porukassaan joten turha opiskella edes kieltä. Sekö teitä siinä harmittaa kun ette saa ruotsinkielistä palvelua joka paikassa? Ettekö itse osaa Suomea, mitä puhuu 95% väestöstä?

Osaamme, mutta kun suomi on niin ruma kieli. Ruotsia puhuu sivistyneistö. 

Ap

Vierailija
13/172 |
11.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täällä päin Suomea kukaan ei puhu ruotsia, paitsi koulussa ruotsinkielen tunnilla.

Vierailija
14/172 |
11.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei tarvitse osata, työelämässäkin kommunikoidaan Ruotsin kollegojen kanssa Englanniksi. Ehkä virkamies tasoilla voi sitä Ruotsia osata, mutta muuten ei kun Englanti toimii

Vierailija
15/172 |
11.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

Puhut potaskaa. Suomi on kaunis ja ainutlaatuinen kieli, kun taas ruotsi kuulostaa hölmöltä ja on geneerinen germaaninen kieli.

Vierailija
16/172 |
11.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

ruotsi on pelkkää skeidaa

Vierailija
17/172 |
11.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

No kieli kuolee kun ei sitä käytä. En ole 30 vuoteen puhunut sanaakaan ruotsia kielikurssien ulkopuolella.

Vierailija
18/172 |
11.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

Tarkoitatko sitä muumiruotsia, jota eivät ymmärrä edes ruotsalaiset :D

Vierailija
19/172 |
11.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lisäksi ruotsi on tämän maan alkuperäinen kieli. Täällä ollaan puhuttu ruotsia paljon aikasemmin kuin suomea. 

Ap

Vierailija
20/172 |
11.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaksikielinen maa, oletan et ruottia puhuvat myös siis puhuvat kanssani suomea. Minullakin on oikeus valita puhekieleksi suomi. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan viisi viisi