Mikä on selityksesi sille, että et osaa ruotsia kunnolla? Tämä on kaksikielinen maa!
Kommentit (172)
Kuten sanoit, kaksikielinen, ja minä olen valinnut Suomen.
On erittäin hyvä, että Stubb haluaa ruotsin pakolliseksi jo koulun ensimmäiselle luokalle
🙏
Vierailija kirjoitti:
Sinun kuuluu osata molemmat.
Ap
Käytännössä Suomi ei ole kaksikielinen ja riippuen omasta asuinpaikasta et toista kieltä ikinä tarvitse. Juttelin taannoin ahvenanmaalaisen asiakkaan kanssa, joka valitteli suomenkielen osaamattomuuttaan. Sama tilanne hänellä kuni minulla eli opiskellulle kielelle ei oel mitään käyttöä.
Osaan ruotsia mutta olen suomalainen. Ei kiinnosta ruottinkieli.
Mikää ei ole niin itseään täynnä kuin suomenruotsalainen.
En ole koskaan tarvinnut ruotsinkieltä. Somaliankielestäkin olisi enemmän hyötyä suomessa. Ruotsalaiset pysyttelevät omassa sosioekonomisessa porukassaan joten turha opiskella edes kieltä. Sekö teitä siinä harmittaa kun ette saa ruotsinkielistä palvelua joka paikassa? Ettekö itse osaa Suomea, mitä puhuu 95% väestöstä?
Mä olen joskus osannut ruotsia. Suomi ei kuitenkaan käytännössä ole kaksikielinen maa muualla kuin rannikkoseudulla, joten sisämaassa olevan kielitaito ruostuu hyvin nopeasti. Tunnen täällä yhden ruotsia äidinkielenään puhuvan ihmisen ja hänkin on Ruotsissa syntynyt ja aikuisena Suomeen muuttanut ruotsinsuomalainen.
Vierailija kirjoitti:
On erittäin hyvä, että Stubb haluaa ruotsin pakolliseksi jo koulun ensimmäiselle luokalle
🙏
Parempi tuokin kuin Sanni GL:n ehdottama enkku ekaluokkalaisille, luku- ja kirjoitustaidottomille. Sitä paitsi enkku on helpopaa omaksua silloin, kun ruotsia on opittu alkeet kuin päinvaatoin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sinun kuuluu osata molemmat.
Ap
Tuossapa se ongelma tuleekin, pakottamalla ei ole koskaan saatu mitään hyvää aikaiseksi (paitsi nykyisen hallituksen ajamat toimet)
Vierailija kirjoitti:
En ole koskaan tarvinnut ruotsinkieltä. Somaliankielestäkin olisi enemmän hyötyä suomessa. Ruotsalaiset pysyttelevät omassa sosioekonomisessa porukassaan joten turha opiskella edes kieltä. Sekö teitä siinä harmittaa kun ette saa ruotsinkielistä palvelua joka paikassa? Ettekö itse osaa Suomea, mitä puhuu 95% väestöstä?
Osaamme, mutta kun suomi on niin ruma kieli. Ruotsia puhuu sivistyneistö.
Ap
Täällä päin Suomea kukaan ei puhu ruotsia, paitsi koulussa ruotsinkielen tunnilla.
Ei tarvitse osata, työelämässäkin kommunikoidaan Ruotsin kollegojen kanssa Englanniksi. Ehkä virkamies tasoilla voi sitä Ruotsia osata, mutta muuten ei kun Englanti toimii
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap
Puhut potaskaa. Suomi on kaunis ja ainutlaatuinen kieli, kun taas ruotsi kuulostaa hölmöltä ja on geneerinen germaaninen kieli.
No kieli kuolee kun ei sitä käytä. En ole 30 vuoteen puhunut sanaakaan ruotsia kielikurssien ulkopuolella.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap
Tarkoitatko sitä muumiruotsia, jota eivät ymmärrä edes ruotsalaiset :D
Lisäksi ruotsi on tämän maan alkuperäinen kieli. Täällä ollaan puhuttu ruotsia paljon aikasemmin kuin suomea.
Ap
Kaksikielinen maa, oletan et ruottia puhuvat myös siis puhuvat kanssani suomea. Minullakin on oikeus valita puhekieleksi suomi.
Ei ole.