Kuntosalin aloitus vuosien tauon jälkeen ja kipeät lihakset...
Useamman vuoden tauon jälkeen olen nyt reilun pari viikkoa käynyt salilla. Minulle on tehty ohjelma sinne ja katsottu aloituspainot yms. sopiviksi. Ensimmäiset kerrat meni ilman lihasten kipeytymistä ja ajattelin että näinkö helppoa tämä on. Tällä viikolla torstaina kävin salilla, perjantaina olin melko kipeä. Eilen kävin taas ja treenin jälkeen oli ihan ok oli. Tulin kotiin ja siivosin, kävin kaupassa yms. Sitten iltapäivällä kun piti alkaa tekemään ruokaa tuntui ettei enää jaksa seisoa ja tänään en ole jaksanut tehdä mitään ja paikat on kipeät.
Pidänkö nyt taukoa vai raahaudunko huomenna salille? Oon käynyt joka toinen päivä treenamassa, ohjelmassa oli että 2-3xvko.
Kommentit (61)
Kaikki jotka ottaa itse rennosti ehdottaa taukoa ja salia kerta viikkoon ettei vaan paikat tule kipeäksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Treenaat liian usein. 1-2 krt viikossa paras
Miksi? Kerta viikossa on yhtä tyhjän kanssa.
Ei ole turhaa.Lihasten palautumiseen menee viikko ja pitempäänkin jos raskaita painoja nostaa.
Puolen kilon painoilla eri juttu.
Ja sinä odotat viikon?? Miksi? Tuloksia turha odottaa tuolla tahdilla
Kipu on merkki lihaksen mikro vaurioista joita treeni on saanut aikaiseksi.
Kannattaa levätä niin että olet palautunut. Jos olet todella kipeä että hödun tuskin voi kävellä niin et salilla mitään muuta aikaiseksi kuin vammoja. Et ole vielä täysin palautunut edellisestä treenistä.
Aloittelijalle riittää hyvin 2x viikko tai ipps kerta per viikko. Kun palautuminen paranee ja kroppa tottuu treeniin niin voit nostaa treeni kertoja.
Muista aina palautuminen. Se on todella tärkeää jos haluaa treenata pitkäjänteisesti ja ilman vammoja ja ylikuntoa!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Et tietenkään pidä taukoa, miksi ihmeessä pitäisit? siksi että lihakset on kipeät? Kuinka mukavaa ja leppoisaa sen sen salilla käymisen pitäisi olla että jaksaisit siellä käydä?
Tämä ei ole mitään pientä kipua vaan oikeasti olen niin kipeä että en meinaa vessanpöntöltä ylös päästä. Ja ajattelin tuolla tauolla että en mene vielä huomenna vaan vaikka tiistaina tai keskiviikkona seuraavan kerran salille.
Kai sä olet lämmitellyt lihaksia tarpeeksi etkä mene laitteisiin kylmiltään?
Kävelen kotoa salille ja siellä pikainen kenkien vaihto ja juoksumatolla reipasta kävelyä vielä n.10min.
Treenin lopuksi joko juoksumatto tai kuntopyörä ja kotiin kävely.
Palautuminen on tärkeää ja se että on paikat kipeänä kertoo liian suurista toistoista tai painoista. Pitää myös osata veivata sarjojen välistä aikaa 30s -3 min. Miten sen itse kokee hyväksi.
Minä teen kyykkyjä tai vatsoja sillä välin kun tarvitse pidempää aikaa palautua leuanvetojen sarjoista.
Vierailija kirjoitti:
Palautuminen on tärkeää ja se että on paikat kipeänä kertoo liian suurista toistoista tai painoista. Pitää myös osata veivata sarjojen välistä aikaa 30s -3 min. Miten sen itse kokee hyväksi.
Minä teen kyykkyjä tai vatsoja sillä välin kun tarvitse pidempää aikaa palautua leuanvetojen sarjoista.
Mitä ihmettä, paikat ei saa tulla salille kipeäksi?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Saa tulla kipeäksi, mutta ei saa tulla kipeäksi. Jos on niin romuna ettei pääse kunnolla kävelemään, silloin ei mennä treenaamaan.
Meni treeni perille. Miten olisi vaikka sauvakävely tai vesijuoksu siihen asti että paikat eivät ole enää niin kipeitä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joo. Paras nousujohteinen treeni on sitä että kykenee tarvittaessa vetämään saman treenin aamulla ja iltapäivällä.
Huonoin treeni on sellainen että vedät kerran viikossa itsesi täysin jumiin ja se kipu kertoo että on tullut tuhoja soluihin liikaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Naureskelin kerran yhdelle tapaukselle, joka oli aloittanut itsepuolustuksen.
Nohevasti kävi "kovissa" treeneissä ettei rappujakaan helpolla kyennyt kävelemään ylös saati laskeutumaan. Kysyin monesti että mitä uutta olet oppinut, niin ei kyennyt näyttämään potkuja tai lyöntejä realistisella nopeudela, kun oli kädet ja jalat kipeät ja kankeat treenin jäljiltä.
Ei hiveveän kovassa itsepuolustuskunnossa olisi ollut, jos tositilanne olisi käynyt päälle työmatkalla metroasemalla yms.
Taisi itsekin tajuta tämän jossain vaiheessa ja lopetti harrastuksen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tarkoitus on treenata voimistaakseen itseään, ei romuttaakseen ja heikentääkseen itseään.
Kyllä treenissä on jotain vikaa, jos se heikentää eikä voimista. Mitä järkeä on jos seuraavana päivänä on heikompi ja aristaa paikat?
Asioita voi tehdä hyvin ja kovaa oikein tai sitten lyödä päätä seinään ja tulokset ei parane. Sen lisäksi on kipuja selässä ja nivelissä. Kipu kertoo että on tehty väärin asioita.
Jätä pois se ylimääräinen kerta per vko, jonka olet itseksesi lisännyt (ohjelmassasi sanottiin 2-3 krt ja sinä käyt nyt 3-4 krt). Kunto kasvaa vain levossa treenin jälkeen, ilman riittävää lepoa kaikki menee harakoille. Jos ei auta, lisää palauttavaa kevyttä kävelyä ja hierontaa välipäivinä, juo tarpeeksi vettä, syö terveellisesti, ja tarvittaessa kevennä painoja esim. viikoksi.
Ensimmäiset kuukaudethan on aina tuskaa kun aloittaa. Ei saa nukuttuakaan ilman kipulääkkeitä, mutta kyllä se sitten taas siitä. Pitäisi itsekin aloittaa kun tietäisi missä välissä. Töissä saa liikkua 7-8 tuntia ei vaan jaksaisi sen jälkeen just siksi kun on huono kunto nykyisin. Ei pitäisi ikinä lopettaa täysin mitään harrastusta.
Vierailija kirjoitti:
Eli oon vissiin käynyt liikaa näin alkuun? Teen siis "kokovartalotreenin", en esim. jalkoja tänään ja käsiä seuraavalla kerralla.
Ehkä pidän huomenna vielä lepopäivän tai käyn vain kävelyllä ja tiistaina salille.
Käy ensi viikolla kaksi kertaa, seuraavalla kolme, sitten taas kaksi jne. Muina päivinä kävelyä tai muuta kevyempää liikkumista. Tarkoitus on kai parantaa kuntoa eikä pistää koko kroppaa jumiin?
Miehille kuulemma hyvä tahti olisi 3 kertaa viikossa, naisille riittäisi kaksi, jossain luki. Jotenkin naisen elimistö toimii erilailla. Itse käyn 2-3 kertaa viikossa vaihdellen lihasryhmiä, olen nainen. En vedä täysillä painoilla, vaan siten, että saan tehtyä 310. Aina kunnon lämmittely ja usein lopuksi venyttely. Yleensä ei tule isompia lihaskipuja, saa kyllä vähän tuntua.
Vierailija kirjoitti:
Miehille kuulemma hyvä tahti olisi 3 kertaa viikossa, naisille riittäisi kaksi, jossain luki. Jotenkin naisen elimistö toimii erilailla. Itse käyn 2-3 kertaa viikossa vaihdellen lihasryhmiä, olen nainen. En vedä täysillä painoilla, vaan siten, että saan tehtyä 310. Aina kunnon lämmittely ja usein lopuksi venyttely. Yleensä ei tule isompia lihaskipuja, saa kyllä vähän tuntua.
Naiset palautuu treenistä nopeammin kuin miehet.
Minkälaisia tuloksia olette saaneet tuolla logiikalla ettei lihakset saa tulla salilla kipeäkisi? Paljon on varmaan lihasta hankittu juu ja pieni on rasvaprosenttikin 😂
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Naureskelin kerran yhdelle tapaukselle, joka oli aloittanut itsepuolustuksen.
Nohevasti kävi "kovissa" treeneissä ettei rappujakaan helpolla kyennyt kävelemään ylös saati laskeutumaan. Kysyin monesti että mitä uutta olet oppinut, niin ei kyennyt näyttämään potkuja tai lyöntejä realistisella nopeudela, kun oli kädet ja jalat kipeät ja kankeat treenin jäljiltä.
Ei hiveveän kovassa itsepuolustuskunnossa olisi ollut, jos tosit
Ongelma juurikin se että lopetti harrastuksen. Jos olisi jatkanut niin kroppa olisi tottunut treeniin.
Vierailija kirjoitti:
Minkälaisia tuloksia olette saaneet tuolla logiikalla ettei lihakset saa tulla salilla kipeäkisi? Paljon on varmaan lihasta hankittu juu ja pieni on rasvaprosenttikin 😂
Tämä voi oikeasti olla isolla osalla ongelmana. Ajatellaan, että lihakset eivät saa kipeytyä. Vaikka se nimenomaan on ihan normaalia.
Ei ole turhaa.Lihasten palautumiseen menee viikko ja pitempäänkin jos raskaita painoja nostaa.
Puolen kilon painoilla eri juttu.