Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Voisiko joku nyt ihan ilman mitään öyhötystä kertoa että miten ne sadat tuhannet ihmiset 1.4 muuttavat halvempiin asuntoihin?

Vierailija
10.03.2024 |

Parisataa tuhatta taloutta eli paljon enemmän ihmisiä tarvitsee halvemman asunnon 1.4 alkaen.

250 000 taloutta saa perustoimeentulotukea, ja 77% heillä ylittyy "vuokraraja".

Se on reilu 190k taloutta, eli 500 000 ihmistä?

Mistä muka he kaikki yht'äkkiä saavat halvemman asunnon kun eivät ole tähänkään mennessä saaneet hakemisesta huoimatta, ja nythän niistä kilpailu vain kiristyy??

Heiltä ei myöskään voi leikata, ellei sitten halua räjähtävää rikollisaaltoa kun nuo ihmiset alkavat väkisin ottamaan elantonsa. Jos elät jo äärirajoilla perustoimeentulotuella, niin miten pärjäät jos vaikka 30% viedään pois? Niin, et mitenkään.

Kommentit (263)

Vierailija
241/263 |
10.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ymmärsin että jos saa toimeentulotukea niin vuokra hyväksytään tiettyyn rajaan asti ja jos vuokra ylittää normin vaikkapa 100 euroa niin saa asua ja maksaa itse ylimenevän. Kyseessä siis jos työtön ja saa kyseistä tukea. Onko näin?

Juuri noin se menee. Mitään tukea ei leikata vaikka vuokra olisi yli hyväksytyn rajan. Täällä on kutienkin ollut myös sellaisia väittämiä joiden mukaan tukia leikattaisiin jos asuu liian kalliissa asunnossa.

Vierailija
242/263 |
10.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikki jotka hokevat "menkää töihin"- fraasia, niin kaikki eivät yksinkertaisesti saa töitä yrittämisestä huolimatta.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
243/263 |
10.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi täällä kyselet? Se on niiden ihmisten ongelma. On varsin kohtuullista, että alkavat vastaamaan itse suuremmassa määrin omista elinkustannuksistaan. Asumistuki on ollut aivan liian avokätistä.

Vierailija
244/263 |
10.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No mitä h.. mä muutin jo, enkä jääny ihmettelemään!

Mitä voi odottaa työttömiltä? Jäädään itkemään ja kitisemään kun kukaan ei kerro, mihin saa muuttaa! Mä muutin heti kun ei tää rupupalkka ois riittäny siihen edelliseen asuntoon.

t. yh, töissä

Yksii työtön täällä ulisee jotain ja sinä yleistät heti. Työelämässä ei todellakaan tarvitse minkäänlaista älyä. Olet siitä oiva esimerkki.

Vierailija
245/263 |
10.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Opettele ap kirjoittamaan kunnollista suomen kieltä niin ehkä saat vastauksen.

Opettele, AP, kirjoittamaan kunnollista suomen kieltä, niin ehkä saat vastauksen. Teitiltä "unohtuo" muutama pilkku.

Vierailija
246/263 |
10.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eli 1.5 mrd tulonsiirto veronmaksajilta asuntosijoittajille. Veronmaksajat tukevat toisten omaisuuden kasvattamista.

Kyllä. Näkisin että juuri näin se menee. Kiitän toki että enemmistö suomalaisista haluaa minun asuntojen vuokrailua tukea, mutta en ymmärrä sitä kuitenkaan. Enkä edes tue sitä koska se on yksinkertaisesti väärin että ihmisiltä riivitään rahaa minun taskuuni. 

Vierailija
247/263 |
10.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kaikki jotka hokevat "menkää töihin"- fraasia, niin kaikki eivät yksinkertaisesti saa töitä yrittämisestä huolimatta.

Jos niitä töitä oikeasti ei kaikesta hyvästä yrittämisestä huolimatta oikeasti mistään löydy niin ehkä sitten voisi hetken aikaa katsoa peiliin ja miettiä miksi? Normaali ihminen hyvällä asenteella saa kyllä töitä. Ja hieman epänormaalimpikin. 

Menikö joku nuoruuden valinta pieleen? Voiko sitä korjata? Oletko käynyt suihkussa? Jne

Minä juuri hain kassalle viime syksynä töihin kun kaipasin jotain tekemistä ja sain paikan ensimmäisellä yrittämällä. Ihan hyvillä tunneillakin ja nyt ovat vakituistamassa. 

Vierailija
248/263 |
10.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kun niissä halvemmissa asunnoissa todennäköisesti useimmissa asuu jo joku, niin mihin he?

Nakataanko parempituloiset kartanolle, että köyhemmät pääsevät?

Ketään ei tarvitse heittää ulos vapaana olevista asunnoista, joihin vuokranantajat yrittävät etsiä vuokralaista kaiken maailman ensimmäinen kuukausi ilmaiseksi -tarjouksilla. Noitakin löytyy heti useita.

Olen eri vastaaja, mutta en löydä montaakaan edullista asuntoa. Hakuehdoiksi laitoin Helsingin ja Vantaan (arkeani silmälläpitäen), kaksion ja heti vapaa, max 700€. Vantaalta löytyi 3.

Edullisia asuntoja ei vaan ole.

Jos rahoittaa asumisensa perustoimeentulotuella, niin yksin asuva hakee tietenkin yksiöitä. Jos asujia on kaksi, niin Kelan vu

Pitäisi olla laki joka kieltää ottamasta yksiöistä vuokraa enempää kuin 350e.  Ihan järjetön joku 869e vuokraa. Sillä pitäisi jo saada 110 neliöinen neliö. Tuohan on puolet kuukauden nettopalkasta.  Päästään tärähtäneitä vuokranantajat.

Vierailija
249/263 |
10.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onhan noita halvempia asuntoja joissa vuokra alle 500, katsoin just ja tässäkin yli 50 000 asukkaan kaupungissa oli kaksi. Työttömiä alueella noin viisi tuhatta ja työpaikkoja neljäsataa. 

Vierailija
250/263 |
10.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No mitä h.. mä muutin jo, enkä jääny ihmettelemään!

Mitä voi odottaa työttömiltä? Jäädään itkemään ja kitisemään kun kukaan ei kerro, mihin saa muuttaa! Mä muutin heti kun ei tää rupupalkka ois riittäny siihen edelliseen asuntoon.

t. yh, töissä

Yksii työtön täällä ulisee jotain ja sinä yleistät heti. Työelämässä ei todellakaan tarvitse minkäänlaista älyä. Olet siitä oiva esimerkki.

Kyllä mä ymmärrän et sua harmittaa kun ei äly riittäny ysin jälkeen mihinkään et ois ite rahansa tienannu. Kyl se siitä!

Vierailija
251/263 |
10.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pitäisi olla laki joka kieltää ottamasta yksiöistä vuokraa enempää kuin 350e. Ihan järjetön joku 869e vuokraa. Sillä pitäisi jo saada 110 neliöinen neliö. Tuohan on puolet kuukauden nettopalkasta. Päästään tärähtäneitä vuokranantajat.

No ei. Vietin pari kuukautta Helsingin keskustassa kattoyksiössä jossa oli oma saunaosasto uima-altaalla. Seinissä käsinmaalattuja tapetteja ja katossa kauniit maalaukset myös, huonekorkeus oli...korkea. Kaikki priimaa. Upea asunto josta kahdelta suurelta parvekkeelta näköalat sekä merelle että kaupungin yli.

Firma maksoi, taisi olla vuokra niin 2700€/kk.

Upein asunto jonka olen Suomessa nähnyt. Tuosta 350€ olisi aivan kamalaa. Edustusasunto jossa mielelläni asuisin vaikka loppuelämäni. 

Vierailija
252/263 |
10.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kysyin tekoälyltä joka vastasi: 

Tilanne, jossa suuri määrä talouksia tarvitsee halvempia asuntoja ja samalla perustoimeentulotukea saavien talouksien määrä on korkea, voi olla hyvin haastava sekä yksilöille että yhteiskunnalle. Tässä muutamia mahdollisia ratkaisuja tai toimenpiteitä, joita voitaisiin harkita:

1. **Asuntojen tarjonnan lisääminen:** Yksi tapa lievittää asuntopulaa ja auttaa niitä, jotka tarvitsevat halvempia asuntoja, on lisätä kohtuuhintaisten asuntojen tarjontaa. Tämä voi sisältää julkisen sektorin rakentamista, asumisoikeus- ja vuokra-asuntojen lisäämistä sekä yksityisen sektorin kannustamista tarjoamaan edullisempia vaihtoehtoja.

2. **Tukien tarkistaminen:** On tärkeää tarkistaa ja päivittää sosiaaliturvajärjestelmää niin, että se vastaa paremmin ihmisten tarpeita ja mahdollistaa kohtuuhintaisen asumisen. Tämä voi sisältää toimeentulotuen ja vuokratuen korotuksia tai muiden tukien tarjoamista niille, jotka tarvitsevat apua asumiskustannuksiin.

3. **Asumisen tukeminen monin eri keinoin:** Lisäksi voidaan harkita muita keinoja, kuten asumisneuvontaa ja -ohjausta, vuokravakuuksien tukemista, asumistukiin liittyvien sääntöjen ja rajoitusten muuttamista sekä asunnottomuuden ennaltaehkäisyä ja ratkaisua tukevia ohjelmia.

4. **Yhteistyö eri toimijoiden välillä:** Asumisen ongelmiin vastaaminen vaatii yhteistyötä eri sidosryhmien, kuten hallituksen, kaupunkien ja kuntien, asumisjärjestöjen, yksityisen sektorin ja kansalaisjärjestöjen välillä. Yhteistyöllä voidaan löytää kokonaisvaltaisia ratkaisuja ja hyödyntää erilaisia resursseja ja asiantuntemusta.

On tärkeää, että näitä haasteita lähestytään kokonaisvaltaisesti ja että pyritään löytämään ratkaisuja, jotka ovat oikeudenmukaisia ja tehokkaita kaikille osapuolille. Asumiskustannusten suhteen on tärkeää, että kaikilla on mahdollisuus asua kohtuuhintaisesti ja turvallisesti.

Vierailija
253/263 |
10.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi ihmeessä halvemmat asunnot olisi tyhjillään ja kalliimmat asuttuja? Olen reilusti yli puoli vuotta seurannut arava-asuntojen vuokratarjontaa ja kyllä ne halvimmat " Kela normien mukaiset asunnot" on asuttuja ja kalliimmat asunnot niitä, joita vapautuu tai on vapaana. Nyt näyttää, että Kela-normin ylittäviä asuntoja ei kukaan halua eli niitä kyllä on tarjolla hyvin. 

Ja voipa olla, että kun kukaan ei niitä halua, niin vaivihkaa niiden hinnat valuvat alaspäin. Ei yhdellä sormien napsautuksella 1.4., mutta pikku hiljaa. Niin se markkinatalous toimii.

Vierailija
254/263 |
10.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Muistakaa, että mitä tahansa neuvoja annatte muille, teidän on oltava valmis siihen myös itse. Itsellä on kyllä töitä ja maksettu asunto, mutta koskaan ei tiedä mitä tapahtuu. 

Jos jään pitkäaikaistyöttömäksi ja joudun elämään perustoimeentulotuella, niin olen todellakin valmis asumaan vuokranormin alittavassa asunnossa.

Onnea vaan yritykseen. Halvimpia vuokra-asuntoja tarjoavat säätiöt kuten yksityisetkin pitää vuokran aina Kela normien ylärajalla, pääsääntöisesti ne on jonkin verran kalliimpia. Niin paljon voi pyytää vuokraa, mitä köyhiltä asukkailta saa tukina. Joten mitään Kela normin alittavaa asuntoa et helposti löytäisi. 

Fantastinen kommentti. Täydellinen perustelu sille, miksi Kela normeja pitäisi alentaa. Kun ei ne vuokrat muuten laske, ei vaikka asunnontarvitsijat miten olisivat vähissä varoissa.

Vierailija
255/263 |
11.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eivätkö kokoomuslaiset vuokralordit muka laske vuokria silloin vastaamaan uusia standardeja?

Luultavasti laskevat, jos vanhalla vuokralla ei enää vuokralaista löydy. On parempi vuokrata halvemmalla kuin seisottaa asuntoa tyhjänä. 

Kokoomuslaisuus ei asiaan liity.

Vierailija
256/263 |
11.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä niitä huokeampiakin vuokra-asuntoja on tarjolla jos laskee  vaatimustasoa ja järjestelee asiansa niin, että voi asua jossain muualla kuin isoissa kaupungeissa joissa asuminen ja eläminen on kalliimpaa. 

Vierailija
257/263 |
11.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Opettele ap kirjoittamaan kunnollista suomen kieltä niin ehkä saat vastauksen.

Opettele, AP, kirjoittamaan kunnollista suomen kieltä, niin ehkä saat vastauksen. Teitiltä "unohtuo" muutama pilkku.

"unohtuo"

Pata kattilaa soimaa.

Vierailija
258/263 |
11.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo, mulla on nyt 55neliötä, ja kohtuuhinta, 820€. Pienempi asunto täällä maksaisi enemmän, ja ois noin koirankopin kokoinen!

Hevonhumppaan en halua, ei kulje bussit, ei ole apteekkia, lääkäriä, ei mitään!

Vierailija
259/263 |
11.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Esim. meidän talosta on vapautunut maaliskuussa 12 kämppää. Lumon uusi talo, vuokra yksiöissä 890€ eli helposti löytyy halvempi kämppä. Kaksiot 1000€ tässä talossa ja kolmiot yli 1220€. Tohon päälle vesimaksut ja autohalli jos on auto. Kummasti on kato käynyt asukkaissa ja lisää vapautuu kokoajan. 

Vierailija
260/263 |
11.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Joo, mulla on nyt 55neliötä, ja kohtuuhinta, 820€. Pienempi asunto täällä maksaisi enemmän, ja ois noin koirankopin kokoinen!

Hevonhumppaan en halua, ei kulje bussit, ei ole apteekkia, lääkäriä, ei mitään!

Minä asun Länsirannikolla kaupungissa vuokrakaksiossa 55 neliötä vuokra 550 euroa + vesimaksu kulutuksen mukaan, supermarket ja apteekki kadun toisella puolella ja isommatkin marketit kävelymatkan päässä,  kaupungin keskustaan matkaa runsaat pari kilometriä ja sama matka sairaalaan/terveyskeskukseen. Tässä kaupungissa ei ole järin pitkä matka minnekään, pyörätieverkosto on hyvä ja paikallisliikenteen bussit lisänneet reittejään joten ilman omaa autoakin pärjää. Työpaikkojakin eri aloille on tarjolla. Pääkaupunkiseudun kaksion vuokralla täällä lyhentäisi mukavasti omistusasunnonkin lainaa.