Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Voisiko joku nyt ihan ilman mitään öyhötystä kertoa että miten ne sadat tuhannet ihmiset 1.4 muuttavat halvempiin asuntoihin?

Vierailija
10.03.2024 |

Parisataa tuhatta taloutta eli paljon enemmän ihmisiä tarvitsee halvemman asunnon 1.4 alkaen.

250 000 taloutta saa perustoimeentulotukea, ja 77% heillä ylittyy "vuokraraja".

Se on reilu 190k taloutta, eli 500 000 ihmistä?

Mistä muka he kaikki yht'äkkiä saavat halvemman asunnon kun eivät ole tähänkään mennessä saaneet hakemisesta huoimatta, ja nythän niistä kilpailu vain kiristyy??

Heiltä ei myöskään voi leikata, ellei sitten halua räjähtävää rikollisaaltoa kun nuo ihmiset alkavat väkisin ottamaan elantonsa. Jos elät jo äärirajoilla perustoimeentulotuella, niin miten pärjäät jos vaikka 30% viedään pois? Niin, et mitenkään.

Kommentit (263)

Vierailija
221/263 |
10.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

varmaan osa menee ehkä töihin muutamaksi päiväksi ainakin täällä helsingissä, että ei tarvi muuttaa. jos vaikka pariskunta molemmat työttömiä, niin siinä sitten  kumpikin käy viikon töissä, niin voi maksaa vuokran, eikä tarvi muuttaa mihkään. 

Vierailija
222/263 |
10.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Uudistus on oikean suuntainen. Jos sinulla ei ole varaa asua nykyisessä sijainnissa tai nykyisen kokoisessa, niin sinun pitää mukautua tilanteeseen eikä odottaa yhteiskunnan maksavan kaikkea. Moni yksinäinen ja/tai eronnut nainen asuu liian hyvällä alueella liian kalliissa asunnosa, yleensä perusteena ovat olleet lapset, harrastus, lyhyt työmatka tms.

Uudistus vähentää sinkkutalouksien aiheuttamaan kuormaa yhteiskunnalle ja verotulojen tuhlaaminen järkeistyy. Yksi keino laskea omia asumiskustannuksia on mennä parisuhteeseen ja -talouteen. Ehkä naistenkin suhtautuminen miehiin palautuu kohti järkevämpää.

Tuskin muuttuu. Minä ainakin maksan vuokrani aivan itse, ja olen adoptioprosessin keskellä tällä hetkellä. 

-Sinkku 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
223/263 |
10.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Leppävaaran aseman viereisestä kolmiosta voi muuttaa Vantaan kaupungin yksiöön Korsoon, kun ei kerran sitä vuokraa itse maksa.

Täysin väärin antaa tilavia asuntoja, huippupaikoilta, jos ei töissäkään käydä.

T tuetaan sitä kuka apua tarvitsee, mutta ei mitään luxusta

Vierailija
224/263 |
10.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikö se hemmetti mene jakeluun että vasta vuodenvaihteessa muutos tapahtuu.

Vierailija
225/263 |
10.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kun niissä halvemmissa asunnoissa todennäköisesti useimmissa asuu jo joku, niin mihin he?

Nakataanko parempituloiset kartanolle, että köyhemmät pääsevät?

Ketään ei tarvitse heittää ulos vapaana olevista asunnoista, joihin vuokranantajat yrittävät etsiä vuokralaista kaiken maailman ensimmäinen kuukausi ilmaiseksi -tarjouksilla. Noitakin löytyy heti useita.

Olen eri vastaaja, mutta en löydä montaakaan edullista asuntoa. Hakuehdoiksi laitoin Helsingin ja Vantaan (arkeani silmälläpitäen), kaksion ja heti vapaa, max 700€. Vantaalta löytyi 3.

Edullisia asuntoja ei vaan ole.

Miksi et etsi yksiöitä? 

Vierailija
226/263 |
10.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tottakai ylimääräinen vuokramarkkinoille kaadettu raha nostaa vuokria. Se vie parisen vuotta että vuokrat alkaa laskea ku ihmiset muuttaa pois Helsingin keskustasta.

Vierailija
227/263 |
10.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kimppa-asuminen. Rahaa säästyy rutkasti.

Vierailija
228/263 |
10.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tottakai ylimääräinen vuokramarkkinoille kaadettu raha nostaa vuokria. Se vie parisen vuotta että vuokrat alkaa laskea ku ihmiset muuttaa pois Helsingin keskustasta.

Asumistuen voisi jäädyttää lopullisesti ja antaa inflaation syödä se pois. Vuokranantajat eivät voi pyytää enempää vuokraa kuin mitä ihmisillä on varaa maksaa, pikkuhiljaa sen asumistuen vaikutus kuolettuisi pois markkinoilta.

"Vuonna 2020 asumistukia maksettiin yhteensä 1 566 478 510 euroa. Reilun 1,5 miljardin euron määrä on huomattava, sillä vielä vuonna 2010 asumistukia maksettiin noin 530 miljoonaa euroa."

Eli suoraa tukea vuokramarkkinoille tuon verran joka vuosi. 

Olen itsekin vuokranantaja ja olisin suoraan se jonka tuloista tuo lähtisi pois. Silti kannatan asumistuen jäädyttämistä vaikka se omaa tulotasoani laskisikin, mutta onhan tuo niin kamalaa valtion rahojen haaskaamista että en sitä mitenkään voi hyvänä nähdä vaikka henkilökohtaisesti siitä hyödynkin. 

Vierailija
229/263 |
10.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Asumistuen voisi jäädyttää lopullisesti ja antaa inflaation syödä se pois. Vuokranantajat eivät voi pyytää enempää vuokraa kuin mitä ihmisillä on varaa maksaa, pikkuhiljaa sen asumistuen vaikutus kuolettuisi pois markkinoilta.

"Vuonna 2020 asumistukia maksettiin yhteensä 1 566 478 510 euroa. Reilun 1,5 miljardin euron määrä on huomattava, sillä vielä vuonna 2010 asumistukia maksettiin noin 530 miljoonaa euroa."

Eli suoraa tukea vuokramarkkinoille tuon verran joka vuosi. 

Olen itsekin vuokranantaja ja olisin suoraan se jonka tuloista tuo lähtisi pois. Silti kannatan asumistuen jäädyttämistä vaikka se omaa tulotasoani laskisikin, mutta onhan tuo niin kamalaa valtion rahojen haaskaamis

Eli 1.5 mrd tulonsiirto veronmaksajilta asuntosijoittajille. Veronmaksajat tukevat toisten omaisuuden kasvattamista.

Vierailija
230/263 |
10.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kun niissä halvemmissa asunnoissa todennäköisesti useimmissa asuu jo joku, niin mihin he?

Ketään ei tarvitse heittää ulos vapaana olevista asunnoista, joihin vuokranantajat yrittävät etsiä vuokralaista kaiken maailman ensimmäinen kuukausi ilmaiseksi -tarjouksilla. Noitakin löytyy heti useita.

Olen eri vastaaja, mutta en löydä montaakaan edullista asuntoa. Hakuehdoiksi laitoin Helsingin ja Vantaan (arkeani silmälläpitäen), kaksion ja heti vapaa, max 700€. Vantaalta löytyi 3.

Jos rahoittaa asumisensa perustoimeentulotuella, niin yksin asuva hakee tietenkin yksiöitä. Jos asujia on kaksi, niin Kelan vuokranormi on 869€, jolla löytyykin jo yli 800 vapaata tai vapautumassa olevaa asuntoa.

Vierailija
231/263 |
10.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

vihdoinkin hallitus joka ajattelee meitä töissä käyviä veron maksajia mehän tämän viher punikkien  luoman tuki viidakon olemme maksaneet KIITOS

Töihin todellakin vain mennään.

Vierailija
232/263 |
10.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä en sääli yhtään työtöntä enkä yhtään yritystä joka mennyt konkkaan. Sen saa mitä tilaa. Turha väittää ettei teistä joku jää työttömäksi. Onneksi itselläni on hyvät säästöt ja puoliso.

Vierailija
233/263 |
10.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi et etsi yksiöitä? 

Koska en ole asunnontarpeessa. Minulla on oma asunto. Mielenkiinnosta vaan seuraan tilannetta.

Kaksion laitoin hakuehdoksi, koska ajattelin että jos perheellinen hakisi asuntoa. Koko aloituksen pointti oli, että mihin (edullisiin) asuntoihin ihmiset muuttavat. Ja minä katsoin että mihin minun perheeni voisi muuttaa, jos tämä koskisi meitä.

Vierailija
234/263 |
10.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muuttaa vaikka kouvolaan helppoa.

Vierailija
235/263 |
10.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos rahoittaa asumisensa perustoimeentulotuella, niin yksin asuva hakee tietenkin yksiöitä. Jos asujia on kaksi, niin Kelan vu

Minun korvaani tuollaiset vuokrat kuulostavat jo liian kalliilta, vaikka olisi mikä Kelan normi. Kyllä siitä jotain pitäisi itsekin maksaa, ja jos pariskunnasta vaikka molemmat on työttömänä, niin johan tuo vuokra söisi molempien tulot. Ei noin kalliissa kannata asua.

(Ja edelleen; spekuloin vain. En ole asunnontarpeessa.)

Vierailija
236/263 |
10.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Koska en ole asunnontarpeessa. Minulla on oma asunto. Mielenkiinnosta vaan seuraan tilannetta.

Kaksion laitoin hakuehdoksi, koska ajattelin että jos perheellinen hakisi asuntoa. Koko aloituksen pointti oli, että mihin (edullisiin) asuntoihin ihmiset muuttavat. Ja minä katsoin että mihin minun perheeni voisi muuttaa, jos tämä koskisi meitä.

Mutta senkin katsoit täysin väärin.

Vierailija
237/263 |
10.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minun korvaani tuollaiset vuokrat kuulostavat jo liian kalliilta, vaikka olisi mikä Kelan normi. Kyllä siitä jotain pitäisi itsekin maksaa, ja jos pariskunnasta vaikka molemmat on työttömänä, niin johan tuo vuokra söisi molempien tulot. Ei noin kalliissa kannata asua.

(Ja edelleen; spekuloin vain. En ole asunnontarpeessa.)

Eli johtopäätöksenä: Halpoja vuokra-asuntoja ei ole paljon, mutta Kelan vuokranormiin mahtuvia on. 

Vierailija
238/263 |
10.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ymmärsin että jos saa toimeentulotukea niin vuokra hyväksytään tiettyyn rajaan asti ja jos vuokra ylittää normin vaikkapa 100 euroa niin saa asua ja maksaa itse ylimenevän. Kyseessä siis jos työtön ja saa kyseistä tukea. Onko näin?

Vierailija
239/263 |
10.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Maaseudun kirkonkylien halvat asunnot on useimmiten asumis kelvottomia.

Vierailija
240/263 |
10.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

No mitä h.. mä muutin jo, enkä jääny ihmettelemään!

Mitä voi odottaa työttömiltä? Jäädään itkemään ja kitisemään kun kukaan ei kerro, mihin saa muuttaa! Mä muutin heti kun ei tää rupupalkka ois riittäny siihen edelliseen asuntoon.

t. yh, töissä