Mitä yhteiskunnan arvoista kertoo, että nuorille tarjotaan ilmainen ehkäisy
Vaikka samalla rahalla voisi tukea lapsiperheitä?
Kommentit (102)
Vierailija kirjoitti:
Kumpi sinusta on parempi AP: Nuoret harrastava seksiä ilman kondomia ja saavat mahdollisesti sukupuolitaudin tai tulevat raskaaksi vai se, että harrastavat seksiä kondomilla ja pysyvät terveinä eivätkä joudu abortoimaan tai tulemaan teinivanhemmaksi?
Teinit ostakoot omilla rahoillaan kondominsa tai pitäkööt reidet yhdessä
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kertoo siitä, että yhteiskunta haluaa vähentää lapsien kärsimyksiä. Jokaisella lapsella on oikeus syntyä haluttuna eikä teinimogan takia.
Mitä vähemmän ongelmaperheisiin syntyy lapsia, sen enemmän yhteiskunnalla on varaa tukea lapsiperheitä. Nyt valtaosa rahoista menee lastensuojeluun.
Ilmainen ehkäisy tulisi nuorien lisäksi tarjota jokaiselle joka sitä haluaa, muttei ole siihen varaa.
Juurikin näin. Hyvätuloisten lapsilla ja nuorilla olisi varaa ehkäisyyn. He todennäköisesti pitävät huolen ehkäisystä, hakeutuvat korkeakoulutukseen ja tekevät lapset vakaaseen ympäristöön. Heidän lapsistaan kasvaa todennäköisemmin veronmaksajia.
Ne nuoret, joilla ei ole ehkäisyyn varaa, on usein kaikenmoista muutakin elämänhallinnan ongelmaa. Jos he saavat nuorena lapsia, ongelmat yleensä vain periytyvät. Ylisukupolvinen huono-osaisuus on tosiasi
Eikö sitä rahaa kannattaisi laittaa näiden elämänhallinnan ongelmien hoitoon ennemmin?
No varmaan siitä kertoo että pitäisi olla edes ammattikoulutus tai jonkinlainen yleissivistys ennen kuin alkaa kakaroita vääntämään. Teinisynnytykset on myös riskisynnytyksiä...
Tytöille tungetaan pillereitä jo lapsena, kuukautisten alettua aina vaan varhemmin. Tiedetään etteivät ne ole kaikille hyväksi, eivät sovi kaikille lapsille. Aborttia myös selvasti suositellaan, samaan aikaan meuhataan miksi lapsukaisia ei synny.
Kuka ja mikä taho tätä hoitelee, kenen toimesta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sen että Suomi on hyvinvointivaltio, jossa huolehditaan kansalaisten perustarpeista. Ja pyritään ennalta ehkäisemään tulevia ongelmia. Tämä on mahtava on niin mahtava juttu, että nykyään nuorille ehkäisy on ilmaista.
Ei seksi ole perustarve.
Vilpittömästi ihmettelen, että miksi juuri välineiden ilmaisuus olisi hyvinvointivaltion merkki? Mielestäni sivistynyttä valtiota kuvaisi paremmin se, että nuoret osasivat hankkia itse ehkäisyvälineensä. Jos lähtökohta olisi tuo, uskon että se kannustaisi nuoria itse toimimaan vastuullisemmin ja järkevämmin. Tuntuu hurjalta ajatella, jos nytkin on nuoria, jotka eivät ehkäise sen vuoksi, että ei ole rahaa kondomeja ostaa. En usko, että kellään on niin tiukkaa. Kerätkää pulloja tai jättäkää se energiajuoma ostamatta.
Sisältää mielestäni myös eriarvoisuutta. Kaikki eivät harrasta teini-iässä seksiä.
Nuorisohan osaa itse hankkia ne pillerit vaikka eivät niitä itse maksakaan. (hankkiminen =! maksaminen) minusta on hienoa että nuoriso nämä saa ilmaiseksi, nuorena rahat ovat tiukilla.
Olisiko parempi että nuoret naiset synnyttelisivät epätoivottuja lapsia?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kumpi sinusta on parempi AP: Nuoret harrastava seksiä ilman kondomia ja saavat mahdollisesti sukupuolitaudin tai tulevat raskaaksi vai se, että harrastavat seksiä kondomilla ja pysyvät terveinä eivätkä joudu abortoimaan tai tulemaan teinivanhemmaksi?
Ehkä ei kannata ihan luottaa siihen, että noin tulevat tekemään. Paljon kalliimmaksi se yhteiskunnalle tulee kun ruvetaan teinivanhempien lapsien elämää kustantamaan.
Vierailija kirjoitti:
Mun mielestä ilmaisen ehkäisyn ikäraja on aivan liian korkea. Se voisi olla 20v. Meidän kaupungissa se on 25v.
Nuorten aivot jatkavat kehittymistään noin 27-vuotiaiksi. Sitä ennen ihminen hyvin helposti tekee huonoja päätöksiä, toki sen jälkeenkin mutta sitten eivät enää ole kehittymisvaiheessa ja vastuu tulee itse kantaa. Minun mielestäni se ilmainen ehkäisy voisi hyvinkin jatkua siihen 27 ikävuoteen saakka.
Näytä aiemmat lainaukset
Vierailija kirjoitti:
Ei seksi ole perustarve.
Vilpittömästi ihmettelen, että miksi juuri välineiden ilmaisuus olisi hyvinvointivaltion merkki? Mielestäni sivistynyttä valtiota kuvaisi paremmin se, että nuoret osasivat hankkia itse ehkäisyvälineensä. Jos lähtökohta olisi tuo, uskon että se kannustaisi nuoria itse toimimaan vastuullisemmin ja järkevämmin. Tuntuu hurjalta ajatella, jos nytkin on nuoria, jotka eivät ehkäise sen vuoksi, että ei ole rahaa kondomeja ostaa. En usko, että kellään on niin tiukkaa. Kerätkää pulloja tai jättäkää se energiajuoma ostamatta.
Sisältää mielestäni myös eriarvoisuutta. Kaikki eivät harrasta teini-iässä seksiä.
Nuorisohan osaa itse hankkia ne pillerit vaikka eivät niitä itse maksakaan. (hankkiminen =! maksaminen) minusta on hienoa että nuoriso nämä saa ilmaiseksi, nuorena rahat ovat tiukilla.
Olisiko parempi että nuoret naiset synnyttelisivät epätoivottuja lapsia?
Tai mitä jos he huolehtisivat ehkäisystään omilla rahoillaan? Seki ei ole ihmisoikeus
Vierailija kirjoitti:
No sen että lasten ja nuorten pitää saada olla lapsia ja nuoria ennen kuin tekevät lapsia? Ja nuoret harrastavat seksiä joka tapauksessa - joten parempi huolehtia, ettei meillä tule enempää so$$uperheitä.
Vaan hyvä, että nuorilla olisi ilmainen ehkäisy. Esim. n*rkeilla menee rahat huumeisiin, joten ehkäisyyn ei välttämättä jää rahaa. Syntyy vähemmän lapsia näille vanhemmille kaltoinkohdeltaviksi, pahoinpideltäviksi tai pahimissa tapauksessa tapettaviksi.
Vierailija kirjoitti:
Näytä aiemmat lainaukset
Vierailija kirjoitti:
Ei seksi ole perustarve.
Nuorisohan osaa itse hankkia ne pillerit vaikka eivät niitä itse maksakaan. (hankkiminen =! maksaminen) minusta on hienoa että nuoriso nämä saa ilmaiseksi, nuorena rah
Mieluummin maksat lisää lastenkoteja ja tuet perheitä joihin syntyy ei-toivottuja lapsia?
Kyllä se ehkäisy on sekä se halvin että myöskin inhimillisin vaihtoehto tässä. Abortti maksaa yhteiskunnalle noin 10 000€. Lastenkoti se vasta kallis onkin, ja apu perheille myös.
Pillerit ovat halpoja. Raha on se suurin syy miksi niitä suositaan.
Inhottaa, tänne on parin viikon aikana tunkenut kiroilevia älyvapaita reuhaajia, menkää omiin nurkkiinne, häipykää täältä. Asia kuin asia hoetaan veetä ja kiroillaan. Joka toinen sana on kirosana. Eikö sannakyylät täällä voisi pikkasen siistiä tätä alustaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No sen että lasten ja nuorten pitää saada olla lapsia ja nuoria ennen kuin tekevät lapsia? Ja nuoret harrastavat seksiä joka tapauksessa - joten parempi huolehtia, ettei meillä tule enempää so$$uperheitä.
Vaan hyvä, että nuorilla olisi ilmainen ehkäisy. Esim. n*rkeilla menee rahat huumeisiin, joten ehkäisyyn ei välttämättä jää rahaa. Syntyy vähemmän lapsia näille vanhemmille kaltoinkohdeltaviksi, pahoinpideltäviksi tai pahimissa tapauksessa tapettaviksi.
Puhumattakaan siitä, että huume- tai alkoholiongelmaisten lapsilla saattaa olla joitakin synnynnäisiä ongelmia joiden hoitaminen sitten se onkin todella kallista... Varsinkin jos koko elämänsä joutuu viettämään laitoksessa...
Länsimaat on sairaita. Siirtäneet lisääntymisvastuun roduille, joilla on kyky mutta ei mistään mitään vastuuta ... :)
Uskomaton tulevaisuus nurkan takana.
Vierailija kirjoitti:
Näytä aiemmat lainaukset
Vierailija kirjoitti:
Ei seksi ole perustarve.
Nuorisohan osaa itse hankkia ne pillerit vaikka eivät niitä itse maksakaan. (hankkiminen =! maksaminen) minusta on hienoa että nuoriso nämä saa ilmaiseksi, nuorena rah
Eihän lapsikaan ole ihmisoikeus tai perustarve. Mitä mieltä olet julkisella tehtävistä hedelmöityshoidoista?
Mielestäni voisivat maksaa nekin itse.
Ilmaisen ehkäisyn tarjoaminen on ollut kiistattomassa yhteydessä aborttimäärien radikaaliin vähenemiseen. Hankala sitä on pitää huonona asiana.
"Suomessa tehdään abortteja koko ajan vähemmän taustalla muun muassa seksuaalikasvatus ja ilmainen ehkäisy"
V. 2021, noin 7 600 aborttia, eli 6,7 keskeytystä tuhatta hedelmällisyysikäistä (1549-vuotiasta) naista kohti.
V 2011, noin 10 700 aborttia ja sama väestöön suhteutettu luku oli 9,2.
V. 1975 raskaudenkeskeytyksiä tehtiin yli 21 000, mikä on noin 65 % enemmän keskeytyksiä kuin vuonna 2021.
Erityisesti nuorten, alle 20-vuotiaiden, aborttien määrä on vähentynyt viime vuosina. Vuonna 2021 tehtiin 5,8 keskeytystä tuhatta 1519-vuotiasta kohden, kun vastaava luku viittä vuotta aikaisemmin oli 7,9. Nuorille tehdään ylipäätään vähemmän raskaudenkeskeytyksiä kuin kaikille lisääntymisikäisille naisille keskimäärin. Toisaalta myös nuorten aikuisten, 2024-vuotiaiden, raskaudenkeskeytykset ovat vähentyneet selvästi.
Lähde: https://yle.fi/a/3-12514053
Ilmainen ehkäisy on myös paljon halvempi kuin abortti. Jokainen ehkäisty vahinkoraskaus on suoraa säästöä yhteiskunnalle.
Yhden abortin hinnalla saa vuodeksi e-pillerit kuudelle.
Lähde: https://yle.fi/aihe/artikkeli/2015/03/02/yhden-abortin-hinnalla-saa-vuo…
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tai pitäkööt prinssinakkinsa housuissaan.
Arvoista kertoo se, että ilmaisten spärdäreiden ansiosta kaikkia tarjolla olevia tippuritartuntoja ei ole pakko hankkia.
Lapsiperheitä tuetaan muutenkin jo aivan riittävästi.
Siksi ne tulee ostaa omilla rahoilla