Ymmärtävätkö ihmiset todella miten huonossa jamassa Suomen talous on?
Velalla eletään, bkt ei nouse, talouskasvua ei synny, valtionlainojen korot nousevat ja näiden seurauksena työttömyys kasvaa ja lisääntyy ja kiitos lakkojen yhä useampi yritys muuttaa ulkomaille.
Kohta tulee troikka, Ekp, IMF ja komissio ja sanelevat mitä tehdään ja mistä leikataan, ei puhuta enää 6:sta miljardista eurosta vaan paremminkin 16 miljardista, nyt kannattaisi kyllä toivoa että tämä Suomen nykyinen hallitus onnistuu tai meillä ei ole enää viiden vuoden kuluttua hyvinvointivaltiosta kuin rippeet jäljellä.
Laittakaa nyt hyvät ihmiset oma taloutenne kuntoon, maksakaa velkoja pois, hankkikaa joku hyvä ammatti ja miettikää asumistanne ja menojanne, säästäkää jos mahdollista pahan päivän varalle jne., sillä kohta rysähtää Suomen taloudessa.
Kommentit (327)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tulkoot vaan. Kiristävät hyvätuloisten eläkeläisten verotusta ja peruvat veroalennukset hyvätuloisilta. Odotan jo.
Luuletko tosissaan, että sieltä tuodaan kommunismia tänne?
Silloin kaivetaan jokainen sentti esiin, vaikka kokkaria se ei miellytä.
Ei, vaan keinot on samat kuin yksityisellä ihmisellä talousongelmissa: Menot kiristetään minimiin. Luuletko, että valtionrahat uppoaa rikkaiden taskuun?
Siinäpä se, että valtiontalous ei toimi samalla periaatteella kuin yritykset tai yksityinen kuluttaja.
Valtion täytyy pitää kulutusta yllä pitämällä huolta siitä, että ihmisillä on mitä kuluttaa. Tämä hallitus tekee päin vastoin.
Så om folket inte förtjänar, lånar staten från utlandet och delar ut fyrket åt folket (de utvalds släktingarna) och så kan de köpa av varandra? Nästa år körs samma sak på nytt. I Finland kör man den skivan redan det 24:de året i rad. Hur länge tror ni att detta fungerar?
Auttaisiko Kreikka yksittäisenä maana vastavuoroisesti meitä miljardeilla euroilla, jos ja kun me vuorostamme joudumme kuseen? Kiinnostaisi tietää...
Vierailija kirjoitti:
Minua kiinnostaa vain oma talouteni. Suomen taloudesta päättävät eri ihmiset eikä minulla ole siihen sananvaltaa. Ei ole minun asiani korjata valtion virheitä joten asia ei minua kiinnosta.
Sehän on niin, että valtio olemme me.
Vierailija kirjoitti:
Pahimmat ongelmat ovat katastrofisyntyvyys, olematon tuottavuuden kasvu, investointien sakkaaminen ja kasvutoimialojen puute.
Mä en ymmärrä tätä, kun jankutetaan , miten huono juttu on kun lapsia syntyy niin vähän, kun eihän tulevaisuudessa edes riitä työpaikkoja kaikille tänä päivänä syntyville lapsille. Ja siinäkin tulee säästöjä kun ei tarvii kouluja ja päiväkoteja yhtä paljon kuin nykypäivänä.
Vierailija kirjoitti:
Ruotsissa on kovempi verotus kuin Suomessa ja hyvin näyttää taloudellisesti menevän.
Frånsett faktumet att påståendet är falskt.
Vierailija kirjoitti:
Jos Suomen talous olis oikeasti niin katastrofikunnossa ei a) rakennettais tunnin junarataa b) korjattaisiin Mäntyniemeä 55 miljoonalla c) rakennettais lukuisia muita ylikalliita hankkeita. Miten yksi perus puistohankekin voi Helsingissä maksaa 8 miljoonaa? Ilman edes yhtään rakennusta.
Jotenkin näihin vaan aina löytyy rahaa, joten mun puolesta voitte tunkea sen talouskriisinne...
Ottamatta kantaa, ovatko juuri nuo hankkeet kaikkein tärkeimpiä, niin työtä ne ainakin tarjoavat monille. Ei ne miljoonat mihinkään kaivoon mene, kuten EU-tukipaketit, vaan ne menee työntekijöille (toki firmoille ja välistä vetäjille osa).
Vierailija kirjoitti:
Suomeen halutaan lisää ulkomaisia investointeja, varmaan tämä poliittinen lakkoilu lisää niiden intoa tulla Suomeen?
Strömmen av företag är ut ur Finland, inte in det.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Noh....olen jo muuttamassa karkuun ulkomaille Suomen tulevaa katastrofia. Mitään ei ole tehtävissä sillä iso osa kansasta uskoo edelleen demarien utopiaan joka ei kestä lähempää tarkastelua. Sanonta vaan että hyvästi Hölmölä!
Jos lähtee juoksemaan ongelmia pakoon niin saa juosta aina. Vaikeat ajat ovat edessä mutta niitä on ennenkin ollut ja niistä on selvitty. Aina on tullut myös uusi nousukausi.
1 jobbar och 3 äter. En av 3 som jobbar, får 1 sin inkomst ur de 2 andras arbete. Det kan omöjligt fungera då mindre än 1/4 av befolkningen bringar in pengar åt hela befolkningen att leva på.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minua kiinnostaa vain oma talouteni. Suomen taloudesta päättävät eri ihmiset eikä minulla ole siihen sananvaltaa. Ei ole minun asiani korjata valtion virheitä joten asia ei minua kiinnosta.
Sehän on niin, että valtio olemme me.
Minun rahani eivät ole valtion rahoja vaan niiden käytöstä päätän minä itse. Jos valtio ei osaa raha-asioitaan hoitaa niin hoitakoon ne sellainen taho joka osaa hoitaa. Minä en ole käskenyt valtiota hoitamaan taloutta huonosti joten irtisanon itseni kaikista valtion rahan käyttöön liittyvistä asioista. Oman talouteni olen osannut hoitaa je ne kaksi eivät liity toisiinsa nyt eivätkä koskaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ruotsissa on kovempi verotus kuin Suomessa ja hyvin näyttää taloudellisesti menevän.
En tiedä Ruotsin kokonaisveroastetta, mutta jotain sieltä kannattaisi kopioida. On esimerkiksi vientivetoinen palkkamalli. Ei ole poliittisia lakkoja. Ei ole yleissitovia työehtosopimuksia.
Vanha viisaus oli että taantumassa otetaan velkaa siihen että korjataan infraa (esim. tiet kuntoon) ja muuta pakollista millä saadaan luotua työtä. Mutta mehän ollaan otettu velkaa myös "hyvinä aikoina" pitääksemme pystyssä valheellista hyvinvointia. Eikä edes saatu niitä teitäkään kuntoon velkarahalla.
"Aikuinen lapseton tukielätti on vuoden turhake"
Hyvin sanottu. Jos ei työkykyinen yksilö kykene itsestään huolehtimaan, niin mikä ihmeen velvollisuus meillä muilla on näiden kotona makoilua kustantaa?
Tulen tekemään kaikkeni, että asiaan tulee muutos. Ja minulla on kohtalaisesti vipuvartta.
P.s. mene töihin.
Tätä hysteriaa lietsotaan tahallaan nykyhallituksen leikkausten oikeuttamiseksi. Suomen velkaantuneisuus on eurooppalaista keskitasoa, ei vähemmän eikä enemmän. Jos verotusta kiristettäisiin 2020-luvun alun tasolle, iso osa julkisen talouden vajeesta olisi katettu. Pikemmin pitäisi keskustella siitä mihin leikkauksilla tähdätään. Miksi talouselämän uudistaminen edellyttää kansalaisoikeuksien rajoittamista ja miksi Suomesta halutaan tehdä lähinnä kaivosfirmojen matalapalkkasiirtomaa.
Vierailija kirjoitti:
Nämä päätökset on nyt vaan välttämättömiä.
Kun vähennetään sieltä ministerin tuloluokasta varsinkin verotusta, niin muutkin kuin ahkerat ministerimme alkaa tahkoamaan 10 000 euroa kuukaudessa, eikä vaan jotain muutamaa tuhatta.
Ja kun laitetaan duunari polvilleen niin jää sitten enemmän sitä jaettavaa esimerkiksi osakesijoittajille, sillä he ovat kuitenkin tämän maan selkäranka.
Hyvinvointivaltio pelastetaan, vaikka se tietäisi omienkin arvioiden mukaan 17 000 uutta köyhää lasta. Tajuavat sitten nekin saman tien paikkansa eivätkä ala kuvittelemaan liikoja, etteivät totu elintasoon mitä eivät ole ansainneet, toisin kuin meidän ahkerat politiikot, joilla on cv:ssä jo monta vuotta kokemusta puoluepolitiikasta.
Jo vuonna 2017 EK:n pomo sanoi että palkat ovat 15% liian korkeita.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä ihmiset ymmärtää, mutta omista eduistaan ei kukaan halua tinkiä. Toisaalta valtio sönkkää rahaa pilvin pimein turhuuksiin. Itse ehdottaisin, että budjetti nollataan. Sen jälkeen rakennetaan koko juttu uusiksi. Riittävä rahoitus tärkeimpiinn eli turvallisuuteen ja huoltovarmuuteen. Sitten koulutus ja sote. Sotessakin pitää siivota tilanne, jossa lääkärit pökää (tn. haluavat tehdä, koska ei tarvi olla asiakkaiden kanssa) lausuntoja päivät pitkät potilaiden kohtaamisen sijaan. Samoin hoitajien työ pitää virtaviivaistaa. Ei turhaa byrokratian palvelua, mutta toisaalta ei myöskään ajatusta, jossa työ työaikana olisi jotenkin rasite. Terveydenhuoltoon on pesiytynyt myös rutinankulttuuri, jossa istutaan takapuolella valittamassa. Töitä on paljon, mutta sitä pitää jakaa sopivasti ja vähän miettiä sitä omaa asennetta. (ja turhat johtajat pois keksimästä lisätöitä kaikenlaisten järjestelmien muodossa)
Lopuksi voidaan katsoa, rii
Ei voi vaivata naapuria tai sukulaista.Kelatakseja tarvitaan kun julkinen liikenne on ajettu alas. On taas kyllä niin pöllöä tekstiä. Ehdotat pienituloisten ihmisten t@poamista koteihinsa.
Ei talous missään pyöri ilman velkaa, Orpon hallitus vaan ottaa lisää velkaa niin kuin kaikki hallitukset olivatpa oikeistolaisia tai vasemmistolaisia.
Vierailija kirjoitti:
"Aikuinen lapseton tukielätti on vuoden turhake"
Hyvin sanottu. Jos ei työkykyinen yksilö kykene itsestään huolehtimaan, niin mikä ihmeen velvollisuus meillä muilla on näiden kotona makoilua kustantaa?
Tulen tekemään kaikkeni, että asiaan tulee muutos. Ja minulla on kohtalaisesti vipuvartta.
P.s. mene töihin.
Mitähän minä sitten tekisin? Minulla ei ole töitä enkä niitä tarvitse. Minulla on kyllä muutama yritys ja niissä työntekijöitä. En minä kyllä tarvitse niitä yrityksiäkään koska pystyn elämään tekemättä mitään vaikka 200 vuotta. Mutta voisinhan minä vaikka omistaa vahingossa sen yrityksen jossa sinä olet töissä ja antaa vaikka kenkää. Mulkkuhan sinä olet joten tuskin siinä kukaan mitään menettäisi. Sinun vipuvartesi tuskin riittää mihinkään vaikka voithan sinä haaveilla. Tässä maassa katsos määrävät ne joilla on siihen varaa ja sinä tuskin olet sellainen. Tyhjää jauhava turhake sinä olet.
Vierailija kirjoitti:
Jos tilanne olisi paha, olisi tehty kuten 1990-luvulla, jolloin verotus oli ihan toista luokkaa.
Palkkani oli silloin paljon pienempi, mutta verotus oli n. 8 % suurempi kuin nykyään.
Se on ideologinen valinta hallitukselta, että verotusta ei nosteta kautta linjan. Nythän ne alkoivat äkkiä puhua senkin puolesta, mutta epäilen, että se menee taas siihen, että ne kohdistuu keskituloisiin.
På den tiden var momsen inte 24 %, det fanns ingen fastighetsskatt, ingen bruksskatt på bilar, ingen YLE skatt, ingen elskatt samt ett och annat sattyg.
Ei hätää. Olen ryhtymässä yrittäjäksi. Pelastan Suomen talouden jumppakeppi-bisnekselläni.
Se imf vois myös tarkastella 2 miljardin satsausta kuntouttavaan työtoimintaan ja ponikursseihin. Siis Hetkinen täällä aikuiset ihmiset askartelevat makaroneista, ja te ohjaatte tälle firmalle julkisia rahoja....
Haluaisin nähdä ilmeensä. :D