Häiritseekö muita toimittajien puheviat?
Televisio ohjelmissa juontajat kuin toimittajatkin ovat usein puhevikaisia R.S ja L vikoineen ja ihmetyttää miksi ihmeessä heidät on palkattu vai onko olemassa jokin vammaiskiintiö joka pakottaa sellaisia palkkaamaan? Sama sönköttäjä ilmiö toistuu myös niin iltalehden/iltasanomien toimittajien videoilla kuten myös youtuben sisällöntuottajienkin keskuudessa? Mistä näitä puhevikaisia oikeasti sikiää??
Kommentit (115)
Ei häiritse, yritän kuunnella mitä henkilö haluaa sanoa ja keskityn itse asiaan. Kukapa meistä olisi täydellinen. Ja mitä se täydellisyys edes olisi.
Vierailija kirjoitti:
Häiritseekö sinua ap. keskustelupalstan aloitukset, jossa ei osata kirjoittaa oikein suomenkieltä?
Pitäisikö heidän kirjoituksia rajoittaa tai kieltää kokonaan?
suomenkieltä 🤦🏼🤦🏼🤦🏼🤦🏼🤦🏼🤦🏼🤦🏼🤦🏼
Enemmän ärsyttää toimittajat, jotka puhuvat haastateltavien päälle.
Niinku mikä ärsyttää niinku? En mä niinku tiedä niinku mikä mua niinku ärsyttäs.
50 luvulla äitini ja me sisarukset opetettiin r ja s veljelleni, joka ei niitä osannut. Aloimme aina sanomaan : ärrän kierrän orren ympäri ja ässän pistän taskuun.
Silloin herkut oli vähissä ja luvattiin veljelle pala suklaata, kun oli sanonut viisi kertaa tuon ja lopulta oppi oikein niin sai koko suklaalevyn😻
Nuoret naiset ovat usein S-vikaisia, myös paljon L-vikaisia. Mistä sitten mahtaa johtua, en tiedä.
Vierailija kirjoitti:
TV1:n uudet nuoret toimittajat ovat melkein poikkeuksetta puhevikaisia. Kuka sössöttää, kuka ei saa lausutuksi jotain muuta kirjainta. Pistäkää heidät puheterapiaan, samoin pahasti puheensa nuotittavat.
Mun mielestä taas sut pitäis laittaa terapiaan.
Minua häiritsee se, kun toimittaja ei sano kaikkia sanoja ääneen kokonaan vaan nielee lauseista viimeisten sanojen loput.
Vierailija kirjoitti:
Aloittajan yhdys sana virheet häiritsevät enemmän.
Alottaja tuskin tekee tuota tyäkseen notta vaatimustaso on sillo alahaisempi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä siinä hieman sisältö käRshii jos ei saa selvää mitä toimittaja esimerkiksi haastateltavalta kysyy. Onhan toisaalta suomessa ollut presidenttikin jonka etunimi taisi olla Tavja tai jotain sinnepäin.
Tämä mainitsemasi presidentti oli kyllä ylivoimaisesti huonoin presidentti koskaan.
Koska oli nainen?
Olisko ollut soveliasta jos miespresidentti olisi silitellyt puten kättä? Mielestäni naispuoliseltakin turhan lemmekäs teko.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä siinä hieman sisältö käRshii jos ei saa selvää mitä toimittaja esimerkiksi haastateltavalta kysyy. Onhan toisaalta suomessa ollut presidenttikin jonka etunimi taisi olla Tavja tai jotain sinnepäin.
Tämä mainitsemasi presidentti oli kyllä ylivoimaisesti huonoin presidentti koskaan.
Koska oli nainen?
Olisko ollut soveliasta jos miespresidentti olisi silitellyt puten kättä? Mielestäni naispuoliseltakin turhan lemmekäs teko.
Miespresidentithän eivät tehneet mitään virheitä.
Esim Tero Karhu on tehnyt viastaan vahvuuden.
Miksi jotkut ihmiset puhuvat kauhealla kiireellä ja tulee koko ajan väliin paljon äänteitä äää, aaa, aarrrr, öööö, ömmm ja muuta. Tekisi mieli haukkoa happea siinä vaiheessa tai ottaa lisähappi. Niin kiire ei ole, etteikö ehdi kerätä ajatuksia ja sanoja, tuoda se tyylikkäästi ulos. Yksi toimittaja puhuu niin nopeasti että sanat imeytyvät osittain pois kuin vakuumissa ja on jo seuraava sana. En tiedä miten itse puhuisi, mutta varmuus varmaan auttaisi, ettei ole epävarma hetki. Että tietää mitä puhuu ja mikä asia on menossa.
Vierailija kirjoitti:
Esim Tero Karhu on tehnyt viastaan vahvuuden.
Jaa niinku millä tavalla? Ihan todella häiritsevän kuuloista on hänen puheensa.
Vierailija kirjoitti:
Olisiko kiva, jos joku sanoisi, että häntä häiritsee ulkonäkösi tai äänesi, ap? Että sinun pitäisi pysyä pois ihmisten ilmoilta, koska näytät tuolta? Tuo mitä sanot aloituksessa ei ole sen ystävällisempää. Aloittajan mielestä puhevikaisten ihmisten pitäisi pysyä pois näkyvistä tai kuuluvista, ja se on todella julmaa. Ihmisten pitäisi saada olla ja elää sellaisena kuin ovat ilman ilkeiden ihmisten arvostelua.
Ei ole yllätys, että Suomi on täynnä masentuneita ihmisiä, kun heidän ei anneta olla omia itsejään. En tiedä minkä ikäisiä ap ja muut kirjoittelijat on, mutta voisi olla aika opetella hyväksymään kaikenlaiset ihmiset.
Tämä.
Äännevirheet on aika helppo korjata pois, ja niin todellakin kannattaa tehdä! Nykyään kunnalliselta ei saa enää puheterapiaa näihin, joten pitää mennä omakustanteisesti yksityiselle puheterapeutille.
Ei häiritse, ihmset jotka on jättäny elämänsä elämättä jonka takia toleranssi ärsykkeille ja sosiaalisettaidot jää taaperon tasolle, niin ne häiritsee.
Miten ihminen kehtaakin olla noin tunteiden vietävissä ja esittelee sitä vielä muille mä en tule koskaan ymmärtään.
Koska oli nainen?