Häiritseekö muita toimittajien puheviat?
Televisio ohjelmissa juontajat kuin toimittajatkin ovat usein puhevikaisia R.S ja L vikoineen ja ihmetyttää miksi ihmeessä heidät on palkattu vai onko olemassa jokin vammaiskiintiö joka pakottaa sellaisia palkkaamaan? Sama sönköttäjä ilmiö toistuu myös niin iltalehden/iltasanomien toimittajien videoilla kuten myös youtuben sisällöntuottajienkin keskuudessa? Mistä näitä puhevikaisia oikeasti sikiää??
Kommentit (115)
Onneksi se yksi r-vikainen MTV:n aamutelkkarista on jo ajat sitten poistunut. Todella häiritseviä oli ne haastattelut.
Etpä itsekään vaikuta järin älykkäältä joten antaisitko jokaisen olla sellainen kuin on.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mun lapsella on lievä r-vika, johon on meillä kotona harjoituksia.
Mutta lapseni tapasi taannoin toisen (noin 5-6 vuotiaan) lapsen, joka osasi suomea, mutta äidinkielensä oli jokin sellainen, jossa on runsaasti erilaisia suhuäänteitä. Tuo lapsi kommentoi lapselleni, että miten sinä sihautat tuota ässääsi. Kuuli siis heti, että lapseni s ei ole perus-s. Nyt vasta äitinä olen alkanut kuulemaan, että lapseni s on hivenen sihahtava. Ei perus-s.
Ei kaikki kuule näitä heti. Vaikka olisi umpisuomalainen.
Harvemmin oma äiti huomaa vikoja lapsessaan ja toisaalta onhan oma äitisikin sanonut sinua kauniiksi ja vasta ulkopuoliset ovat tipauttaneet sinut maanpinnalle.
Hyvää päivänjatkoa 🤗
Kaikki äidit eivät osaa puhua lapsillensa oikealla tavalla tai kasvattaa heitä oikein. Sen kyllä huomaa. Monet naiset ovat itserakkaita sekä ylimielisiä ja kuvittelevat aivan liikoja ulkonäöstänsä. Sitten ne rumat naiset luulevat että sisin on tärkein, menee kyllä pieleen kaikki.
Vierailija kirjoitti:
Miksei vanhemmat korjaa lastensa puhevikoja?
Miten ne korjataan? Miksi vanhemmat eivät pysty elämään lastensa puolesta koko elämää? Miksi sinun vanhempasi eivät opettaneet sinulle käytöstapoja tai mitään elämästä? Oletko käynyt jopa kotikoulua koska vaikutat aika yksinkertaiselta?
Monet luulevat että ihminen on kuin robotti joka vain korjataan lääkkeillä tai taikatempulla.
Toki särähtää korvaan, mutta enemmän ärsyttää jatkuva totattelu. Tota niinku öööö tota. Ja puhekieleen pesiytynyt sä-passiivin käyttö ärsyttää vielä enemmän. Ammattitoimittajatkin puhuvat tyyliin "sä voi tehdä". Mistä tämä sikiää???
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksei vanhemmat korjaa lastensa puhevikoja?
Miten ne korjataan? Miksi vanhemmat eivät pysty elämään lastensa puolesta koko elämää? Miksi sinun vanhempasi eivät opettaneet sinulle käytöstapoja tai mitään elämästä? Oletko käynyt jopa kotikoulua koska vaikutat aika yksinkertaiselta?
Jos on hyvät käytöstavat niin toisia ei haukuta yksinkertaisiksi.
Enemmän häiritsee, kun ei osata kieltä. Urheilutoimittaja puhuu mitallista vaikka se on mitali.
Ei nyt erityisemmin. Sen panee huomiolle ja siinä se.
Ei häiritse. Minusta sellainen maailma ja arvot olisi kauhistuttava, jos ammateissa, sananvapaudessa ja mielipiteiden ilmaisuissa jne. kuuluisi vain täydellisille ihmisille, jotka täyttävät kriteerit 100%.
Ja kuka ne kriteerit määrittelisi? Maailma ja ympärillä oleva arvot muuttuvat ja myös ihminen muuttuu, kun ikåäntyy ja kohtaa sairauksia.
Tuntuisi pelottavalta, jos hyväksyttäisiin vain täydelliset ja kriteerit täyttävät henkilöt työelämään. Onhan sitä yritetty, jos tarkastelee historiaa ja jäljet olivat karmivat esim. Saksassa toisen maailman sodan.
Sivistyneeseen yhteiskuntaan ja ihmisyyteen kuuluu ihminen hyväksyä kaikkine puutteineen ja hyvyyksineen.
Ihan yhtähyvin voidaan kysyä, voiko ap. ilmaista mielipidettään, jos hänen suomenkielen kirjoitustaito ei ole 100% oikein?
Ja mitä näille epätäydellisille ja rajoitteisille ihmisille tehtäisiin? Eristetäänkö laitokseen.
Olen monta kertaa lopettanut kiinnostavankin haastattelun tai podcastin, jos siellä joku viljelee sä-sanaa ja/tai suhauttaa ässän terävänä. R tai l-viat ei häiritse yhtään. Se s nyt vaan on sellainen terävä ja pistävä, että hiljentäessäni volyymeja, kuuluu tuo s viimeisenä, ennenkuin ääni kokonaan katoaa. Tätä on myös muutamalla toimittajalla.
Vierailija kirjoitti:
Veikkaan heidän olevan yksinhuoltaja äitien jälkeläisiä joilla on yleensä muillakin elämän osa-alueilla vaikeuksia oppia asioita,eikä heiltä voi ihan täyttä vaatiakkaan.
Ihmettelen tätä yh dissaamista.
He kantavat vastuun. Toisin kuin isät.
Oletko siis hieman tyh mä.
Entä mikä on sun äo?
Voin kertoa, ei korkea.
Häiritsee, etenkin jos radiossa on sellainen puhuja. Jos vika on pieni, niin ei pistä korvaan niin pahasti. Mutta kyllä mun mielestä puhetyöläiseltä pitäisi vaatia melkein moitteetonta ääntämistä. Eihän sähkäriksikään voi ryhtyä jos on puna-vihersokea ja onhan joihinkin ammatteihin pituusvaatimuskin.
Itselläni oli ärrä vika 16 vuotiaaksi, mutta kyllästyin siihen, koska esim. ääneen lukeminen lauseita, missä olis paljon ärrää tuntui hankalalta. Aloin lisätä d-kirjainta jokaisen ärrällä alkavan sanan eteen (esim. Driikinkukko) jolloin sain sen kielen sinne oikeaan kohtaan hampaiden takana ja ärrä soi oikein. Opin muistaakseni kesäloman aikana sanomaan ärrä kokonaan oikein.
Enkä siis sano, että se on kaikille noin helppoa, olin itsekin käynyt päiväkodissa ja alakoulussa puheterapeutilla, mutta ei minulla ainakaan 6 vuotiaana ollut pitkäjänteisyyttä yhden kirjaimen harjoitteluun.
Häiritseekö sinua ap. keskustelupalstan aloitukset, jossa ei osata kirjoittaa oikein suomenkieltä?
Pitäisikö heidän kirjoituksia rajoittaa tai kieltää kokonaan?
Vierailija kirjoitti:
Ei nyt erityisemmin. Sen panee huomiolle ja siinä se.
"..panee huomiolle" 😂
Ei häiritse, vaan minusta se on enemmän persoonallisuuteen kuuluva, ihan samalla tavalla kuin vasenkätisyys.
Jos halutaan täydellisyyttä, ihmiset pitäisi korvata roboteilla ja tekoälyllä, oli kysymys työstä tai mistä tahansa. Näin on jo osittain tehty ja ihmisestä on tullut tarpeeton.
Vierailija kirjoitti:
Usein myös artikuloivat epäselvästi, puhuvat liian nopeasti, nielevät sanojen loppuja. Meteorologeilta kuulee tätä myös. Ja ihan suomenkielisiä ovat. Käsittämätöntä, miten tällaista päästetään läpi.
Lääkäreille ja hoitajille on yleistä tehdä lauseen loppuun sellainen kiekaisu(vaikea kuvailla tässä mutta kyllä te tiedätte mitä tarkoitan). Lisäksi puhuvat ihmisille kuin vauvoille. Se on outoa, ehkä hivenen ärsyttävääkin.
Vierailija kirjoitti:
Onko nykyisin kouluissa enää puheopetusta vai jääkö se kotien vastuulle? Miten niissä tapauksissa toimitaan jos vanhemmilla itselläänkin on puhevika ja koko perhe olettaa sen olevan normaalia?
Puheterapeuteista on pulaa. Nykyään hoidetaan vain kaikkein hankalimmat tapaukset. Minun änkyttävä poikani jäi ilman terapiaa ja olen itse sitten hoitanut terapeutin hommaa omien kokemuksieni pohjalta hyvin tuloksin.
Puheterapeuteilla on valtavasti muitakin asiakkaita kuin vain r, s yms kirjainvikoja. On änkyttäjät, nepsyt, mutistit jne.
Vierailija kirjoitti:
Mun lapsella on lievä r-vika, johon on meillä kotona harjoituksia.
Mutta lapseni tapasi taannoin toisen (noin 5-6 vuotiaan) lapsen, joka osasi suomea, mutta äidinkielensä oli jokin sellainen, jossa on runsaasti erilaisia suhuäänteitä. Tuo lapsi kommentoi lapselleni, että miten sinä sihautat tuota ässääsi. Kuuli siis heti, että lapseni s ei ole perus-s. Nyt vasta äitinä olen alkanut kuulemaan, että lapseni s on hivenen sihahtava. Ei perus-s.
Ei kaikki kuule näitä heti. Vaikka olisi umpisuomalainen.
Puheviat kuulee aina. Sinulla itselläsi on jokin ongelma kerta et ole kyennyt kiinnittämään huomiota lapsesi puheeseen.
Ai tällainen?
"Video: Saksan puolustusministeri tutustui suomalaiseen väestönsuojaan | Iltalehti" https://www.iltalehti.fi/palat/09022e7c-9906-4f59-94eb-99f48fd2a7cc
R , S ja L sointuu minusta hienosti 🙂