Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Ruokakustannukset

Vierailija
09.03.2024 |

Meitä on neljä. Vanhemmat, opiskelija ja abi. Lisäksi kaksi pientä koiraa.

Meidän ruokakulut on 500-600 euroa kuussa. Olen nyt laskenut niitä puolisen vuotta, kun päätin seurata kulujamme tarkemmin.

Tuossa on siis myös koirien ruoka ja hygienikulut.

Ilmeisesti tuo on vähän? Kuitenkin me syömme tosi hyvin. Tarjouksia vain seuraamme tarkasti ja kokkaamme itse paljon, leivon myös.

Kommentit (48)

Vierailija
21/48 |
09.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tuo ei ole yhtään vähän, jos nuoret syö koulussa. Ihan kohtuullinen. Meillä syödään myös hyvin ja terveellisesti. Kadella aikuisella menee ruokiin ,vitamiineihin ym taloustarvikkeisiin mm pesuaineet ja kaikki  paperit , 260e /kk. 

Syödään mm lohta 2 x vk , avokadot ym kaikki todella terveellistä, jureksia,hedelmiä ect.

Tuossa on siis ihan kaikki muu ruoka paitsi ne opiskelijan 1-2 opiskelijalounasta kuussa.

Ja koirien ruoat. Ja opiskelijan ja abin terveyssiteet, shampoot jne.

ap

Jos opiskelija saa tuetun lounaan noin 3€:lla, niin eikö se kannattaisi käydä syömässä aina kun on mahdollisuus?

Kun alat laskemaan kotonakin kaikki aterian kulut, niin kyllä on tiukkaa saada monipuolista ateriaa alle tuon hinnan.

Sinne yliopistolle on julkisilla 45 minsaa joten mitään järkeä ei ole lähteä sitä sinne syömään jos ei yliopistolla muuten ole.

Vierailija
22/48 |
09.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olette te kyllä melkoisia fakiireja. 

Minulla menee yksinkin yli 300€ päivittäistavaroihin, ja siihenkin pitää jo nuukailla.

En syö ulkona, enkä tilaile pizzoja. Teen ihan perusruokaa. 

Käyt liian usein kaupassa etkä osaa suunnitella kuin vain tämän päivän ruoan. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/48 |
09.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Valehtelette niin että korvat heiluu. 

Ostoruoilla aikuisen on vaikeaa päästä alle 10€/päivä budjetin jos syö vähänkin monipuolisesti, ja varsinkin jos mukana on kaikki päivittäistavarat (shampoot, pesuaineet jne.).

Toki ruoka-annoksen hinta pienenee hieman, jos syöjiä on enemmän, mutta ei sitä ilmaiseksi silti saa.

Mutta miksi vähättelette kulujanne? Joku poliittinen agenda, kuinka vähällä voi pärjätä...... eli sillä sitten pitää pärjätä?

En osta joka kerta pesuaineita tai shampoota kun kaupassa käyn. Aikas isoja shampoot ja pesupulverit, ei niitä tartte joka viikko ostella. Kymppiä en saa päivässä menemään ruokaani jonka teen itse enkä käytä valmisruokia ollenkaan. Varaa olisi vaikka käydä päivittäin ravintolassa mutta ei huvita, kun itse osaan tehdä parempaa ruokaa itselleni.

Vierailija
24/48 |
09.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mikä teillä tänä viikonloppuna on ruokalista kaikkine aterioineen ?

Ap vastaa:

Aamupalana abi söi kaksi sulhaspiirakkaa (Lidlin tarjous 20 senttiä piirakka), paistetun kananmunan, teetä, lasin maitoa, Cittarin mammuttimarkkinoiden mansikoita ja Lidlin tarjousbanaanin puolikkaan.

Lounaaksi härkäpapurouhebolognesea ja riisiä (riisi jättisäkki etnisestä kaupasta ja bolognesessa Lidlin halpa tomaattimurska, omat yrtit). Tarjouskurkkua ja Euron päivien porkkanoista raastetta. Viinimarjamehua omista marjoista.

Iltaruoaksi itseleivottua tonnikalapizzaa ja mandariineja jälkiruoaksi (tarjous K-marketista ja tonnikalahiutalw oli edullista)

Esimerkki.

Vierailija
25/48 |
09.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

160-180€ menee kuukaudessa aivan maksimissaan ruokiin ja päivittäistavaroihin. Useampana kuukautena pärjään 120€:lla kun ja jos on tarvetta ostaa pelkästään ruokaa.

Yksin asun, eikä ole lemmikkejä. Töihin otan omat evään mukaan ruuaksi. Ihan "oikeaa" ruokaa, ei pelkästään paria leipäpalaa tai puuroa. 

Toisen kerran kerran syön kotona iltapäivästä/alkuillasta. Ihan oikeaa lämmintä ruokaa tälläkin kertaa. Aamupalaa en arkena syö, iltapalaksi puuroa+raejuustoa ja marjoja(itse poimitut)

Vierailija
26/48 |
09.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

160-180€ menee kuukaudessa aivan maksimissaan ruokiin ja päivittäistavaroihin. Useampana kuukautena pärjään 120€:lla kun ja jos on tarvetta ostaa pelkästään ruokaa.

Yksin asun, eikä ole lemmikkejä. Töihin otan omat evään mukaan ruuaksi. Ihan "oikeaa" ruokaa, ei pelkästään paria leipäpalaa tai puuroa. 

Toisen kerran kerran syön kotona iltapäivästä/alkuillasta. Ihan oikeaa lämmintä ruokaa tälläkin kertaa. Aamupalaa en arkena syö, iltapalaksi puuroa+raejuustoa ja marjoja(itse poimitut)

Hirvittää kyllä kuinka paljon rahaa silti kuluu :(

Vierailija
27/48 |
09.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Noin 4€/ pvä/ hlö?!

Itse jaksan kyllä aina ihmetellä näitä köyhäilyllä kehuskelijoita. Miksi kukaan tavoittelee tuollaista, ellei ole toimeentulotuella elävä tai muutoin köyhyysloukossa?

On ihan fakta, että tuohon rahaan ei voi syödä kuukaudesta ja vuodesta toiseen terveellisesti ja monipuolisesti siten, että vatsa on täynnä. Tai sitten tästä unohtuu taas jotain olennaista tietoa.

Vierailija
28/48 |
09.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Noin 4€/ pvä/ hlö?!

Itse jaksan kyllä aina ihmetellä näitä köyhäilyllä kehuskelijoita. Miksi kukaan tavoittelee tuollaista, ellei ole toimeentulotuella elävä tai muutoin köyhyysloukossa?

On ihan fakta, että tuohon rahaan ei voi syödä kuukaudesta ja vuodesta toiseen terveellisesti ja monipuolisesti siten, että vatsa on täynnä. Tai sitten tästä unohtuu taas jotain olennaista tietoa.

En minä sitä mitenkään tavoittele vaan noin me nyt vaan syödään. 

Vierailija
29/48 |
09.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olipa ärsyttävä aloitus. "Meillä menee ruokaan kymppi kuukaudessa, ollaanko me ihan ihmeellisiä ja hyviä ihmisiä, kun meillä menee näin vähän. Mites te muut, kuinka paljon teillä menee rahaa, ei kun kyllä me ollaan kaikista ihmeellisimpiä ja parhaita". Olkaa vain ihan keskenänne! Ketään ei kiinnosta! Netti on täynnä ohjeita siitä, kuinka syödä edullisesti, ei tänne tarvitse tulla leveilemään.

-yksi, joka syö todella vähällä rahalla, mutta ei koe tarpeelliseksi sitä koko maailmalle kuuluttaa, niin kuin se olisi suurikin hyve

Vierailija
30/48 |
09.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tuo ei ole yhtään vähän, jos nuoret syö koulussa. Ihan kohtuullinen. Meillä syödään myös hyvin ja terveellisesti. Kadella aikuisella menee ruokiin ,vitamiineihin ym taloustarvikkeisiin mm pesuaineet ja kaikki  paperit , 260e /kk. 

Syödään mm lohta 2 x vk , avokadot ym kaikki todella terveellistä, jureksia,hedelmiä ect.

En usko. Puolet kuluista unohtunut laskuista. 

Me myös kaksi henkeä ja alle 300€ riittää hyvin kuukaudessa ruokaan. Ruuat kokataan itse, ihan tavallista kotiruokaa. Lohta ostetaan tarjouksesta, avocadoja ei syödä kun ei tykätä niistä. Mutta muita hedelmiä ja vihanneksia runsaasti. Ei sipsejä tai muuta "turhaa". Että usko pois,hyvin riittää. Ja käydään myös joskus ulkona syömässä,tosin harvoin.

Vierailija
31/48 |
09.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olisi kiva tietää saako ihmiset ruoka-apua jostain. Toisessa ketjussa joku kehuskeli pienillä ruokakuluilla kunnes ilmeni että saa joltain maajussisukulaiselta ilmaiseksi juureksia ja lihaa. Tottakai siinä säästää. Samoin jos onnistuu leipäjonosta saamaan valtaosan ruuasta. Eräs äiti kehui että heidän nelihenkisellä perheellään menee 50e/kk ruokaan kun saavat ruokajakelusta niin hyvin. Kyseessä ei ollut mikään tuntien jonottelu ja niukkuuden jakaminen vaan perheelle tehty erityisjärjestely koska perheen äiti oli tuhlannut rahat.

On toki hienoa jos joku pystyy ruokakuluissa säästämään mutta sekin voi mennä ankeaksi jos joutuu jatkuvasti miettimään kaiken sen säästämisen kautta. Ja kieltämään lapsilta ja nuorilta mehut ja limpat. Monet nuoret juovat energiajuomia ja on kyllä niuhottamista jos ne kokonaan kielletään.

Vierailija
32/48 |
09.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

laskekaapa huviksenne vaikkapa kuinka paljon teillä menee rahaa vuoden aikana karkkeihin,sipseihin ja limppareihin. Vaikkapa jokaisena viikonloppuna karkki+sipsipussi dippeineen ja limppareineen Netflixin kylkeen. About 10€ viikonlopussa. Tekee yli 500€ vuodessa.

6 tai 8 päkki olutta viikonlopussa taitaa tehdä lähemmäs 600 vuodessa.

Tuosta jos vaikka jättää puoletkin pois tekee jo hurjan paljon säästöä, 1-2€/pvä!

Itse en juuri koskaan noita ostele. Karkkia en osta koskaan (saatan syödä kyllä jos vieraissa tai juhlissa on tarjolla). Sipsejä ostan pari-kolme kertaa vuodessa. Olutta sentään toisinaan

Vierailija
33/48 |
09.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen se yksinasuja, joka tilaa ruoat 10 päivän välein netistä, 50 euron satsi kerrallaan. Tämän viikonlopun ruokalistalla on

- aamulla: lämmintä kahvia, maitoa, puuroa, rusinoita, voisilmä, mandariini

- lounas: Nizzan salaatti, jossa romaine-salaattia, perunaa, keitettyä kananmunaa, tomaattia, punasipulia, vihreitä papuja, oliivia, sardiinia, tonnikalaa, persiljaa, vinegrettikastike

- välipala: kylmää kahvia, jääpaloja, maitoa, avocadotoast, jossa 2 siivua paahdettua täysjyväleipää, 1/2 avocado, vähän oliiviöljyä, persiljaa ja chiliä

- päivällinen: kanapasta, jossa broileria, täysjyväpastaa, maitoa, kanalientä, oliiviöljyä, suolaa, mustapippuria, persiljaa, vähän parmesaania

- iltapala: teetä, mandariini

Nämä siis lauantaina, sunnuntaina ehkä melko sama, salaattia on vielä yksi annos ja kanapastaa on vielä ainakin kolme annosta jäljellä. Avocadoakin on vielä toinen puolikas. Yksin asuessa ongelma on että joutuu usein syömään samaa parina-kolmena päivänä kun ei osaa tehdä vain yhtä annosta ruokaa. 

Vierailija
34/48 |
09.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap vastaa:

Aamupalana abi söi kaksi sulhaspiirakkaa (Lidlin tarjous 20 senttiä piirakka), paistetun kananmunan, teetä, lasin maitoa, Cittarin mammuttimarkkinoiden mansikoita ja Lidlin tarjousbanaanin puolikkaan.

Lounaaksi härkäpapurouhebolognesea ja riisiä (riisi jättisäkki etnisestä kaupasta ja bolognesessa Lidlin halpa tomaattimurska, omat yrtit). Tarjouskurkkua ja Euron päivien porkkanoista raastetta. Viinimarjamehua omista marjoista.

Iltaruoaksi itseleivottua tonnikalapizzaa ja mandariineja jälkiruoaksi (tarjous K-marketista ja tonnikalahiutalw oli edullista)

Esimerkki.

Entä muu perhe ?

Vierailija
35/48 |
09.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ostoruoilla aikuisen on vaikeaa päästä alle 10€/päivä budjetin jos syö vähänkin monipuolisesti, ja varsinkin jos mukana on kaikki päivittäistavarat (shampoot, pesuaineet jne.).

Toki ruoka-annoksen hinta pienenee hieman, jos syöjiä on enemmän, mutta ei sitä ilmaiseksi silti saa.

Mutta miksi vähättelette kulujanne? Joku poliittinen agenda, kuinka vähällä voi pärjätä...... eli sillä sitten pitää pärjätä?

Minulla ei ainakaan shampoo ja pesuaineet kuulu "päivittäistavaroihin". Mitähän tarkoitat taas "monipuolisesti", sitäkö että pitää olla avocadoja, smoothieita, tuoreita mansikoita, jäätelöä, sipsejä ja leivoksia kaiken aikaa kotona. Minulla ei ikipäivinä kulu kymppiä päivässä ruokaani. Teen itse alusta lähtien kaikki ruokani myös salaatit ja niiden kastikkeet. Kun syötte niitä eineks

Kyllä ne perushygieniatuotteet ja pesuaineet lasketaan päivittäistavaroihin, vaikka sinä et niitä käytäkään.

Ja jos sinäkin viitsisit laskea kaikki kustannukset oikein niin tuskin pääset paljon alle kympin.

Ihminen tuntuu olevan hyvä valehtelemaan itselleen. Miksi tässäkin, sitä ei voi ymmärtää.

Vierailija
36/48 |
09.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olisi kiva tietää saako ihmiset ruoka-apua jostain. Toisessa ketjussa joku kehuskeli pienillä ruokakuluilla kunnes ilmeni että saa joltain maajussisukulaiselta ilmaiseksi juureksia ja lihaa. Tottakai siinä säästää. Samoin jos onnistuu leipäjonosta saamaan valtaosan ruuasta. Eräs äiti kehui että heidän nelihenkisellä perheellään menee 50e/kk ruokaan kun saavat ruokajakelusta niin hyvin. Kyseessä ei ollut mikään tuntien jonottelu ja niukkuuden jakaminen vaan perheelle tehty erityisjärjestely koska perheen äiti oli tuhlannut rahat.

On toki hienoa jos joku pystyy ruokakuluissa säästämään mutta sekin voi mennä ankeaksi jos joutuu jatkuvasti miettimään kaiken sen säästämisen kautta. Ja kieltämään lapsilta ja nuorilta mehut ja limpat. Monet nuoret juovat energiajuomia ja on kyllä niuhottamista jos ne kokonaan kielletään.

Meinasin jo yläpeukuttaa tekstiäsi, mutta tuossa mehu-/limu-/energiajuoma-asiassa olen eri mieltä. Energiajuomat tulisi jopa kokonaan kieltää. Limut voivat lapset ostaa omilla viikkorahoillaan, jos tarpeelliseksi kokevat niitä juoda. Minusta on ihan ok opettaa lapsille, ettei perheen ruokarahoja käytetä jatkuvasti turhiin kaloreihin.

Vierailija
37/48 |
09.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meillä 3 teinipoikaa, vanhemmat ja kaksi kissaa. Ruoka, lemmikkien ruoka ja hygieniat kuussa n. 600-800 € eli samoissa mennään.

Mä koen, että meillä syödään hyvin, herkkuja olisi varaa karsiakin. Kaupassa katson kilohinnat, mutta esim. kotimaisuus painaa enemmän kuin hinta. Luomuna ostan hedelmät ja osan juureksista, samoin kuin kahvin. 

Liian vähän. Teinit (vielä pojat!) näkee nälkää. Ne syö perinteisesti aina hevosen per kerta!

Mulla (nainen) menee jo yksin tuo 400-500 e/kk ruokaan. Syön terveellisesti normiruokaa ympyrän mukaisesti ja olen pieni 160/60.

Vierailija
38/48 |
09.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En osta joka kerta pesuaineita tai shampoota kun kaupassa käyn. Aikas isoja shampoot ja pesupulverit, ei niitä tartte joka viikko ostella. Kymppiä en saa päivässä menemään ruokaani jonka teen itse enkä käytä valmisruokia ollenkaan. Varaa olisi vaikka käydä päivittäin ravintolassa mutta ei huvita, kun itse osaan tehdä parempaa ruokaa itselleni.

No voi hellanlettas sentään. Tuskin ostat vessapaperia, hammastahnaa, voita, tai miljoonaa muutakaan tuotetta joka kerta. 

Keskiarvoistahan tässä on kyse. Ja kymppi ei ole aikuiselle ihmiselle mikään iso budjetti. Se menee jo työpaikkaruokailuun. 

Tai kahviin ja pullaan.

Mutta sinullahan on omat eväät?

Vierailija
39/48 |
09.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap vastaa:

Esimerkki.

Entä muu perhe ?

Minä söin aamulla hedelmiä ja Lidlin bagelin ja kahvia.

Kahvia on hamstrattu tarjouksista ja sitä on saanut huokeimmillaan 2,50 paketti.

Saman lounaan ja illalla ruispuuroa ja hedelmiä. On hamstrattu hedelmiä kun ne oli tarjolla monessa kaupassa hiljan.

Opiskelija söi nuo samat suunnilleen kuin abikin. Mies söi muuten samat suunnilleen mutta munakasta illalla ja bolognesen kanss eilisen glut pastan loput.

Vierailija
40/48 |
09.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eilen illalla oli kananuggetteja, spagettia, miniluumutomaatteja - laiska ilta, niin en vitsinyt nähdä vaivaa.

Tänään: aamupala paistettuja kananmunia, itseleivottuja sämpylöitä (Fazerin siemensämpyläjauhot oli -70%, laitan siitä pari desiä ja loput tav.vehnäjauhoja puolen litran nestemäärään), kermajuustoa. Teetä tai jääteetä (viimeksi maksoi 1,45€/1,5l). Joo ei ollut kasviksia tänään teinipoikien sämpylöissä, itse söin sämpylän päällä itsetehtyä hummusta. Koska tykkään siitä!

Lounas keskiviikkona tehtyä makaronilaatikkoa, ketsuppia näköjään aika paljon, itse söin jääkaapin jämistä tekemäni pastasalaatin (makaronilaatikosta ylijääneitä keitettyjä makaroneja, tonnikalapurkin loput, siitä on syönyt jo yksi teini kaksi kertaa, itsetehtyjä maustekurkkuja pilkottuna, pari minuluumutomaattia, suippopaprikaa pilkottuna; K-menu majoneesia, makeaa chilikastiketta ja viimevuoden puolelta jäänyttä sinappisalaatinkastiketta).

Iltaruokana yleisön pyynnöstä uunimakkaraa (kotimaista uunmakkara, pirkan kermajuustoa), maissintähkiä (niitä esikeitettyjä maisseja, olivat syksyllä tarjouksessa alle euron paketti) ja toissapäiväistä spagettia. Ja kun lämmitin uunin, niin leivoin sitten kauralastuja.

Jos joku haluaa illalla vielä jotain, niin on popkornia ja jäätelöä.

Huomenna aamupalalla mannapuuroa + sämpylää, päiväruokana jotain kanaa+itsekerättyjä sieniä ja jasminriisiä (teen ehkä myös dahlia lisukkeeksi, niin siitä riittää ensi viikon lounaille). Ajattelin tehdä marjarahkaa pakastemarjoista (itsekerättyjä). Usein teen viikonloppuna myös pannukakkua, mutta en viitsisi nyt (kun pitäisi lämmittää sitten uuni, enkä tehnyt sitä pannaria tänään). Mietin myös, että olisin tehnyt kylmäsavulohikeittoa (pakastimessa on xtran kylmäsavulohipaketteja, jotka maksoi 1,50€ päiväystuotteina), mutta teen sitä vasta viikolla.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi yhdeksän yksi