Kollega on lastensa takia koko ajan poissa
Neljä lasta, jotka vuoronperään kipeänä. Puolen vuoden aikana hän on keskimäärin ollut poissa 6pv/kuukausi.
Miksi työntekijät joilla on lapsia saa olla huoletta poissa?
T. V#tuttaa koska itselläni oli flunssa ja sen takia paheksuttiin 3 pv:n poissaoloa.
Kommentit (125)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei voi mitään. Turhaan napiset.
Haluan, että omaa lyhyttä 3 päivää/ vuosi sairaspoissaoloani ei paheksuttaisi, kun korkeammassa asemassa oleva kollega on huoletta 36 päivää puolessa vuodessa poissa lapsien sairastelun takia
ap
Mitä vttua tänne uliset? Ulise työpaikallasi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Millainen ihminen pitää kirjaa työkaverin poissaolopäivistä ja vieläpä urkkii selville, mistä syystä työkaveri on poissa? Kuulostaa siltä, että olisi tarvetta päätohtorille.
Ehkä sellainen, jonka niskaan kaatuu poissaolevan työkaverin työt? Näitä aloja on paljon, eikä sijaisia saada/oteta.
Se on jokaisen oma valinta, jos suostuu tuollaiseen. Kukaan täysipäinen ei tee enempää kuin pystyy vaikka kaikki muut olisivat saikulla. Katsos kun mikään ei muutu jos lampaat vain alistuvat eivätkä pidä kiinni oikeuksistaan. Se ei ole työntekijän ongelma, jos työt jäävät poissaolojen takia tekemättä.
Katsos, kun ihan liitosta sanota
Aika paska liitto teillä, kun ei tunne työntekijän oikeuksia. Työntekijällä ei ole minkäänlaista velvollisuutta tehdä muiden hommia omiensa lisäksi. Ei tosin ylllätä, että naisvaltaisella hoitolalla kiltisti alistutaan ja raadetaan vaikka pää kainalossa 15h työvuoroja, jos pomo käskee. Miesvaltaisella alalla kukaan ei ikinä alistu tuollaiseen, vaan työt tehdään työajan puitteissa ja pomo hoitaa loput haluamallaan tavalla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihmiset!
Mua ei häiritse kollegan poissaolot, vaan se, että hänen poissaoloihin suhtaudutaan täysin hyväksyvästi, mutta omiini ei. Vaikka itselleni tämä oli toinen kerta.Ja lapselliset saavat tehdä etätöitä. Se on aina hauskaa kun jonkun jamppa-Jalmari keskeyttää teams kokouksen ja se on ah, niin hauskaa. (Ja onhan se, mutta samaan aikaan vtuttaa että kukaan lapseton ei saa tehdä etätöitä).
Mitä syytä lapsettomalla on tehdä etätöitä? Meinasitko hoitaa sairasta mummoasi?
Jos se lapseton vaikka haluais tehdä itse flunssaisena mieluummin etätöitä kuin tulla työpaikalle yskimään ja niistämään. Kerta se saikku on paheksuttua flunssaisena.
-eri
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei taida olla kovin kiva työpaikka, jos paheksutaan sairasteluja...
Paheksuisit itsekin jos joutuisit luopumaan vapaapäivistä ja tekemään sairastelijan vuoroja saamatta muuta korvausta kuin vapaapäivän sitten joskus.t.eri
Tietääkseni tällaiseen ei voi pakottaa.
Ei voi pakottaa mutta kuka haluaa jättää työkavereita pulaan ?Kiireinen llounasravintola esimerkiksi -ei auta sanoa asiakkalle että nyt ei ole työntekijöitä vaan jos kukaan ei suostu tulemaan vapaapäivänä niin töissäolevat joutuvat tekemään sairastelijankin työt.
Jos noin on, silloin esimies ja yritysjohto ei ole tehtäviensä tasolla, eikä ole hyvää johtajuutta. Sairaslomat, koski ne työntekijän lapsia, ne otetaan huomioon henkilövahvuudessa jo ennakkoon.
Samoin laki mahdollistaa järjestämään työntekijän sairaanlapsen hoidon ja sen voi vähentää verotuksessa, jos työntekijä on korvaamaton. Mutta yritykselle halvemmaksi tulee antaa työntekijälle vapaata.
Meilä on myös työntekijöitä joita ei paljon näy kun on vammainen lapsi ja paljon sairautta. Toiset joutuvat sitten venymään. Onneksi lomat pyörivät hyvin ja syksyllä odottaa puolen vuoden sapattivapaa omaan piikkiin.
Yksinkö ne lapset pitäisi jättää? Pakkohan jonkun on niitä hoitaa.
Turha ottaa itseensä jonkun narinaa sun sairastumisesta. Ei se työ ole elämää suurempaa.
Vierailija kirjoitti:
Turha ottaa itseensä jonkun narinaa sun sairastumisesta. Ei se työ ole elämää suurempaa.
Osalle työ tuntuu olevan koko elämä. Venytään ja paukutaan joka suuntaan ja sitten ulvotaan, kun joku osaa pitää kiinni oikeuksistaan ja on saikulla silloin kun on tarvetta. Tämä aloitus taisi olla provo, jolla tarkoitushakuisesti haettiin vastakkainasettelua lapsettomien ja perheellisten välille.
Olin muuten itse juuri 2 päivää sairaana ja huomasin samalla kuinka yrityksessämme koko henkilöstön osalta on yhteinen intranetin taulukko, josta kaikki näkee päivälleen milloin kukakin on lomalla, saikulla, etänä jne. Onko laillista kaiken olla näin avointa?
Vierailija kirjoitti:
Olin muuten itse juuri 2 päivää sairaana ja huomasin samalla kuinka yrityksessämme koko henkilöstön osalta on yhteinen intranetin taulukko, josta kaikki näkee päivälleen milloin kukakin on lomalla, saikulla, etänä jne. Onko laillista kaiken olla näin avointa?
On laillista, mikäli taulukossa ei ole poissaolon syitä (esim. Marjatta 3 päivää pois noron takia). Työvuorolistathan ovat hyvinkin monilla työpaikolla kaikkien saatavilla ja totta kai niissä näkyy myös lomat jne.
Vierailija kirjoitti:
Miksi työntekijät joilla on lapsia saa olla huoletta poissa?
Koska se on kirjattu työehtosopimukseen. Sama oikeus on muuten sinullakin. Ei tarvitse kantaa huolta, jos olet töistä pois sairauden vuoksi.
Yritykset tarvitsevat myös lapsellisten työvoimaa, eivätkä tule toimeen ilman heitä, samoin yritykset tarvitsevat tulevaisuudessakin työvoimaa, jota nämä lapset edustavat.
Sen takia, lapsellisille yritykset järjestävät tukea, jotta työssäkäynti on mahdollista esim. perhevapaat, sairaanlapsenhoito, poissaolot lapsen tarpeiden mukaan esim. neuvolassa käynnit.
Lisäksi yritykset osallistuvat päivähoidon kustannuksiin, lasten koulutukseen jne.
Ja eikä ole oma lehmä ojassa, sillä olen lapseton, mutta suhtaudun hyvin myönteisesti lapsellisiin työntekijöihin, kun tiedän syyn, miksi näin yrityselämässä ja yritysjohto on päättänyt.
Yhteiskunnan rattaat eivät vain pyörisi, eikä yritykset toiminta olisi mahdollista, ilman lapsellisten työntekijöiden työpanosta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos päiväkodit olisivat pienempiä, olisi vähemmän sairasteluita. Itse en ole koko elämäni aikana ollut niin monta päivää flunssassa kun lapsen ekana päiväkotivuotena. Lapsikaan ei ollut ollut koskaan kipeänä ennen päikkyä
Ei päiväkodin koko vaikuta asiaan mitenkään. Oma lapseni oli pienessä päiväkodissa, mutta silti oltiin paljon kipeänä päiväkotiin siirtymisen myötä. Todellinen syy sairasteluihin on se, että liian moni vanhempi on vastuuton ja vie lapsensa sairaana hoitoon.
Rinovirusta erittyy usein 2-3 viikon ajan ja lapset oireilee usein vain lievästi. Sitten on monet muut virustaudit joita lapsi voi erittää ja levittää ympäristöönsä vaikkei itse juuri oireile. Niin kuin koronaepidemiassa oli vähän väliä mainittuna oireettomat kantajat/levittäjät. Jos lisää parikin lasta samoihin tiloihin, lisääntyy kaikkien todennäköisyys saada tartunta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mikä on vaihtoehto?
Potkut. Ei kukaan muukaan saa jatkuvasti saikuttaa. Jos olet jatkuvasti sairaslomilla niin yleensä harkitaan kykeneekö kyseisessä työssä ylipäänsä jatkamaan.
Väärin. Ihmistä ei voi laillisesti irtisanoa sairaslomien vuoksi. Kannattaa tutustua edes perustasolla Suomen lakiin.
Kyllä voi. Ensin toki järjestetään keskustelutilaisuus missä on paikalla saikuttaja, työnantaja ja luottamusmies. Johan se nyt olisi helvettiä että työnantajien pitäisi kaikki vaivaiset elättää.
Ei voi. Lue lakia äläkä vänkää asioista, joista et mitään ymmärrä. Sairausloma on työntekijän lakisääteinen oikeus.
Sinähän siellä vänkäät etkä selvästi ymmärrä. Sairasloma on lakisääteinen oikeus joo mutta jos henkilö on jatkuvasti sairaana niin silloin voidaan katsoa sairaus esteeksi työssä toimimiselle ja työsuhde voidaan purkaa. Ota asioista selvää ennen kuin alat solvaamaan fiksumpiasi.
No , eiköhän se tahti muutu pian kun tulee se asiallinen syy irtisanoa.Veikkaan että ensin lähtee paljon töistä poissaolevat.
Todellakin ihmettelen millainen työpaikka pitää näin eriarvoisessa asemassa lapsettomia ja perheellisiä. Siis etenkin tuo etätyöasia... Ensinnäkin kuulostaa aika erikoiselta, että työ on sellaista, jota voi tehdä rauhassa lasten kanssa kotona! Siis ihan jatkuvasti joku vanhempi pitää lapsensa kotona ja työskentelee samalla!?
Se, että jotkut napisee sairauslomista, niin... Täytyy kyllä sanoa, että itse olen kuullut huokailuja ja maiskutusta esimieheltä, kun olen ilmoittanut olevani oksennustaudissa olevan lapseni kanssa kotona. Kyllä ne lapsettomat kollegatkin ihan varmasti selän takana mutisee jatkuvista poissaoloista lapsen takia (kuten sinäkin).
Minulla on lapsia, mutta ymmärrän hyvin ap:tä. Ketjussahan on kyse siitä, että työntekijöitä ei kohdella tasapuolisesti, ei lapsista.
Tämä toki ongelma lähes jokaisessa työpaikassa, riippumatta siitä onko lapsia vai ei. Kokemusta paristakin työpaikasta.
Minua taas ärsyttää kun tupakoivat kollegat ovat jatkuvasti poissa siksi, että sairastavat aina kaikki flunssat, yskät, koronat ja keuhkokuumeet ja kaikki monta kertaa vuodessa. Lisäksi ottavat ruoka- ja kahvitaukojen lisäksi omat tupakkatauot siihen päälle. Se tupakan käryttäminen nyt ainakin on puhtaasti oma valinta ja siitäkin pitää toisten kärsiä.
Siinä on se ero että sairaita lapsia ei voi viedä päiväkotiin. Siksi se on varmaan vähemmän paheksuttua. Minäkin menen flunssassa töihin jos vain kykenen, mutta teen työt vähän kevyemmällä tahdilla. Kuume sitten erikseen, silloin ei tehdä töitä. En silti sano että kenenkään poissaoloja pitäisi paheksua jos on kipeä, se riippuu niin paljon siitä minkälaista työtä tekee. Jos on ääni mennyt niin ei voi palvella asiakkaita, vaikka kuumetta ei olisikaan. Jos joku on pari kertaa vuodessa pois flunssan takia niin ei pitäisi olla mikään ongelma kenellekään. Paljon kuitenkin näkee tätä että jäädään heti pois kun vähän nenä vuotaa, vaikka se ei työtekoon juurikaan vaikuttaisi.
Jos lapseton ei saa tehdä etätöitä, mutta lapsiperheellinen saa, kyseessä on syrjintä. Otapa yhteys työpaikkasi luottamusmieheen.