Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Kun ensi viikko taas ratkaisee elämässä kaiken...

Vierailija
09.03.2024 |

Tilanne siis se, että olin rankoissa syöpähoidoissa kesä-syksy -22. Edellinen kontrolli oli syyskuussa, nyt ensi viikon keskiviikkona. Minulla oli/on äänihuulten syöpä. Hoitojen päättymisen jälkeen kontrollit oli 3 kk välein ja nyt väliä 6 kk.

Vaikka joka kerta aiemminkin pelkäsin, että on uusiutunut, tällä kertaa lähes varma. On tuntemuksia samassa kohtaa, missä oli silloin, kun syöpä todettiin. Tietenkin toivon, että kuvittelen päässäni kaiken, mutta tuntemuksia on...

Tässä nyt sitten suunnitellut asioita. Syöpä sellaisessa kohtaa, että ei voi leikata tai jos voi leikata, todennäköisesti menetän ääneni. Jos äänen menetän, en voi tehdä töitä. Jos ei voi tehdä mitään tai hoidot eivät tehoa, niin kuolemahan siitä seuraa.

Eli mitä tehdä? Olen jo päättänyt, että jos huonoon kuntoon menen, en jää saattohoitoon kitumaan. Näin isäni kohtalon liian läheltä. Sveitsissä on Dignitas -sairaala, mihin suuntaan. Eutanasiaa tekevät.

Kauanko elinaikaa? Kauanko pärjään säästöilläni? Miten lopetan yritykseni? Kuka ottaa asiakkaani hoitaakseen? Ostaako se vastaanottava yritys asiakkaani? Mitä menoja yrityksen lopettamiseen liittyen? 

Tämä pirun hankalaa. Olen kyllä onnekseni aika realistinen ihminen eli en viimeksikään vajonnut epätoivoon, vaan otin asian siten, että näin nyt sitten mennään. Samalla tavalla varmaan tälläkin kertaa. Eka kerralla oli tosin helpompaa, koska en kertonut asiasta kenellekään (edes läheisille) kuin vasta siinä vaiheessa, kun olin jo huonossa kunnossa hoitojen vuoksi. Olen sinkku, joten asia oli helppo pimittää. 

Nyt sitten läheiset saavat tietää heti, koska tietävät tilanteen ja kontrolliaikani. Heille asia varmaan rankempaa kuin minulle, joka miettii asioita realistisesti.

Rankkaa on. Elämä suunnitellaan jaksoissa ja taas päivitin tuon Dignitasin yhteystiedot....

ap

Kommentit (2)

Vierailija
1/2 |
09.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Anteeksi, jos liian rankka aihe. Oli vaan pakko avautua. Edes tänne.

ap

Vierailija
2/2 |
09.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sairastun itse erittäin todennäköisesti vakavasti 10 vuoden kuluessa joko syöpään ja aivoverenkierron häiriöön. Vanhempani sairastuivat näihin viisikymppisinä ja toinen kuoli. Toinen on yhä elossa nyt jo oikeasti vanhana ja sai paljon parempaa hoitoa kuin toinen. Olen joutunut miettimään omaa suhtautumistani tähän ja mitä sitten teen. Todennäköisesti kuitenkin köyhänä työttömänä kuolen ehkä jopa ilman diagnoosia, enkä pääse lääkäriin tai saa mitään hoitoa. Lisäksi vielä kun oma dignoosini on  sellainen, jonka piikkiin on helppo laittaa kaikki vaivat on tilanne aika toivoton. Itselläni on kyllä jo kaikenlaista vaivaa, mutta vaikea sanoa, mikä johtuu lopulta mistäkin. Lääkäriin en nyt ainakaan tässä vaiheessa edes yritä päästä kun en vaan pysty.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla