Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Lopetin sosiaalisen median selailun ja julkaisujen tekemiset

Vierailija
09.03.2024 |

Mietin tänään miten paljon sitä joskus käytti aikaa tähän. Kuvitella, että tuntemattomat ihmiset näkivät mitä puuhailin ja mietin kovasti miten tehdä kivaa sisältöä.

Minulla ei ole kenellekkään mitään todisteltavaa. Nyt ymmärrän sen, että miten paremmin ihmisellä menee, sitä hiljempaa omista asioistaan on ja sitä vähemmän haluaa itsestään tuoda julki. Ehkä se todellakin on niin, että kenellä onni on, se onnen kätkeköön. 

Mitä en enää ymmärrä julkisuudesta ja somesta:

- Miksi käyttää aikaa tuntemattomien miellyttämiseen ja korostella itseään lööpeissä ja somessa. Yksityisyys on rauhaa ja rikkautta.

- En esimerkiksi ymmärrä miksi tavalliset miljonäärit haluavat julkaista someen ja muualle tiedon siitä, että heillä on miljoonia. Tässä altistaa itsensä vaikka mille. Jos ei ole rahaa henkivartijoihin, en lähtisi tuollaiseen ikinä. 

- Ja tämä, että IG luo vähän väliä asuehdotuksia, mikä altistaa turhalle shoppailulle. Välillä olen löytänyt kivoja vinkkejä, mutta yksi päivä katsoin että ei hemmetti, taidan kulkea loput elämästäni farkuissa ja mustassa t-paidassa, säästyy rahat ja ei ole stressiä ja minut voi sitten kukakin ulkopuolinen määritellä mihin ekonomiseen luokkaan tai minne vaan haluaa 😂 Ei kiinnosta.

- Täydellistä ulkonäköä on turha enää kenenkään tavoitella somen takia, tekoäly on jo täällä. Moni tulee näkemään myöhemmin, että kannattiko. Tein yksi päivä testejä ja en enää osannut sanoa kuvista mikä oli tekoälyn luomaa ja mikä ihmisen ottama valokuva. Eikö tämä loppujen lopuksi tee tietylle someryhmälle IG:n ja muun hieman turhaksi?

Kommentit (74)

Vierailija
41/74 |
17.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä lopetin uutisten lukemisen. En avaa yleä, hesaria enkä iltiksiä enää edes joka päivä ollenkaan. Eikä mulla ole radiota eikä televisiota.

Tekee tosi hyvää olla uutispimennossa. Rentouttaa. Ig:tä en lopeta sillä kauniita asioita on kiva katsella. Fb:tä ei olekaan eikä muuta. Täälläkin käyn yhä vähemmän ja vähemmän. Tekee hyvää psyykelle.

Jep. Olen huomannut saman. Vähentäminen kannattaa.

Vierailija
42/74 |
17.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minäkin lopetin netin käytön ja kaiken kuluttamisen jo viisi vuotta sitten. Asun nykyään metsässä alasti maakuopassa ja syön juuria.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/74 |
17.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo joo, on tääkin some, mutta nykyään aika selvästi puhutaan somena niistä paikoista, missä laitetaan peliin oma IRL persoona ja henkilöllisyys. Aloitus on selvästi tällaisesta somesta, voisiko siis tuon "oot nytki somes njäähnjää" lopettaa.

Minäkin lopetin somen käytön joskus Facebookin aikaan. Ei oo ollut ikävä. Oudosti omaa elämää alkoi mielessään siloitella julkiasukelpoiseksi jo silloin. Nyktisten alustojen kuvilla pelailu olisi vielä ahdistavampaa, luulen. Ei monille käy kuten mulle, mutta oon siis itse sitä tyyppiä että parempi pysyä kaukana tuollaisista. Ja hyvää tekisi silti useille niille toisenlaisillekin vähentää. Elämä on hetkissä, ei tykkäyksissä tai kommenteissa.

Vierailija
44/74 |
17.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla on IG mutta en postaa juuri koskaan. Siellä on kivoja harrastejuttuja joita katselen hyvillä mielin. En pitä siitä että jaetaan yksityistä elämää, etenkin lapsia. Ymmärrän houkutuksen ja helpon rahan kun lapset ovat söpöjä ja pieniä, mutta itse en ainakaan ikinä altistaisi lastani sille että on esillä ja riippuvainen ventovieraiden tykkäyksistä. 

Vierailija
45/74 |
17.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tässä vielä taannoin katselin ahkerasti erään tiktokkaajan liveä. Kun hän vähensi liven pitämistä, tajusin kuinka paljon aikaa minulla oli mennyt työmatkalla ja iltaisin.

Se oli herätys siitä, että kannattaa keskittyä omaan elämään ja läheisiin ihmisiin. Kukaan ei ole täällä ikuisesti.

Tottakai olen tiennyt, että sosiaalisessa mediassa on paljon turhaa ja täysin perätöntä tietoa, mutta se koukuttaa. Olin siis seurannut pari vuotta hänen mielenkiintoista sometiliä ja tajusin etten ole päässyt omassa elämässäni eteenpäin. Se todella pysäytti.

On ihan hyvä, jos nuorten ja lasten somen käyttöä rajoitettaisiin.

Vierailija
46/74 |
17.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Huolettaa nuoret, joilla ei ole kokemusta elämästä ilman jatkuvaa sometusta ja nettiä. Jo pelkkä netti ja Google mahdollistaa aivoille laiskistumista aidon oppimisen osalta. Ja some rappioi mielen ja omakuvan.

Vierailija
47/74 |
17.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Some on tehnyt kamalasti pahaa ihmisten ajankäytölle ja sitä myötä onnellisuudelle, sekä pahaa myös itsetunnolle...

Vierailija
48/74 |
17.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä suljin kaikki sometilit. Harmittaa, etten tehnyt sitä aiemmin. Ykistyisyys on parasta! En enää ota edes maisemakuvia someen, nautin niistä maisemista siinä hetkessä ja ihan yksin. Elämä on paljon parempaa juuri näin.

En koskaan enää palaa someen.

Mitä saat kertomalla sen täällä?

Tämäkin on some.

Vierailija
49/74 |
17.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mä suljin kaikki sometilit. Harmittaa, etten tehnyt sitä aiemmin. Ykistyisyys on parasta! En enää ota edes maisemakuvia someen, nautin niistä maisemista siinä hetkessä ja ihan yksin. Elämä on paljon parempaa juuri näin.

Tämäkin on some.

Tämä ei ole sellainen some mistä nyt puhutaan, ja ymmärrät sen varmasti ihan hyvin, älä leiki tyhmää.

Ja tietenkin vaikka tupakoinnin lopettanut haluaa paremman olon myötä kannustaa muita samaan. Jos siis on yhtään empatiakykyinen.

Vierailija
50/74 |
17.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse lopetin somen käytön, kun huomasin ettei näistä ystävistä siellä kukaan antanut minkäänlaista tukea, kun meni todella huonosti. Keskityn läheisiin ja aitoihin ystäviin. Olen facessa vielä muutaman ryhmän takia, mistä saan tietoa parista harrastuksestani. Instagramissa katson välillä tyttäreni postauksia.

Näin on itselleni paljon parempi.

Vierailija
51/74 |
17.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Some on tehnyt kamalasti pahaa ihmisten ajankäytölle ja sitä myötä onnellisuudelle, sekä pahaa myös itsetunnolle...

Saman huomasin muutaman vuosi sitten. Kaikilla tuntui menevän hyvin, itse olin avioeroprosessin keskellä, oli pahoja rahaongelmia ja olin masentunut. Oli todella masentavaa lukea muiden onnesta, matkoista ja muutenkin täydellisestä elämästä. Oli pakko lopettaa tuo pariksi vuodeksi, oli hyvä päätös. Nyt on sama tunne nousemassa taas pintaan, joten lienee taas aika lopettaa.

Vierailija
52/74 |
17.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tämäkin on some.

Tämä ei ole sellainen some mistä nyt puhutaan, ja ymmärrät sen varmasti ihan hyvin, älä leiki tyhmää.

Ja tietenkin vaikka tupakoinnin lopettanut haluaa paremman olon myötä kannustaa muita samaan. Jos siis on yhtään empatiakykyinen.

Tämä on some siinä missä insta tai facekin. Samoin erilaiset blogipalvelut on someja. Googleta vaikka mitä some tarkoittaa.

Vierailija
53/74 |
17.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Huvittaa nämä somettajat, jotka kuvaavat itseään niin että ovat ensin virittäneet puhelimen kuvaamaan ja sen jälkeen touhuavat jotain muka tärkeää niin etteivät ole kuvaamista huomaavinaan. 

Yleensä kuvaavat itseään tekemässä koneella töitä, tai jumppaavat, tai itkevät, tai nukkuvat sairaana flunssassa. 

Huvittaa, voiko typerämpää olla. 

Vierailija
54/74 |
17.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tämäkin on some.

:') Tämä on KESKUSTELUPALSTA, täällä tupataan keskustelemaan omista kokemuksista, ajatuksista ja tunteista. Voi hyvä helvetti että on joillekin triggeröivää.

-eri

Vierailija
55/74 |
17.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tämäkin on some.

:') Tämä on KESKUSTELUPALSTA, täällä tupataan keskustelemaan omista kokemuksista, ajatuksista ja tunteista. Voi hyvä helvetti että on joillekin triggeröivää.

-eri

Niin näyttää olevan.

Myös keskustelupalstat ovat osa somea. Keskustelupalstoillakin on mahdollisuus jakaa sisältöä mediateitse.

Vierailija
56/74 |
17.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikö some ole vähän setämiehiä ja huomiota kaipaavia varten?

Vierailija
57/74 |
17.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olen somessa vain tuttujen kanssa. Eikä keskitytä kukaan ulkonäköön.

Vierailija
58/74 |
17.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oon ylpeä sinun puolesta. Monen pitäisi ottaa tuosta mallia. Oikeesti sen elämän pitäisi tapahtua elämän kautta. Niissä hetkissä. Ei niin, että eletään sitä elämää ja istutaan vaikka illallisella kamerat sojossa ottamassa - miljoona kuvaa siitä miltä ne pöperöt näyttää ja kuinka elämä on niin high life. Siinä "suorita" moodissa kun menee niin siinä menee helvetisti hukkaan interaktiota

Vierailija
59/74 |
17.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä mäkin miellän tämän ihan yhtä someksi kuin jonkun instankin. Jopa enemmän koska tänne jää koukkuun ja jumiutuu helposti pitkiksi ajoiksi.

Vierailija
60/74 |
17.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jätin myös Facen ja IG. Ei sinänsä koukuttanut, mutta ei enää antanut mitään. Jonninjoutavaa postausta, mainoksia. Ja todella paljon uteliaat ihmiset juoruilevat livenä toisten postauksista. Ei huvittanut itse laittaa sinne mitään. Tämä palsta on pientä ajankulua silloin tällöin, huvittavaa pääasiallisesti. Nimettömänä ja kuvattomana huutavat täällä sitä huomiota.