Lähinäön heikkeneminen
Mitäs ratkaisuja olette tehneet asian suhteen? Varsinkin te joilla silmälasit jo ennestään, itselläni hyvin voimakkaat miinukset linsseissä ja kaikki mahd hinnat niissä siksi ym ja nyt tässä n.1v ajan kitkutellut menemään niin etten näe kunnolla lukea lehteä, etikettejä ym.
Olen 48v.
Kommentit (55)
Itselläni on monitehot eikä se erotu että alaosassa on lähialue. Ei ole myöskään sivuilla tai muuallakaan vääristymiä. Nämä tuntuvat ihan yksitehoilta kun en kauas muutenkaan katso pää kenossa tahi lähelle leuka rinnassa. Se on kyllä huomattu että täytettyäni 40v on muutoksia tullut nopeammin. Nää nykyiset olleet 2v ja taas pitää tarkistaa lähinäkö.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä ne monitehot sitten maksaa? Tähän asti lasini maksaneet n.400-500€. Mitä olen niitä ihmisten päässä nähnyt niin se alaosa siitä linssistä näkyy ja kiinnittää huomiota, en haluaisi sellaisia. Ja markettien lukulasit, eihän niitä ole kuin joillain + ja - 1-4 tehoilla, mulla on laseissa miinusta 10 verran eli olen sokea.
Ap
Nykyajan monitehot ovat portaattomat ! Ristiriitaista tuo että likinäköinen ei näe lähelle, kauashan ei näe.
itsellä ollut 20 v. portaattomat monitehot heijastamattomuus käsittelyllä ja aurinkolaseksi ulkona muuttuvat myös. Linssilaaduissa on eroja, halvalla et saa hyviä vaan pettymyksen itsellesi. Sangat ovat ulkoiselle olemukselle tärkeä hankinta. Koko paketista maksan aina yli 1000€. Se on satsaus omaan hyvinvointiini. Nykyiset portaattomat linssini alkavat yläosasta miinusteholla ja alin osa onkin jo sitten plusteholla. Mene sil
Jos on tarpeeksi likinäköinen, ei näe kauas eikä lähelle. -5 -arvollani näen selvästi noin 15 cm päähän silmästä. Ap:lla on -10...
Vierailija kirjoitti:
Mitä ne monitehot sitten maksaa? Tähän asti lasini maksaneet n.400-500€. Mitä olen niitä ihmisten päässä nähnyt niin se alaosa siitä linssistä näkyy ja kiinnittää huomiota, en haluaisi sellaisia. Ja markettien lukulasit, eihän niitä ole kuin joillain + ja - 1-4 tehoilla, mulla on laseissa miinusta 10 verran eli olen sokea.
Ap
Mun monitehot maksoi noin 800€, mutta hinnasta kehykset maksoivat 270€. Halvemmaksi tulee siis halvemmalla kehyksillä. Kehysten hinnat alkavat kolmestakymmenestä eurosta. Ja Nissenillä asioin, hyvä silmälasiliike!
Likinäköinen ei nää niillä kaupan lukulaseilla, joutuu nekin optikkoliikkeessä hankkimaan.
Mistä saa monitehoja 400-500 euroa?
Minulla on likinäkö, lisäksi vanhuuden kaukonäkö tullut siihen päälle, piilokarsastus, jo linssit oli yli 800 muutamilla erikoisominaisuuksilla , ei edes kaikkein hienoimpia ominaisuuksia.
Nyt minulla joku hitaasti kehittyvä kaihityyppi, se sotkee vielä näköä lisäksi. Ennuste on että kuolen ennen kuin näkö menee ja julkisen puolen leikkaus mahdollinen
Monitehoni yleislaseina riittää, luen ilman lasrja tai lukulaseilla.
Aloittajalle: silmälääkäriin. Itse en saa laseja optikolta, aina ku yritän, mene silmälääkäriin.
Luoja kuinka masentavaa tämäkin taas on, terveysvaivoja ollut muutenkin alvariinsa n.2v ajan, yksi vaiva ilmestyy ja hoituu jotenkin ihan erikoissairaanhoidon puolella niin toinen jo kurkkii nurkan takana ja nyt tämäkin vielä). No, eipähän tarvitse myöskään kesän/syksyn ohjelmistoon miettiä kummoisia matkaideoita (juu en kaipaa aukomista asiasta, esim.ulkomailla ollut lomalla viimeksi lähes 10v sitten), koska rahat menee nyt sitten silmiin.
Ap
Itselläni sama tilanne, likinäköisyys ja siinä päällä ikänäkö. Monitehot käytössä muuten, mutta lukemiseen ne eivät ole hyvät. Ilman laseja pystyn nykyään lukemaan n. 10 sentin päästä, joka riittää kännykän käyttöön. Muuhun lukemiseen yksiteholasit, joissa on vähän vähemmän miinusta kuin monitehojen lukualueessa.
Monitehoihin pitää valita kehys, jossa linssiin saadaan tarpeeksi korkeutta, että vahvuuden muutos linssin sisällä ei ole liian jyrkkä.
Kannattaa katsella tarjouksia ja monitehot hankkia silloin, kun on joku kaksi linssiä yhden hinnalla tarjous ja silloin ottaa ne kalleimmat ja parhaimmat linssit kaikilla herkuilla. Itselläni on automaattisesti tummuvat, niin ei ole tarvinnut enää pelata erillisten aurinkolasien kanssa.
Vierailija kirjoitti:
Likinäköinen ei nää niillä kaupan lukulaseilla, joutuu nekin optikkoliikkeessä hankkimaan.
Näkee. Pelkkien lukulasien hankkiminen optikolta on silkkaa rahastusta, koska ne eivät eroa muuten kuin hinnaltaan marketin laseista
Ainoastaan monitehoja ei marketista voi ostaa.
Olen 45v ja viime vuonna huomasin ettei enää pikkupränttiä näe läheltä ellei ota laseja pois. Nyt keväällä on tarkoitus mennä optikolle. Monitehoja en haluaisi vielä. Molemmissa silmissä - 4,5.
Miten tästä viidakosta kykenee itselleen oikean, ja parhaan, ratkaisun edes valitsemaan??
Ja mitä liikettä tai ketjua suosittelet asian hoitoon?
Itse asioinut ainakin 20v Instrussa joten kynnys vaihtaa toimivaa, tosin hintavaa, paikkaa toiseen, mutta voisin sen tehdä, jos syitä sille tulisi ns tarpeeksi ilmi. Linssileikkaus kiinnostaisi myös, mutta en varmaan osaisi enää olla kokonaan ilman silmälaseja jotka ensimmäisen kerran sain jo 8v lapsena.
Ap
Miten tämä on niin hankala asia.
Instrusta olen aina hankkinut lasini ja varmaan seuraavatkin, liike on tuossa nurkan takana. En ole sen kummemmin tehnyt mitään hintavertailua liikkeiden välillä. Menee etsimään sopivat sangat ja sen jälkeen katsotaan tarpeelliset ohennukset ja muut halutut ominaisuudet, mitä linsseihin tulee. Varataan aika silmälääkärille.
Rahaa niihin valitettavasti menee, näinkin huononäköisenä mitä itsekin on. Leikkaukset taas maksaa enemmän, toisille niistä on enemmän apua kuin toisille ja mahdollista on, että laseja joutuu jossain vaiheessa käyttämään leikkauksesta huolimatta. Ei tälle nyt oikein voi mitään, ikänäköä tapaa tulla suurimmalle osalle.
Monitehot ovat ehdottomasti parhaat. Mutta jos aika ei nyt tunnu olevan muuten oikea lasien uusimiseen, niin löytyy kyllä hätäratkaisu, jolla pärjää muutaman kuukauden: osta muutaman euron maksavat huoltoasema/marketlukulasit ja käytä niitä tavallisten lasiesi päällä silloin, kun luet. Eli pidät kaksia silmälaseja päällekäin. Voi kuulostaa täysin hölmöltä, mutta mieheni sai tämän vinkin omalta silmälääkäriltään, joka kertoi itse tehneensä näin.
Minulla on noin -5:n lasit ja olen ostanut omat moniteholasini Instrusta silloin, kun siellä on ollut kaksi linssiä yhden hinnalla -tarjous. Viimeksi lasien kokonaishinnaksi tuli erittäin hyvillä linsseillä vähän yli 600 euroa.
Joku sanoi, että likinäköinen ei tarvitse lukulaseja. Kun miinusta on tarpeeksi, tämä ei oikein toimi. Pystyn kyllä lukemaan mitä tahansa tekstiä ilman silmälaseja, mutta joudun tuomaan sen 20 sentin päähän silmistäni, jotta saan selvää. Se ei ole kovin käytännöllistä. Ap:llä lasien vahvuus on -10, joten hänellä vastaava etäisyys on 10 cm. Ja jos jatkan lukemista ilman silmälaseja muutamaa minuuttia pidempään, pääni tulee kipeäksi.
Jeesus noita hintoja...kun ei halvimmat taida kannattaa. Ja sitten vielä kehykset ja silmälääkäri asiointi tuohon päälle🥶😱
https://www.instru.fi/linssit/moniteholinssit
Ap
Vierailija kirjoitti:
Monitehot ovat ehdottomasti parhaat. Mutta jos aika ei nyt tunnu olevan muuten oikea lasien uusimiseen, niin löytyy kyllä hätäratkaisu, jolla pärjää muutaman kuukauden: osta muutaman euron maksavat huoltoasema/marketlukulasit ja käytä niitä tavallisten lasiesi päällä silloin, kun luet. Eli pidät kaksia silmälaseja päällekäin. Voi kuulostaa täysin hölmöltä, mutta mieheni sai tämän vinkin omalta silmälääkäriltään, joka kertoi itse tehneensä näin.
Tätä minäkin tulin vinkkaamaan, että kaupan lukulasit normi silmälasien päälle. Toimii. Itselläni toimii myös se että laskee silmälasit alemmaksi nenälle niin näkee pienempääkin pränttiä. Ja jos on tosi pientä tekstiä niin katson ilman laseja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tätä minäkin tulin vinkkaamaan, että kaupan lukulasit normi silmälasien päälle. Toimii. Itselläni toimii myös se että laskee silmälasit alemmaksi nenälle niin näkee pienempääkin pränttiä. Ja jos on tosi pientä tekstiä niin katson ilman laseja.
Mistä te tiedätte mitä vahvuuksia ostettava siihen omien lasien päälle laitettavaksi ja plussaa vai miinusta. Kuulostaa muutenkin todella hankalalta tuollainen lasien päällekkäin pitäminen🤔
"Mistä te tiedätte mitä vahvuuksia ostettava siihen omien lasien päälle laitettavaksi ja plussaa vai miinusta. Kuulostaa muutenkin todella hankalalta tuollainen lasien päällekkäin pitäminen"
Tietenkin plussaa silloin, kun ongelmana on ikänäkö. Sopivan vahvuuden löytää kokeilemalla: laittaa ne huoltsikkalasit tavallisten lasien päälle ja yrittää lukea pienehköä tekstiä normaalilta lukuetäisyydeltä (siltä, missä pitää kirjaa lukiessaan). Vahvuus on sopiva silloin, kun lukeminen sujuu vaivatta. Jos ikänäkö on alkanut kunnolla haitata vasta viime aikoina, niin yleensä +1 on sopiva arvaus aloittaa testaaminen.
Joo, onhan kaksien lasien pitäminen vähän hankalampaa kuin yksien. Mutta tämä on kuitenkin siedettävä kompromissi silloin, jos uusien lasien hankinta ei vielä muuten tunnu mieluisalta ajatukselta.
Specsaversin moniteholinssien hinnat (linkki alla), hinnat 90 - 550 euroa. Onko Instrun ja Specsaversin linsseillä laatueroa? Kannattaako maksaa ehkä vuoden tai kahden välein uusittavista rilleistä Instrun hinta? Kokemuksia?
Vierailija kirjoitti:
Jeesus noita hintoja...kun ei halvimmat taida kannattaa. Ja sitten vielä kehykset ja silmälääkäri asiointi tuohon päälle🥶😱
https://www.instru.fi/linssit/moniteholinssit
Ap
Kannattaa myös tutkia noiden kuukausitilauksena hankittavien lasien hintoja, koska niissä uudet linssit kuuluvat hintaan jos voimakkuudet muuttuvat sopimuskauden aikana. Lisäksi laseja saa useammat, joten voit valita monitehot ja lukulasit.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En nyt tajua. Miksi et vaan ota laseja pois lukiessasi? Niin minä teen. Piilolaseilla lukiessani käytän lukulaseja. Silmälääkäriin olen myös menossa, kannattaisiko sinunkin?
Et varmaan niin.
Minä en näe mitään, jos otan lasit pois, pelkkää sumua. Ja esim.lehden tulisi silloin olla kutakuinkin naamassani kiinni jotta näen tekstin.
Ap
Jos sinulla ei ole hajataittoa vaan puhdas myopia, kyllä lähinäkö on pitkään riittävä lehdenlukuun.
Minulla oli -8 diopterin linssit ja näin lukea pienenkin tekstin ilman laseja. Ennen kuin ikänäkö otti vallan.
Nyt minulla on keinomykiöt, jotka vaihdettiin kaihin takia. Toisella silmällä näen hyvin kauas, mutta en pysty lukemaan. Toinen on lukusilmä, sillä ei näe tarkasti kauas.
9 v on mennyt näin, olen pitkälti yli 60-vuotias. Saa nähdä tarvinko laseja tulevaisuudessa.
Onko vaihtoehtosi siis valkoinen keppi ?