Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Lähinäön heikkeneminen

Vierailija
09.03.2024 |

Mitäs ratkaisuja olette tehneet asian suhteen? Varsinkin te joilla silmälasit jo ennestään, itselläni hyvin voimakkaat miinukset linsseissä ja kaikki mahd hinnat niissä siksi ym ja nyt tässä n.1v ajan kitkutellut menemään niin etten näe kunnolla lukea lehteä, etikettejä ym.

Olen 48v.

Kommentit (55)

Vierailija
1/55 |
09.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Silmälääkäriin!

Vierailija
2/55 |
09.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sä tarviit monitehot. Ihan luonnollista että lähinäkö muuttuu.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/55 |
09.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ensin alkuun käy ostamassa lähimmästä kaupasta lukulasit itsellesi. Ne halvat markettilasit ovat ihan hyviä. Sen jälkeen varaa aika lähimmällä optikolla silmälääkäriin ja hanki moniteholasit. 

Niillä on tosin hintaa sitten ihan älyttömästi. Itse tulen ihan hyvin toimeen irtonaisten lukulasien kanssa. Töissä monitehot, koska työnantaja on ne kustantanut 

Vierailija
4/55 |
09.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Linssileikkaus. Kyllästyin lukulasien kanssa pelaamiseen ja menin linssileikkaukseen. Ei tule koskaan kaihia eikä näkö heikkene enää. Lasiton elämä on kevyempää. Kallistahan tuo on, mutta niin on jatkuva moniteholasienkin hankkiminen.

Vierailija
5/55 |
09.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käy silmälääkärissä. Todennäköisesti kyse on ikänäöstä, eli silmän linssi luonnostaan jäykistyy juuri tuossa iässä ja menettää kykynsä tarkentaa lähelle.

Yleensä toimivin ratkaisu arkeen on moniteholasit, ja mahdollisesti lisäksi vielä erilliset lukulasit koska monitehoilla lukeminen ei aina ole kaikista miellyttävintä. 

On kuitenkin tärkeää tarkistaa silmät ettei kyse ole mistään muusta, koska tuossa iässä saattaa alkaa tulemaan myös muita silmäsairauksia. 

Vierailija
6/55 |
09.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

En nyt tajua. Miksi et vaan ota laseja pois lukiessasi? Niin minä teen. Piilolaseilla lukiessani käytän lukulaseja. Silmälääkäriin olen myös menossa, kannattaisiko sinunkin?

Vierailija
7/55 |
09.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä ne monitehot sitten maksaa? Tähän asti lasini maksaneet n.400-500€. Mitä olen niitä ihmisten päässä nähnyt niin se alaosa siitä linssistä näkyy ja kiinnittää huomiota, en haluaisi sellaisia. Ja markettien lukulasit, eihän niitä ole kuin joillain + ja - 1-4 tehoilla, mulla on laseissa miinusta 10 verran eli olen sokea.

Ap

Vierailija
8/55 |
09.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En nyt tajua. Miksi et vaan ota laseja pois lukiessasi? Niin minä teen. Piilolaseilla lukiessani käytän lukulaseja. Silmälääkäriin olen myös menossa, kannattaisiko sinunkin?

Et varmaan niin.

Minä en näe mitään, jos otan lasit pois, pelkkää sumua. Ja esim.lehden tulisi silloin olla kutakuinkin naamassani kiinni jotta näen tekstin.

Ap

Vierailija
9/55 |
09.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Linssileikkaus. Kyllästyin lukulasien kanssa pelaamiseen ja menin linssileikkaukseen. Ei tule koskaan kaihia eikä näkö heikkene enää. Lasiton elämä on kevyempää. Kallistahan tuo on, mutta niin on jatkuva moniteholasienkin hankkiminen.

Laitettiinko sinulle sellainen keinolinssi joka korjaa myös ikänäköä? Minkälaiset kokemukset, oliko siihen vaikea totutella?

Itselleni on myös tehty linssileikkaus (siihen oli lääketieteelliset perusteet, eli ei pelkästään silmälaseista eroon pääsemiseksi), mutta minulle laitettiin kauas kohdistettu linssi, joten tarvitsen edelleen lukulasit esim nähdäkseni kännykän. 

Vierailija
10/55 |
09.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ensin alkuun käy ostamassa lähimmästä kaupasta lukulasit itsellesi. Ne halvat markettilasit ovat ihan hyviä. Sen jälkeen varaa aika lähimmällä optikolla silmälääkäriin ja hanki moniteholasit. 

Niillä on tosin hintaa sitten ihan älyttömästi. Itse tulen ihan hyvin toimeen irtonaisten lukulasien kanssa. Töissä monitehot, koska työnantaja on ne kustantanut.

Silmälaseja käyttävä ei lukulaseilla tee juurikaan mitään, jollei ole myös piilolinssejä käytössä. 

Vierailija
11/55 |
09.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mitä ne monitehot sitten maksaa? Tähän asti lasini maksaneet n.400-500€. Mitä olen niitä ihmisten päässä nähnyt niin se alaosa siitä linssistä näkyy ja kiinnittää huomiota, en haluaisi sellaisia. Ja markettien lukulasit, eihän niitä ole kuin joillain + ja - 1-4 tehoilla, mulla on laseissa miinusta 10 verran eli olen sokea.

Ap

Monitehoissa linssit saattavat olla tuota luokkaa kuin mitä olet laseistasi maksanut. Monessa optikkoliikkeessä toki noita 2 lasit 1 hinnalla -tarjouksia, jos haluat niiden lisäksi vaikkapa erilliset lukulasit.

Vierailija
12/55 |
09.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja jos otat monitehot, älä missään nimessä ota niitä halvimpia linssejä, koska vääristävät kuvaa reunoilta ja paljon.

Vierailija
13/55 |
09.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ap

Ne markettien lasit on pelkkiä lukulaseja, ei niillä kuulukaan pystyä liikkumaan missään. Ne laitetaan päähän siksi aikaa, kun luet jotain 

Kun et lue, niin sitten otat ne pois päästäsi 

Vierailija
14/55 |
09.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eli vaihtoehdot on monitehot (joissa linsseissä se oudon näköinen alue alhaalla mukana) tai erilliset lukulasit tai linssileikkaus? Mites aurinkolasit?

Ei jaksaisi ja rahalle löytyisi muutakin käyttöä, mutta minkäs teet🥺😐 ja kaiken alulle saamiseksi ensin silmälääkärille (n.150-200€).

Ap

Vierailija
15/55 |
09.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Et varmaan niin.

Minä en näe mitään, jos otan lasit pois, pelkkää sumua. Ja esim.lehden tulisi silloin olla kutakuinkin naamassani kiinni jotta näen tekstin.

Ap

No sitten en kyllä tajua, miksi tulet vauvapalstalle neuvoa kysymään etkä silmälääkärille. Itselläni -5, ja se on lukemiseen juuri sopiva ilman laseja. Onko sulla samat arvot molemmissa silmissä? Jos on, voisit hankkia "lukulaseiksi" likinäköisille tarkoitetut markettilasit vaikka jollain -6 arvoilla. Ei maksa paljon.

Vierailija
16/55 |
09.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ap

Ei  moniteholinsseissä alaosa mitenkään erotu.

Vierailija
17/55 |
09.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Moniteholinsseissä ei lukualue erotu selvästi. Näkemäsi vanhusten lasit ovat kaksiteholinssejä ja enemmänkin mennyttä aikaa.

Monitehot maksavat enemmän, itsekin olen hintoja katsellut koska hankinta on edessä. Huonolla näöllä saa laittaa sen 800-900 niihin. Instrumentariumissa on ainakin hintaluokat esillä.

Vierailija
18/55 |
09.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ap

Nykyajan monitehot ovat portaattomat ! Ristiriitaista tuo että likinäköinen ei näe lähelle, kauashan ei näe.

itsellä ollut 20 v. portaattomat monitehot heijastamattomuus käsittelyllä ja aurinkolaseksi ulkona muuttuvat myös. Linssilaaduissa on eroja, halvalla et saa hyviä vaan pettymyksen itsellesi. Sangat ovat ulkoiselle olemukselle tärkeä hankinta. Koko paketista maksan aina yli 1000€. Se on satsaus omaan hyvinvointiini. Nykyiset portaattomat linssini alkavat yläosasta miinusteholla ja alin osa onkin jo sitten plusteholla. Mene silmälääkäriin, ei optikolle. Silmänpaineiden seuraaminen myös on tärkeää !

Vierailija
19/55 |
09.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jo kahdet monitehot jääneet käyttämättä. Minulla näkö vaihtelee liikaa. Lukulaseja kannattaa ostaa monetkin.

Vierailija
20/55 |
09.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

Ne markettien lasit on pelkkiä lukulaseja, ei niillä kuulukaan pystyä liikkumaan missään. Ne laitetaan päähän siksi aikaa, kun luet jotain 

Kun et lue, niin sitten otat ne pois päästäsi 

Markettilaseissa on samanvahvuiset linssit, itsellä omissa silmissä eri vahvuudet. Ja entäs se hajataitto ?