Aiotko erota lakkoilevasta ammattiliitostasi?
Jatkuvasti lakkoilevat ammattiliitot vievät Suomen taantumaan. Työpaikat kärsivät ja lisää työttömiä tulee näiden vastuuttomien ay-liikkeiden järjettömästä toiminnasta. Tuhannet ovat jo ymmärtäneet erota ammattiliitosta ja liittyneet pelkkään työttömyyskassaan. Mikä on oma valintasi?
Kommentit (267)
Jos teillä on lapsia, niin oletteko aivan tosissaan sitä mieltä, että työelämä voidaan vapauttaa niin että kukaan ei enää pidä työntekijän puolia? Suomessa ei tosiaan ole minimipalkkaa ja palkat lähtee saman tien laskuun. Samoin kaikista pelisäännöistä voi alkaa venkoilemaan, lomista, ylitöistä, työajasta,,, koska ilman liiton lakimiestä kenelläkään ei ole vara lähteä yksinään käymään oikeutta.
Ja kun näistä tulee maan tapa, niin kyllä hyvien ja kokeneidenkin työntekijöiden tilanne heikkenee.
Sylettää erityisesti eläkeläiset jotka lehtien palstoilla tuomitsee liittoja. Kun on itse turvassa mielivallalta niin ilmeisesti on ihan sama millainen työelämä on lapsille ja lapsenlapsille.
En kyllä ole huomannut eläkeläisten tuomitsevan. Miksi tuomitsisivat? Samat liitot ovat ajaneet aikoinaan meidänkin asioita. Terv. mummo78.
Vierailija kirjoitti:
En. Odotan, että oma liitto ilmoittaa myös laajoista lakoista. Omalla alalla pahin hallituksen toimista on vientimalli. Hu huu tehy? Koska alkaa tapahtua?
Vientimallista ki on vielä tarkoitus neuvotella. Varmaan tehy ja kumppanit on sen takia vielä odottavalla kannalla.
En. Liitosta on ollut suuresti hyötyä. Minä haluan puolustaa omia oikeuksiani.
Lakkoa vastustavat ovat riistokapitalistiyrittäjiä, jotka haluavat saada ilmaisia orjia töihin. Ovat kuitenkin niin tyhmiä etteivät tajua että siinä tulee äkkiä pää vetävän käteen, kun kansalta loppuu ostovoima eikä kukaan osta se yrittäjän tuotteita/palveluita.
Mikä saa ihmiset lakkoja vastaan? Sahaavat omaa oksaa.
"Yhyy, nyt ei saada tuontitavaroita pariin viikkoon, yhyy". Mieluummin ottavat 5 e tuntiliksan, menettävät ansiosidonnaisen, asumistuet, lapsikorotukset, sairasloman palkat, irtisanomissuojan jne.jne.
Kun hyvät työnantajat ja työntekijät kohtaavat, niin palkasta ja eduista voi neuvotella mieleisen. Itse olen saanut jo kauan yli tessin palkkaluokkien mukaista palkkaa työnantajan aloitteesta. Jos on hyvä työntekijä, niin kyllä sille kannattaa maksaa mitä se ansaitsee.
Liityin. Olen ikäni tehnyt keikkatyötä ja sain pysyvän ja hyvän työn vasta 2022 - en heti muistanut ilmoittautua liittoon mutta tajusin vaalien jälkeen että nyt tulee palkansaajille kovat ajat. Samalla tuli liityttyä.
En tiedä onko siitä henkilökohtaista hyötyä mutta on ihan hyvä jos ay-liikkeen painoarvo säilyy
Vierailija kirjoitti:
En voi erota liitosta, kun en ole sellaiseen koskaan kuulunut. Loimaan kassan jäsen jo suunnilleen sen perustamisesta asti 90-luvun alkupuolelta.
Joo, tyhmimmät meistä toki ovat tulleet houkutelluksi iät ja ajat sitten työantajien perustamaan työttömyyskassaan. Kuinkahan tyhmä sitä ihmisen pitää oikein olla, jos kuvittelee, että työnantajat perustivat Loimaan kanssa hyvästä tahdostaan? Ehei, se on perustettu juuri siitä syystä, että työnantajat haluavat polkea työntekijöiden oikeuksia sitä kautta, että näiden järjestäytymisaste liittoihin laskisi.
Erosin jo kauan sitten liitosta ja kuuluin jonkin aikaa pelkästään sen liiton työttömyyskassaan. Myöhemmin vaihdoin YTK:hon, kun liitosta suorastaan painostettiin kuulumaan myös ammattiliittoon. Ei ole kaduttanut päivääkään. Ainoastaan vitu**aa kun en tajunnut aiemmin irtautua liitosta.
Liityin juuri PAMiin, koska alkoi kuumottamaan mahdolliset muutokset ravintola-alalla. Työehdoilla on jo aiemminkin lakaistu pyllyä.
Muutaman vuoden olin kemian liitossa. Monta tonnia meni hukkaan sinä aikana täysin turhiin jäsenmaksuihin. Onneksi tajusin vaihtaa YTK:hon reilu 20v sitten. Laskeskelin, että työuran aikana säästää helposti 20000euroa, kun ei maksa turhasta noille ay-pampuille
En halua tuottaa pettymystä, mutta YTK rahoittaa tulevien lakkojen lakkoavustuksissa ay-pamppuja.
Vierailija kirjoitti:
Kun hyvät työnantajat ja työntekijät kohtaavat, niin palkasta ja eduista voi neuvotella mieleisen. Itse olen saanut jo kauan yli tessin palkkaluokkien mukaista palkkaa työnantajan aloitteesta. Jos on hyvä työntekijä, niin kyllä sille kannattaa maksaa mitä se ansaitsee.
Mistä kaltaisiasi umpityperiä aaseja oikein löytyy?
Ensinnäkin kaikki työnantajat eivät ole niitä hyviä. Ja toisekseen työehtosopimus on tosiaan minimiehto. Sen yli saa ihan joka ikinen neuvotella tänäkin päivänä ihan juuri niin hyvää sopimusta kuin haluaa, yhtään mikään ei nykyisinkään estä parempien ehtojen neuvottelemista. Ja kolmanneksi isolla osalla aloista työntekijöillä ei ole kyllä käytännössä minkäänlaista voimaa neuvotella yksin omista ehdoistaan yksin työnantajan kanssa vaan tarjolla on vain ota- tai jätä -tarjouksia. Suurella osalla aloista kun tulijoita on. Siinä ei umpityperien pahvien vinkunat hyvistä työntekijöistä auta mitään. Toki on monia erityisosaajia, jotka voivat neuvotella yksin, mutta heitä on pieni vähemmistö työntekjöistä.
Vierailija kirjoitti:
Muutaman vuoden olin kemian liitossa. Monta tonnia meni hukkaan sinä aikana täysin turhiin jäsenmaksuihin. Onneksi tajusin vaihtaa YTK:hon reilu 20v sitten. Laskeskelin, että työuran aikana säästää helposti 20000euroa, kun ei maksa turhasta noille ay-pampuille
Jäsenmaksu on prosentin nyt. Tuolloin ollut vielä vähemmän. Monta tonnia meni siihen muutamassa vuodessa? Sanotaan, että olet saanut 40 000 euroa vuodessa. Tuolloin muutaman vuoden (eli sanotaan neljän vuoden) jäsenmaksusi on ollut 1600 euroa.
Vierailija kirjoitti:
En eroa kun en ole koskaan liittynytkään.
Minä olin aikoinani liiton jäsen. En enää. En lakkoile. Joudun kuitenkin noudattamaan lakon aikaista työaikaa. Ylitunteja ei tehdä ja työnantajan toiveesta vuoroja ei vaihdeta. Minun ammatissa ei voida pitää lakkopäivää, vuorot on pyörittävä.
Vierailija kirjoitti:
Ymmärrätkö että jokainen on joskus työuran alussa ja silloin määritellään se mistä se palkka lähtee kehittymään. On aika eri asia saada palkkaa ylös, jos alkupalkat on yleisesti jossain 5€ tienoilla. Niistä aloittelijoista tulee kokeneita, ja kun niiden alkupalkka on tuo, ne vaatii kokemuksen kanssa 12€/h. Tässä vaiheessa työelämässä on paljon väkeä jotka tyytyy tuohon 12 euroon, onhan se enemmän kuin alun viisi. Sinä vaadit sen 20€. Lisäksi olet jo vähän vanhakin. Kallis ja vanha. Hmm,,, mikä valttikortti.
Ei kai enää kukaan täysijärkinen kuulu näihin lakkoileviin ammattiliittoihin. Jostain muistan lukeneeni miten yksinkertaisia nämä ammattiliittoihin kuuluvat henkilöt keskimäärin ovat. Puolet ammattiliittoon kuuluvista luuli, että ammattiliittoon on pakko kuulua, että saisivat ansiosidonnaista päivärahaa. Ansiosidonnainen päiväraha oli syynä liittoon kuulumiseen. Eivät tajua, että pelkkään työttömyyskassaan kuuluminen ajaa saman asian. Hyvin on ay-propaganda purrut laumassa vaeltaviin lampaisiin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jäsenmaksu on prosentin nyt. Tuolloin ollut vielä vähemmän. Monta tonnia meni siihen muutamassa vuodessa? Sanotaan, että olet saanut 40 000 euroa vuodessa. Tuolloin muutaman vuoden (eli sanotaan neljän vuoden) jäsenmaksusi on ollut 1600 euroa.
No, mutta... Sinähän tienasti 80 000. Silloinkin maksoit vain prosentin jäsenmaksulla 3200 euroa neljässä vuodessa. Ja oikeastihan 2000-luvun alussa liksat ovat olleet alemmalla tasolla, kuten jäsenmaksukin.
Vierailija kirjoitti:
Jos teillä on lapsia, niin oletteko aivan tosissaan sitä mieltä, että työelämä voidaan vapauttaa niin että kukaan ei enää pidä työntekijän puolia? Suomessa ei tosiaan ole minimipalkkaa ja palkat lähtee saman tien laskuun. Samoin kaikista pelisäännöistä voi alkaa venkoilemaan, lomista, ylitöistä, työajasta,,, koska ilman liiton lakimiestä kenelläkään ei ole vara lähteä yksinään käymään oikeutta.
Ja kun näistä tulee maan tapa, niin kyllä hyvien ja kokeneidenkin työntekijöiden tilanne heikkenee.
Sylettää erityisesti eläkeläiset jotka lehtien palstoilla tuomitsee liittoja. Kun on itse turvassa mielivallalta niin ilmeisesti on ihan sama millainen työelämä on lapsille ja lapsenlapsille.
Niin samaa mieltä!
Vielä surullisempaa on katsoa noita aivottomia apinoita, jotka puoluetoimiston pillin mukaan kirjoittelevat keskustelupalstalle lauantai aamuna.