1.4. Alkaen ei sit rahat enää oikeesti riitä...Mun perustoimeentulotuesta jää sit enää käteen 320e nykyisen 550e sijaan muutosten takia
Vuokrani nousee ja kela ei enää maksa koko vuokraa.
Olen itkenut koko päivän asiaa ja mietin että mistä jatkossa varastan ruokani, kun en vain tule pärjäämään...Miksi tämä maa lyö heikoimmassa asemassa olevaa vain syvemmälle suohon?
Kommentit (237)
Asumistukeasi leikataan vasta seuraavassa vuositarkastuksessa, ellei välissä tapahdu muutoksia.
"Ei pitäisi olla vieraita, jos on täällä lukenut enemmän kuin yhden ketjun tai yhden sivullisen viestejä. Minulla on 4 valmista tutkintoa ja olen lähettänyt tuhansia työhakemuksia. Sinne töihin ei vain pääse. Lisäksi on fyysisiä rajoitteita, mutta niistä en ole hakemuksissani maininnut. Halusin kokeilla lähihoitajat, laitoshuoltajat ym., jopa oppisopimukset. Mihinkään ei pääse. Ei liene yllätys, koska Suomessa on avoinna alle 10 003 kokopäiväistä yli vuoden kestävää työpaikkaa ja 300 000 työnhakijaa. Vaikka olisi kuinka halukas töihin, niin ei oteta.
Tiesitkö myös, että tt-tukea PUDOTETAAN ahkeruudesta? Eli jos otat ohjat omiin käsiin ja opiskelet, niin tt-tukeasi voidaan pudottaa 40%. Ei millään lailla edes haluta edistää työllistymistä."
Toisille se on silti vierasta kun ei ole tarvinnut itse hakea, joten siksi kysellään ja nähdään ihmiset yksilöinä joilla kaikilla ei ole sama tilanne
Onko kukaan sukulaisesi ollut aloilla joilta olet tutkinnot saanut? Hyvillä suhteilla on merkitystä työnhaussa
En tiennyt? Luulin että Tt-tuki ei ole tarkoitettu opiskelua varten vaan opintotuki?
Vierailija kirjoitti:
Olen itse tuiden määrästä ja kokoluokasta vähän ulalla.. mutta ihan esimerkkinä jos ihminen saa nyt kaikki tukia yht 1100€./ kk . Niin jospa hän menisikin myymään vaikka lehtiä..tms ja tienaisi nyt edes 500€ kuussa..Niin hän saisi silloin 600 € tukia ? Vai ? Eli hän "säästäisi" 500 egee kuussa yhteiskunnan rahoja. Kun hän tienaisi itse edes osan rahoistaan ? Mutta kun tähän ei haluta ? Ei haluta tehdä töitä ? Eihän tämä nyt voi olla näin .. !
Juu, tätä ei hallitus jostain syystä halua, vaan he haluavat ohjata ihmiset joko kokopäivätyöhön tai kokopäivätyöttömiksi. Osa-aikatyö yms oma yrittäminen ja just tuollainen edes osan omasta elannosta hankkiminen ei ole enää ok.
Vierailija kirjoitti:
Lähihoitajan koulutus ei kestä kuin pari vuotta, jos sitäkään reippaasti opiskelevilta. Ystäväni kävi sen vuodessa. Sillä pääsee jos jonkin sortin töihin päiväkoteihin, vanhainkoteihin, ties minne. Henkilökohtaisille avustajille on aina töitä. Mutta nämä eivät koskaan kelpaa kun tarvitsisi nähdä vaivaa, työvuorot ei kelpaa, ei ole 4000€ palkkaa jne. Aina on joku selitys ja selitys miksei käy. Arvaas mitä. Mitta tuli meillä maksajilla täyteen ja saat vapaasti jatkaa oleskelua. Mutta jatkossa se tapahtuu soluasunnossa. Jos ei kelpaa, mieti kelpaisiko kouluttautua ja mennä töihin.
Sotepuoli on paitsi diagnoosieni,myös pakko p iikitysten jälkeen itseltäni täysin poissuljettu vaihtoehto. Sama on tilanne siivousalalla ja suurtalouspuolella. Terveyttä kun ei ole mutta töihin pitäisi mennä,vaikka kukaan ei pitkäaikaistyötöntä ja vaikeasti työllistyvää edes palkkaa. Mitäs muita ehdotuksia sinulla oli? Yrittäjyys on kokeiltu;se loppui siihen kun kunta varasti liikeideani ja 'työllistää' siellä nyt orjatyövoimaa. Ei työttömien ole mikään tarkoitus työllistyä-se kaataisi maan talouden nopeammin kuin tukijärjestelmä.Ja juu-eläkkeelle en pääse useista puoltolausunnoista huolimatta. Eli oliko muita ideoita kuin rikoksien tai vauvojen tehtailu?
Enpä sellaiset, jotka eivät saa mitään tukia? Heillekin kaikki nousee.
Ei täällä kuule kaikilla muillakaan sote- tai siivousalalla työskentelevillä paljon nappaisi moisia raskaita töitä tehdä. Mutta tehdään kumminkin, koska itse on elantonsa ansaittava. Ärsyttää tuommoiset lumihiutaleet, jotka katsoo oikeudekseen olla tekemättä epämieluisia töitä ja elellä muiden lompakoilla.
Vierailija kirjoitti:
Haluaisitko kertoa vähän tarkemmin? Miksi olet perustoimeentulotuen varassa? Etkö ole löytänyt töitä vai oletko työkyvytön? Kuinka pitkään olet ollut tuossa tilanteessa? Toimeentulotuki on viimesijainen tuki, jota ei ole tarkoitus käyttää pitkäaikaisesti. Ensisijaisesti pitäisi löytää muita vaihtoehtoja.
Äitini oli töissäkäyvä yksinhuoltaja ja saimme toimeentulotukea koko lapsuuteni ajan. Ei yhden naisen palkalla pysty elättämään kolmea lasta. Talvivaatteisiin yms saatiin sossusta tukea. Asuinme halvassa hekan asunnossa.
Se oli silloin kun asiat oli vielä hyvin. Nyt on töissäkäyvillä köyhillä vielä vaikeampaa.
Vierailija kirjoitti:
Ei täällä kuule kaikilla muillakaan sote- tai siivousalalla työskentelevillä paljon nappaisi moisia raskaita töitä tehdä. Mutta tehdään kumminkin, koska itse on elantonsa ansaittava. Ärsyttää tuommoiset lumihiutaleet, jotka katsoo oikeudekseen olla tekemättä epämieluisia töitä ja elellä muiden lompakoilla.
Oletko kuullut termistä: Töissä käyvä köyhä? Heitä on koko ajan enemmän ja enemmän.
Ratkaisu ei ole syyllistää köyhää vaan etsiä ratkaisu siihen miksei valtavia voittoja ulkomaille siirtäviä yrityksiä saada pakotettua maksamaan säällistä palkkaa. Nuo yritykset siirtävät voitot ulkomaille "konsernilainoina" välttääkseen veron maksun. Heille pitää antaa keppiä, ei köyhälle duunarille.
Vierailija kirjoitti:
Jos ei ala hätäaputyöt maittamaan, niin seuraavaksi lähtee loisien kämpät haltuunottoon ja asunto on sitten kolhoosissa.
Ellei tosiaan ole halua itse kustantaa perusasioita.
Vierailija kirjoitti:
mene töihin ja lakkaa loisimasta
Jos et tienaa yli 200ke vuodessa niin sinä olet loinen myös. Sinun veroilla ei kustanneta edes murto-osaa siitä mitä kulutat. Turha jeesustella vaikka kävisikin töissä.
Vierailija kirjoitti:
Tekevä ihminen saa töitä,nää jotka väittää että hakee mutta ei saa niin jotain mätää on,en oo ollut päivääkään työtön, oon tehnyt siivouksesta lähtien kaikki työtä,nyt on hyvä työpaikka mutta en oo ikinä jäänyt itkee tukien perään..
Odotapas kun ikää tulee lisää.
Viro kehitysmaana ei ole mitenkään vertailulkelpoinen Suomen kanssa, paitsi jos kokkareet pysyy vallassa tämän hallituskaudenkin jälkeen ja ajaa Suomen taantumamaaksi, mutta en kyllä usko että kansa on niin hullua, että nuo uudestaan valtaan äänestäisi.