1.4. Alkaen ei sit rahat enää oikeesti riitä...Mun perustoimeentulotuesta jää sit enää käteen 320e nykyisen 550e sijaan muutosten takia
Vuokrani nousee ja kela ei enää maksa koko vuokraa.
Olen itkenut koko päivän asiaa ja mietin että mistä jatkossa varastan ruokani, kun en vain tule pärjäämään...Miksi tämä maa lyö heikoimmassa asemassa olevaa vain syvemmälle suohon?
Kommentit (237)
Vierailija kirjoitti:
Töihin! Siivoushommia, henkilökohtaiseksi avustajaksi, kauppaan hyllyttäjäksi tms. jos ei löydy koulutusta vastaavaa työtä. Pitää itsekin tehdä jotain muuta kuin kitistä, ettei seinä anna ilmaista rahaa.
Juuri tuosta syystä minä haluaisin tietää AP:n taustasta tarkemmin. Voihan olla, että hänellä on hyvä syy, miksi muita vaihtoehtoja ei ole.
Vaikka töitä ei ole valtavasti tarjolla, etenkin kaupungeissa on kuitenkin aina jotain. Suomenkielinen Suomen kansalainen pääsee lähes varmasti ainakin siivoojaksi, koska on kohteita, joihin ei päästetä ulkomaalaista edes siivoamaan. Jos on jonkinlainen koulutus, vaihtoehtoja aukeaa lisää.
Hyvin pärjää 320 eurolla kuukauden. Olen pärjännyt jo monta vuotta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aika muuttaa halvempaan asuntoon. Aika miettiä miten saada lisää rahaa. Aika tehdä kuukausibudjetti.
Olen täysin samaa mieltä kanssasi viimeisen kysymyksen suhteen.Ymmärrätkö että minä teen jo nyt kuukausibudjetin ja elän äärimmäisella rajalla...Ei tästä ole varaa tiputtaa ollenkaa :(
ap
Onhan sulla 320€ verran varaa tiputtaa. Kiittämätön moukka!
Elämä on sellaista uomessa että köyhät ei saa töitä ja tuet on liian pienet.
Vierailija kirjoitti:
Eivät kaikki tule millään löytämään edullisempaa asuntoa, joten kyllä tuo on kohtuutonta. Kokeilkaa jos voisitte löytää toisenne ja valittakaa vaikka oikeusasiamiehelle / EIT:hen että perusoikeuksianne loukataan.
ai että on perusoikeusloukkaus kun työtön haluaa mieluummin asua 45 neliön kaksiossa( uudehkossa tietty), sen sijaan että asuisi 29 neliön yksiössä ja riittäisi rahatkin.
Vierailija kirjoitti:
Hyvä että saat toimeentulotukea, minä en. 800 egellä kuussa maksan kaiken, ei naurata. Varsinkin kun olen yli 30 vuotta tehnyt duunia ja maksanut veroja.
Et sitten 30 vuoden palkoista saanut yhtään säästöön.
Kuitenkin pystyt ihan hyvin trollaamaan vielä huhtikuussakin. Joten ei mitään todellista hätää ole.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eivät kaikki tule millään löytämään edullisempaa asuntoa, joten kyllä tuo on kohtuutonta. Kokeilkaa jos voisitte löytää toisenne ja valittakaa vaikka oikeusasiamiehelle / EIT:hen että perusoikeuksianne loukataan.
ai että on perusoikeusloukkaus kun työtön haluaa mieluummin asua 45 neliön kaksiossa( uudehkossa tietty), sen sijaan että asuisi 29 neliön yksiössä ja riittäisi rahatkin.
Minä asun kaksiossa joka on satasen halvempi kuin naapuritalon yksiöt:D
320€ on yli euron per päivä. Hyvin pärjää.
Keksi joku side hustle. Ihan sama onko laillinen vai laiton tässä tilanteessa. Köyhän pitää olla kekseliäs. Hallitus on vähentämässä harmaan talouden tutkintaa, joten eiköhän sieltä joku sullekin sopiva homma löydy.
Vierailija kirjoitti:
Eikö edelleenkin ole voimassa se, että Kela antaa 3kk aikaa etsiä edullisemman asunnon?
Oikeinko 3kk, voi pojat kylläpä on ruhtinaallista.
Vierailija kirjoitti:
No, kerron sulle, sä et kyllä pärjää kun et edes osaa laskea ....
Kyllä edullisemman asunnon voi löytää, jos rupeaa vaikka kimppakämppään toisen samanlaisen vähävaraisen kanssa. Niin sitä ennenkin tehtiin, kun ei ollut tukia. 80-luvulla opiskelijat jakoivat jopa huoneita keskenään.
Minusta paljon järkevämpi ratkaisu kuin yrittää muuttaa jonnekin landelle, jossa menettää viimeisetkin ihmissuhteet. Ja kauas muuttaminen on oikeasti kallista. Kesän tullen saattaa olla edullisempaa maksaa kuukausittain telttapaikasta kuin asunnosta. Mikäs siellä ollessa, jos ei ole töitäkään.
Nämä neuvot ei tule pumpulissa kasvaneelta. Olen ollut nuorena itse asunnoton, mutta en ihan vielä kadulla. Asustin tilapäisissä opiskelija-asunnoissa, joita vaihtoon lähtijät vuokrasi, vaikka en ollut opiskelija. Vuokrasin kerran yhden huoneen siskoni kanssa. Sitten kun oikeasti aloin opiskella oli mahtavaa saada koti eli opiskelija-asunto solu, josta ei tarvinnut lähteä pois kuukauden parin päästä.
Asuntoja kyllä on, jos ei vaadi sitä kallista yksiötä itselleen.
Muuta takaisin äiskän helmoihin jos et pysty elättämään itseäsi
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No, kerron sulle, sä et kyllä pärjää kun et edes osaa laskea ....
Se asuu äitinsä helmoissa. Kuka tahansa pärjää kun muut maksavat asumis- ja ruokakulut.
Tämä muutos on ollut tiedossa jo kauan. Itse toimin HETI kun tiesin että tulee leikkaus ja muutin 400e asunnosta 250e asuntoon. Vakuuden maksoi Kela kuten myös osittain muuttokustannuksetkin. Koska oli hyväksyttävä syy eli muutto halvempaan asuntoon.